Aardkleur (verdunning)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Spinoza

Aardkleur (verdunning)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 15:28

Gezien hij er niet tussen staat en wel een kleur is die voorkomt wil ik hem graag toevoegen.

Aardkleur is een verdunningskleur en ligt het dichtste bij smokey (wordt trouwens ook niet genoemd in jullie lijst).
Echter is de vachtkleur wat lichter en verkleuren de manen deels richting blond.

Hoe het zit met de berekeningen hiervan enzo weet ik niet. Maar de kleur is toch wel noemenswaardig en bijzonder in mijn ogen. Overige gegevens kan ik wel aan komen mocht het nodig zijn.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Spinoza op 09-04-10 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Re: Aardkleur (verdunning)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:30

"Verkleuren de mannen deels richting blond." Hmmm ik ben meer van de donkerharige kerels..... :D

Is dit echt een speciale kleur, niet gewoon een versie van iets anders? Vind het wel een mooi kleurtje!

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 15:47

Het is echt een kleur binnen de ijslanders. Zijn er niet heel veel van.
Haar moeder is zo en haar zoon ook en die heeft vervolgens wel dezelfde vachtkleur alleen is zijn huid bruin (geen zwart pigment dus). Afbeelding
Dit komt weer in de lijn met haar overgroot moeder die buckskin (wildkleur cream achtig) is en helemaal geen zwart pigment heeft. (staat die eigenlijk al in de lijst? Want die is ook erg bijzonder)
Afbeelding
Oma daarin tegen is gewoon een valk :D

Even samenvatting
- Bucksin Merrie x Zwart Hengst = Valk M
- Valk M x Wildkleur Bruin H = Aardkleur M
- Aardkleur M x Zwart = Aardkleur M
- Aardkleur M x Vos = Aardkleur H

het frapante is wel dat er nu al 3 generaties zijn in deze kleur en met 3 verschillende kleuren hengsten.
De ene zegt dat het smokey is, maar die zijn veel donkerder.
Binnen het ijslanderstamboek is de kleur aardkleur opgenomen voor deze paarden.
Maar ik heb deze kleur ook wel eens bij andere rassen gezien.

Het is ook nog eens zo dat ze in de winter lichter wordt dan zomers.

Manen! niet mannen. Tja waar het hard vol van is stromen de vingers van over :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:00

Lijkt me dat er wel een andere benaming voor moet zijn eigenlijk, maar ik zou 't niet weten. Mooi is het wel. :j

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 16:14

nou we hebben ons suf gezocht. met wat hulp ook.
Binnen de ijslanders komen veel kleuren voor en veel mensen met ervaring. Een extra verdunning van smokey wordt gezegd. Maar dat is het ook weer niet. Daarom opnamen van de kleur aardkleur, staat ook op haar papier.
Daarnaast heeft ze benen die in de winter donkerder zijn. Terwijl ze zomers echt 1 kleur is.
En we hebben sinds kort ook soms wat appeltjes in haar vacht. Heel maf om dat te zien.
Maar ben benieuwd of er een internationale naam is voor deze kleur.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:15

Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar... misschien dat Peterina op Bokt het weet? Die heeft veel verstand van kleuren.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:16

is aardkleur niet zoiets als taffy?

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 16:18

Nee taffy is weer zilver appel. Dat is ze absoluut niet. Want zilverappel heeft duidelijke appels. Onze dame heeft ze zoals een zwart paard ze kan hebben. Daarnaast heeft zilver appel lichte manen. Aardkleur heeft bij groei echt manen in de vachtkleur die verkleuren naar licht. Duurt even.
Vriendin van mij heeft zilver appel (kleur die bij ijslander vaker voor komt) en die is echt anders.
Zie haar als een zo goed als effe paard
Laatst bijgewerkt door Spinoza op 09-04-10 16:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:21

ik heb eens gelezen dat taffy juist niet altijd zilver appel hoeft te zijn.
hier verderop staat een ijsco met de zelfde kleur manen als de jouwe maar dan een donkere vacht en dat is een taffy maar echt geen appels aanwezig

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 16:22

waar vind je dat? was al aan het zoeken.
onder de familie van de zilver appels valt ze niet bij het stamboek.
Die ijsco bij jou is waarschijnlijk smokey kleur en dan lichte manen. Taffy denk ik dan inderdaad.

