Oneerlijk verkoop in stand houden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_sparta_

Oneerlijk verkoop in stand houden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 13:26

Zojuist dat ik in een topic mee te lezen bij de verkoop van een paard. Een paard dat volgens de verkoper geschikt zou zijn voor de beginnende ruiter en zou nooit gebokt of gesteigerd hebben.
Oplettende bokkers weten berichten te vinden dat dit paard wel degelijk steigert of bokt en plaatsen dit in het forum.
Maar dan nu het vreemde, die berichten worden verwijderd. En dit heb ik al vaker gezien.

Zo helpt een forum toch mee aan oneerlijke praktijken?
Terwijl mensen op EA wel regelmatig verwijderd worden voor het niet nakomen van EA afspraken.
Waarom wordt de ene persoon verwijderd en waarom wordt de andere geholpen in oneerlijke praktijken?
Je moet je toch niet voorstellen dat een beginnende ruiter verongelukt, terwijl het dus voorkomen had kunnen worden. Het is toch juist de kracht van bokt dat er wel reacties bij komen te staan, zodat oneerlijke praktijken belicht worden en kopers behoed.
Kan iemand mij uitleggen waarom dergelijke topics niet gesloten worden en de berichten verwijderd worden?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:45

Ik denk dat het een stukje eigen verantwoordelijkheid (onderzoeksplicht) is van een eventuele koper? Als ik een paard van een bokker zou willen kopen, zou ik de geschiedenis die op Bokt staat zelf nakijken. Als zulke berichten zouden worden toegestaan, is het einde zoek denk ik. Het is heel moeilijk om na te gaan wat er waar is en wat kwaadsprekerij of speculatie is. Misschien dat er daarom voor gekozen is om zulke berichten te verwijderen?

Judje

Re: Oneerlijk verkoop in stand houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:51

De reden dat dat op EA wordt verwijderd is omdat het offtopic is.
Op EA worden dagelijks zoveel berichten geplaatst, dat het alleen nog maar om de werkelijke verkoop mag gaan.
Om één lijn te trekken is daarvoor gekozen. Stel: jij biedt je boomloze zadel aan en er reageren meerderen dat dat slechte zadels zijn i.v.m. slechte drukverdeling en vervolgens onstaat er een hele discussie over hoe of wat en dan wordt het voor mogelijke kopers niet meer uitnodigend dat helemaal mee te lezen, want je weet waar je naar op zoek bent.

Daarnaast heeft Ann een groot punt: namelijk de onderzoeksplicht v.d. koper. Als anderen het zo gemakkelijk kunnen vinden, kan een eventuele koper, die berichten ook zo terugvinden.

Wat ik wel vindt, is dat als het zo duidelijk is, Bokt wel dit topic zou moeten sluiten i.v.m. het overduidelijk vermelden van onware informatie. Dan krijgt TS een kans een nieuw topic te starten met ware informatie.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 13:58

Dat er geen discussie moet ontstaan over de kwaliteit kan ik me voorstellen. Elders op bokt kun je vragen wat de kwaliteit is van merk x. Ook een prijs discussie hoeft niet.
Maar als iemand een nep merk als zijnde merk aanbied ga ik er ook vanuit dat dit best gemeld mag worden. Net als hier een braaf paard, terwijl het dat niet is.

Ik kan wel wat met het idee van de onderzoeksplicht, maar het is eigenlijk wel een beetje waanzin dat iedereen dat maar opnieuw moet doen, als het gewoon te vinden is en al is geplaatst. Dat verhalen van horen zeggen niet mogen snap ik dan wel, dat is niet te controleren. Maar tekst die een verkoper zelf al heeft geplaatst vind ik dan raar om te verwijderen.

Citaat:
Wat ik wel vindt, is dat als het zo duidelijk is, Bokt wel dit topic zou moeten sluiten i.v.m. het overduidelijk vermelden van onware informatie. Dan krijgt TS een kans een nieuw topic te starten met ware informatie.

