uitbreiding artikel barrelrace

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

uitbreiding artikel barrelrace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 14:51

Ik was de wiki's even aan het doorlezen en kwam tot de conclusie dat er bij alle westernonderdelen zo weinig informatie stond.
Ik ben geprobeerd om voor het onderdeel barrelrace een artikel te schrijven. Maar ben niet helemaal zeker dat over zinsbouw ed correct is en ofdat het overal even duidelijk uitgelegd staat.
Ik heb de uitleg over wiki gelezen, maar snap niet volledig hoe het zit met de rechten van de foto's.
Mag een foto van google er gewoon bijgeplaatst worden ofniet?

Barrelracing is een onderdeel van zowel de westernsport als de rodeo-sport. De sport is nog redelijk onbekend in België en Nederland, maar erg populair in de USA.
Het ontstaan van deze tonnenrace moeten we gaan zoeken op de rodeo’s in het oude westen. De mannen reden rodeo, een onderdeel waar de vrouwen niet aan mogen deelnemen. Dus is barrelrace ontstaan als vermaak voor de vrouwelijke cowboys, namelijk de cowgirls. Het is niet alleen spannend om eraan deel te nemen maar ook als toeschouwer erg spectaculair. Niemand had verwacht dat deze race zou uitgroeien tot één van de populairste sporten in de USA.
De winnaar van de barrelrace is degene die het snelste is, maar niet alleen dat telt. Je mag de barrels niet omstoten, als je toch een barrel omstoot krijg je straftijd (meestal 5 seconden die bij je tijd opgeteld worden). Ook is de volgorde waarin je de barrels neemt van belang. Je kan om 2 manieren doorheen het parcours, of je start met de linkse barrel, die neem je rechtsom en de volgende 2 neem je linksom. Of je start aan de rechterbarrel, dan neem je de eerste linksom en de andere 2 rechtsom. Je wordt gediskwalificeerd als je niet tussen de 2 eerste barrels komt als je op je terugweg bent. Maar ook als je eens dat je begonnen bent aan je parcours, de startlijn terug passeert (doordat paard weigert aan een barrel bijvoorbeeld).
De barrels staan opgesteld in een driehoek, op vaste afstanden van elkaar. De eerste twee barrels staan op een evenwijdige lijn met de start/finish lijn. De 3de barrel staat middenin tussen de 2 eerste barrels, maar een heel stuk naar achteren.
Je kan kiezen welke barrel je eerst neem, maar na de 3de barrel is het de bedoeling zo snel mogelijk terug over de finishlijn te komen.
Een goed barrelrace paard dient niet alleen over snelheid te beschikken, maar moet ook erg wendbaar zijn. Ze moeten krachtig en in goede conditie verkeren om blessures te voorkomen. Er komt heel wat rijkunst, training en techniek bij kijken en het neemt dan ook heel wat tijd in beslag om een paard te trainen. Als je paard erg wendbaar en snel is, ga je een goede tijd neerzetten omdat ze de bochten rond de barrels erg kort kan nemen. Een niet wendbaar paard dat niet goed aan de hulpen is en dus niet elastisch genoeg is, zal de bochten ruimer nemen en dus tijd verliezen. Of je een goede tijd neerzet is niet alleen afhankelijk van hoe snel je bent, maar wat zeker even belangrijk is, is de gehoorzaamheid van je paard. Dat zal vooral bepalen of je paard geschikt is of niet.
Wat leuk is aan barrelrace is dat het met ieder paard beoefend kan worden. Je hoeft geen speciale QH te hebben om te kunnen barrelracen. Elk snel, wendbaar en atletisch paard kan geschikt zijn. Je paard moet het wel met plezier doen, zodat hij zich 100% inzet, maar de meeste paarden vinden barrelrace fantastisch.

De algemene conditie van je paard is enorm belangrijk bij barrelrace. Je paard moet in topconditie zijn als je serieus wilt meedoen aan de wedstrijdsport. Barrelrace eist lichamelijk veel van een paard en als je paard er niet op voorbereid en getraind is, is gevaar op blessures hoog.

Veel mensen maken de fout te denken dat je om een goed barrelrace team te worden met je paard, je enkel en alleen barrels moet trainen. Maar dat is niet waar, het is vooral belangrijk dat je paard er plezier aan beleefd, je moet zorgen voor afwisseling. Een soepel paard is natuurlijk het begin, maar om dat te oefenen heb je helemaal geen barrels nodig.
Denk ook niet dat je direct in volle snelheid rond de barrels moet gaan. Je paard moet eerst techniek en controle leren en pas dan kan je snelheid gaan opbouwen. Eerst vaak in stap en draf trainen, pas dan in handgalop en als dan alles goed werkt en je paard goed luistert kan je op snelheid beginnen trainen.

