Wat zijn volgens jou de etiquette op internet(fora)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Wat zijn volgens jou de etiquette op internet(fora)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 22:05

Wat zijn volgens jou tekenen van het welgemanierd zijn op internet (fora)?
De zogenaamde internet etiquette.

Nu ben ik niet benieuwd naar de regeltjes die beschrijven hoe je een email moet beginnen of eindigen, maar meer naar de normen en waarden op internet.
Het uiten van goed fatsoen en respect voor een ander.

De reden waarom ik vraag wat deze redenen volgens jou, mijn mede-fora gebruiker zijn. Is omdat ik me afvraag of de gemiddelde bokker eigenlijk zelf wel tot deze kennis beschikt?
Ik schrik geregelt van de manier van omgang die met elkander plaatsvind, die in het echte leven waarschijnlijk nooit op die manier zou verlopen

Hoe zorg jij dat een discussie goed verloopt?(in iedergeval zover dit in jouw macht ligt).
Laatst bijgewerkt door Equidea op 09-03-10 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

luxx

Re: Wat zijn volgens jou de etiquette op internet(fora)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:07

Volgens mij heet dat 'netiquette' .

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:10

Ah ja internet fora, je kan je anders voor doen dan je werkelijk bent. Zoals een miep.

In het dagelijks leven zie ik niet veel verschillends van een forum eigenlijk.
Jammer maar ja dat is kennelijk 2010 ofzo..

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 22:12

luxx schreef:

He, dat vind ik een leuk woord. Netiquette, klinkt frans, erg beschaafd.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:54

Behandel een ander fatsoenlijk, zoals je IRL ook een ander fatsoenlijk zou behandelen. Dat is wat mij betreft de belangrijkste regel. Het is niet zo dat omdat je ineens onzichtbaar en min of meer anoniem bent, je dan maar lomp en onbeschoft mag zijn...

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:57

Elkaars mening accepteren en iedereen met respect behandelen, ik denk dat we dan al een heel eind op weg zijn. :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:03

Daar sluit ik mij bij aan.

En je 'inlezen' als je wilt deelnemen aan een discussie of als je een tip wilt geven.

Op pagina 10 zomaar binnenvallen en je reactie neerkwakken getuigt IMO niet van betrokkenheid. Het is heel goed mogelijk dat de TS inmiddels al een heel stuk verder is in zijn/haar besluitvorming, of de situatie is veranderd. Of de discussie is alweer een heel eind gevorderd. Dus even zowel de beginpost lezen als de laatste 2-3 pagina's van het topic voordat je wat post.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:05

luxx schreef:

Klopt. :j

Is best wat over te vinden op internet: http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&q ... f3f4311f08

Wikipedia schreef:
De nettiquette wordt wel eens heel summier ingekort tot: wees ruimdenkend in het ontvangen en terughoudend bij het verzenden. In de praktijk blijkt dat rechttoe rechtaan zeggen wat men denkt, zonder de mogelijkheid van het overbrengen van toon en gelaatsuitdrukking, zeer snel kan leiden tot misverstanden en hevige woede. Bij e-mail doet men er daarom verstandig aan terughoudend te zijn, met name in de manier waarop men kritiek verwoordt. De nettiquette kan verschillen per forum, nieuwsgroep of chatprogramma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:08

Vind het zelf wel altijd netjes als er antwoord wordt gegeven op een vraag die gesteld wordt,
maar vaak zie je al aan het antwoord dat 'neegekwakt' lijkt geen reactie terug komt....
Ook vind ik het wel zo sjiek staan als een schrijver goed leest voordat ze een vraag gaan stellen.

Ook vind ik het zelf plezierig als mensen eens naar zichzelf kunnen kijken, dus geen starre houding aannemen. Wat ik ook ontzettend storend vind zijn de google experts, mensen die dus geen zelf onderbouwende mening kunnen omschrijven.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:09

Laat ik nou net een link naar Google hebben gepost. ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:11

Ik zal mijn mening altijd verwoorden in: "ik vind" en niet in: "dat is zo", zit nogal een verschil in.
Verder zet ik wat ik niet op de voorpagina van de telegraaf wil, ook niet op internet (niet op bokt, niet op hyves, facebook, of whatever)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 23:15

Ik vind het fijn dat ik iets (ondanks een eventuele mening) toch nog neutraal en van een afstand kan bekijken. Inleven in de ander. En daardoor ook wanneer ik het niet met iets eens ben, of van een tegengestelde mening ben, niet rellerig ga reageren (zodra ik niks meer te zeggen heb, stop ik gewoon met reageren op die bewuste persoon).

Ik vind het dan ook erg jammer als ik zie dat er toch een hoop mensen zijn, die dan wel willen hun mening willen doordrammen. Groot onderdeel van discussies die mislopen denk ik zelf.
Laatst bijgewerkt door Equidea op 09-03-10 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:15

Karin schreef:
Laat ik nou net een link naar Google hebben gepost. ;)

:D
Zag het, laat ik het beter omschrijven, dit is eigenlijk niet echt waar ik mij aan stoor.
Je heb wel eens van die topics die hoog op lopen, twee kampen en beide vinden dat ze gelijk hebben.
Om dit gelijk te benadrukken worden er statistieken en informatiebronnen dr bijgehaald, om het gelijk te benadrukken.

Ik ervaar dit als zeer storend, als jij overtuigd bent van je verhaal laat een google link imo weinig overtuiging waar, want als jij écht wilt.....Kan jij het tegendeel/weerwoord ook wel weer vinden op die machine.
Want overal is wel iets over te vinden, ik ervaar dat als moddergooien en niet als luisteren naar elkaar.