Heb nog even wat toegevoegd in bovenstaande post over haar manen, want die zijn niet licht als ze uitgroeien, duurt een tijdje voor ze licht worden.
Laatst bijgewerkt door Spinoza op 09-04-10 16:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:24

ik weet niet precies meer waar ik het gelezen heb het was in een boekje over ijco's, het is een klein stoeterijtje hier in de buurt waar ik het toevallig geleerd heb toen ik n keer een ijsco ging proberen

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 16:27

leuk.
De mensen die haar gefokt hebben fokken al heel lang en zeker met bijzondere kleuren. Dus ga er niet van uit dat zij en het stamboek fout zitten in de kleur. Maar misschien een nederlandse benaming

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:29

zou best kunnen hoor!!!
ik heb erg weinig verstand van kleuren, kan een aantal vos soorten benoemen en de 'standaard' kleuren en daar houd mijn kennis bij op :+

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 16:32

ha ha is toch leuk weer nieuwe kleuren ontdekken.

Heb even foto van haar manen geupload.
Kan je zien dat ze echt een barbie met high lights is.
Veel haren zijn gelijk, donkere basis, lichte punten (verloop) Daarnaast zit er nog wat wit, grijs en bruin haren doorheen.

Duidelijke foto van de aanzet kan ik zo snel niet vinden.

Afbeelding

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:09

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 19:16

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:49

Kan het niet zijn dat het een zilverappel is zonder de appels? Ik weet 't niet, maar worden die appels veroorzaakt door het sooty gen? Want als dat zo is, zou 't dan niet kunnen zijn dat dit paard geen sooty draagt en daarom niet zoveel appels heeft?

*heeft geen verstand van kleuren, misschien zegt ze nu iets heel geks*

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 19:59

Nee zilverappel is ze echt niet. Manen enzo klopt ook niet.
En bij de ijslander is het geen zilver appel als er geen appels in zitten :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:02

Dat snap ik ook wel, maar je hebt toch ook zilverappels die zo donker zijn dat je amper appels ziet... 't is maar een benaming. ;) Ik opperde ook maar wat, heb er echt geen verstand van verder.

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 20:04

is geen aanval meidty :D
Zilverappel heeft lichte manen, en dan bedoel ik vanaf de basis licht. Zij heeft dat niet.
Daarom is de benaming aardkleur in het leven geroepen en ook opgenomen in het stamboek.
Daarom mis ik hem ook in de lijst. Maar wat ik al eerder zei misshcien is er een andere benaming voor. Want zilverappel, smokey zwart is het niet :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:16

Ik zie het ook niet als een aanval hoor. :P Ik snap wat je bedoelt, zilverappel heeft idd een lichte basis... ben benieuwd wat 't nu uiteindelijk is. :)

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 20:17

ja ik ook
en als het in nl benaming is dan mag hij erbij op de lijst :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:18

Buckskin is een andere benaming voor valk. En daarom gelijk mijn bezwaar: de registratie van de kleuren in de afstamming is niet helemaal zorgvuldig: het is vreemd om te zeggen dat een buckskin x zwart een valk oplevert, want meestal gebruik je of de ene term, of de andere.

Genetisch gezien lijkt het me mogelijk dat het hier om een combinatie van Creme, Dun en eventueel Silver gaat - een aparte verdunning zoals je in de titel stelt lijkt me een iets voorbarige conclusie.

Mijn vertrouwen in stamboeken is niet zo groot, er zijn er die rustig een paard als bruin inschrijven als de ouders allebei vos zijn. (Dat is genetisch onmogelijk namelijk, dus dan is er ergens een fout gemaakt.) Weinig stamboeken besteden aandacht aan de genetica van de kleuren, en veel beoordelen het vooral op het zicht. En dat maakt de chaos alleen maar groter. Wat mij betreft zou ik de kleur pas vermelden als er wat onafhankelijke bronnen over zijn - of het wordt vermeld op de pagina van de IJslander, zoals ook andere ras-eigen kleurbenamingen zijn opgenomen (de fjordenkleuren, of die bij trekpaarden.)

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 20:22

Nee zeg ook niet dat dat zo is met die valk. Maar in het geval van de lijn van die van ons. Zijn puur even de stappen die voor haar geweest zijn.

Buckskin is er eentje zonder zwart. Is het dan een valk verdunning?

Van kleuren en fouten van stamboek weet ik. Maar in mijn optiek is het ijslander stamboek best precies hierin. Maar maakt niet uit.
Dit is toch een kleur die je weinig ziet en wat is dan de benaming ervoor? En als ze reeds genoemd zijn is haar plaatje wellicht een mooie aanvulling :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:24

spinet schreef:
Buckskin is er eentje zonder zwart. Is het dan een valk verdunning?

Nee, buckskin en valk zijn hetzelfde: bruin met een creme-verdunning. Waar baseer jij op dat buckskin geen zwart zou hebben?