Commercieel, is de verkoper nu particulier of bedrijf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Commercieel, is de verkoper nu particulier of bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 13:08

Ik haal het nog maar weer eens een keertje aan.

Ik ben er per avond rustig een half uur tot een uur mee kwijt om vragen te beantwoorden die worden gesteld door het ontbreken van duidelijkheid of de aanbieder op commercieel nu een particulier of een bedrijf is.
Men ziet het niet, wil het niet zien, leest er over heen, neemt maar gewoon aan enzovoorts.

In mijn advertenties op commercieel staat de bedrijfsnaam en toch volgen er vragen als:
- ik bied....
- ik heb niet zoveel geld, mag ik het voor x euro van je overnemen
- kun je een foto maken van zus en zo
- kun je dit onderdeel ertussen uit halen en dat andere onderdeel er dan in doen
- is het wel echt allemaal
- ik maak het van de week aan je over als ik het niet vergeet

Had men gesnopen dat het om een bedrijfsadvertentie gaat, dan had men deze vragen ook minder snel gesteld want:
- er valt niets te bieden
- je vraagt in de supermarkt toch ook niet of je de 2 euro kostende yoghurt voor 1 euro mag meenemen?
- nee er zijn geen andere foto's anders hadden ze er wel gestaan.
- je zegt in een kledingwinkel toch ook niet, ik wil graag die spijkerbroek, maar dan wel met de broekzakken van die spijkerbroek.
- tuurlijk is het echt, anders zou het er toch niet staan.
- en dit punt is het meest storend. Ieder bedrijf heeft een betalingstermijn, maar omdat de kopers vaak niet in de gaten hebben dat ze bij een bedrijf kopen komt de betaling soms veel te laat binnen. Is de betalingstermijn om stuur je maar eventjes een herinnering waarop je dan antwoorden krijgt als oeps vergeten over te maken, ik wilde dat overmorgen gaan doen, ik ben nog op vakantie etc etc. Ik als aanbieder moet me daar aan aanpassen, maar dat is niet zoals het hoort te zijn natuurlijk.

Maar niet alleen de vragen laten zien dat men het vaak niet door heeft, ook de reacties tonen dat.
- eergisteren besteld vandaag al in huis, bedankt dat je dat zo snel voor me hebt gedaan
- wat lief dat je dit voor me hebt willen maken
- als ik zoiets in de winkel had moeten kopen was het minder mooi en veel duurder geweest

Ik snap de verwarring wel hoor want een hoop bedrijven bieden iets aan wat iemand anders gezellig voor de hobby maakt en ook aanbied en die topics staan allemaal kriskras door elkaar. Er is soms gewoon geen touw meer aan vast te knoppen in wat voor soort topic je beland bent en als bokkers een gokje moeten wagen, gokken ze er maar voor het gemakkie op dat je een particulier bent.
Zo gaat dat en dat is zowel voor aanbieder als koper soms erg lastig, die onduidelijkheid.

Nu heb ik het al eens eerder aangehaald dat dit zo niet handig werkt, maar als bedrijf en particulier dan toch zo perse dwars door elkaar heen moet blijven staan, is het dan niet mogelijk om de advertenties geplaatst door een bedrijf een of andere opvallende markering mee te geven ofzo?
Bijvoorbeeld rechts boven in de hoek een plaatje (zoals het temtekentje rechts onder) wat aantoont dat het om een bedrijf gaat, wat je zelf als topic plaatser kunt aanvinken tijdens het maken van de advertentie. Ik zeg ook maar wat hoor.

Katja

Re: Commercieel, is de verkoper nu particulier of bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:12

Ik vraag in winkels vaak ook of het voor minder kan en vaak kan dat dan ook nog. Neemt niet weg dat ik je frustratie begrijp.
Zal eens polsen of er al meer bekend is over het nieuwe EA systeem.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:14

Begrijpelijke frustratie. Misschien helpt een eventueel logo, een KVK en BTW-nummer enz. je een handje?

Zelfs op marktplaats met z'n beperkte opmaak weet ik me prima te profileren als bedrijf of juist particulier als ik dat wil. Belangrijk, want als ik in mijn sector zakelijk verkoop (camera's/objectieven bv.) ben ik niet alleen BTW-plichtig maar moet ik ook garantie leveren. Doe ik een privé-verkoop dan hoort dit er niet bij...

