Artikel zomereczeem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigBen

Artikel zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 16:56

In het artikel Zomereczeem staan jammer genoeg een groot aantal zaken die feitelijk onjuist zijn.

De tekst is correct tot en met de alinea "Erfelijke aanleg".
Het vervolg is grotendeels onjuist, niet bewezen, of bijgeloof.

Citaat:
Voeding
De voeding en dus ook de spijsvertering in de darmen van het paard is van invloed. Vanuit de darmen worden voedingsstoffen maar ook afvalstoffen in het bloed opgenomen om te worden vervoerd. Als het bloed veel afvalstoffen bevat is het dier gevoeliger voor problemen met de huid. Ook een teveel aan eiwitten en andere voedingsstoffen kunnen de symptomen verergeren. Het teveel aan eiwit(en andere voedingstoffen) moet verwerkt worden door het lichaam en getransporteerd worden via het bloed. Hierdoor kan het lichaam minder van de lichaamsvreemde stoffen van de mugjes afvoeren en verwerken en wordt het paard dus langer blootgesteld aan deze stoffen. Dit vergroot de kans op allergische reacties.

Dit is onzin.
Voeding heeft met zomereczeem niets te maken.
Teveel aan eiwit kan een soort huiduitslag veroorzaken, maar dat is geen zomereczeem.
Allergische reacties zijn niet gerelateerd aan de hoeveelheid,
en/of de snelheid waarmee vreemde stoffen worden afgevoerd.
Allergische reacties worden nl. veroorzaakt door een overgevoelig immuunsysteem,
en die overgevoeligheid is niet dosis gebonden.

Citaat:
Algemene conditie
De algemene conditie van het paard heeft ook een belangrijke invloed. Een goed doorvoed gezond paard zal veel meer weerstand hebben tegen zomereczeem dan een heel mager paard met een snotneus dat bovendien last heeft van schimmel. Een paard dat veel last heeft van stress zal ook gevoeliger zijn voor de muggen. Stress kan ontstaan doordat het paard alleen staat, veel naar wedstrijden moet, of van stal verandert. De conditie van de huid speelt eveneens een rol. Een huid die bijvoorbeeld heel droog is door veel fel zonlicht, of een huid die geïrriteerd is door parasieten of slechte verzorging is extra kwetsbaar. [2]

Ook dit is onjuist.
De algemene conditie van een paard heeft geen invloed op allergische reacties,
en een slechte conditie lokt geen allergische reacties uit.
Integendeel, puur theoretisch is het net omgekeerd.
Bij een paard dat in slechte conditie verkeert zou je kunnen verwachten dat het immuunsysteem
minder actief is, wat zou moeten leiden tot minder allergie, en minder zomereczeem.
Van stress daaarentegen wordt inderdaad aangenomen dat het allergische reacties
heftiger en agressiever kan maken, al is dat bij zomereczeem niet duidelijk bewezen.

Citaat:
Bij jonge paarden is vaak niets te zien van zomereczeem, de eerste symptomen doen zich vaak voor op een leeftijd van ongeveer drie jaar, daarna kan het elk jaar erger worden. De algehele conditie van een paard bepaalt hoe sterk de zomerczeem tot uiting komt. Hoe beter de conditie van het paard, hoe minder de zomereczeem tot uiting komt. Daardoor kan het dus voorkomen dat paarden pas op veel latere leeftijd hun aanleg voor zomereczeem laten zien. Het kan ook gebeuren dat paarden al eerder beginnen met schuren. Het kan voorkomen dat paarden ook in de winter doorgaan met schuren doordat de ontstoken huid blijft jeuken en het paard een krabreflex heeft ontwikkeld.

De cursieve tekst is onjuist, zie hoger.
Mss is het goed om te vermelden dat zomereczeem pas op drie jaar volop tot uiting komt,
omdat pas op die leeftijd het immuunsysteem 'volwassen' is,
en in dit geval abnormaal heftig reageert.

