NR 'mods' van VN

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PureSylk

NR 'mods' van VN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 12:23

Ok, lekker onduidelijke titel, wie een betere weet mag het veranderen, maar het gaat om het volgende.

Ik zag gisteren (weer eens) een foutje in een nieuwsbericht, waar ik netjes op heb getemt, omdat ik er vanuit ging dat dit sneller zou gaan dan een lid van de NR te PB'en. Vervolgens krijg ik reactie van een mod, dat ik hierover beter een lid van de NR kan PB'en, omdat die hier over gaan. Is het niet handiger en sneller voor beide partijen als de NR gewoon de tems op VN zou krijgen te zien?

Ann

Re: NR 'mods' van VN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:37

Dat zou betekenen dat ze toegang krijgen tot alle tem's op alle fora volgens mij en dat lijkt me niet de bedoeling/ taak van de NR? Een pb sturen werkt imo wel omdat ze zelf de berichten kunnen editten.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:39

Heb ik pas ook gedaan, netjes ene pb gestuurd over een enorme spelfout in een topictitel op VN. Een simpel berichtje terug met "dank je wel" was blijkbaar teveel werk.
Heb toen zelf maar een pb gestuurd met "graag gedaan" en bedacht dat ik de volgende keer wel mijn schouders optrek.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:04

Misschien wel aardig als iemand van VN op dit topic reageert? Of desnoods een moderator?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:22

Goed, ik was niet diegene die de TeM heeft gesloten, maar ik denk wel dat ik een toelichting kan geven.

Ik denk dat allereerst even twee dingen apart van elkaar moet worden gezien: De nieuwsredactie kan alleen berichten plaatsen en eventueel hun eigen berichten editten. De NR kan NIET bij de TeM's. Zij zouden dan namelijk op elke TeM zicht hebben en dat is niet de bedoeling.
De mods hebben de TeMlijst en inderdaad ook een editknop. In pb'tjes over en weer hebben wij geen zicht op (gelukkig!) dus wat er in de pb wisselingen gebeurd kan ik weinig over zeggen. Ik neem tenminste aan dat de NR, net zoals de mods, zo snel mogelijk een bericht terug sturen.
(Kort samengevat: NR en Mods zijn 2 aparte 'groepen' met andere functies)

Eventuele spelfouten kunnen mods ook aanpassen. Een klein spellingsfoutje etc heb ik - persoonlijk - geen problemen mee. Hele woorden of zinnen aanpassen 'omdat die niet loopt' geef ik bij voorkeur door aan de NR, het artikel komt immers van hun hand.

Nu vraag ik mij af hoe jullie het aanpassen van zulke dingen graag willen zien?

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 20:30

Ok. Dat geeft wat duidelijkheid. Ik ging er vanuit dat mods alleen tems zagen van hun eigen 'gebied' en niet allemaal, waardoor dit makkelijker gerealiseerd zou kunnen worden. Het lijkt me inderdaad niet de bedoeling dat de NR alle tems te zien krijgen.
Ik snap dat jullie als mods inderdaad niet inhoudelijk over de nieuwsberichten gaan, en dat hiervoor de NR moet worden aangesproken, juist hierom leek het me makkelijk als je dus op alles gewoon zou kunnen temmen, zowel spelfouten als inhoudelijke fouten. Als het niet een te grote stap is om de NR de mogelijkheid te geven alleen de VN tems te zien zou ik dit persoonlijk erg fijn vinden.
En anders gaan we gewoon door zoals het nu gaat he. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:38

A_lette schreef:
In pb'tjes over en weer hebben wij geen zicht op (gelukkig!) dus wat er in de pb wisselingen gebeurd kan ik weinig over zeggen.

Dat is overigens een van mijn bezwaren: dat pb-dingen verder nooit meer terug te vinden zijn of in te zien. Ik geef toe, ik ben cynisch (schrijf het maar toe aan mijn omgang met instanties zoals IBG, gemeente, UWV, verzekeringen), maar ik heb graag een terug te vinden bevestiging, en bij pb's is er geen enkel zicht op.

Citaat:
Eventuele spelfouten kunnen mods ook aanpassen. Een klein spellingsfoutje etc heb ik - persoonlijk - geen problemen mee. Hele woorden of zinnen aanpassen 'omdat die niet loopt' geef ik bij voorkeur door aan de NR, het artikel komt immers van hun hand.