Overigens vind ik particulieren de beste betalers die er zijn.. Ik ben vrij fel op m'n facturen, toch zie ik een gemiddelde betaaltermijn van 47 dagen bij bedrijven..
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 10-03-10 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:14

Ik ben het helemaal met je eens, ik stoor me ook wel eens aan particulieren die denken dat ze dan meer mensen hebben die de advertentie zien, of die dezelfde advertentie in 2 rubrieken plaatsen. Ik vind dat commercieële advertenties ook van echte bedrijven moeten zijn, en dat mensen die een handeltje proberen te verkopen niet op commerciëel horen.

Overigens vind ik dat bieden (ofwel onderhandelen) zeker kan op commerciëele artikelen. Veel mensen weten het niet, maar in ruitersportzaken en andere winkels kan je ook leuke dingen kopen voor minder geld door er wat geld af te praten. Je kan gewoon vragen van: 'kan ik ze samen meenemen met 20% korting' (bijvoorbeeld). Maar dat is ieders eigen mening.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:38

Wat ook nog bijdraagt aan de verwarring is denk ik dat tegenwoordig alles mogelijk lijkt te zijn. Er zijn namelijk zat bedrijfjes die alles custom maken voor iemand. Dus idd die broekzakken op een andere spijkerbroek. U vraagt wij draaien, zeg maar...Dat jij dat niet doet is zoals jouw bedrijf in elkaar zit, maar "de" klanten zijn nu al verwend geworden en zijn gewend dat ze overal hun wensen kunnen neerleggen en dat daaraan wordt voldaan...Dat dat niet zomaar bij iedereen kan vergeten ze voor het gemak dan even...Ik denk dat dat ligt aan de mentaliteit van "de" Bokker, daar kun je weinig aan doen, net zoals je niks kan doen aan het niet/slechy lezen van advertenties, dat geldt voor elk topic (helaas!). Ik snap absoluut je frustraties, maar ik vrees dat er weinig anders op zit om idd maar elke vraag, hoe vreemd of onterecht ook, te beantwoorden. En een nieuw EA-beleid lijkt mij idd niet overbodig Katja, ben benieuwd hoe het ermee staat :j

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 13:59

Frustrerend is niet het juiste woord hoor. Vragen mogen gesteld worden en ik probeer daar ook altijd antwoord op te geven, dus dat is het probleem niet (niet anders dan dat het veel tijd kost)

Ik merk gewoon dat er heel veel verwarring is.
Alles staat door elkaar, bokkers raken echt de weg erin kwijt.
Dat zie je aan de vragen, opmerkingen en reacties. Niet in wat er gezegt wordt, maar in de manier waarop het gezegt wordt.

Waarom zou ik (en andere) dat er allemaal bij moeten gaan halen Kakanox?
Ik bedoel, bedrijfsnaam in de eerste zin die je tegenkomt, staat ook mijn profiel dat ik een bedrijf heb, daarnaast krijgt men bij een bestelling ook het bedrijfsrekeningnr en bedrijfspostgegevens.
Moet ik het zometeen ook nog met koeienletters op mijn voorhoofd gaan plakken ofzo?

Vergeet ook niet dat er tegenwoordig nog maar half gelezen word.
Heel die bedrijfsnaam heeft geen nut hoor, er wordt niet alleen compleet over heen gelezen, maar ik zie het hier op bokt steeds vaker voorbij komen dat de particuliere aanbieder op commercieel zichzelf ook een naampie heeft gegeven. Moeten ze zelf weten natuurlijk, maar weet jij als koper dan nog te vertellen wie wie is?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:21

holly schreef:
Vergeet ook niet dat er tegenwoordig nog maar half gelezen word.
Heel die bedrijfsnaam heeft geen nut hoor, er wordt niet alleen compleet over heen gelezen, maar ik zie het hier op bokt steeds vaker voorbij komen dat de particuliere aanbieder op commercieel zichzelf ook een naampie heeft gegeven. Moeten ze zelf weten natuurlijk, maar weet jij als koper dan nog te vertellen wie wie is?

Dat laatste bedoel ik dus. Als ik direct een KVK nummer en een BTW nummer tegenkom weet ik voldoende, dan volgt er namelijk ook een factuur met 19% BTW... Twijfel ik daarover, dan koop ik niet..

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:18

Tozalin schreef:
Ik vind dat commercieële advertenties ook van echte bedrijven moeten zijn, en dat mensen die een handeltje proberen te verkopen niet op commerciëel horen.

