Mijn avatar kopieren? Mag dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mette

Mijn avatar kopieren? Mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 19:05

Hee,

Tot mijn grote verbazing zie ik steeds meer mensen met míjn avatar. Deze heb ik in het aanvraag/resultaat topic laten maken. Ik heb ook aardig groot (met rode letters :)) ) in mijn onderschrift gezet dat er een copyright op zit. Maar toch blijven bokkers hem gebruiken!
Ik word er zó moe van om elke keer een pb'tje te sturen met het vriendelijke verzoek of de betreffende bokker míjn avatar wilt weghalen. Vervolgens krijg je nog een boos berichtje terug dat je best avatars mag jatten van anderen. >;) Of dat het onzin is en dat ik me niet zo moet aanstellen.
Tja. Fijn dat je mijn avatar leuk vind, maar dan hoef je hem toch nog niet meteen te kopieren?

Maar moet ik er nu dus maar heel kinderachtig mijn naam en een copyright teken in zetten?

Groetjes!
Laatst bijgewerkt door Mette op 02-02-10 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:06

Volgens mij heb je gewoon een leuke avatar :P,
maar ik zou me er niet zo druk om maken,het helpt toch niets en om zo eerlijk te zijn,ik zie het 'erge' er niet zo van in.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:09

Mette schreef:
Maar moet ik er nu dus maar heel kinderachtig mijn naam en een copyright teken in zetten?

Als jij 'm zelf niet gemaakt hebt, dan is dat uberhaupt geen optie. Copyright ligt dan bij de maker, niet bij jou.

Maar persoonlijk vind ik het een beetje flauw om over zoiets moeilijk te gaan doen.

Overigens vind ik het onzorgvuldig dat er altijd over 'jatten' gesproken wordt. Dat is het niet. Het is kopieren. En dat is een belangrijk verschil, want als iemand mijn tas jat is het grootste probleem dat IK mijn tas niet meer heb. Jij hebt je avatar nog, dus ook al is het vervelend dat anderen 'm ook gebruiken, het maakt niet dat jij het niet hebt. En dus gaat de vergelijking naar 'real life' niet op.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 19:26

@shadow: Dat is inderdaad waar, maar stel je voor, jij bent trots op je avatar en ik zou hem ook ineens gaan gebruiken. Zonder het te vragen natuurlijk.
Dat vind jij (denk ik) niet erg netjes en je stuurt een pb'tje met het vriendelijke verzoek om hem weg te halen. Vervolgens krijg jij een reactie waarin staat dat jij je niet zo moet aanstellen en dat je overdijft. Niet erg leuk toch?
Het is een 'invulling' hoor, ik zeg niet dat iedereen zo zou reageren, maar zo doe ik het wel..

En dat is mijn punt een beetje. Ik vraag de betreffende bokker netjes en vriendelijk om hem weg te halen en vervolgens worden zij boos op mij omdat ik het 'gore' lef heb om dat te vragen...

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:31

Ik zou geen pb tjes meer sturen en me er zeker niet zo druk over maken.
Avatars worden op zo veel sites van elkaar gekopieerd, het is toch niet tegen te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:34

Vind het persoonlijk best brutaal dat jij andere bokkers PBt met het verzoek om hun avatar weg te halen,
vind niet dat je dat recht heb.
Als jij niet wilt dat ze met jou avatar 'aan de haal gaan' (Vind jatten een misplaatst woord) zorg er dan voor dat er een copyright opzit zodat hij onaantrekkelijk wordt voor copieren.

Heb dit zelf ook een keer aan de hand gehad, werd mij verzocht mijn avatar weg te halen want het zou een bedrijfslogo zijn.
Had die avatar gecopieerd van een MSN site en dit plaatje kwam je wel vaker tegen.
Dit persoon ging zover dat het haar account op heeft gezegd hier op bokt en onder een andere naam verder is gegaan (Heeft ze zelf geschreven)
Erg overdreven als je het mij vraagt.

xMarianne

Re: Mijn avatar kopieren? Mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:37

ik zou er niet zo'n probleem van maken, als een bokker je avatar kopieert..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:37

Jou avatar ziet er helemaal niet persoonlijk uit, maar net als eentje die je op duizenden sites zou kunnen terugvinden. Daarom gaan mensen je ook niet vragen of ze hem mogen gebruiken, ze gaan er immers vanuit dat het toch geen persoonlijke ava is. Je gaat er weinig aan kunnen doen, behalve een deel misschien tegenhouden door het in je onderschrift te zetten.

Maar zodra jij iets op internet plaatst, loop je nu eenmaal het risicio dat andere mensen het gaan kopiëren. En zeker avatars zonder persoonlijk tintje. Of je het nu leuk vindt of niet, je kan voor bokt misschien een mailtje naar een mod sturen en vragen of ze de avatar willen verwijderen (al weet ik niet hoe dat nu eigenlijk zit, in principe is de avatar volgens mij niet van jou maar van degene die hem gemaakt heeft), maar de kans is dat iemand hem al heeft overgenomen op een ander forum en dat hij al een eigen leven leidt.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:39

Jij hebt die avater niet gemaakt dus iedereen heeft het recht om ook die avater te gebruiken. Iets wat van het internet komt is openbaar en dan kun je verwachten dat het ook door anderen wordt gebruikt.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:40

Neem aan dat je hem ook niet zelf hebt gemaakt, en dus ook gewoon ergens van hebt gekopieerd? :Y) Dus jij hebt het recht niet om een ander dit te verbieden.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:41

Als je hem niet zelf gemaakt hebt en de avatar vrij gebruikt mag worden, mag iedereen die avatar gebruiken. Zo simpel.
Jij hebt geen alleenrecht erop, alleen omdat jij de eerste was. ;)

Kijk; mijn avatar is zelfgemaakt, van eigen foto's. Dat mag weer niet zomaar door een ander worden gebruikt.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:41

noekje schreef:
Neem aan dat je hem ook niet zelf hebt gemaakt, en dus ook gewoon ergens van hebt gekopieerd? :Y) Dus jij hebt het recht niet om een ander dit te verbieden.