Dit lijkt me zeker een goed plan. En een verkoper verplichten tot een kloppende advertentie.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:05

Ze hebben het desbetreffende topic nu ook op slot gedaan. Maar ik ben het inderdaad met je eens dat die informatie er gewoon had mogen blijven staan. Dat ze geen discussies willen snap ik. Maar in dit geval vind ik ook wel dat die informatie er had mogen blijven staan.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:10

Er zijn hierboven al een aantal redenen genoemd waarom offtopic reacties niet toegestaan zijn en wat de rechten/plichten van een evt. koper zijn.
Daarnaast ben ik het er wel mee eens dat Bokt geen platform mag zijn van misleidende advertenties. In zo'n geval is het dan ook beter om in overleg te gaan met een mod en deze ook even de tijd te geven om te overleggen/reageren. Beslissingen worden vaak niet binnen een paar minuten genomen omdat we even willen overleggen met zowel teamleden als de topicstarter.

In dit geval kan ik er vrij kort over zijn: dit soort advertenties zijn niet gewenst op het forum en dit is ook de reden waarom het topic verwijderd is. Mocht je een misleidende advertentie tegenkomen dan wil ik (ook namens de andere EA-mods) vragen om even een PB te sturen of te temmen op een topic, met daarbij even geduld zodat we een zaak kunnen bekijken. Dit voorkomt een flink aantal 'Sherlock Holmes'-reacties in het topic die vervolgens verwijderd moeten worden omdat ze niet aan de EA-regels voldoen. Lijkt me voor iedereen beter ;) Bedankt alvast :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:12

dat een paard een keer bokt, betekend niet dat het paard altijd bokt en levens gevaarlijk is.

ik weet niet over welke het gaat hoor :)

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:18

Tja, lastig... Eigenaar kent het paard toch het beste.. heb geen idee om welk paard het gaat, en hoe ernstig het 'bokken/steigeren' is geweest.. En hoe lang geleden.. Zo heb je ook paarden die bij een beginner juist super braaf/voorzichtig zijn..

Mijn inmiddels 7-jarige heeft op zijn 5e ook een periode gehad dat hij omhoog kwam, dat heeft 2 weken geduurd, en is verder nooit meer voorgekomen.. Het is toch lastig als bokkers die het paard niet kennen, gaan beoordelen of hij geschikt is voor beginners of niet.. Verkoper kent het paard het beste, neem aan dat mods echt wel ingrijpen zoals Oscar zegt.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:19

ja dat denk ik ook, uitzonderingen daargelaten natuurlijk!

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:33

Ik vind het nu prima opgelost hoor, zoals Oscar ook zegt. Echter vind ik het geen off-topic berichten als je iets quote wat de verkoper in eerdere topics heeft gezegd. Een quote vind ik ook niet 'speculeren' over het paard. Dat is immers letterlijk de tekst van de verkoper overnemen.

Natuurlijk heeft de potentiële koper een soort 'onderzoeksplicht' echter vind ik ook dat men moet kunnen vertrouwen op de informatie uit de advertentie. Wanneer je een beginner er toch op laat rijden en het gaat helemaal mis vind ik dat zelf een zeer kwalijke zaak. (Hier was ooit geloof ik een topic over, dochtertje van een bokker in een soort gelijk geval).
Als burger heb je de plicht om anderen te waarschuwen en helpen (althans, zo zie ik het) en ik vind dit toch informatie die ik persoonlijk van belang vind om te horen!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:36

Judje schreef:
De reden dat dat op EA wordt verwijderd is omdat het offtopic is.

Ik vind dit soort opmerking dus totaal niet offtopic. Het gaat over het ondewerp: De advertentie en het paard dat in de advertentie wordt aangeboden.
Kijk als er nou gepost werd:
"Dat dekje op die eerste foto, wauw <3"
of
"He mientje, leuk dat ik je hier tegen kom. Hoe was je dag?"