En hier ben ik het nou helemaal mee eens. Het heet toch niet voor niets commercieel.
Ikzelf zie soms door de bomen het bos niet meer. Er worden nieuwe merkspullen aangeboden in commercieel, maar het blijkt een particulier te zijn.
Commercieel is toch alleen voor bedrijven?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:40

Nu dus ook o.a. voor mensen die meer dan 1 paard per jaar aanbieden, ookal ben je zo particulier als wat en heb je gewoon geen goede paardenkeuze gemaakt....Ook nieuwe (doorverkoop?) spullen gaan volgens mij op CO. Maar er is dus een nieuw beleid in de maak, maar daar weet ik het fijne niet van...

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 17:51

Dat is onzin Kakanox, dat weet je zelf ook wel.
Maar goed, wie de bal kaatst....waar is het kvknummertje op jouw website?

Wellicht wordt het wat kalig op commercieel als je de grens echt zou trekken bij alleen bedrijven, omdat de groep adverteerders daarvan ook weer niet zo heeel groot is.
Maar wellicht dat zoiets mogelijk is:
Na de knop "nieuw onderwerp" en keuze pagina waarop je moet aanklikken of je een zakelijke of particuliere advertentie gaat plaatsen, waarna bij het aanklikken van de zakelijke knop je automatisch rechtsboven in je openingspost een button krijgt met de tekst "bedrijfsadvertentie" ofzoiets.
Geen flauw idee of zoiets uberhaupt wel mogelijk is, maar ik roep ook maar wat he.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:04

holly schreef:
Dat is onzin Kakanox, dat weet je zelf ook wel.
Maar goed, wie de bal kaatst....waar is het kvknummertje op jouw website?
Waar zie jij het "Nu kopen" knopje op mijn website?
De klanten die ik nu heb contact ik vooral via mail. In mijn mails staat inderdaad mijn KVK-nummer en BTW-nummer. Ik kom geen opdrachten tekort, dus waarom zou ik me op m'n website óók nog profileren als zijnde in te huren? Ik wil enkel meer omzet onttrekken uit de opdrachten die ik nu krijg.

Wat betreft de mogelijkheden: Ik denk dat je je eigen ruiten (of in ieder geval die van de TS) ingooit. Zoiets is er ook op een forum waar ik jaren mod ben geweest. Gevolg van het implementeren van die functionaliteit was dat het adverteren voor bedrijven geld ging kosten.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 19:20

Ja en dus....
Citaat:
Op uw website dient aanwezig te zijn:
-knip-
Een handelsregisternummer
-knip-

Met een klein markeringetje rechts boven in de hoek van de openingspost waaraan je kunt zien dat de adverteerder een bedrijf is veranderd er toch helemaal niets? Het staat niemand in de weg, maar het geeft de koper wel dat kleine beetje meer duidelijkheid die ze nu af en toe echt even helemaal kwijt zijn.
Het hoeft niet hoor, ik vraag het slechts.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 04:40

holly schreef:
Ja en dus....
Citaat:
Op uw website dient aanwezig te zijn:
-knip-
Een handelsregisternummer
-knip-

Met een klein markeringetje rechts boven in de hoek van de openingspost waaraan je kunt zien dat de adverteerder een bedrijf is veranderd er toch helemaal niets? Het staat niemand in de weg, maar het geeft de koper wel dat kleine beetje meer duidelijkheid die ze nu af en toe echt even helemaal kwijt zijn.
Het hoeft niet hoor, ik vraag het slechts.

Op mijn site dient inderdaad een handelsregisternummer aanwezig te zijn... als ik via die site daadwerkelijk probeer dingen te verkopen. Gezien ik alleen maar dingen toon en het een privédomein betreft ben ik vrij om op m'n website te zetten wat ik wel en niet wil. Of slaap je rustiger als je je gelijk krijgt? ;)

Wat betreft dat markeringetje: Wat ik helemaal aan het begin van dit topic al schreef, als je je zo graag wil profileren als zijnde een bedrijf, doe dat dan ook. Ontwerp een dikke banner en plaats die in je post. Ik zie écht niet in waarom bokt meer tijd moet besteden (in de vorm van forum aanpassen) aan jouw winst of bedrijfsgemak, als je het zelf binnen 5 minuten voor elkaar kan hebben :)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 11:28

