Imago van bokt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

Imago van bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 21:40

Ik weet niet of ik het hier moet neer zetten, maar anders wordt het wel verplaatst ;) .

Op bokt zitten ontzettend veel ruiters/paardenliefhebbers, en ik zit ook alweer een poosje op dit forum. Maar in mijn omgeving merk ik dat het imago van bokt onder mensen die echt in de paarden zitten (dus fokkers, beroepsruiters,etc) nogal slecht is. Ze vinden bokt een pennyforum waar mensen aan de zijlijn staan te roepen hoe het wel moet, maar die zelf nog maar net een paar manegelessen achter de rug hebben en al hun wijsheid uit boeken/internet halen.

Het valt me uit reacties inderdaad wel op dat er een bepaalde 'bokt norm' heerst: een paard mag je niet met slof rijden, als je paard bokt heeft hij een rugprobleem, als je paard 2 keer met zijn hoofd schudt heeft hij last van zijn tanden, en met sporen rijden is ook al not done. Als je het wel in je hoofd haalt om met slof te rijden word je finaal de grond ingeboord, en als je een 3 jarige bij HAW zet kan je het ook wel vergeten (ben je gek, een paard hoor je pas op zijn zesde in te rijden!).

En dan die eigenaardige wijsheden van sommige bokkers. Met de grootste stelligheid weten ze iets te beweren, daarbij verwijzend naar allerlei artikelen, want zelf hebben ze amper ervaring. Ze weten wel precies te vertellen dat het zo moet en niet anders, en als je het er niet mee eens bent ben je een opstandige puber (wel een hele oude puber dan }:0 ) en heb je vooroordelen. Zo wist iemand mij te vertellen dat ik de hoeven van een veulen elke 2 weken(!) moest bijvijlen, en dat ik de hoeven van een veulen met een franse stand kaarsrecht kan krijgen door alleen maar wat bij te vijlen(? ik zou zeggen wordt hoefsmid, en je kan alle standproblemen de wereld uithelpen, word je steenrijk mee!) .

Waarom hoor ik dit soort eigenaardigheden alleen op bokt? Ook was er laatst een nieuwsbericht over paarden die in de blubber stonden in den haag, en een of andere radiomeneer die daar een actie voor op zette en de paarden vrij wilde laten. De paarden stonden inderdaad in de blubber maar er staan meer paarden in de blubber als het geregend heeft. Je kon iig imo niet uit dat filmpje concluderen dat er sprake was van dierenmishandeling.
Íedereen in het topic liep die paardeneigenaar uit te maken voor verschrikkelijke dierenbeul, terwijl die paarden prima gezond waren. Ik heb vaak het idee dat niemand weet wat hij zegt, maar dat veel mensen elkaar na lopen te praten :P De meesten hebben geen idee wat het verzorgen van paarden in houdt, omdat hun paard altijd op een pensionstal heeft gestaan.

Dus mijn vraag: hoeveel paardenkennis denken jullie dat er op bokt zit? Is het imago dat bokt heeft terecht? Of denken jullie dat dit imago niet bestaat?
Ben benieuwd :D Zal wel heel veel kritiek over me heen krijgen nu :+

Caira

Re: Imago van bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:45

tsja meid, zolang mensen denken dat ze de wijsheid in pacht hebben zul je dat blijven houden.

Maar je noemt veel punten van kritiek die ik juist geweldig vind!
Het afkeuren van sloffen, en het inrijden van 3 jarigen. Prachtig toch dat mensen zich bewust worden dat dat absurde zaken zijn! Nu nog allemaal beseffen dat je een paard niet 24/7 binnen kunt houden en we zijn al een heel eind op weg!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:47

Hinke schreef:
Ze vinden bokt een pennyforum waar mensen aan de zijlijn staan te roepen hoe het wel moet,

Daar kan ik nog wel inkomen maar

Citaat:
en al hun wijsheid uit boeken/internet halen.

Lazen ze maar boeken :) Ik heb eerder de indruk dat men het zelf bedenkt, zoals dat zo mooi is omschreven, 'niet gehinderd door enige kennis'.

Citaat:
Dus mijn vraag: hoeveel paardenkennis denken jullie dat er op bokt zit? Is het imago dat bokt heeft terecht? Of denken jullie dat dit imago niet bestaat?

Volkomen terecht mi. De mensen met waardevolle kennis en een iets genuanceerdere mening en manier om dat te brengen (vooral dat laatste) zijn zelden op de algemeen toegankelijke delen te vinden. Ze zijn er genoeg hoor - de meesten reageren echter niet meer op het openbare deel.

