Team Roping
Teamroping (ook bekend als heading and heeling) is een sport die je ook vooral op rodeo evenementen tegenkomt. Je hebt telkens 2 ropers en een stier. De eerste roper, wordt de ‘header’ genoemd, hij is de persoon die met de lasso gooit richting hoofd/nek. De tweede roper, wordt de ‘heeler’ genoemd, die smijt de lasso naar de achterpoten van de stier.
Bij teamroping zijn zowel de vrouwen als de mannen gelijkbaar, je mag deelnemen in gemengde teams.
De oorsprong van de sport ligt natuurlijk bij het ranchwork van vroeger, de ranchers zochten een manier om grote aantallen vee te kunnen hanteren. Bijvoorbeeld als ze moesten gebrandmerkt worden of ziek waren en verzorging nodig hadden.
De run
De stier staat in een chute met gesloten deuren te wachten tot de header het startsein geeft. Aan beide kanten van de chute heb je een soort box, aan de ene kant staat de healer, aan de andere kant de header (staat links, als hij rechtshandig is). Als het startsein gegeven is gaan de deuren van de chute open en loopt de stier naar buiten. Er bestaat ook zoiets als de ‘barrier distance’, wat betekend dat de stier een voorsprong krijgt (normaal zo’n 10-15 feet). Als de stier deze voorsprong genomen heeft mogen de ropers aan hun taak beginnen.
De header is de eerste roper, hij benadert de stier langs links en gooit zijn lasso rond de horens of nek van de stier. Dan draait hij het uiteinde van zijn lasso rond zijn horn (dit noemt men ‘dallying’) en om af te sluiten stuurt de header zijn paard naar links, met de stier achter hem aan. Nu is het tijd voor de healer om in actie te komen. Hij benadert de stier langs achter en gooit zo precies mogelijk de lasso rond de 2 achterpoten van de stier. De run wordt beëindigt, als ook de healer het einde van zijn lasso rond zijn horn gedraaid heeft.
Het stoppen van de timer wordt bepaald door de ‘arena Judge’(ook de flagger of flag-man genoemd), die staat mee in de piste met een vlag. Als beide ropers de lasso rond hun horn gebonden hebben en beide paardenhoofden in richting van de stier staan, dan laat hij de vlag zakken. Dit is het teken voor timer om de klok stil te zetten.
Normaal gezien gebeuren al deze acties onder de 15 seconden, maar soms zelfs in minder dan 5 seconden.
Voor minder ervaren teams kan het veel langer duren, vaak mogen zij ook meerdere keren gooien, als ze de eerste keer de stier missen. Bij ervaren teams en grote competities is het meestal verboden om meer dan één keer te gooien. Wat dus wilt zeggen dat ze een ‘no score’ krijgen, als één van de ropers de stier mist.
Soms gaat het niet alleen om de snelste tijd, maar worden er ook punten toegekend, aan de manier waarop je gooit and dallied (lasso rond de horn binden).
Penalty’s
Na de run kunnen ook nog penalty’s toegevoegd worden aan de tijd, dit zijn straftijden. Als de ropers de ‘barier distance’ niet respecteren en dus al vertrekken voordat de stier deze afstand afgelegd heeft dan krijgen ze 10 seconden straftijd.
Als de healer slecht 1 poot in zijn lasso heeft, krijgt hij een penalty van 5 seconden.
Er is ook nog een andere soort roping. Waarbij er maar één roper een lasso heeft. Dit is de header, de taak van de heeler is hier een beetje anders. Zijn taak is ervoor zorgen dat de stier in een goede positie loopt voor de header en het is zijn taak de stier te gaan aantikken als de header hem op juiste manier gevangen heeft. Pas dan stopt de tijd. Ook hier mag je meestal maar één keer gooien en heb je een ‘no score’ als je de stier mist. De lasso moet rond de nek van de stier terecht komen, er mogen geen poten mee in de lasso zitten, anders is je gooi niet geldig.
Hier werkt met niet met een barrier distance, maar mogen de ropers niet vertrekken voordat de stier vertrokken is. Anders krijgen ze ook weer straftijd.
Op de grote rodeo events wordt er gebruik gemaakt van stieren, maar op kleinschalige events wordt er ook vaak gebruikt gemaakt van een pony of een kalf.
Velen zijn tegenstanders van deze sport, nochtans zijn er tal van regels die zorgen voor het welzijn van de dieren en worden gekwetste dieren echt niet toegelaten. Vaak resulteert een gekwetste koe/stier na jou run, in een ‘no score’ of een DQ.