Dat begrijp ik. Dat is offtopic. Maar zulke berichten... Nee dat kan ik niet offtopic noemen :n

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:38

Nou precies Focussed. Het betreft op zo'n moment toch echt informatie over het betreffende paard en het heeft betrekking op de verkoop...

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:44

Ligt eraan hoe je het bekijkt.. Gaat het om 'oude' berichten, of eenmalig een bericht dat je paard zijn dag niet had, vind ik het flauw om te vermelden in een verkoop-topic van iemand anders..

Echter, heb net het betreffende topic gevonden, in dit geval was het verstandig geweest als verkoopster gewoon eerlijk had aangegeven hoe/wat. Deze quotes zijn i.m.o. dan wel terecht geplaatst.

De manier die nu gehanteerd wordt is verder prima, tip een mod, met de quotes, en er zal echt wel goed gereageerd worden door de mod. Mensen die geïnteresseerd zijn hadden de berichten zelf ook kunnen vinden. Paard kan ook via marktplaats/sporthorses verkocht worden, daar is verder ook geen zicht op.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:45

double schreef:
Paard kan ook via marktplaats/sporthorses verkocht worden, daar is verder ook geen zicht op.

Nee, maar dat maakt de verkoop via Bokt wel weer sterker vind ik :D zeker als deze regels gehanteerd worden!

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:46

Dat is waar, het kan alleen wel twee kanten op gaan.. :) Als iedereen Sherlock Holmes gaat uithangen en met berichten van een verkoper gaat smijten, is het einde zoek!
Maar goed, ga er opzich vanuit dat de meeste mensen wel betere dingen te doen hebben.. ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:49

Heb tijd geleden getemt op adv. pony met onjuiste info.
Paard is toen verwijderd van bokt.
Stond nog wel op marktplaats.

Heb toen ook niet in het topic gereageerd.
Ging om onjuiste info omtrent keuringen stamboek en primeringen.
Dit was bij het stamboek door potentiele koper ook wel te achterhalen geweest.
Maar kan me voorstellen dat iemand die er niet in thuis is, dat niet bedenkt.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:53

ik heb zelf ook in het topic gereageerd en vind het van de zotte dat zo'n paard op die manier aangeboden word. Ik heb de mod die de berichtjes verwijderde ook een berichtje gestuurt waarom dan niet de quotes konden blijven staan dat is toch belangrijke info voor een geintresseerde.

En even op bovenstaande betreft hoe ernstig het is met bokken etc. De vraag in het topic was of het een braaf dier was. Ts zegt dat het dier nog nooit gebokt of gestijgerd heeft, na wat kijken in de berichten blijkt het dier zoiezo tm december dit regelmatig te doen en zelf gesedeerd word om te kunnen rijden.
Geen gevallentje van een keertje bokken dus. Dier is gewoon niet geschikt voor een beginner.

Ik had liever gezien in het topic dat de quotes bleven staan als dat het topic verwijderd werd :)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 14:55

Oscar, bedankt voor het sluiten van het topic en de informatie. En volgende keer zal ik een dergelijk bericht meteen melden.
Nu weten jullie dan dit topic en ga je overleggen. Is er dan ook nog een kans dat de berichten die zijn verwijderd terug gezet worden?
Want zoals Sammetje_ ook zegt, het is niet offtopic. Het gaat om dat paard. Informatie die erg belangrijk kan zijn.
Natuurlijk kan een paard ook via marktplaats verkocht worden, maar is het nu net niet de kracht van bokt dat er wel relevante informatie geplaatst kan worden?

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:59

__Nathalie__ schreef:
...

En even op bovenstaande betreft hoe ernstig het is met bokken etc. De vraag in het topic was of het een braaf dier was. Ts zegt dat het dier nog nooit gebokt of gestijgerd heeft, na wat kijken in de berichten blijkt het dier zoiezo tm december dit regelmatig te doen en zelf gesedeerd word om te kunnen rijden.
Geen gevallentje van een keertje bokken dus. Dier is gewoon niet geschikt voor een beginner.

Zoals ik al zei, heb ik later het topic gevonden en vind ik het in dit geval ook niet kunnen..

