Trolls op internet... hoe ga JIJ ermee om?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Trolls op internet... hoe ga JIJ ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 10:29

Ik ben lid van een AANTAL fora, en op één daarvan ben ik in aanvaring gekomen met twee trolls die het wel eventjes zullen verzieken voor mij... constant rare berichtjes plaatsen en zo (oa over mijn hobby, jeweetwelwat!)..... iedereen zegt wel van ja, gewoon negeren, maar op de een of andere manier blijf ik er op terug komen... heb nu net gedaan alsof ik het 'opgaf' dus na een hele tijd laat ik ze maar hun zielige leventje leiden...

Maar wat is dan een troll?

De trol zaait onrust door mensen waar mogelijk tegen de haren in te strijken. Een trol op een niet-rokers-forum zal telkens weer beginnen over hoe prettig roken is. Ook is een gevolgde methode het uitlokken van reacties of discussies over niet ter zake doende onderwerpen of schijnargumenten te geven, met als enkel doel om gebruikers binnen de gemeenschap expres en bewust te frustreren. Het komt ook wel eens voor dat iemand iets zegt alsof dat een feit is, terwijl het in werkelijkheid een mening betreft. Dit is niet per definitie negatief, maar hoe provocerend dit kan zijn, blijkt uit een voorbeeld als "Aids is Gods straf voor homoseksuelen". Ingebracht als slogan zonder verdere nuancering, is het vrij voorspelbaar dat forumdeelnemers zich dan ergeren aan de uitgesponnen "threads" (conversatielijnen) die daarop volgen en de conversatie amper verrijken.

Trollen worden nog wel eens verward met querulanten; vaak is een trol ook een querulant. Er is echter een belangrijk verschil. De trol zeurt, zuigt, zeikt en zevert met geen ander doel dan verstoren; het trollen kan soms instrumenteel zijn om discussies te domineren en te beïnvloeden maar dat is voor de trol bijzaak, de querulant daarentegen heeft altijd een doel, trollen wordt daarbij gehanteerd als middel.

Een trol maakt bij voorkeur gebruik van argumenten die door anderen zijn gebruikt, en effectief zijn gebleken in het zaaien van onrust en onduidelijkheid, en zal daarbij niet vermelden dat in feite een ander (min of meer) geciteerd wordt. Een trol keert zich nooit tegen een hele groep, behalve in een poging zichzelf als slachtoffer van een deel daarvan te presenteren. Door zich namelijk tegen een beperkt aantal personen te richten, tracht een trol die te isoleren en daarmee de aandacht af te leiden. Door tevens controleerbaar juiste uitspraken te doen of handelingen te verrichten, geeft een trol de indruk serieus bezig te zijn, terwijl het werkelijke doel van zijn acties gelegen is in het stoken van onrust en het opzetten van mensen tegen elkaar, kortom: in het zaaien van tweedracht, door middel van leugens en halve waarheden. Trollen houden van discussiëren, ook over trollen zelf, zonder inhoudelijk doel noch einde: daarom is het niet uitzonderlijk wanneer een trol (met de truc van "al wat je zegt, ben je zelf!") anderen van trollen beschuldigt.

(volgens wikipedia, http://nl.wikipedia.org/wiki/Trol_(internet))

Zijn jullie al weleens TROLLS tegengekomen en hoe moet je ermee omgaan? Want ik kan die twee nu wel eventjes flink VIRTUEEL wurgen hoor! :(
Laatst bijgewerkt door CoonArt op 24-05-10 10:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Sani

Re: Trolls op internet... hoe ga JIJ ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:36

Over het algemeen negeer ik ze. Voordeel hier is dat ze op de foeilijst te plaatsen zijn.

Daarnaast neem ik stappen als moderators inlichten.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 11:18

Negeren, want negatieve aandacht is ook aandacht. En dát is wat ze willen ;)
Houd er rekening meer dat trollen bij negeren eerst nóg beter hun best zullen gaan doen, in de hoop hun geliefde aandacht toch te krijgen. Houd moed, weiger iedere vorm van aandacht schenken en besteed je tijd en energie aan dingen die wat leuker zijn :j

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 11:25

Inderdaad, stug blijven negeren. Het is maar net waar jij je energie aan wilt besteden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:41

Goh wist niet dat het een naam had! :wow: Maar ik herken het wel hoor (van het weekend nog meegemaakt), zelfs hier op bokt kom ik ze tegen. Elke keer weer dezelfde mensen die met uiterst vermoeiend gezeur je aan spreken in topics en heel erg ver gaan om hun kromme ideeën door te drammen.