Nu vraag ik mij af hoe jullie het aanpassen van zulke dingen graag willen zien?

Het allerallerliefst zou ik een apart 'TeR-systeem' hebben: 'Tip een Redacteur' waar de meldingen op een mooie wijze verzameld worden, terug te zien, en gescheiden blijven van je pb's.
Ik begrijp dat dat voorlopig toch niet gaat gebeuren, er zijn wel technische zaken die meer aandacht verdienen.

Een mooie tweede zou een iets opener houding zijn: op mij is het 'stuur maar een pbtje' wel een paar keer overgekomen als een mooi excuus om niks te hoeven doen zolang ik die pb niet verstuur. Misschien heb ik het mis, maar zo is het wel een paar keer overgekomen. (Mensen zijn op de hoogte van het probleem, maar doen er desondanks toch niets aan tot ze er 'op de juiste manier' van op de hoogte gesteld worden. In hele overdreven zin iets met de paarse krokodil - maar zo erg is het gelukkig niet hoor :) )

Met name bij de grensgevallen (waarbij dingen in de openingspost leiden tot reacties in het topic en het is dus eigenlijk gedeelde verantwoordelijkheid is) is het erg jammer als er vooral gereageerd wordt waarom er niks gedaan wordt en je de ander moet hebben.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:19

Shadow, je bedoelt bij het eerste dat je bij de TeM nog de optie 'graag reactie terug' hebt neem ik aan? Tja, zo nu en dan kan het zijn dat er een pb tussendoor schiet, mensen met een kleurtje blijven eenmaal mensen. Maar ik denk dat je over het algemeen wel een reactie terug kan (en mag!) verwachten.

Wat betreft een TeR systeem: ik denk dat dat wellicht wel zal kunnen werken, maar of het haalbaar is, dat weet ik zo 123 niet. Net zoals met het idee dat het niet te verwarrend moet worden met het TeM systeem.

Even hardop denkend, denk ik dat Storm76 en ik nieuwsgerichte TeM's of pb's ook door kunnen geven aan de NR achter de schermen. Maar dat zal ik even overleggen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:19

A_lette schreef:
Shadow, je bedoelt bij het eerste dat je bij de TeM nog de optie 'graag reactie terug' hebt neem ik aan?

Nee, ik bedoel eigenlijk dat ik kan verwijzen naar TeM's, omdat het ook te lezen is voor de andere teamleden. Bijvoorbeeld omdat het dan, zeker in theorie, eerder opgepakt kan worden. Als redacteur A een bericht plaatst maar een paar dagen weg is, zou redacteur B in de tussentijd best even het werk over kunnen nemen. Bij pb's kan dat niet zomaar.

Maar ook, en dat klinkt argwanend maar zoals ik zei, het zit nu zo diep in mijn systeem door oa de omgang met de instanties dat ik wil kunnen verwijzen naar 'op dag ... heeft ... gezegd dat...' - en met pb kan dat niet. Het is erg oncontroleerbaar. Bij een simpel taalfoutje maakt dat niet uit, bij beleidsdingen voor mij eigenlijk wel.

Citaat:
Even hardop denkend, denk ik dat Storm76 en ik nieuwsgerichte TeM's of pb's ook door kunnen geven aan de NR achter de schermen. Maar dat zal ik even overleggen.

Graag, bedankt voor de reactie en het meedenken :j

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:00

ThePast03 schreef:
Heb ik pas ook gedaan, netjes ene pb gestuurd over een enorme spelfout in een topictitel op VN. Een simpel berichtje terug met "dank je wel" was blijkbaar teveel werk.
Heb toen zelf maar een pb gestuurd met "graag gedaan" en bedacht dat ik de volgende keer wel mijn schouders optrek.

dat was niet teveel werk, dat is er door de drukte even bij ingeschoten. (nee, ik was het niet). Geen excuus, wel een reden.

De optie die Shadow oppert, een TeR, hebben we het intern ook al over gehad, en daar zou de NR erg blij mee zijn.