De paragraaf over de behandeling van zomereczeem is grotendeels juist,
met uitzondering van de volgende zinnen :

Citaat:
Het voeren van supplementen als knoflook aan het paard kan gebruikt worden om het dier minder aantrekkelijk te maken voor de muggen.

Nooit bewezen.

Citaat:
Bloedzuiverende kruiden kunnen de behandeling ondersteunen doordat ze de afvoer van afvalstoffen versnellen. De blootstelling aan de stof waar het paard allergisch voor is zal dan korter zijn en de reactie zal minder heftig worden.

Onzin.
Er bestaan geen bloedzuiverende kruiden. Het bloed wordt gezuiverd door de lever en de nieren.

Eline

Re: Artikel zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:19

Bedankt voor je aanvullingen en correcties BigBen. Omdat je heel stellig bent in je correcties, wil ik je graag vragen naar de bron van deze informatie?

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 21:45

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:40

BigBen: Ik heb even gelezen in de bronnen die jij noemt en in de tweede bron vind ik de volgende alinea:

Citaat:
Naast de als bewezen geldende allergie ten gevolge van Culicoides zijn er andere factoren die de toestand kunnen verergeren: bijv. eiwitrijke voeding of veel zon. In een (Duitstalige) bijdrage van Dr. Dieter Kolb (14 K) wordt met name een verminderd aantal zweetklieren als oorzaak genoemd. Een (Duitstalig) artikel van Dr. Peter Schneider en Karola Schmeil wijst spijsverteringsproblemen een een tekort aan beweging als oorzaken aan.

Mijns inziens blijkt daaruit dus dat voeding wel degelijk iets te maken heeft met zomereczeem.

De rest van mijn opmerkingen hieronder heb ik nog geen wetenschappelijk verantwoorde bron bij gevonden, maar toch alvast wat reacties op jouw opmerkingen:

De bloedzuiverende kruiden. De kruiden zelf zullen inderdaad niet het bloed gaan zuiveren, maar er bestaan wel kruiden die de werking van de nieren en de lever ondersteunen. Deze organen zullen dan het bloed dus beter zuiveren, dus het effect van zulke kruiden is dat het bloed extra gezuiverd wordt.

De supplementen kan ik zo gauw geen wetenschappelijke bron vinden waarin staat dat dat echt helpt. Van de andere kant kan ik ook geen bron vinden waarin staat dat het niet helpt.
De fabrikanten zeggen uiteraard dat het helpt, maar ik wil nog wel even verder zoeken om te kijken of ik daar iets wetenschappelijks over kan vinden ergens.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 11:18

Citaat:
Naast de als bewezen geldende allergie ten gevolge van Culicoides zijn er andere factoren die de toestand kunnen verergeren: bijv. eiwitrijke voeding of veel zon. In een (Duitstalige) bijdrage van Dr. Dieter Kolb (14 K) wordt met name een verminderd aantal zweetklieren als oorzaak genoemd. Een (Duitstalig) artikel van Dr. Peter Schneider en Karola Schmeil wijst spijsverteringsproblemen een een tekort aan beweging als oorzaken aan.

De allergische reactie is wetenschappelijk bewezen.
Alle andere zogenaamde 'factoren' zijn niets meer dan veronderstellingen,
waarvoor (tot nog toe) geen enkel wetenschappelijk bewijs bestaat.

Bij mijn weten tenminste,
maar als er ondertussen studies bestaan die aantonen dat eiwitrijke voeding
zomereczeem veroorzaakt, of een rol speelt in het verloop van de ziekte,
dan zie ik die graag tegemoet.

Er bestaan geen kruiden die de werking van de nieren of de lever 'ondersteunen'.
Wat betekent 'ondersteunen' trouwens ?
Maar ook hier, als er ondertussen studies zouden bestaan,
die aantonen dat bepaalde kruiden de nieren/lever sterker, beter, of sneller laten functioneren,
dan lees ik die graag.