Máár het gaat hier toch om de vraag waarom een topic niet verwijderd of gesloten wordt bij 'oneerlijke verkoop'. Wat dat betreft is er netjes gehandeld, al zou het fijn zijn als de quotes hadden blijven staan; er is actie ondernomen.

In dit geval was het zo dat de quotes dus terecht geplaatst zijn, maar hoe ga je het doen als mensen onterecht een quote plaatsen over hetgeen jij aanbied? Hoeft niet eens een paard te zijn.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:02

Dat is toch te controleren in de berichten? Of dat waar is of niet :) wanneer ze niet waar zijn kunnen de mods ze wissen. In dit geval kwamen de quotes letterlijk uit de berichten van ts.

Ik vind het ook super dat er wat mee gedaan is! maar het is jammer dat de informatie die in de advertentie naar boven is gekomen nu weg is. Wellicht dat ts de volgende advertentie wel eerlijk in elkaar zet?
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 29-03-10 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 15:02

Wat is een onterechte quote? Als de verkoper ergens rood zegt en in de advertentie blauw. En je quote dat de verkoper echt wel weet dat het rood is, dan is dat toch geen onterechte quote?

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:04

Wij hanteren op EA een aantal regels. Eén daarvan is het verwijderen van 'off-topic' berichten en discussies (EA is geen discussieforum). Het komt voor dat er een bericht geplaatst wordt waarvan wij ook moeilijk kunnen inschatten welke meerwaarde betreffend bericht kan hebben of heeft. In deze kwestie kunnen wij ons goed voorstellen dat de geplaatste en aangehaalde berichten wel meerwaarde (kunnen) hebben voor eventueel geïnteresseerden.

Het topic in kwestie is inmiddels verplaatst naar de MH, dus het terughalen van verwijderde berichten heeft geen meerwaarde gezien het topic niet meer zichtbaar is voor gewone users.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:05

word de tser er eigenlijk op aangesproken door de mods? Een waarschuwing oid?

Nu die verwijderd is heeft dat inderdaad weinig zin :D maar toen ik een berichtje stuurde was die nog open :P

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:06

__Nathalie__ schreef:
Dat is toch te controleren in de berichten? Of dat waar is of niet :) wanneer ze niet waar zijn kunnen de mods ze wissen. In dit geval kwamen de quotes letterlijk uit de berichten van ts.

Ik vind het ook super dat er wat mee gedaan is! maar het is jammer dat de informatie die in de advertentie naar boven is gekomen nu weg is. Wellicht dat ts de volgende advertentie wel eerlijk in elkaar zet?

Ben het wel met je eens hoor.. Maar probeer alleen de schaduwkant te belichten.. Als het niet waar is en je topic is er al mee volgegooit voordat een mod kan ingrijpen..

In dit geval waren de quotes gewoon terecht.. En het valt te hopen dat ts de volgende keer wel eerlijk is, al denk ik in dit geval dat zo'n paard toch op een onterechte manier verkocht zal worden.. Helaas..

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:08

_Sparta_, allereerst: graag gedaan :)

Ik vind het best lastig om hier een correct antwoord op te geven omdat er ook nog zoiets is als privacy van de topicstarter en het niet met derden bespreken van informatie die tussen mods/gebruikers is. Het zou niet goed zijn als ik hier exact ga noemen wat we met deze persoon besproken hebben, dus ik probeer het maar zo algemeen mogelijk te houden.

Wanneer we een topic ontdekken waarin feitelijke onjuistheden staan, dan dient dit door de TS verklaard te worden. In sommige gevallen (zoals nu) wordt een topic verwijderd. Het topic in de huidige vorm zal ook niet meer terugkomen op EA. Wat wel een mogelijkheid is, is dat er een nieuw topic geplaatst wordt met daarin relevante informatie (of in elk geval: geen misleidende informatie).

[edit] Jullie gaan veel te snel met posten, deze oude taart kan het niet bijhouden :D [/edit]