Wb grensgevallen, de verantwoordelijkheden zijn in principe heel scherp. NR zoekt, schrijft en publiceert; mods sturen de discussie in goede banen. In de praktijk is het helaas niet zo zwart/wit en daar is zowel op FZ als achter de schermen al regelmatig over overlegd. Het punt in mijn ogen is vooral dat er een vermenging is ontstaan. Bokt is natuurlijk van oudsher een forum, dat zijn bestaansrecht ontleent aan discussies en gesprekken. Als uitbreiding daarvan is de Nieuwsfunctie gekomen, dat in feite een heel ander doel heeft, namelijk het brengen van paardgerelateerd nieuws in de breedste zin van het woord. Omdat er gebruik gemaakt wordt van dezelfde vorm als het forum, leidt het - veel vaker dan op andere nieuwssites - tot discussies. Daar is op zich niets mis mee, maar het zorgt er wel voor dat NR en mods hun taken vermengd zien. Bovendien menen veel gebruikers ook nog eens dat NR leden als moderator mogen optreden, en dat is dus expliciet niet zo. Kortom, er is op veel plaatsen verwarring, en - mede gezien de zeer kleine bezetting van het nieuwsteam, dat bestaat uit 4 NR leden (ter vergelijk, er zijn 43 moderators) - is daar niet een pasklaar antwoord op te vinden. We zijn ons ervan bewust dat het op dit moment zeker niet optimaal is, en we zijn bezig om dit verder aan te pakken, maar ook daar worden we helaas beperkt door de techniek en de 24 uur in een dag.
Ik ben me ervan bewust dat dit geen bevredigend antwoord is, maar meer kan ik er ook niet van maken op dit moment.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:39

Lielle: ik heb je iets dergelijks al eerder zien schrijven, dus ik ben erg benieuwd:

- welke punten vinden jullie het belangrijkst om aan te pakken? Als je zegt dat het nu 'zeker niet optimaal is', welke dingen vind jij / vinden jullie als NR dan het belangrijkst?

- welke dingen hebben jullie de afgelopen maanden al aangepakt?

- vind je de suggesties die hier (en in mijn topic) zijn aangedragen iets om over na te denken? Het zijn, mi, suggesties die geen technische aanpassingen vragen en ook heel weinig tijd kosten om uit te voeren. (De suggesties zijn dus:
* voor de NR naast een algemene link ook een directe link naar bronartikelen,
* Voor de NR: het vermelden van de status van een artikel: overgenomen / vertaald / bewerkt / zelfgeschreven,
* Voor de mods: het doorgeven van reacties die eigenlijk voor de NR zijn bedoeld
* voor beiden: proberen om de communicatie met gebruikers en elkaar open te houden en elkaar in te seinen als je iets tegenkomt wat qua verantwoordelijkheden door de ander afgehandeld moet worden. Dus de NR tipt de mods als de topics uit de hand lopen, de mods tippen de NR als ze merken dat een detail in het nieuwsbericht voor misverstanden en verwarring zorgt. Dit laatste is uiteraard niet echt meetbaar of controleerbaar, maar laat ik het erop houden dat het niet echt overkomt alsof dit standaard manier van doen is.)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:30

Dat laatste doen we eigenlijk al wel. We TeM'men actief en als we een nieuwsbericht gaan plaatsen dat controversieel kan zijn (lees nieuwsbericht waarin de gemoedereen hoog op kunnen lopen) plaatsen we met regelmaat een opmerking houd het in de gaten op let op komt zus of zo aan. Dit vind logischerwijs achter de schermen plaats en toegeven op sommige punten zou het wel beter kunnen. Deels veroorzaakt doordat niet iedereen altijd op hetzelfde tijdstip aanwezig is. Als ik op ON een TeM plaats dat op een door een gebruiker geplaatst topic dat dat topic dubbel is, dan is de mod diegene die het behoort te sluiten. Als die persoon pas 's avonds online is duurt dat even. En dan kan het wel eens gebeuren dat er mensen in twee topic's over hetzelfde onderwerp gaan discusseren. Maar omdat dat een taak van een mod is mogen wij daar niks mee. Hoe en of de mod's doorverwijzen weet ik natuurlijk niet, maar we krijgen wel eens pb'tjes of een bericht achter de schermen van zus of zo binnengekregen.

En wat betreft je 'het vermelden van de status van een artikel'. Wil je dat nader toelichten? Waar zou je zo'n opmerking willen zien dan en hoe precies? Bij een artikel waarbij bijv. dehoefslag.nl bovenstaat dat is overgenomen. Immers wijst die link daar al naar. Als er nieuwsredactie achterstaat hebben we het .e.e.a. aangepast/toevoegd/ bewerkt. Zelfgeschreven is nieuwsredactie (en evt. als tweede regel de naam van die persoon).

