copyright...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

copyright...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 22:51

Geen idee waar dit soort dingen moeten staan, maar ik zie op bijvoorbeeld HAW regelmatig topics voorbij komen waarbij een beroepsfotograaf op bijv. een wedstrijd foto's heeft gemaakt en deze op de site heeft geplaats, al dan niet met een groot copyright-teken op de foto.
Deze foto's worden vervolgens geplaatst op HAW, met copyrightteken erin of met een link naar de site van de desbetreffende fotograaf oid.
In hoeverre is dit toegestaan, aangezien je dus wel een bronvermelding geeft. Mag het plaatsen van deze foto's dan wel? Wat ik van het WIKI begrijp mag dit niet, maar ik ben nu nogal confused eigenlijk, omdat het zo vaak voorkomt...

imd

Re: copyright...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:02

Dat ligt eraan. Als diegene toestemming heeft van de fotograaf (dus het is een bekende die heeft gezegd zet maar op bokt, of de foto is van de fotograaf gekocht en daarbij is dat vermeld) dan is dat toegestaan. Heb je een fotoshoot gehad en niets gekocht oid dan heb je meestal geen toestemming. Vaak zetten fotografen deze niet gekochte foto's ter bezichtiging op hun website voor de klant met een heel groot logo erdoor. De foto die je koopt (vaak koop je de afruk en krijg je een klein formaat digitale foto) heeft een "handtekening".

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:11

secricible schreef:
In hoeverre is dit toegestaan, aangezien je dus wel een bronvermelding geeft. Mag het plaatsen van deze foto's dan wel? Wat ik van het WIKI begrijp mag dit niet, maar ik ben nu nogal confused eigenlijk, omdat het zo vaak voorkomt...

Het mag niet zonder de toestemming van de fotograaf. Maar, op het forum van Bokt is de handhaving anders. Het forum is deels besloten (je kunt de HK bv niet in zonder geregistreerd account). Dit wordt dan ook vooral 'in redelijkheid' gehandhaafd. In de meeste gevallen is die toestemming er namelijk impliciet: een vriendin maakt even foto's met jouw toestel van jou op jouw paard, jij zet ze op Bokt. Heel logisch, volkomen redelijk. Zijn er problemen, dan kun je altijd contact opnemen met de mods.

Op de wiki wordt heel expliciet gesteld dat er toestemming is voor hergebruik, daarom wordt daar ook veel stricter gecontroleerd of die toestemming er ook echt is.

secricible

Re: copyright...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 16:47

ik heb het over het artikel over copyright wat op wiki staat..
Wat jullie zeggen begrijp ik allemaal, maar wat ik me dus afvraag is wat de policy is als men deze foto's die op de site staan van de fotograaf (dus inclusief een groot logo) op bokt plaatst, zonder dat hierbij vermeld staat of er toestemming is deze foto's te plaatsen. Ik denk namelijk dat dit 9 vd 10 keer niet het geval is en dat men gewoon op de hoogte is gesteld dat er een proff fotograaf is geweest op bijv. een wedstrijd. Deze foto's worden teruggezocht op de site van de fotograaf en vervolgens inclusief logo op bokt geplaatst.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:53

Op Bokt worden zoveel foto's geplaatst dat het voor ons als mods niet te doen is om bij iedereen na te vragen of er daadwerkelijk toestemming is om de foto's te publiceren. Die verantwoordelijkheid wordt daarom bij de plaatsers gelegd. Zodra iemand foto's plaatst waar copyright op zit, dan is het de verantwoordelijkheid van de plaatser om daadwerkelijk toestemming te hebben om deze foto('s) te publiceren.