Kwaliteit op HAW/Rij-ITP achteruit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Christine

Kwaliteit op HAW/Rij-ITP achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 16:21

En nee dan bedoel ik niet de kwaliteit van de foto's,

maar de kwaliteit van het rijden.
Vroeger keek ik ontzettend vaak op deze fora, omdat er serieuze amazones waren die echt aan het trainen waren.
Dat vond ik leuk om te zien.

Nu heb ik het idee dat 75% van de gelaatste topics kinderen op manege pony's zijn etc.
Ook leuk, maar kan dat niet bij manege praat ofzo? Ik vind echt dat er nog maar zelden foto's van trainingen/wedstrijden staan die ook echt daadwerkelijk iets laten zien.

En nou weet ik heus wel dat niet iedereen het geld heeft voor een prachtig paardje etc, maar ik vind het ook niet heel boeiend om naar manege pony's te kijken die alleen maar hun rug wegdrukken etc..

Kunnen we hier ook niet een leeftijdsgrens van 16 oid bij trekken? Net zoals bij jeugd-itp en gewoon itp?

*edit: typfout
Laatst bijgewerkt door _Christine op 19-01-10 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala

Re: Kwaliteit op HAW/Rij-ITP achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:23

Bedankt :+

ik dacht eerlijk gezegd ook dat haw vanaf 16 was, niet dus?

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:23

ik ben het er wel mee eens, ik vond het ook altijd een leuk toppic om naar te kijken, maar doe dat op het moment niet meer

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:29

Ik denk eerder dat dit te maken heeft met het feit dat op HAW de regel geldt dat commentaar gegeven MOET worden. Iedereen voelt zich ook opeens geroepen om dit te doen terwijl je in sommige gevallen gewoon totaal niet zit te wachten op commentaar van een bepaald persoon. En ja, je kan je topic dan bij RIJ-ITP zetten, maar toch zie je dat ook daar heel veel commentaar wordt gegeven.

Het hele idee van dat commentaar geven was destijds om het niveau op te krikken, maar in mijn ogen is het tegengestelde bereikt.. Iedereen denkt maar commentaar te kunnen geven, terwijl 9 van de 10 nog maar net de voorhand en achterhand van elkaar kunnen onderscheiden.

Veel ruiters zitten nu eenmaal niet te wachten op het "rijtechnisch onderbouwde" commentaar van de gemiddelde bokker... dus plaatsen ze geen topic meer. Zelf plaats ik ook (vrijwel) geen fototopics meer om die reden.

edit;Wat mij nou leuk lijkt is een HAW waar een soort 'team' verzameld is van bokkers met verstand van zaken welke hun mening geven over de getoonde foto's. En dan met mensen in dat team die hun sporen hebben verdiend in de paardensport en met ieder hun eigen insteek in het rijden. Bijvoorbeeld iemand die vooral jonge paarden opleid/zadelmak maakt om commentaar te geven op het jonge spul, iemand die vooral op hoog niveau rijd om tips te geven voor de fijne kneepjes, iemand die heel veel weet van houding en zit etc.

Een team met kundige mensen, onderbouwd commentaar met tips waar je beter van wordt!

Uiteraard dan ook eisen stellen aan de te plaatsen topics, een minimaal aantal foto's en kwaliteitseisen aan de foto's, zodat er ook degelijk, kundig en onderbouwd comentaar gegeven kan worden.

edit 2: en dan vooral niet een te klein team, dus geen team van een man of 10, maar wel ruim genomen. Een stuk of 50 mensen ofzo, zodat ze elkaar aan kunnen vullen en er misschien een keer een interessante, fijne discussie ontstaat waar je ook iets aan hebt en waar de ts (e.a. geinteresseerden) ook daadwerkelijk wijzer van worden. Dus een soort kennisbank!
Laatst bijgewerkt door DL_ op 19-01-10 16:36, in het totaal 2 keer bewerkt

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:35

Ik denk dat het grootste deel van de serieuse ruiters er genoeg van heeft om door de internet ruiters afgekraakt te worden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:54

DL_ schreef:
edit;Wat mij nou leuk lijkt is een HAW waar een soort 'team' verzameld is van bokkers met verstand van zaken welke hun mening geven over de getoonde foto's. En dan met mensen in dat team die hun sporen hebben verdiend in de paardensport en met ieder hun eigen insteek in het rijden. Bijvoorbeeld iemand die vooral jonge paarden opleid/zadelmak maakt om commentaar te geven op het jonge spul, iemand die vooral op hoog niveau rijd om tips te geven voor de fijne kneepjes, iemand die heel veel weet van houding en zit etc.

Een team met kundige mensen, onderbouwd commentaar met tips waar je beter van wordt!

