Bokt speelt voor Psychiater.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stopcontact

Bokt speelt voor Psychiater.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 14:07

Ja, sorry maar ik wordt hier zoo vreselijk moe van. Het lijkt wel of Bokt tegenwoordig voor psychiater speelt! Ik zie echt in verschillende topics dat er gereageerd wordt of dat die gene geen persoonlijkheidsstoornis heeft. ("Ben jij geen Borderliner?")

Ik kan me hier behoorlijk boos om maken, want zo'n stempel is niet niks en krijg je niet zomaar.

Wie zijn wij dan om dit te gaan roepen als iemand zijn verhaal op Bokt zet? (Wat voor verhaal dan ook!)

Wat ik wil zeggen: Oordeel niet zo snel en laat het bestempelen van mensen lekker over aan een psycholoog of psychiater!! Want dit kan heel erg kwetsend overkomen!!

Wildgirl

Re: Bokt speelt voor Psychiater.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:08

Amen, helaas is de meerderheid van bokt niet zodanig ontwikkeld dat ze in de gaten hebben dat met modder gooien op deze manier meer over hen zegt dan over diegene die ze bestempelen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:11

Gebeurt dat niet overal?

Etiketten plakken is makkelijk, nu gebruikt men DSM IV, vroeger had je ze gewoon niet allemaal op een rijtje :)

Dat het dom is en meer over de schrijver zegt, ben ik met je eens, dat het kwetsend kan zijn ook, maar het lijkt me niet exclusief voor Bokt, en ook niet voor deze tijd :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-02-10 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:13

Zoals net heel mooi in het betreffende topic gezegd werd: mensen willen graag ergens een label aangeven, dat geeft houvast. Sommigen (!) bedoelen het echt niet slecht en zijn simpelweg geïnteresseerd, maar ik snap ook zeker jouw punt en van mij mag dat ook achterwege gelaten worden. :) Het denken is één ding, maar het plaatsen is een tweede en dat laatste kan soms erg kwetsend overkomen. Maar is het niet het geval dat Bokkers wat betreft veel dingen wel een tweede keer na kunnen denken voordat ze het posten?

Ilja000

Ach, internettherapie is erg in, dus waarom niet op Bokt? (bedenk hier zo'n koetjessmile bij).

Overigens moet DSM V nog in gebruik genomen worden, laat staan VI :)

Lotus83

Frozenstar schreef:
Ja, sorry maar ik wordt hier zoo vreselijk moe van. Het lijkt wel of Bokt tegenwoordig voor psychiater speelt! Ik zie echt in verschillende topics dat er gereageerd wordt of dat die gene geen persoonlijkheidsstoornis heeft. ("Ben jij geen Borderliner?")

Ik kan me hier behoorlijk boos om maken, want zo'n stempel is niet niks en krijg je niet zomaar.

Wie zijn wij dan om dit te gaan roepen als iemand zijn verhaal op Bokt zet? (Wat voor verhaal dan ook!)

Wat ik wil zeggen: Oordeel niet zo snel en laat het bestempelen van mensen lekker over aan een psycholoog of psychiater!! Want dit kan heel erg kwetsend overkomen!!

Helemaal mee eens

Ik kom het ook te pas en te onpas tegen hier op Bokt.
Vreselijk irritant...

Iedereen heeft zijn eigen mening en dat is goed.
Maar dat veel mensen ook ineens deskundig lijken te zijn is psychiatrische problematiek gaat te ver!

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:14

Ergens ook gevaarlijk als je met zulke termen iemand gaat bestempelen. Over het algemeen zou ik er toch niet vrolijk van worden als ik bij bijvoorbeeld moeite heb met eten opeens anorexia heb volgends bokt. Ik denk dat heel veel mensen het goed bedoelen als ze zeggen oh ik herken jouw verhaal wel mischien heb jij ook wel dit of dat. Maar goed laat dat aan de profesionelen mensen over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:15

Ilja000 schreef:
Ach, internettherapie is erg in, dus waarom niet op Bokt? (bedenk hier zo'n koetjessmile bij).

