"Nee hoor, dat ligt aan je monitor.."

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stopcontact

"Nee hoor, dat ligt aan je monitor.."

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 17:47

Ik zie vaak op FK of UK dat als je commentaar op het licht (overbelicht/onderbelicht, maakt niet uit) hebt, dat je het antwoord: "Nee hoor, dat ligt aan je monitor" terug krijgt.
Nou weten vaak beide partijen het zeker dat de monitor goed staat ingesteld.

Nou vond ik dit op internet:

Afbeelding

Is het misschien mogelijk/handig om dit in een sticky ofzo bovenaan te zetten op FK en UK? Zodat als je twijfelt je zo kan kijken of je monitor niet te licht of te donker staat ingesteld.

Groetjes, [***]

_danieke_

Re: "Nee hoor, dat ligt aan je monitor.."

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:48

hey dat vind ik een heel slim idee +:)+

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:01

Lijkt mij handig. Ik zal het eens in de groep gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:16

M'n vriend heeft een dergelijke schaal met 25-30 grijstinten op zijn website staan, das misschien nog handiger. Met 16 is het verschil tussen de twee donkerste en twee lichtste tinten relatief groot en zelfs als mijn scherm op maximale helderheid staat (even getest) kan ik het verschil tussen de kleuren nog prima onderscheiden.

Misschien is dit wat? http://i.pbase.com/u8/tomsmithvaniz/med ... scale2.jpg

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 18:18

Je website doet het niet Nouks :)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:19

Goed idee, want ook ik irriteer me er regelmatig aan. _O-
Kijk, veel monitoren staan verkeerd ingesteld, maar als iedereen dat maar als het excuus gooit, word nuttig commentaar geven erg lastig :)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:32

Ah mijn laptop is goed ingesteld. :D

Ik denk dat het idd wel handig zou zijn, zodat mensen meer gerichte feedback kunnen krijgen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:16

Oh, leuk, deeplinken zo te zien verboden :roll:
Anyways, goed plan dus, alleen stel ik wel voor gebruik te maken van een grijsverloop met meer tussenstapjes.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:15

Goed voorstel, dat lost een boel miscommunicaties op. Het scheelt uiteraard ook voor de fotografen, dan weten zij ook zeker of de foto goed belicht is of niet.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:17

Goed idee :j kan dat smoesjes iig niet meer gebruikt worden :')

(jeej, mijn monitor is goed ingesteld :D)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:30

Wat ook een idee is, men heeft het vaak over kleuren die overal anders vallen. Voor fotografen + vormgevers, eens in de zoveel tijd je scherm kalibreren. Zijn prima tools voor te vinden, zelf heb ik regelmatig de ColorVision Spyder 2 Express software + spin op mijn scherm losgelaten. Ideaal omdat alle kleuren dan kloppen en ik zelfs vanaf een zijkant nog goede kleuren zie.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:33

Unwritten schreef:
Wat ook een idee is, men heeft het vaak over kleuren die overal anders vallen. Voor fotografen + vormgevers, eens in de zoveel tijd je scherm kalibreren. Zijn prima tools voor te vinden, zelf heb ik regelmatig de ColorVision Spyder 2 Express software + spin op mijn scherm losgelaten. Ideaal omdat alle kleuren dan kloppen en ik zelfs vanaf een zijkant nog goede kleuren zie.

Die heb ik ook ja (mijn pa dan) :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:36

Jans, vergeet niet dat het gros van de mensen op Bokt geeeeen idee heeft van kleurmanagement. Niet alleen ongekalibreerde schermen vormen een probleem, ook browsers die colormanagement niet ondersteunen (IE, Chrome, oudere versies van FF of nieuwere versies waarbij het niet is aangezet of verkeerd ingesteld staat) worden door Bokkers heel veel gebruikt. En dan is er óók nog eens het probleem dat (ik heb eens een steekproefje gedaan) in ca. 9 op de 10 topics op FK geen of niet het juiste kleurprofiel wordt bijgesloten. En zonder kleurprofiel is 't einde helemaal zoek...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:38

Daar heb je inderdaad een punt Nouks, maar ik mag wel hopen dat de mensen die zich serieus met fotograferen en vormgeving bezig houden wel weet hoe het in zijn werk gaat.

Dat is wel het lastige van je werk online delen..

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:40

Ik zie het verschil niet tussen de donkerste 2 tinten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:00

UW: zou je denken/hopen he... Check 't voor de gein maar eens, echt dramatisch veel foto's met verkeerd kleurprofiel of überhaupt zonder.