Uiteraard dan ook eisen stellen aan de te plaatsen topics, een minimaal aantal foto's en kwaliteitseisen aan de foto's, zodat er ook degelijk, kundig en onderbouwd comentaar gegeven kan worden.

edit 2: en dan vooral niet een te klein team, dus geen team van een man of 10, maar wel ruim genomen. Een stuk of 50 mensen ofzo, zodat ze elkaar aan kunnen vullen en er misschien een keer een interessante, fijne discussie ontstaat waar je ook iets aan hebt en waar de ts (e.a. geinteresseerden) ook daadwerkelijk wijzer van worden. Dus een soort kennisbank!

DAT vind ik een goed idee, dat daagt mensen ook weer uit om te plaatsen!

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:57

dat vind ik ook een heel goed idee. Maar het lijkt me wel erg moeilijk om hier mensen voor uit te kiezen. Waar moet je dan op baseren of ze deskundig commentaar kunnen geven?

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:58

Ik vindt er ook geen bal meer aan. Sommige dingen zijn ook echt schandalig gewoon. Meen me de fjord nog te herinneren die met halstertouwen!! werd bijgezet, en daar reden ze gewoon mee! Dat gaf voor mij echt de doorslag dus ik zit daar nooit meer op eigenlijk. Ben het ook met de TS eens, de leeftijdsgrens moet omhoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:04

DinoBanani schreef:
Ik vindt er ook geen bal meer aan. Sommige dingen zijn ook echt schandalig gewoon. Meen me de fjord nog te herinneren die met halstertouwen!! werd bijgezet, en daar reden ze gewoon mee! Dat gaf voor mij echt de doorslag dus ik zit daar nooit meer op eigenlijk. Ben het ook met de TS eens, de leeftijdsgrens moet omhoog.

Aha. Dus volwassenen rijden veel beter dan kinderen? Ik heb genoeg jongeren (jonger dan 16) beter zien rijden dat menig volwassenen die een topic openen op Bokt :n .Dus lekker makkelijk om dan maar een leeftijdsgrens neer te zetten. Bovendien zijn er heus manegeruiters die netjes kunnen rijden hoor, dus beetje flauw om die dan gelijk te verbannen naar Manegepraat. Want wees eerlijk, zouden jullie daar kijken? Nee. Dat dacht ik niet ;) En om eerlijk te zijn, heb ik in mijn verleden hier op Bokt veel ergere dingen gezien dan wat hier vermeld wordt. Van een paard met een gigantisch weggedrukte rug die de 'passage' doet met weggewerkte slofteugel (kan het topic zo naar je sturen), tot een meisje dat een shetlander rijdt met een extra halstertouw, omdat ze dan op Anky lijkt (stang en trens). Dus nee, ik vind eigenlijk dat de kwaliteit niet veel slechter is geworden. Wel moet ik zeggen dat de kwaliteit van de foto's veel bepalen. Zie je foto's gemaakt door een heel erg goede fotograaf, let je gelijk een stuk minder op de rijkunsten. Met normale foto's ga je daar wel wat meer op letten. Tenminste, dat is mijn ervaring :)

Lekker houden zoals het nu is dus.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:05

Zat net ook nog even op HAW te kijken, maar er is weinig meer aan...

Ik plaats zelf ook geen HAW foto's meer, door het verplichte commentaar. Niet vervelend bedoel, maar ik zit er echt niet op te wachten dat een of andere penny me gaat vertellen dat bv. m'n bandages verkeerd zitten (zitten gewoon goed, daar ben ik 4 jaar voor naar school geweest ja!)

Vind DL_'s idee dan wel weer heel goed!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:19

TS, ik vind je nogal neerbuigend overkomen. :\
Ook manegeruiters zijn ruiters, niks mis met manegepony's.
Ik zag toevallig net nog een heel leuk topic van iemand die een manegepaard reed.

Bokt is toch voor iedereen?
Voor zowel manegeruiters als mensen die hun pony graag met bijzet in de krul rijden.
Ik zie ook wel eens topics waarvan mijn nekharen recht overeind staan. Daar heb ik een negeermodus bij mezelf voor.
Topic gewoon wegklikken en volgende topic aanklikken.

Ik denk dat het doel van bokt informatie uitwisselen tussen iedereen is.
Voor jong en oud, voor wedstrijdruiters en manegeruiters.
En niet iedereen heeft z'n paardje al goed voor elkaar of heeft uberhaupt een eigen paard.

Een leeftijdsgrens voor HAW lijkt me helemaal niks.
Veel jonge mensen rijden paard en ook zij willen graag commentaar of leuke reacties.
Bokt moet voor iedereen leuk blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:20

Roosch schreef:
TS, ik vind je nogal neerbuigend overkomen. :\
Ook manegeruiters zijn ruiters, niks mis met manegepony's.
Ik zag toevallig net nog een heel leuk topic van iemand die een manegepaard reed.

Bokt is toch voor iedereen?
Voor zowel manegeruiters als mensen die hun pony graag met bijzet in de krul rijden.
Ik zie ook wel eens topics waarvan mijn nekharen recht overeind staan. Daar heb ik een negeermodus bij mezelf voor.
Topic gewoon wegklikken en volgende topic aanklikken.