Ze heeft hem zelf laten maken in een bewerkingstopic hier op bokt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:42

Ze zegt dat ze hem heeft laten maken in het aanvraag/resultaten topic. Dus ik vraag mij af of ze überhaupt het recht heeft om anderen te zeggen dat het niet gekopieerd mag worden of niet. Hoe zat het ook weer? Is het recht aan de maker, of aan degene waarvoor het gemaakt is?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:43

ik heb ook weleens iemand gepbt die dezelfde aba had als ik, ik heb m echter al vanaf 2001. Heb dus gewoon een nette pb gestuurd met het verzoek of ze voor de herkenning misschien een andere kon nemen. Zie het probleem daar niet van?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:44

Nee, suzan heeft hem zelf aan laten vragen. Zelf zo bedacht en ontworpen.
Het is dus niet van een ander online-site gekopierd :)

Suzan, Ik vind het net als nou best vervelend voor je.
Maar je moet natuurlijk wel trots zijn dat iedereen hem zo cool vind :D
iedereen hier boven mij die zegt dat je erg moeilijke doet etc.
Dat vind ik helemaal niet.
Ik zou het immers ook niet leuk vinden......

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:47

Ik zou ook niet vrolijk ervan worden als iemand met mijn Ibi rondliep, dus snap je best. En aangezien je hem zelf bedacht en ontworpen hebt.. Ook al heb je hem niet zelf gemaakt, ik denk dat je best kunt vragen of mensen een andere willen nemen in dit geval. Maar hij is inderdaad leuk, dus snap goed dat mensen hem kopieren :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:47

Chiqa schreef:
Vind het persoonlijk best brutaal dat jij andere bokkers PBt met het verzoek om hun avatar weg te halen,
vind niet dat je dat recht heb.

Natuurlijk heeft ze dat recht :)

Al is het maar vanwege de vrijheid van meningsuiting.

Citaat:
Als jij niet wilt dat ze met jou avatar 'aan de haal gaan' (Vind jatten een misplaatst woord) zorg er dan voor dat er een copyright opzit zodat hij onaantrekkelijk wordt voor copieren.

Eh... nee. Copyright heb je automatisch. Dat hoef je niet door de avatar of foto te zetten en het is NIET zo dat je alles mag gebruiken 'totdat het onaantrekkelijk is'.
Ik vind avatars de moeite niet waard en ik ben verder ook niet zo'n voorstander van copyright in het algemeen (het mag van mij flink gereduceerd worden in elk geval), maar dat je zelf iets moet doen om kopieren te voorkomen, dat vind ik dan weer onzin.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:48

Hmmm. het is maar waar je je druk om wil maken ;)

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:49

Storm76 schreef:
noekje schreef:

Ze heeft hem zelf laten maken in een bewerkingstopic hier op bokt.

Dan neem ik mijn woorden terug :D

Maar denk alsnog dat je er niet veel aan kunt doen.. en tsja het is gewoon een leuke avatar :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:50

stef schreef:
ik heb ook weleens iemand gepbt die dezelfde aba had als ik, ik heb m echter al vanaf 2001. Heb dus gewoon een nette pb gestuurd met het verzoek of ze voor de herkenning misschien een andere kon nemen. Zie het probleem daar niet van?

Dat kan ik heel goed snappen.
Veel mensen herken ik aan de avatar en ik vind het dan ook stomvervelend als anderen de avatar van een ander gaan gebruiken.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:16

KarinvdM schreef:
stef schreef:

Dat kan ik heel goed snappen.
Veel mensen herken ik aan de avatar en ik vind het dan ook stomvervelend als anderen de avatar van een ander gaan gebruiken.

Ben ik het mee eens. Je avatar, ondanks dat je hem misschien ook ergens vandaan hebt, geeft een herkenning bij de naam. Wees dan zo origineel om er zelf een te vinden.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:20

Ik snap haar best! :j
Zij heeft hem 'gemaakt' dus hij is van 'haar'. En ik vind het ook nogal apart dat bepaalde mensen hem gewoon overnemen. Dat vind ik niet kunnen nee!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:34

De avatar is dus op verzoek gemaakt... in dat geval kan de maker beslissen dat alleen zij de avatar mag gebruiken en is het probleem uit de wereld; dan kan ze inderdaad een ander verzoeken de avatar niet te gebruiken.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:40

ik snap TS heel goed, heb destijds een ook home made avatartje gehad die helemaal pastte bij mijn gebruikersnaam(mijn gebruikersnaam stond in de avatar verwerkt)

daarna zag ik ineens een andere bokker ermee , heb ik ook een pb gestuurd met het verzoek m weg te halen
werd er ook zo moeilijk gedaan :roll:

ik vind het ronduit kinderachtig en onsportief om zelf gemaakte avatars te "kopieren" en te gebruiken, tenzij ze opengesteld worden zoals slimmerik dat in haar profiel doet

diegene die mijn avatar nu zou gebruiken krijgt te maken met portretrecht van mij!! :Y)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:52

ikdoemaarwat: wat zei je? :D