Typfout ;)

Ik zal het even verbeteren, je hebt gelijk

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:17

Never mind, werd een beetje melig toen ik dit topic zag :) Inderdaad is een forum heerlijk om je hart te luchten, maar laten we er wat dit soort onderwerpen betreft niet al te veel waarde aan hechten. Daar zijn professionals voor. En professionals zouden zich op een forum ook professioneel moeten gedragen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:19

Ilja000 schreef:
Never mind, werd een beetje melig toen ik dit topic zag :) Inderdaad is een forum heerlijk om je hart te luchten, maar laten we er wat dit soort onderwerpen betreft niet al te veel waarde aan hechten. Daar zijn professionals voor. En professionals zouden zich op een forum ook professioneel moeten gedragen.

En dit is wat mij betreft de meest wijze uitspraak van de dag :j

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:19

Ik heb het nog niet gezien. Wel mensen die er op mensenwelzijn letterlijk om vragen (wat is er mis met me??). Ik reageer wel in dat soort topics, vooral met de boodschap: ga naar je HA om naar een psychiater of psycholoog te gaan.

Etiketten worden veelste makkelijk geplakt. iedereen valt wel een beetje onder 1 of meerdere stoornissen, maar voor je het echt hebt, dan is er wel meer aan de hand dan een beetje emotioneel zijn of een verlegen aanleg.

Dat is ook waarschuwing 1 aan mensen die in aanraking komen met de DSM: de stoornissen zijn ziekelijke vormen van stereotypen, en dus zul je heel makkelijk kunnen stickeren. In werkelijkheid heeft maar een zeeeer klein percentage echt die stoornis.

Het is ook populair om het over jezelf te roepen: Ik heb een winterdepressie! maar stiekem heeft minder dan 1% van de bevolking het.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:21

Ilja000 schreef:

Dat geeft al aan dat niet iedereen op de hoogte is van de juiste labeltjes die geplakt worden :+

Door mijn werkervaring bij de GGZ oordeel ik misschien makkelijk aan de hand van hoe iemand over zichzelf schrijft welke persoonlijkheidsstoornis ik er aan zou geven, maar ik zal dit nooit plaatsen. Puur omdat je het niet aan de hand van wat stukken tekst kunt oordelen. En je alleen maar mensen kunt kwetsen.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:21

En je hebt ook nog een kleine kans van self-fulfilling prophecy

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:22

Ethelate schreef:
Ilja000 schreef:

Dat geeft al aan dat niet iedereen op de hoogte is van de juiste labeltjes die geplakt worden :+

Door mijn werkervaring bij de GGZ oordeel ik misschien makkelijk aan de hand van hoe iemand over zichzelf schrijft welke persoonlijkheidsstoornis ik er aan zou geven, maar ik zal dit nooit plaatsen. Puur omdat je het niet aan de hand van wat stukken tekst kunt oordelen. En je alleen maar mensen kunt kwetsen.

En dat dus dus professioneel, zoals het hoort :D

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:22

Tsja, da's natuurlijk een mes dat aan twee kanten snijdt. Als Bokkers er voor kiezen om hier hun geestelijke problemen met anderen te delen, kun je natuurlijk verwachten dat er niet alleen gereageerd wordt met goeie raad of steunbetuigingen. En zelfs al worden de etiketjes met de beste bedoelingen geplakt, als je iets plaatst dan wéét je dat je ook reacties zult gaan krijgen van mensen die het toevallig tegenkomen en het, niet gehinderd door enige kennis van zaken, toch nodig vinden er een mening over te hebben en te ventileren.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:24

TS, helemaal mee eens! Niks meer aan toe te voegen!

@ Yamcha, ik heb ook de indruk dat het ook buiten Bokt veel gebeurd. Het valt mij vooral op dat de stempel 'autisme' maar overal op word geplakt. Klein voorbeeld: Mijn broertje, een dwarse puber, zou autistische trekken hebben.. Zijn vriendinnetje, een dromerig meisje, loopt rond met de stempel ADD.

Ook de persoonlijkheidsstoornissen worden te pas en te onpas aan iedereen bedeeld. Zoals TS al zegt, er zijn professionals om dit te beoordelen, kan me daar zo aan gaan ergeren wanneer 'leken' dat doen!