Alle tips, kritiek, spelfouten,... zijn welkom. Ik had alinea's gebruikt in Word, maar die zijn hier een beetje weggevallen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:58

Heb het eerste stukje even verbeterd.

Barrelracing is een onderdeel van zowel de westernsport als de rodeo-sport. De sport is nog redelijk onbekend in Nederland en België, maar erg populair in de Verenigde Staten

Het ontstaan van deze tonnenrace moeten we gaan zoeken op de rodeo’s in het oude westen. De mannen reden een rodeo. Een onderdeel waar de vrouwen niet aan mogen deelnemen. Dus is barrelrace ontstaan als vermaak voor de vrouwelijke cowboys, zogenaamde cowgirls. Het is niet alleen spannend om eraan deelOok voor de toeschouwers is het een spectaculaire gebeurtenis. Niemand had verwacht dat deze race zou uitgroeien tot één van de populairste sporten in de Verenigde Staten.
.
De winnaar van de barrelrace is degene die het snelste is, maar niet alleen dat telt. Je mag de barrels niet omstoten, als je toch een barrel omstoot krijg je straftijd (meestal 5 seconden die bij je tijd opgeteld worden). Ook is de volgorde waarin je de barrels neemt van belang. Je kan op 2 verschillende manieren het pacours rijden. Bij de eerste manier start je met de linker barrel, die die neem je rechtsom en de volgende 2 neem je linksom. Of je begint met de rechter barrel, dan neem je de eerste linksom en de andere 2 rechtsom. Je wordt gediskwalificeerd als je niet tussen de 2 eerste barrels komt als je op je terugweg bent. Maar ook als je de startlijn passeert terwijl je nog met het pacours bezig bent. (doordat paard weigert aan een barrel bijvoorbeeld).

De barrels staan opgesteld in een driehoek, op vaste afstanden van elkaar. De eerste twee barrels staan op een evenwijdige lijn met de start/finish lijn. De 3de barrel staat middenin tussen de 2 eerste barrels, maar een heel stuk naar achteren. Je kan kiezen welke barrel je eerst neem. Na de 3de barrel is het de bedoeling zo snel mogelijk terug over de finishlijn te komen.

Wil je zelf nog even naar het 2e stuk kijken? Denk dat je er nog wel wat dingetjes uit haalt. Ik heb daar nu geen tijd meer voor.

Kirrr

Re: uitbreiding artikel barrelrace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 15:27

Bedankt, ik lees hem zeker en vast nog na.
Als iemand nog opmerkingen heeft....

barrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:20

In andere landen in Europa bijv Italie is de barrel race heeeeelllll groot !!!!
Gehoorzaamheid, controle, flexibiliteit is belangrijk en oefenen op de basis

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 15:54

Inderdaad Italië moet er nog wel bij in, ondertussen Frankrijk ook al redelijk groot denk ik hé?
Als ik denk aan Equi blue ed.
De andere componenten die je op noemt heb ik er in staan denk ik.
Ik ga het nog nalezen en uitbreiden en dan plaatsen. Nog opmerkingen, mag je altijd hier neerschrijven of pb'en!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:29

Het ziet er al heel netjes uit hoor. Wat ik alleen nog wel mis voor op de Wiki is een bronvermelding. En misschien kun je als je het plaatst nog wat tussenkopjes erin zetten. Bijvoorbeeld een kopje ==spelregels==, een kopje ==geschikt paard== en misschien kan er nog iets bij over ==geschiedenis==.
Zijn maar suggesties hoor, er zijn vast nog wel betere titels te verzinnen. :o

Als je die 2 dingen nog even toevoegt dan komt het helemaal goed denk ik.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:29

het enige wat mij opvalt is dat in de zin over de rodeo, waar vrouwen niet aan mee mogen doen tegenwoordige en verleden tijd door elkaar heen worden gebruikt.
Ik heb geen verstand van rodeo, en weet dus niet of ze nu nog steeds niet mee mogen doen maar zelf zou ik het veranderen in:
Mannen reden een rodeo, een onderdeel waar vrouwen niet aan mee mochten doen
of
Mannen reden een rodeo, een onderdeel waar vrouwen niet aan mee mochten doen, en nu nog niet
(iets in die richting)
Klinkt betweterig, maar is maar een klein puntje :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 20:36

Ik snap wat je bedoeld.
Vrouwen mogen nu eigenlijk nog geen rodeo rijden, soms wordt er wel een uitzondering gemaakt.
Maar met die zin bedoel ik eigenlijk dat de sport ontstaan is, omdat de vrouwen dus geen sport hadden.
Maar je hebt gelijk, ik ga die zin nog aanpassen!
Bedankt

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 15:49

vrouwen rijden tegenwoordig ook rodeo wpra alle onderdelen maar vroeger alleen barrel race op de rodeos