En pb'tjes over spelfouten, hoe klein dan ook, zijn altijd welkom. (TeR zou ideaal zijn :):) ) Maar ook daar geldt dat de afhandeling van het geheel even kan duren. Ook al lijkt het dat sommige van ons 24u online zijn, ook zij hebben nog iets dat lijkt op een eigen leven. Althans het moet er voor door gaan :D :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:44

Sammie schreef:
En wat betreft je 'het vermelden van de status van een artikel'. Wil je dat nader toelichten? Waar zou je zo'n opmerking willen zien dan en hoe precies? Bij een artikel waarbij bijv. dehoefslag.nl bovenstaat dat is overgenomen. Immers wijst die link daar al naar. Als er nieuwsredactie achterstaat hebben we het .e.e.a. aangepast/toevoegd/ bewerkt. Zelfgeschreven is nieuwsredactie (en evt. als tweede regel de naam van die persoon).

Ik zou dat willen zien bovenaan waar nu de link en de naam staat. Zeker, je kunt het herleiden: als de bron een buitenlands bericht is, zal het wel vertaald zijn, en als er geen bron bij staat gaat het vermoedelijk om een artikel dat door jullie bewerkt is, maar het kan ook zelfgeschreven zijn, en het kan zelfs een eigen mening zijn. Daar is laatst ook al een discussie over geweest, dat daar makkelijk misverstanden uit ontstaan.
Ik zou die misverstanden wegnemen door het gewoon duidelijk aan te geven met 1 of 2 woorden bovenin, dan weet iedereen hoe het zit zonder dat uit de hints af te leiden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:26

je houdt hier een reactie van me te goed, we zijn in overleg erover, en daarnaast heb ik even een paar andere dingen aan mijn hoofd gehad. Ik ben het dus niet vergeten.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 21:28

Fijn om te horen dat jullie ermee bezig zijn

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:12

Lielle: thanks voor de update :j

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:09

Ik kan eraan toevoegen dat het inmiddels tot redelijk wat uitzoekwerk en discussie heeft geleid, en er is dus nog geen pasklaar antwoord beschikbaar.

Verder vroeg je wat wij nu het belangrijkste vinden om aan te pakken. Op dit moment zijn we - behalve met de dagelijkse nieuwsgaring - vooral bezig met zorgen voor een structurele oplossing voor de onderbezetting. We komen nu behalve het 'gewone redactiewerk' vaak niet verder dan brandjes blussen, intern en op FZ, terwijl er genoeg plannen en ambities zijn.

Je vraag 'welke dingen hebben jullie de afgelopen maanden al aangepakt?' vind ik wel erg overkomen alsof we rekenschap moeten afleggen. Dat is mogelijk zo, maar dat is dan wel een interne discussie binnen het team, en met name met het beheer.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:21

Citaat:
Nee, ik bedoel eigenlijk dat ik kan verwijzen naar TeM's, omdat het ook te lezen is voor de andere teamleden. Bijvoorbeeld omdat het dan, zeker in theorie, eerder opgepakt kan worden. Als redacteur A een bericht plaatst maar een paar dagen weg is, zou redacteur B in de tussentijd best even het werk over kunnen nemen. Bij pb's kan dat niet zomaar.

misschien een optie om op de algemene nieuwspagina een sticky te maken met daarin een algemeen emailadres(nieuwsredactie@bokt.nl ofzo) waar dit soort dingen heen kunnen?
Dan kan iedereen van NR erin kijken, en zit je dus niet met bovenstaand probleem.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:24