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:17

Ik kan het verschil tussen de 4 donkerstes niet zien.. maar het lukt me niet m'n monitor goed te zetten. Kan iemand mij helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:38

Heeu, mijn monitor staat super ingesteld dus :)).

Maar ja, dat lijkt me wel een goed idee, want heel veel zeggen inderdaad dat het komt door hoe je monitor ingesteld staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:46

Hmmm... Ik vind trouwens wel dat er dan wel bij mag worden gezegd dat het kunnen onderscheiden van alle kleurtinten *niet* inhoudt dat je scherm gekalibreerd is, anders krijg je weer dat mensen in de veronderstelling zijn van wel terwijl ze enkel een beetje met hun helderheid hebben gepruts om dat op de gok goed in te stellen :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 02:18

mijn scherm is zwaar naar de kl*te :+ maar die strip kan ik wel onderscheiden. puur omdat die geen kleur heeft en van zwart naar wit gaat :P mijn kleuren staan echt way to wrong op dit scherm en weet bij god niet hoe ik het goed krijg :') it hurts my eyes := heb er overigens wel iets aan geprobeert te doen hoor :j maar ik maakte het er alleen maar erger op :=

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:41

Ik zie er maar 12, de donkere niet. Ik zie dan ook alle foto's donkerder op dit scherm. Wat is er aan te doen?

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:30

Het idee van zo'n strook met tinten is leuk, maar je hebt er niet zo veel aan. Ongeacht de instellingen van je monitor zie je altijd vrij goed verschillende tinten. Dat komt omdat ze allemaal andere zwart waarde's hebben. Of je monitor nu donker of licht ingesteld is, je blijft die verschillen in waardes zien.

Voor correcte foto's moet je veel andere stappen zetten. Je monitor moet gekalibreerd zijn, het liefst met spin. Het is ook handig om wat af te weten van colormanagement, hoe is de foto opgebouwd. Je moet het juiste kleurprofiel insluiten en je foto op zo'n manier zien te tonen dat het kleurprofiel meegepakt wordt door de browser of viewer. Dat laatste is vrij lastig, omdat (zo als is gezegt) veel browsers/viewers geen kleurprofiel aan kunnen. Daarbij is een RGB (monitor kleuren, opbouw van lichten) kleurprofiel op een willekeurig beeldscherm net zo relatief als het drukken van een CMYK (druk kleuren, opbouw van inkten) kleurprofiel met een druktechniek die daar niet voor bedoeld is. De monitor van de gewone bokker is niet ontwikkeld om verschillende profielen juist weer te geven.

Kortom: erg specifiek, technisch zware kost én je moet er de juiste apparatuur voor hebben. Het heeft geen zin om Bokt hier over uitleg te plaatsen. Veel boeken en website's geven voor de echt geïnteresseerden voldoende informatie.

Er is daarom achter de schermen besloten om dergelijke technische informatie en uitleg over apparatuur niet op Bokt te plaatsen.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 21:38

Ik begrijp je standpunt Mireille, maar op Bokt zitten ook mensen die net beginnen met fotografie en ik ken niemand die zo goed zijn scherm kallibreert eigenlijk..

Dit is meer om te kijken of je beeldscherm te licht of te donker staat, althans, dat was mijn intentie. Omdat je vaak dat te horen krijgt dat het aan je monitor ligt en naar mij idee ook vaak als een excuus wordt gebruikt om niet op het commentaar in te gaan :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:46

Frozenstar schreef:
Ik begrijp je standpunt Mireille, maar op Bokt zitten ook mensen die net beginnen met fotografie en ik ken niemand die zo goed zijn scherm kallibreert eigenlijk..

Dit is meer om te kijken of je beeldscherm te licht of te donker staat, althans, dat was mijn intentie. Omdat je vaak dat te horen krijgt dat het aan je monitor ligt en naar mij idee ook vaak als een excuus wordt gebruikt om niet op het commentaar in te gaan :)

En waar kan ik dat wijzigen dan?
Met mijn oude PC kan dat namelijk gewoon met knoppies aan de zijkant.
Maar hoe dat bij mijn laptop zit??

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 21:55

Vaak heb je bij laptops een FN knop. En dan bij de nummers 1 t/m 0 of op de knoppen F1 t/m 12 staan meestal nog wat extra icoontjes op de knoppen. Deze kan je gebruiken in combinatie met de FN knop, door deze ingedrukt te houden. FN knop staat meestal tussen CTRL en ALT of het Windowsteken.