LovingTweety

Ik denk dat er 2 groepen zijn. De meelopers en degene die er verstand van hebben. En op bokt heb je beide mensen.

Over die vrouw in Voorburg met haar paarden, lees wat meer kranten en kijk wat meer naar tvwest ;) Dat is niet overdreven en ook niet 'een beetje modder'.

Lowara

aan de ene kanbt wel veel paardenkennis, maar aan de andere kant gaan we inderdaad die kant op dat we paarden als babrbiepoppen behandelen.
zet zelf al heel lang geen HAW foto's meer op bokt, geen zin in kritiek van derden die alles van een plaatje bekijken :n

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:48

Bokt heeft ook een imago, vooral bij professionals. En wat dat betreft hebben ze ook wel een beetje gelijk. Bokt is eigenlijk voor een hele kleine doelgroep leuk.

Overigens, dat geval dat je noemt: regen of niet, paarden horen er niet zo bij te staan.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:48

Ik denk dat je wel een beetje gelijk hebt,het is natuurlijk makkelijk om hier voor te doen alsof je veel kennis hebt.
Je zal niet snel door de mand vallen.De echte kenners hier op bokt zullen niet zo snel een oordeel vellen,zeker niet vanaf een foto.
Maar ik denk wel dat het (op de profs na) een goede weerspiegeling is van de paardenliefhebbers in NL.
Het gros weet echt niet waar ze mee bezig zijn en veroordelen alles wat buiten hun straatje valt.
De echte profs zul je hier niet snel zien,zij hebben geen zin om zich hier te gaan moeten verdedigen.
Je zult mij hier ook niet snel een topic zien openen,ik blijf bij de HK topics waar ik lekker over kleding en tuig kan kletsen.
Als ik al eens reageer met een wel bedoeld advies moet ik het van alle kanten indekken om niet veroordeeld te worden.
Ik heb echter best kennis van zaken en om die reden sinds kort mijn profiel aangemaakt.
Zo ziet iedereen dat ik echt regelmatig in het zadel zit en niet alleen manen kam.
Helaas voor sommigen rijd ik wel met bit,sporen en zweep.....

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:49

+:)+ goed geschreven!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:51

Je zegt wat ik denk.

Mijn ideale paardenforum zou een forum zijn, waarbij er meerdere visie's over rijden en over het houden van paarden zijn en waarbij je ook vriendlijk met elkaar in discussie kan gaan (over deze verschillende visie's). Je kan bijvoorbeeld als een topruiter, boer of natural ergens tegen aan kijken. Dat zijn 3 verschillende visie's. Als een TS een vraag heeft en ze krijgt 3 verschillende antwoorden, dan kan de TS daar zelf uithalen, wat zij denkt dat goed is. En dat kan ook zijn dat dat van elk wat is of dat ze van visie veranderd. En dit zonder dat de mensen met de 3 visie's elkaar gaan afkraken dat het niet goed is. Dan kunnen ze natuurlijk wel een ander topic openen om met elkaar te discusieren over de (volgens hen) juiste manier.

Ik denk dat er zeker mensen zijn met veel kennis en ervaring over paarden waar ik (en vele anderen) nog veel van kunnen leren. Je hebt natuurlijk ook de andere groep. Een groep die gewoon maar wat schreeuwt en niet genuanceerd is of over hun posts nadenken (voordat ze hem plaatsen). De schreeuwers doen (denk ik) alsof ze er verstand van hebben, maar hebben dat niet. Juist deze mensen zouden meerdere kanten van een probleem moeten (laten) belichten en daarna kiezen wat ze zelf goed vinden.

Ik denk dan ook dat het imago van bokt gedeeltelijk terecht is, maar er zijn hier niet alleen maar van die onrealistische penny's.

Edit: nog even over dat barbiepoppen gedrag. Sommige mensen denken dat een paard een braaf beestje is dat alles doet wat je zegt en alleen maar lief is en dat in de watten moet worden gelegd. Natuurlijk is dat gedeeltelijk waar, maar ik denk dat je ook streng moet zijn tegen je paard. Gaat hij over een grens (en wat jij niet wil), dan moet hij/zij daar op gewezen worden. En je hebt het dan wel over een groot en sterk beest. Je kunt dan wel tegen je paard gaan praten, maar als hij/zij gewoon doorgaat dan (denk ik) dat een duidelijke ruk aan het halstertouw (of iets dergelijks) best nodig mag zijn. En in sommige ogen van bokkers is dat zielig. Vind ik niet, ook ik heb een paard wel eens een schop gegeven hoor.
Laatst bijgewerkt door Dribbel op 05-04-10 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:52

Ik heb wel eens het woord ''bokt'' laten vallen bij een dierenarts, fokker, tandarts..
Ik heb tot nu toe alleen maar te horen gekregen: ''Die onzin daar houden wij ons niet aan op''.