Het gaat hier helemaal niet om mij. Als ik mezelf zo belangrijk had gevonden, dan had ik inderdaad wel gekozen voor koeienletters of iets dergelijks.
Het gaat om iedereen die op commercieel adverteerd. Sommige als bedrijf zijnde, sommige verkopen uit hobby. Dat is het punt ook niet, dat gaat prima samen.
Het punt is dat, omdat alles zo door elkaar staat, mensen niet meer weten van wie ze kopen, een particulier of een bedrijf.
Dat er onduidelijkheid is, ligt ook deels aan de koper zelf. Bokkers hebben er een handje van om met de ogen dicht te lezen, of gewoon alleen plaatjes te kijken en dus helemaal niet te lezen.
Maar ik denk dat er ook onduidelijkheid is doordat je steeds vaker ziet gebeuren dat een voor de hobby verkopende adverteerder zijn advertentie exact zo opzet als dat een bedrijf dat zou doen. Er is uit zulke advertenties niet meer op te maken dat het om een particuliere verkoop gaat. Zulke dingen kunnen 2 kanten op. Mensen vergissen zich en denken bij een bedrijf te kopen, of mensen vergissen zich en denken dat de advertenties die wel van bedrijven zijn een gewone particuliere verkoop is.
Dat laatste is het geen wat hier op bokt lijkt te gebeuren.
Je bevind je als lezer dan wel in de categorie commercieel, maar omdat er veel hobby aanbod is en het groepje zakelijke advertenties een losse sfeer hebben, gaan vele de fout in er maar gewoon vanuit te gaan dat alles wel particulier aangeboden zal zijn.
Dat zie je aan de manier waarop vragen, opmerkingen of reacties geschreven worden.
Kun je zeggen waar maak je je druk om. Nou niet om de vragen etc, want daar geef je, wanneer mogelijk, gewoon antwoord op.
Het is het verschil dat er is tussen het kopen van een particulier of een bedrijf. Dat is uiteindelijk waar de onduidelijkheid bij de koper het grootst is.
Als bokt er aan kan bijdragen, door een heel klein herkenningstekentje in de rechterbovenhoek bij een bedrijfsadvertentie (of iets dergelijks hoor), dat die onduidelijkheid iets verkleint kan worden, waarom zou ik dat dan niet mogen aanhalen/voorstellen?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:48

Je mag het best voorstellen, maar heb je ook nagedacht hoe ze de controle in elkaar moeten zetten? Het is heel makkelijk om net te doen alsof je een bedrijf hebt, sterker nog, zelfs een factuur maken met BTW is geen enkel probleem voor een particulier. Dat de ondernemer die de factuur betaalt en de BTW terugvordert er later mee onderuit gaat bij een eventuele controle is niet meer dan het gevolg.

Zoals jij het stelt zou bokt dus uittreksels van de KVK op moeten vragen bij alle ondernemers?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:51

@ kakanox:

Het is altijd nog aan de koper zelf om de KvK-gegevens van een bedrijf te controleren alvorens tot de koop over te gaan.
Niet alleen via bokt, maar altijd.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:02

Ik vind het nogal wat...
kun je gratis adverteren en dus verkopen, mag het amper tijd en moeite kosten...

In winkels probeer ik ook altijd te pingelen...
het zal me snot zijn of iemand particulier is of een bedrijf heeft, als ik vragen heb stel ik ze... als het teveel moeite kost.. prima zoek ik wel een andere winkel..

Ik ben daarnaast ook van mening dat normailter commercieel is als het gaat om winst/bedrijven...
echter zijn we allemaal te gast, en de gastheer/vrouw heeft regels bedacht.. wil niet gelijk zeggen dat je geen suggesties mag doen.. maar bedenk ook wel effect je suggesties kunnen hebben...

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 11:44

Maar dat is ook niet het punt Alane. Vragen mag altijd (tenminste, bij mij wel iig)

Nu neem ik even de aankopen van jouw dochter waarbij het mis is gegaan als voorbeeld.
Uit jouw verhaal maak ik op dat de aankopen van particulieren zijn gedaan en dat die advertenties waarschijnlijk niet op het commerciele gedeelte hadden gestaan.
Maar stel dat ze wel op het commerciele gedeelte hadden gestaan, had jij, in de situatie waarin je bent komen te zitten, dan niet willen weten of je van een bedrijf of een particulier hebt gekocht?