Citaat:
Van de andere kant kan ik ook geen bron vinden waarin staat dat het niet helpt.

Wie een claim maakt moet die claim bewijzen, niet omgekeerd.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:59

Wat die studies betreft, daar zal ik binnenkort eens even goed naar zoeken. Dat laat ik nog wel weten.

Wat jouw laatste zin betreft, daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar het gaat hier om een Wiki waarin iedereen mag schrijven. Helaas wordt weleens vergeten om de juiste bronnen te vermelden bij bepaalde stukken. Sommige mensen schrijven ook uit eigen ervaringen, ook daarbij is het natuurlijk van belang dat die ervaringen gestaafd worden door middel van bronnen, maar dat gebeurt niet altijd. Daar wordt aan gewerkt.
Het is niet mogelijk om alle informatie zonder wetenschappelijke bronvermelding van de Wiki te weren, want dan houden we niets over. En in de praktijk blijkt dat de meeste informatie gewoon klopt. Als iets feitelijk onjuist is wordt het natuurlijk verwijderd en als er aanvullende bronnen zijn wordt informatie geupdate.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:19

Op dit moment kan ik niet aan de full text van veel artikelen komen, maar het volgende artikel laat in elk geval zien dat er wel degelijk allerlei factoren van invloed zijn op het ontstaan van zomereczeem. Identification of factors associated with the development of insect bite hypersensitivity in horses in The Netherlands.
Geschreven door: van den Boom R, Ducro B, Sloet van Oldruitenborgh-Oosterbaan MM.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 23:35

Voeding kan een bestaande eczeem verergeren, maar heeft niets te maken met de feitelijke aandoening of het ontstaan er van.
Ze zijn allergisch voor het speeksel van de knut.

Drainage compositum (bloedzuiverend), daar zweren sommigen bij en anderen helpt het niets.
Zomereczeem heeft niet zo veel met de algehele conditie van het paard te maken. Sommigen zijn in prima conditie en hebben toch veel last van ZE. Kijk maar eens in het topic van ZE.

Knoflook helpt in de praktijk meestal helemaal niets.

Ik heb geen officiele bronnen, maar de praktijk leert veel. Kijk eens in het ZE topic en wat daar besproken wordt.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 17:16

@ Mindim: Paarden die in goede conditie zijn kunnen natuurlijk ook veel last hebben van zomereczeem, maar hoe zou datzelfde paard eruit zien als de algehele conditie ook nog slecht was?? Waarschijnlijk nog veel erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:05

Aurora3 schreef:
@ Mindim: Paarden die in goede conditie zijn kunnen natuurlijk ook veel last hebben van zomereczeem, maar hoe zou datzelfde paard eruit zien als de algehele conditie ook nog slecht was?? Waarschijnlijk nog veel erger.

Waarschijnlijk, net als een slechte conditie niet bevordelijk is voor dampigheid, niet bevordelijk is voor artrose, niet bevordelijk voor kanker.
Met andere woorden, een slechte conditie maakt de meeste ziektes erger en daarom niet een argument om te plakken specifiek aan ZE.

Onbehandelde eczeem is erger denk ik, dan een eczeem bij een paard in slechte conditie. Wanneer een paard in slechte conditie, keurig met een deken op staat en de nodige verzorging, hoeft het niet erger te worden dan bij een paard in goede conditie met ZE.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 00:12

:P ja, eigenlijk zijn wij het gewoon eens hoor volgens mij.

In het artikel wordt zoals ik het lees ook niet bedoeld dat slechte conditie specifiek bij ZE hoort. Er wordt alleen maar opgenoemd welke factoren van grote invloed zijn op hoe sterk de zomereczeem tot uiting komt. Precies zoals jij zegt zal slechte conditie niet bevorderlijk zijn voor ZE.