Er is wel kennis, maar er wordt ook veel onzin verkocht, vind ik.
Niet zelden wordt bijv een topic op haw helemaal afgekraakt door mensen waarvan ik dan denk: heb jij er zoveel verstand van?

Ik zie bokt meer als een leuk tijdverdrijf, dan dat ik er echt iets van kan leren (sorry). Dat doe ik liever van mensen irl die mij en mijn paard goed kennen.

De nieuwspagina's, nieuwe ontwikkelingen (bijv revieuw over nieuw soort hoofdstel) ed vind ik wel leuk en interessant om te lezen. Maar aan een discussie doe ik niet (meer) mee. Het lijkt soms wel alsof half bokt GP rijd. :+

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:54

Ik ben er van overtuigd dat er een groep(je) op bokt zit die veel paardenkennis heeft. En ik denk dat er ook zeker mensen zijn die maar wat zeggen, en overal commetaar op hebben, maar thuis dingen doen waar ze op bokt kritiek op hebben. En met sommige dingen hier op bokt ben ik het helemaal eens, veel mensen kunnen daar wat van leren. Maar er zijn ook dingen waarvan ik denk 'je zegt dit wel allemaal zo leuk, maar hoe betrouwbaar is deze informatie'. Ik reageer ook zelden op HAW of RITP omdat ik weet dat de meeste het beter doen als ik, en meer hebben aan een goede instructrice dan een iemand die oordeeld van wat foto'tjes.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:55

Ik vind dat je gelijk hebt, veel mensen roepen maar keihard
dat je een 3 jarige niet mag inrijden/niet met slof mag rijden enz.

Als je hoog wilt komen in de sport moet je optijd beginnen. Ik snap dat
mensen dan met 3 jaar erop gaan. Ik zelf zou zeker wachten
tot 4, maar ik begrijp de mensen heel goed die dat niet doen.

Ook heb rijden met slof/thiedeman/sporen/pessoa bit oid kan ik
goed inkomen. Paarden zijn niet altijd maar zo makkelijk, en soms
bieden deze hulpmiddelen wel degelijk uitkomst. Lekker makkelijk om
dat af te branden van achter je pc'tje.

Er zijn echter wel punten waarvan ik het belangrijk vind dat mensen erop gewezen
worden, bijvoorbeeld een slecht passend zadel, een te dik paard, een te zware/grote
ruiter of de discussie van het buiten staan van een paard.

Zo kijkt iedereen daar anders tegen aan en dat blijf je toch houden. Ik denk dat
er hier best veel mensen zijn die denken heel veel te weten terwijl
dat wel meevalt ;)
Laatst bijgewerkt door xApple op 05-04-10 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:56

Ik zit hier op bokt niet omdat ik vind dat er veel mensen zitten waar ik wat van aanneem. In tegendeel. Het paardengedeelte neem ik ook niet echt serieus en daar ben ik dus ook niet veel te vinden

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:57

ik snap je punt zeker wel,
op bokt zijn allemaal verschillende mensen, waaronder erg goede ruiters die al veel ervaring en gepresteerd hebben.
Mensen die al heel lang in de sport zitten,
en de mensen die nog maar net het woord paard kennen.
allemaal niks mis mee, alleen het kan wel voor die
problemen zorgen wat jij verteld.
de beginnende ruiter die meent dat ie alles weet tegenover de 'prof' en
de 'profs' die de beginnende ruiters finaal de grond in stampen.
dat blijf je houden, er zal altijd on-enigheid om blijven.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:57

Ikzelf merk vooral ook dat het hele 'op forums rondhangen' een beetje een slecht imago heeft.

Ik moet zeggen dat ik niet echt graag zeg dat ik iemand ken van 'bokt'/internet, of dat ik hier interessante informatie/discussies heb gelezen.

Als ik wel iemand uit de paarden iets vertel over wat ik op bokt heb gevonden/gelezen, kan ik hun 'oordeel' al bijna voelen. Alsof wat hier gezegd wordt niet volwaardig is. En voel me bijna of ik me moet gaan verdedigen.

Net zoiets als mensen vragen van waar ik iemand 'ken'.... 'Van Bokt' of 'Via internet' is toch nog altijd een beetje apart lijkt het.