Kijk mij maakt het niets uit hoor, maar ik vraag me dus af of het de koper iets uitmaakt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:47

Rijerijerije schreef:
Nu dus ook o.a. voor mensen die meer dan 1 paard per jaar aanbieden, ookal ben je zo particulier als wat en heb je gewoon geen goede paardenkeuze gemaakt....Ook nieuwe (doorverkoop?) spullen gaan volgens mij op CO. Maar er is dus een nieuw beleid in de maak, maar daar weet ik het fijne niet van...

Dat is altijd al zo geweest, evenals het aanbieden van dekhengsten. In dit geval moet er érgens een lijn getrokken worden (meer dan 2 paarden per jaar is het trouwens)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:13

Ik zit er soms ook wel eens mee in mijn maag.

Tenslotte is een deel van de reden van het opzetten van een bedrijf dat alles gecontroleerd kan worden en dat je een bescherming biedt naar de klant toe en een garantie op een goede service (dat is de theorie hé mensen).

Maar op commercieel staan veel mensen die een handeltje hebben en in het zwart verdienen. Die moeten er ook zijn, maar als het fout loopt met de verkoop dan nemen ze geen verantwoording en dan krijgt commercieel een slechte naam (ik koop niet meer via internet -> daar lijden wij als bedrijf natuurlijk wel onder).

Langs de andere kant: omdat er mensen met handeltjes op commercieel staan, is het een aantrekkelijk gebied voor koopjes en krijgen wij ook meer views. Nu zie ik de grens zo: EA: TK vooral voor 'gebruikte spullen' en commercieel voor 'nieuwe spullen'.
Moesten de 'handeltjes' er niet zijn, dan boeten we zeker in aan views hoor.

Het mes snijdt dus wel aan twee kanten.

De gemiddelde klant zal het worst wezen of hij van een particulier of een bedrijf koopt, omdat hij gewoon vaak het voordeel van kopen bij een winkel niet inziet. Als wij professioneel fouten maken komt dat hier in het groot vaak op het forum en ga je met de billen bloot. Als een particulier dit doet, maakt hij een SA als hij de heisa beu is.
Ik zou het leuk vinden moest Bokt helpen om het extra aspect van 'veilig bij een bedrijf kopen' in de verf te zetten. Zodat de moeite die ik in mijn zaak steek ook direct te zien is.
Maar we kunnen het niet eisen, we hebben hier al super veel gratis vrijheid.
En zoals gezegd: een banner, vaste opmaak van je advertenties, logo etc kunnen voor de lezer al wel heel wat duidelijk maken. Dus het is niet dat je je niet kunt onderscheiden, je moet gewoon zelf moeite doen.

Ja, ik erger me ook wel eens aan 100 keer dezelfde vraag, maar dat is de klant zijn goed recht, te vragen wat er in hem opkomt.

Wat ik wel graag zou zien is meer pb ruimte. 600 berichten is voor mij echt te krap.
En ik ben heel benieuwd naar het nieuwe EA systeem. Wanneer komt dat er?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:27

holly schreef:
Maar dat is ook niet het punt Alane. Vragen mag altijd (tenminste, bij mij wel iig)

Nu neem ik even de aankopen van jouw dochter waarbij het mis is gegaan als voorbeeld.
Uit jouw verhaal maak ik op dat de aankopen van particulieren zijn gedaan en dat die advertenties waarschijnlijk niet op het commerciele gedeelte hadden gestaan.
Maar stel dat ze wel op het commerciele gedeelte hadden gestaan, had jij, in de situatie waarin je bent komen te zitten, dan niet willen weten of je van een bedrijf of een particulier hebt gekocht?

Kijk mij maakt het niets uit hoor, maar ik vraag me dus af of het de koper iets uitmaakt.

dan heb ik je openngspost waarschijnlijk niet goed gesnapt...
En dat je het probleem of een koper nu weet of het gaat om een particulier aankoop of via een bedrijf, jouw extra werk opleverd, tenminste zo komt jouw post op mij over...

De spullen waar het over ging waren gebruikte spullen...
met 1 zaak is een advocaat nog bezig (heeft geen prio) of het NL ook consequenties heeft of een particulier erbij moet vertellen of het gaat om een particuliere verkoop, en dat alle gebreken duidelijk vermeld moeten worden, zo niet de koop ongedaan gemaakt kan worden, ook voor particulieren (wat je oa ziet op ebay, mn de Duitse)
En ben ik net zo teleeurgeteld als het gaat om ene bedrijf of een particulier als ik niet dat krijg wat ik gekocht heb/wat er aangeboden is.