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 14:25

EricPast: Ja dat klopt, maar het wordt ook gezegd in verhalen topic. Niet over geestelijke problemen, maar dat iemand 'uit een verhaal opmaakt' hoe iemand is en dat koppeld aan een persoonlijkheidsstoornis.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:27

Ja, vroeger had je 2 ADHD'ers op heel de school, nu minimaal per klas :+ Waarbij 90% van de gevallen puur met opvoeding te maken heeft.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:28

Ethelate schreef:
Ja, vroeger had je 2 ADHD'ers op heel de school, nu minimaal per klas :+ Waarbij 90% van de gevallen puur met opvoeding te maken heeft.

:))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:33

Laura1589 schreef:
TS, helemaal mee eens! Niks meer aan toe te voegen!

@ Yamcha, ik heb ook de indruk dat het ook buiten Bokt veel gebeurd. Het valt mij vooral op dat de stempel 'autisme' maar overal op word geplakt. Klein voorbeeld: Mijn broertje, een dwarse puber, zou autistische trekken hebben.. Zijn vriendinnetje, een dromerig meisje, loopt rond met de stempel ADD.

Ook de persoonlijkheidsstoornissen worden te pas en te onpas aan iedereen bedeeld. Zoals TS al zegt, er zijn professionals om dit te beoordelen, kan me daar zo aan gaan ergeren wanneer 'leken' dat doen!

Daar word je doodmoe van idd :j

Een klein jochie kan niet gewoon druk zijn, nee die heeft meteen ADHD..... talenknobbel? Syndroom van Asperger.... Goed in wiskunde? Móet wel een idiot savant zijn.....

Wat er vooral erg jammer aan is, is dat mensen niet meer een beetje apart kunnen zijn, een beetje excentriek, een beetje dromerig, een beetje druk, of gewoon veel testosteron...... waarom alles willen verklaren met allerlei stoornissen en ziektes? Dat testosteron-level zakt wel als die knul wat ouder wordt, en sommige mensen houden gewoon van dagdromen. Een dwarse puber lijkt mij niet veel bijzonders (ik heb nog nooit erg meegaande pubers meegemaakt).

Laat ze....... plak er geen label op. Al die aparte trekjes maken mensen bijzonder en interessant, plak je er een etiketje op, dan is het mooie eraf.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:37

Ach.. soms lijkt bokt ook wel wat op groepstherapie ;) Een paar bokkers die zich voordoen als therapeut om de boel te leiden maken het plaatje dan nog verder compleet :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:39

ik zou het liever om willen draaien....ik verbaas mij af en toe waar mensen een topic over starten.
ik begrijp dat sommigen hun hart willen luchten,maar om nu alle vuile was buiten te hangen?

Ben dus ook niet verbaasd om de reacties van bepaalde posters.

Dat wil dus niet zegen dat ik het er mee eens ben dat iemand per direkt bestempeld word als zijn boarder-liner of manisch depressief....

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:39

Yamcha, amen! ;)

Een aantal vriendinnen van mij doen de PABO en dan hoor ik inderdaad zoveel verhalen over kinderen met ADHD, Asperger, ADD enzovoorts! Het lijkt wel een soort trend! Zelf ben ik werkzaam in de GGZ en ik zie dat de laatste jaren ook steeds meer patienten een labeltje met 'autisme (trekken)' hebben gekregen...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:40

Het is mij nog niet opgevallen moet ik zeggen maar ik moet ook toegeven dat ik over de meeste persoonlijke problemen verhalen heen lees :o Ik denk soms ook wel in bepaalde richting bij mensen maar dat zet ik ook niet neer (tenzij mensen expliciciet vragen of bepaalde klachten bij een bepaalde stoornis kunnen horen)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:40

ik zou zoiets alleen zeggen als ik echt een groot vermoeden heb dat er iets psychisch niet in orde is. Dus niet zo snel :+ mijn moeder is psychoterapeut dus bespreek wel eens dingen en ik heb redelijk snel door hoe mensen in elkaar zitten, maar zomaar iemand een borderliner noemen omdat die even iets geks doet... nee.. daar heb je echt wel wat meer voor nodig. Ik heb trouwens zelf AD(H)D :P maar bij mij valt die H dus bijna niet op en kijken mensen raar als ik zeg dat ik het heb, maar ik heb ook zo mijn momenten :+