Natuurlijk is er een hoop blabla en onzin te vinden hier :+ Maar net als in de gemiddelde manegekantine gaan er ook leuke boeiende en soms zelfs leerzame verhalen de ronde...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:02

Wat vooral jammer is, is dat 1 persoon iets roept, en daarna roepen 50 meelopers hetzelfde maar net in andere woorden.
Alsof 1 keer niet genoeg is. En daar erger ik me wel eens aan.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:04

Ik moet helaas wel bekennen dat ik hier een hoop van het nieuws te horen krijg.... :o
Leren van iemand doe ik hier helaas niet vaak,heel soms hoor ik wat nieuws over het wedstrijdregelement of zo.
Voor de rest vind ik het jammer dat er hier erg snel (ge) veroordeeld wordt.Maar als je in iemands profiel kijkt
weet je al snel of dat je diegene serieus moet nemen.
Voor de rest vind ik het hier ook net de kantine!Kan ik lekker mijn gebazel aan iedereen opdringen!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:04

Daar heb je een goed punt Storm. Ik denk ook zeker dat het dat is (voor een deel in ieder geval). Als ik een vraag heb dan hoef ik niet 50x hetzelfde te horen, maar heb ik liever meerdere visies.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:06

Dribbel, ik was laatst in een topic aan het posten en iedereen zei 'je moet het zus doen!', toen kwam ik en vertelde dat ik het heel anders zou doen. Direct daarna riep iedereen dat ik gelijk had en je het beste het zo kon doen.
Over meelopers gesproken... kan je zelfs de link geven via pb als je dat zou willen, maar ik heb me rot gelachen om dat topic :')

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:08

Daar kan ik mer ook zo aan ergeren. Het kan natuurlijk best zijn dat je dezelfde mening hebt, maar dan hoef je dat niet meer te posten, tenzij je nog een toevoeging hebt of juist een andere mening.

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:09

Wat een onzin, wat verwacht je precies van een openbaar forum waar iedereen lid van kan worden, ongeacht zijn/haar ervaringen met welk een paard dan ooit?
Verder moet je meenemen dat de gemiddelde leeftijd van bokkers vrij laag ligt. Om zelf onderwerpen te kunnen openen moeten er minimaal een aantal nuttige adviezen worden geplaatst dus ook iemand zonder kennis van zaken kan ongevraagd adviezen geven.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:10

Hinke schreef:
Waarom hoor ik dit soort eigenaardigheden alleen op bokt?

Zijn er net zoveel paardenmensen op plekken waar jij komt zoals op bokt?
Ik gok van niet, en dan zul je die eigenaardigheden ook minder snel horen. Nog een eigenaardigheid bijvoorbeeld wat nogsteeds op manege's ed. rond gaat: een shetlander kan twee keer zijn eigen gewicht dragen.
Dat is dus echt niet alleen op bokt zulke dingen.

Overigens getuigd het niet van heel veel wijsheid van de fokkers/beroepsruiters ed. dat ze zulke dingen roepen.. ik neem aan dat ze immers niet op bokt zitten, hoe kunnen ze dan over de verdere inhoud oordelen?
Want ik zie ook heel veel WEL leerzame reacties of discussie's op bokt.

Als je denkt dat je alles al weet en dat je niks meer kan of hoeft bij te leren... dan zit je fout.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:12

Als de profs wat willen weten over zichzelf, of hun paarden, tikken ze simpelweg `bokt `in op Google en zoeken op hun naam, voila, harstikke handig, weet je meteen hoe ze over je praten.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:14

Ik denk dat veel beroepsruiters hier wel een kijken of hebben gekeken hoor. Ik snap ook wel dat jij je tijd hier als prof niet aan gaat besteden. Ten eerste krijg je het hier denk ik heel druk met vragen, maar ook met veel kritiek. Die mensen hebben ook gewoon een (drukke) baan en gaan hier niet hun tijd verdoen. Denk dat ze dat idee hebben. En ik geef ze ook gelijk.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 22:15

Zo wat een hoop reacties.. Nog niet alles gelezen.

x_Marr: die fokkers/beroepsruiters zijn heus al eens op bokt gestuit. Google op een willekeurig onderwerp over paarden en je komt wel iets van bokt tegen. En dat ze het meeste op bokt onzin vinden betekent niet dat ze niks willen bijleren :D

@Jade: natuurlijk zijn er veel mensen/kinderen die nog niet zoveel ervaring hebben en dat is ook niet erg. Maar dat soort mensen zijn wel erg duidelijk vertegenwoordigd. Ik ben zelf gewend dat als je ergens niet zoveel van weet, je daar andere mensen niet de les over gaat lezen, maar dat is dus precies wat er hier wel gebeurd ;)

@dribbel: dat denk ik ook ;)