De meesten vermelden of het gaat om gebruikt of nieuw, in het laatste geval... ik zoek altijd eerst of ik opmerkingen tegen kom, en hebben de meeste bokkers die bedrijfsmatig bezig zijn wel een link naar hun site staan...

Wat ik eerder vervelend vnd is dat EA en dan het niet commerciele gedeelte, vragen allemaal per pb worden gesteld.. en bokkers dat door trekken naar commercieel, waardoor het inderdaad kan gebeuren dat er 100 keer dezelfde vraag wordt gesteld..
Maar dat kan je in een winkel net zo hebben... Immers worden de vragen die een koper steld in een winkel niet op een groot bord geschreven zodat andere kopers kunnen zien welke vragen er al gesteld zijn...

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 13:57

Oh dan heb ik het misschien toch niet helemaal handig opgeschreven Alane. Ik probeerde namelijk in de openingspost door middel van voorbeelden aan te geven dat het mij was opgevallen aan de manier van schrijven in topics (en PBs) op commercieel dat de koper vaak niet doorheeft of hij met een bedrijf of particulier te doen heeft.

Nu zeg jij Foxy, het zal ze een worst wezen, maar is dat zo?
Kan het een koper echt niets schelen te weten bij wie hij/zij koopt?
Dat vraag ik me af en daarom heb ik dit topic geopend.

Ik erger me niet aan 100 keer dezelfde vraag, want vragen zijn er toch wel en ik vind het niet meer dan normaal om daar wanneer mogelijk antwoord op te geven.
Toch, regelmatig zie je vragen voorbij komen die niet gesteld hadden geweest als de koper had begrepen wie de aanbieder was geweest.

Ik zei eerder al dat het steeds vaker gebeurt dat een particuliere aanbieder zijn advertentie zo zakelijk mogelijk in elkaar zet dat het voor de koper niet te zien is dat het niet om een bedrijfsadvertentie gaat.
Maar ipv de logische reactie dat men er dus vanuit gaat dat men met een bedrijf te maken heeft, gebeurt dat niet. Men gaat er op de een of andere manier juist vanuit dat het gewoon op een particuliere aanbieder gaat. En dat zet ook door in de topics die wel door een bedrijf geplaatst zijn.
Ik vraag me af, komt dat omdat we op een forum zitten waar iedereen altijd met elkaar praat alsof we gezellig met een bakkie koffie op de bank zitten? Is het daarom dat bokkers er te gemakkelijk vanuit gaan dat een advertentie wel van een particuliere aanbieder zal zijn?

Kun je wel zeggen, probeer de advertenties dan duidelijker te maken met bijvoorbeeld een banner, een logo, een website, weet ik veel wat, maar dan bevatten alle particuliere advertenties die op dit moment al hun best doen de zakelijke uitstraling zoveel mogelijk over te nemen al deze dingen volgende week ook. Dus hoeveel je daar nu mee op schiet?

Kijk, dat jij zegt Alane, qua telleurstelling waar ik nu mee zit, maakt het niets uit bij wie je koopt, dat snap ik wel. Zoiets is nooit leuk.

Hoe bedoel je dat Alane? Dat vragen allemaal per PB gesteld worden?
Dat er in het topic staat "ik stuur je even een PB", of dat er door een mod berichten zijn weggehaald die wellicht in de kopers ogen nuttig hadden zijn geweest?

Dat een tekort aan PB ruimte heb ik inderdaad ook last van Foxy.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:03

holly schreef:
Nu zeg jij Foxy, het zal ze een worst wezen, maar is dat zo?
Kan het een koper echt niets schelen te weten bij wie hij/zij koopt?
Dat vraag ik me af en daarom heb ik dit topic geopend.

foxy80 schreef:
De gemiddelde klant zal het worst wezen of hij van een particulier of een bedrijf koopt, omdat hij gewoon vaak het voordeel van kopen bij een winkel niet inziet.