Mijn tactiek is negeren, onder de foeiknop en temmen als het echt te ver gaat.
Dat is dan weer het plezierige van bokt, ze grijpen vrij snel in door een hulk te plaatsen of ze riskeren een OW als ze te ver gaan. Dus wat dat aan gaat zit je hier als forummer redelijk veilig.

Op andere fora's waar het beleid wat minder straight is, of in het ergste geval er helemaal geen beleid is en iedereen elkaar mag afslachten, kan het behoorlijk uit de klauwen lopen tot bedreiging aan huis toe.
Ik heb verschrikkelijk veel gezien en meegemaakt in forumland, en hierdoor doe ik slecht nog aan een klein groepje fora's mee. Heb dit tijd wel gehad eigenlijk :)

Maar dat het een naam had wist ik niet! :D

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 14:05

Een hulk plaatsen?? What the...? Wat moet ik me hierbij voortellen?

Dit soms?

Afbeelding
????

Voor zulke mensen werkt een OW niet, die gaan gewoon door tot je er gek van wordt! Hierbij werkt alleen een permaban!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 14:42

Een hulk is een moderator-opmerking :))

Sjee dat dat een naam heeft gekregen :')

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 14:44

Nou,het was al een hele tijd al bekend hoor! :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 14:44

ik heb er nog nooit mee te maken gehad...waarom weet ik ook niet...

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 14:51

Afbeelding

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 14:54

Ik vind trolls geweldig :)) Op een aantal engelstalige fora heb ik er altijd zoveel plezier mee. Ze kunnen het niet van me winnen. The trolls are my minions! }>

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:51

Op de voorpagina hebben we er nogal eens last van, vooral in topics die potentie hebben om als rel te eindigen.
Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat ze daar het meest van heel bokt voorkomen.
De enige oplossing is temmen of een mod pben en voor de rest maar negeren, maar fijn is het niet.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 24-05-10 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:54

Gewoon negeren en inderdaad iemand aanspreken die iets te vertellen heeft op het forum (mod bijvoorbeeld). Je moet er vooral niet op in gaan want dat vinden ze juist leuk. :j

En wat betreft jouw hobby.... Als mensen daar flauw over doen moet je je daar lekker niks van aantrekken hoor, jij vind het leuk en als zij daar blijkbaar niet tegen kunnen is dat niét jouw tekortkoming maar die van hen. Lekker je ding blijven doen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:13

[LZP] > [FZ]

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:35

Lekker laten gaan, jij hebt iig een hobby waar je geen andere mensen mee lastig valt op een negatieve manier.
En tja, als je niets beters te doen heb ga je toch mensen lastig vallen op fora? Doh.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:51

Ik heb volgends mij nog nooit last gehad van een troll := maar kan ook zo zijn dat ik het dan negeer hoor en niet op let :') Mijn raad is idd gewoon negeren die handel :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:37

phormicola schreef:
Ik vind trolls geweldig :)) Op een aantal engelstalige fora heb ik er altijd zoveel plezier mee. Ze kunnen het niet van me winnen. The trolls are my minions! }>

hahaha :D

hoe moeilijk ook, negeren werkt uiteindelijk het beste, want dan is de lol er snel af :j
en dat betekent soms flink op je handjes zitten :j

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:41

Ben volgens mij wel eens voor troll uitgemaakt, de waarheid schrijven mag niet als het tegen het gewenste in gaat.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:46

ohjee nu vermoed dat een bepaalde garde er een woord bij hebben om te gebruiken wanneer iemand hun niet na de mond praat.. .. ..

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:48

Nog prachtige pb's die kostelijk zijn om te lezen, dat men zoiets persoonlijk kan schrijven begrijp ik dan niet. Is daar ook niet een woord voor zoals troll?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:22

FaberSmid schreef:
Nog prachtige pb's die kostelijk zijn om te lezen, dat men zoiets persoonlijk kan schrijven begrijp ik dan niet. Is daar ook niet een woord voor zoals troll?

geen idee.... zal binnenkort wel verschijnen, tegenwoordig heeft alles een naam of krijgt er een :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:00

Heckler, Hit-and-run posting, lurker en sockpuppet zijn ook wel leuk.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 20:12

FaberSmid schreef:

WATTE???? Wat zijn dat voor termen?????

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:13

FaberSmid schreef:

Hit And Run-ner = een Harry :+
Is eigenlijk iets voor iemand die een opmerking plaatst in een topic en dan niets meer van zich laat horen...
Slaat dan het geposte nergens op dan heb je een harry-in-de-warrie :P
Laatst bijgewerkt door Alane op 26-05-10 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:14

zelfverzonnen termen :D
maar hé.. iemand verzint ze altijd als eerste toch :D

*stemt voor sockpuppet* :):)

alane die is goed _O-