Wat doet de bezwaarcommissie? (vroeger: bemiddelaars)
De bezwaarcommissie bemiddelt in zaken tussen moderators / beheer en gebruikers. In de ogen van gebruikers kunnen waarschuwingen en bans onterecht gegeven zijn. Voor deze zaken zijn zij aangesteld om hierin een bindend advies te geven richting het moderatorteam.
Wij bemiddelen echter niet in pm-ruzies. PB's zijn en blijven een privé-aangelegenheid waar wij als team ons niet in zullen of willen mengen. Wij kunnen geen originele PB's lezen en kunnen dus de authenticiteit niet toetsen. Het enige advies wat wij kunnen geven in deze zaken is "gebruik de foei-knop". Meer uitleg over 'foei' vind je verderop deze pagina.
Hoe werken wij?
Wij werken als een jury. Alle leden bekijkt iedere klacht. We overleggen of het moderatorteam een terechte beslissing heeft genomen. Gezamenlijk komen we dan tot een uitspraak over het opheffen danwel voortzetten van de OW of ban. Deze conclusie is bindend voor het moderatorteam. Het Beheer heeft het laatste woord en een vetorecht.
Let op: De uitkomst van de klachtenprocedure is definitief. De maatregel, of opheffing daarvan, staat dan vast en verdere klachten hierover zullen niet in behandeling genomen worden. Natuurlijk doen we er in eerste instantie alles aan om het niet zover te laten komen en 'zaken' onderling en in goed overleg op te lossen.
Wat gebeurt er met een klacht?
Als je een probleem hebt, stuur dan een email naar
bezwaarcommissie@Bokt.nl, met daarin een uitleg van de situatie waarvoor je bemiddeling wilt. In dat bericht moet dus duidelijk staan met wie je een probleem hebt, wat er gebeurd is en welke sanctie (straf) is uitgedeeld. Geef ook duidelijk aan hoe jij wilt dat de situatie wordt opgelost.
Jouw email wordt geplaatst in een topic op het bezwaarforum. Dit is een gesloten forum waarop alleen leden van de bezwaarcommissie kunnen lezen en posten. Je krijgt een vast contactpersoon aangewezen. Dat is degene die verantwoordelijk is voor de afhandeling van jouw klacht en contact met jou zal houden. Jouw contactpersoon vraagt aan de moderators om een motivatie waarom een bepaalde actie is ondernomen. Ook deze informatie wordt geplaatst op het forum.
Alle informatie over de kwestie wordt dus gelezen door alle leden van de commissie. De leden geven allemaal hun mening of de moderators de beslissing op de juiste wijze hebben genomen en bekijken ook of de gegeven sanctie terecht was voor de hele situatie. Zo komt het team tot een gezamenlijke beslissing die aan jou bekend gemaakt wordt en naar de moderators en het beheer gaat.
Termijnen?
Als je een bezwaar wilt indienen tegen een OW dan moet je dit binnen 1 kalendermaand doen. Latere verzoeken zullen niet behandeld worden. Let er daarnaast ook op dat je alleen voor je laatste OW een verzoek kunt indienen, verzoeken tot bemiddeling voor eerdere / oudere OW's zullen niet in behandeling genomen worden. Uitzondering hiervoor geldt wel als er 2 of meer OW's tegelijk gegeven worden. Dan kun je voor beide (of meerdere) OW's bezwaar aantekenen.
Binnen 2 werkdagen krijg je bevestiging van ontvangst van je bericht. Klachten zullen binnen 7 werkdagen worden afgehandeld. Het kan soms zijn dat de behandeling van een klacht langer dan 7 werkdagen gaat duren. In dat geval zal jouw contactpersoon aan jou vragen of jij toestemming geeft om de termijn te verlengen. Wil je dat niet, dan zal het bemiddelaarteam een beslissing nemen op basis van de dan bekende informatie.
Hoe kan je ons bereiken?
Je kan ons bereiken door een email te sturen naar
bezwaarcommissie@Bokt.nl (het is van belang dat je dit goed onthoudt, want als je eenmaal gebanned bent kan je dit niet meer teruglezen)