Daarom staat er ook een tweede deel aan mijn zin. ;)
Zodra een klant een keertje hommeles heeft gehad, wordt hij of zij veel voorzichtiger en kijkt hij wel twee keer van wie er gekocht wordt

holly schreef:
Ik zei eerder al dat het steeds vaker gebeurt dat een particuliere aanbieder zijn advertentie zo zakelijk mogelijk in elkaar zet dat het voor de koper niet te zien is dat het niet om een bedrijfsadvertentie gaat.
Maar ipv de logische reactie dat men er dus vanuit gaat dat men met een bedrijf te maken heeft, gebeurt dat niet. Men gaat er op de een of andere manier juist vanuit dat het gewoon op een particuliere aanbieder gaat. En dat zet ook door in de topics die wel door een bedrijf geplaatst zijn.
Ik vraag me af, komt dat omdat we op een forum zitten waar iedereen altijd met elkaar praat alsof we gezellig met een bakkie koffie op de bank zitten? Is het daarom dat bokkers er te gemakkelijk vanuit gaan dat een advertentie wel van een particuliere aanbieder zal zijn?

Kun je wel zeggen, probeer de advertenties dan duidelijker te maken met bijvoorbeeld een banner, een logo, een website, weet ik veel wat, maar dan bevatten alle particuliere advertenties die op dit moment al hun best doen de zakelijke uitstraling zoveel mogelijk over te nemen al deze dingen volgende week ook. Dus hoeveel je daar nu mee op schiet?

Ik zeg altijd maar zo: als je niet tegen concurrentie kan, moet je niets verhandelen.

Zelfs niet als die concurrentie op het randje is, door bv imitatie van een bepaalde opmaakstijl.

Ik ben er wel voorstander van dat het kaf wat meer van het koren gescheiden moet kunnen worden, bv door een icoontje, maar nogmaals: dit is een enorm vrij en gratis forum.
Dat is net de sterkte van bokt, dat handje-klap sfeertje, het gemoedelijke, de illusie dat je de ander toch een beetje kent via diens berichtenhistorie.
Klinkt misschien wat romantisch, maar het werkt wel.
Ik heb een hoop bokt klanten die nooit van zijn leven een virtuele teen in mijn zaak zouden zetten mocht ik niet op bokt zitten.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 15:38

foxy80 schreef:
Ik zeg altijd maar zo: als je niet tegen concurrentie kan, moet je niets verhandelen.
Hoho, nu lees je mijn tekst toch echt verkeerd. Ik heb er namelijk totaal geen probleem mee dat hetgeen ik aanbied ook door iemand die het voor de hobby maakt wordt geboden.

Nu ben jij ook een zakelijke aanbieder Foxy. Waarom ben jij er wel een voorstander van dat het kaf wat meer van het koren gescheiden moet kunnen worden?
Is dat alleen zodat de koper duidelijk kan zien of jij als aanbieder bedrijfsmatig ermee bezig bent, of is dat met andere/meerdere redenen?

Zelfde vraag voor lezers/kopers op commercieel. Zou jij het fijn vinden als het wat duidelijker zou zijn of de aanbieder een bedrijf of een particulier is en waarom?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:43

Ik vind het vooral belangrijk om uit te kunnen vissen wie er betrouwbaar handelt en wie niet.
Een icoontje van een bedrijf maakt dat ten dele duidelijk (want die gaan hun goede naam niet op bokt te grabbel gooien vermoed ik). Zeker voor een (luie) bokt-lezer snel en duidelijk.
Waar ik meer blijer van zou worden, ipv verschil tussen zakelijk en niet-zakelijk, is het verschil betrouwbaar- niet zo betrouwbaar. Want dat is waar het in principe allemaal rond draait.
Het feit dat wij een KvK-nr en BTW netjes afdragen zou het feit moeten reflecteren dat wij eerlijk handelen, maar dat is niet het exclusieve voorrecht van zelfstandigen.
Bokkers met een handeltje zijn soms ook best ok.
Ik zit meer te wachten op een sterrensysteem zoals bij mp, kapaza en e-bay, waarbij na elke transactie aangegeven kan worden hoe het liep. En dan zal heel snel blijken dat ik meer voor mijn klanten doe dan een niet-professionele bokker. Ik bel mensen op als er wat is, ik kom mijn klant tegemoet als het fout gaat, er kan wel eens een extraatje af in sommige gevallen, ik heb een goede productkennis, ik ben bereid om van alles foto' s te maken want ik heb het in huis en ik rijd de grens over om voor mijn klanten de verzendkosten te drukken. Dat zou ik graag wat meer in de verf kunnen zetten op bokt.
Gelukkig heb ik wel heel enthousiaste klanten die geen gelegenheid hier op het forum onbenut laten om te zeggen hoe goed ze hun Mattes product wel vinden en waar ze het gekocht hebben.