Oja nog een forumetiquette :o
Plaats onderwerpen in het juiste forumonderdeel, vind dat wel zo netjes staan naar medewerkers/sters van zo'n forum!

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:19

Ik probeer het commentaar dat ik heb, te verwoorden in 'tips'. Op deze manier voelt de betreffende persoon zich niet aangevallen en ik denk dat diegene er meer mee kan. Hij zal niet meteen in verdediging schieten, maar er misschien wat meer over nadenken.
Soms moet ik wel even tot 10 tellen voordat ik mijn bericht plaats hihi.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:21

gewoon hetzelfde als wanneer je tegenover die persoon of personen zou staan.
altijd in gedachten houden dat je het tegen gewone mensen hebt, niet tegen ' de computer'.
en dat het, ook al verschil je nog zo van mening, geen enkele zin heeft de ander te willen overschreeuwen.
natuurlijk, als een discussie op scherp staat, of er wordt gevraagd naar je duidelijke mening, dan mag je best een fel zijn vind ik, zolang je de anderen gewoon maar wel in hun waarde laat.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:39

LZP -> FZ

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 00:56

Van een ander forum, maar ik vind 'm geniaal..

Tien simpele regels voor oldbies
1) Newbies zijn gewone mensen, net als jij. Soms maken ze een vergissing, maar ze doen hun best.
2) Denk na voordat je post: oprechte opmerkingen verdienen beleefde antwoorden.
3) Je bent heel grappig. Dat hoef je niet bij iedere gelegenheid te bewijzen.
4) Wie in normaal en begrijpelijk Nederlands reageert, heeft een grotere kans dat zijn reactie ter harte wordt genomen.
5) Er is een verschil tussen het ergens mee oneens zijn en een persoonlijke aanval. Reageer op de post, niet op de persoon.
6) Mods zijn Krachten van het Goed. Daar hebben ze geen hulp bij nodig.
7) Sommige newbies zijn niet goed bij hun hoofd. Accepteer dit feit en zet jezelf eroverheen.
8) Sommige newbies weten andere dingen dan jij weet. Daarom hebben we fora.
9) Sommige newbies vinden andere dingen dan jij vindt. Daarom hebben we discussies.
10) Ooit was je zelf een newbie.

Tien simpele regels voor newbies
1) Oldbies zijn gewone mensen, net als jij. Soms zijn ze wat kortaangebonden, maar ze doen hun best.
2) Denk na voordat je post: maak geen topics aan waar er al vijftien van bestaan, en stel bij voorkeur geen vragen die al vijftien keer beantwoord zijn.
3) Je bent heel grappig. Hoe meer we aan je wennen, des te grappiger we je gaan vinden. Gun ons de tijd voor die aanpassingsperiode.
4) Wie normaal en begrijpelijk Nederlands schrijft, heeft grotere kans op een normale en begrijpelijke reactie.
5) Er is een verschil tussen het ergens mee oneens zijn en een persoonlijke aanval. Het feit dat iemand kritiek levert op je post, betekent niet dat ze je haten.
6) Moderators zijn Krachten van het Goed. Luister naar hun aanwijzingen en roep hun hulp in als je iets niet weet.
7) Sommige oldbies zijn niet goed bij hun hoofd. We hebben geprobeerd ze te helpen, maar het is niet gelukt – het zal jou ook niet lukken.
8) Sommige oldbies weten andere dingen dan jij weet. Daarom hebben we fora.
9) Sommige oldbies vinden andere dingen dan jij vindt. Daarom hebben we discussies.
10) Ooit zul je zelf een oldbie zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:40

Karin schreef:
Op pagina 10 zomaar binnenvallen en je reactie neerkwakken getuigt IMO niet van betrokkenheid. Het is heel goed mogelijk dat de TS inmiddels al een heel stuk verder is in zijn/haar besluitvorming, of de situatie is veranderd. Of de discussie is alweer een heel eind gevorderd. Dus even zowel de beginpost lezen als de laatste 2-3 pagina's van het topic voordat je wat post.

Zullen we dit eens wat gaan promoten op Bokt? Lijkt me een wereldidee als iedereen daar een beetje rekening mee houdt :j

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:42

Of dit hele topic in de FAQ. :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:44

De mensen die geen zin hebben om even terug te lezen, lezen vast en zeker de FAQ ook niet :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:47

Ik denk dat de mensen die het niet zo interessant vinden die tip ook niet lezen als-ie gepromoot wordt. :o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:48

Karin schreef:
Ik denk dat de mensen die het niet zo interessant vinden die tip ook niet lezen als-ie gepromoot wordt. :o

Dat ligt er aan hoe subtiel je promoot, toch? O:)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:53

Ik heb ook wel eens dat ik naar aanleiding van de beginpost wil reageren. Dan kijk ik op de laatste pagina en zie ik dat het al heel ergens anders over gaat en mijn antwoord niks meer toe zal voegen. Op dat moment besluit ik dat ik óf bij ga lezen en ga reageren, óf het laat voor wat het is. Als je geen zin hebt om bij te lezen prima, maar reageer dan ook niet.

Ik vind het ook heel vervelend als een antwoord al 8x gegeven is, iemand hetzelfde antwoord nog een keer post. Zo nutteloos.

Verder probeer ik altijd met respect te reageren, maar ik ben ook maar een mens. Het is wel eens voor gekomen dat het wat hoger op liep, maar ik ben dan ook bereid om naar mezelf te kijken en toe te geven dat ik niet zo netjes gereageerd heb en daar in het vervolg op zal letten. Dit werd erg gewaardeerd :j