Er is een gedeeld emailadres ( Redactie@bokt.nl ) maar zolang dat niet direct vanuit een bericht te gebruiken valt (zoals een TeM of PB) denk ik dat er heel weinig gebruik van gemaakt zal worden. Dus op zich een goed idee, maar uit ervaring weet ik dat de niet direct voor de hand liggende opties zelden gezien en gebruikt worden.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:31

en wanneer onderaan elk geplaatst nieuwsbericht dit emailadres geplaatst wordt (door degene die het bericht plaatste?)
Dan is het wél direct aanklikbaar en het is een kleine moeite dit erbij te zetten.
Voorkomt hopelijk ook een hoop (imo vaak onredelijk) geschreeuw vanaf de zijlijn naar de NR ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:33

hm, ik zit eens hardop te denken. We hebben nu altijd als url voor Nieuwsredactie de site staan, maar dat zou natuurlijk ook het email adres kunnen zijn. Ga ik achter de schermen ook eens meenemen. Houd er alleen wel rekening mee dat een PB of TeM over het geheel genomen een stuk sneller werkt dan een email, als de betreffende redacteur online is. Iig voor mij geldt dat heel duidelijk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:40

Lijkt mij niet handig. Een pb werkt op dit moment het snelst en een e-mail vanaf bokt verstuurt leest wel zo ontzettend slecht. Staat weinig tot geen informatie in waar het vandaan komt en als ik nu al 'email-wat-een-pb-had-moeten-zijn' krijg met heb je toevallig meer info hierover, zonder verdere uitleg zodat ik niet weet waar het over gaat, heb ik weinig hoop dat iemand die een spelfout ziet al die informatie erbij gaat zetten. Bovendien raken de nakijk/reactie mogelijkheden alleen maar versnipperd.
Daarbij kijk ik niet elke moment van de dag mijn e-mail na. Op bokt probeer ik meerdere malen per dag te komen.

Een pb is het snelst, andere mogelijkheden zijn er op dit moment niet. Tot dit tijd roeien met de riemen die we hebben :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:43

Ik bedoel het iets anders: als je de volgende tekst gebruikt:
Code
[url="redactie@bokt.nl"]Nieuwsredactie[/url]

[url="redactie@bokt.nl"]Nieuwsredactie[/url] komt er bij het openen van de link een lege email vanuit je eigen gewone emailadres.

/add
laat maar, dat werkt niet. In HTML kan het wel, maar hier dus helaas niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:03

Lielle schreef:
Je vraag 'welke dingen hebben jullie de afgelopen maanden al aangepakt?' vind ik wel erg overkomen alsof we rekenschap moeten afleggen. Dat is mogelijk zo, maar dat is dan wel een interne discussie binnen het team, en met name met het beheer.

Er hoeft geen rekenschap afgelegd te worden, dat wil zeggen, er is geen enkele dwang. Alleen... ik heb de indruk dat er heel erg weinig gebeurt. Die indruk is onder andere gebaseerd op de reacties in de verschillende topics hier op FZ. (En ik wil nadrukkelijk zeggen dat het niet alleen om MIJN topics gaat, er zijn enkele weken / maanden geleden ook al een paar discussies over gevoerd.) Ook zie ik op VN / ON weinig verandering. (Dat wil zeggen, tot enkele dagen geleden. Er wordt nu toch wel iets vaker een bronvermelding in het artikel verwerkt. Op zich een goeie zaak dus, ik weet niet of dit een afspraak is of gewoon de redacteurs zelf die dit nu anders uitwerken.)
Maar verder heb ik dus weinig veranderingen gezien in het beleid, de aard van de artikelen, de wijze van reageren, etc etc. Op mij komt het dus over alsof er weinig gebeurt.

Nou kan het zijn dat mijn indruk niet klopt. Als je dat zou toelichten kan ik mijn idee bijstellen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:11

Shadow0 schreef:
(Dat wil zeggen, tot enkele dagen geleden. Er wordt nu toch wel iets vaker een bronvermelding in het artikel verwerkt. Op zich een goeie zaak dus, ik weet niet of dit een afspraak is of gewoon de redacteurs zelf die dit nu anders uitwerken.)
Dan moet ik je helaas teleurstellen of blij maken :D. Ik weet wel waar je op doelt, maar dat is niet nieuw. Dat is zeker wel vaker gedaan. Ik denk dat het je nu misschien op valt vanwege dit topic.

Wat betreft beleid. Misschien dat je daar voor de schermen niet zoveel van (hebt) (ge)merkt, maar er staan zeker wel een aantal discussies open en een aantal die gevoerd zijn en punten die verwerkt/aangepast zijn.. Overigs wil het niet zo zijn dat er continue verandering moet zijn en dat je dat continue op het openbare gedeelte moet merken..

Overigs zitten we nu in twee topic's over hetzelfde te praten.. is niet erg handig :=