Ik denk dat het doel van bokt informatie uitwisselen tussen iedereen is.
Voor jong en oud, voor wedstrijdruiters en manegeruiters.
En niet iedereen heeft z'n paardje al goed voor elkaar of heeft uberhaupt een eigen paard.

Een leeftijdsgrens voor HAW lijkt me helemaal niks.
Veel jonge mensen rijden paard en ook zij willen graag commentaar of leuke reacties.
Bokt moet voor iedereen leuk blijven.

Kijk 'ns aan.
Ik doe het niet snel, maar _/-\o_

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:28

@ BB: :D

DL_ schreef:

Dit vind ik dan weer geen goed idee.
Het team van bokt is nu al enorm uitgebreid en door meerdere mensen een stempel op te drukken komt daar geen verbetering in.
En dan komt er nog bij kijken..
Wie is wel professioneel genoeg en wie niet?
Wie bepaalt dat degenen die op Bokt posten wel degelijk verstand hebben van paarden?
Wie houdt er een oogje in het zeil?

En zouden 'gewone' mensen dan geen commentaar en tips meer mogen geven?

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:32

Citaat:
Aha. Dus volwassenen rijden veel beter dan kinderen? Ik heb genoeg jongeren (jonger dan 16) beter zien rijden dat menig volwassenen die een topic openen op Bokt :n .Dus lekker makkelijk om dan maar een leeftijdsgrens neer te zetten. Bovendien zijn er heus manegeruiters die netjes kunnen rijden hoor, dus beetje flauw om die dan gelijk te verbannen naar Manegepraat. Want wees eerlijk, zouden jullie daar kijken? Nee. Dat dacht ik niet ;) En om eerlijk te zijn, heb ik in mijn verleden hier op Bokt veel ergere dingen gezien dan wat hier vermeld wordt. Van een paard met een gigantisch weggedrukte rug die de 'passage' doet met weggewerkte slofteugel (kan het topic zo naar je sturen), tot een meisje dat een shetlander rijdt met een extra halstertouw, omdat ze dan op Anky lijkt (stang en trens). Dus nee, ik vind eigenlijk dat de kwaliteit niet veel slechter is geworden. Wel moet ik zeggen dat de kwaliteit van de foto's veel bepalen. Zie je foto's gemaakt door een heel erg goede fotograaf, let je gelijk een stuk minder op de rijkunsten. Met normale foto's ga je daar wel wat meer op letten. Tenminste, dat is mijn ervaring :)

Ik beweer toch niet dat volwassenen beter rijden dan kinderen? :D TS opperde de leeftijdsgrens naar 16 te doen, nouja in zekere zin ben ik het daarmee eens. En ik ken genoeg meisjes die jonger zijn dan 16 die beter rijden dan volwassenen. Maar het gaat over het algemene beeld van HAW, en mijn mening daarover is dat ik de laatste tijd de kwaliteit echt achteruit vindt gaan. Dergelijke gevalletjes zoals met slofteugels etc. zie je vaak bij jongere meisjes omdat die in hun onwetendheid vaak denken dat ze het goed doen. Maar ja dat is mijn mening. Ik haal hier geen ruiters mee onderuit ofzo. De één is de ander niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:33

DinoBanani schreef:
Citaat:

Ik beweer toch niet dat volwassenen beter rijden dan kinderen? :D TS opperde de leeftijdsgrens naar 16 te doen, nouja in zekere zin ben ik het daarmee eens. En ik ken genoeg meisjes die jonger zijn dan 16 die beter rijden dan volwassenen. Maar het gaat over het algemene beeld van HAW, en mijn mening daarover is dat ik de laatste tijd de kwaliteit echt achteruit vindt gaan. Dergelijke gevalletjes zoals met slofteugels etc. zie je vaak bij jongere meisjes omdat die in hun onwetendheid vaak denken dat ze het goed doen. Maar ja dat is mijn mening. Ik haal hier geen ruiters mee onderuit ofzo. De één is de ander niet..

:n Nee hoor, absoluut niet :))
Vertel, wat zou dan het nut van de leeftijdsgrens zijn?

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:43

Over het algemeen zijn volwassener verstandiger dan kinderen. Dat is gewoon een feit. Maar aangezien ik hier al een paar keer gevalletjes heb gezien op HAW van meisjes van een jaar of 12 met 3 pagina's vol negatieve reacties.. Dan denk ik ja dan is het wel beter.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:44

Tja, er zijn ook zat volwassenen die hier pagina's commentaar krijgen, hoor.
Ligt puur aan de manier van rijden/instructie mijn inziens.
Denk dat jongeren zelfs beter te vormen zijn door hulp en tips.
Volwassenen zijn soms iets te koppig en van hun eigen kunnen overtuigd.

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:46

Roosch schreef:
Tja, er zijn ook zat volwassenen die hier pagina's commentaar krijgen, hoor.
Ligt puur aan de manier van rijden/instructie mijn inziens.
Denk dat jongeren zelfs beter te vormen zijn door hulp en tips.
Volwassenen zijn soms iets te koppig en van hun eigen kunnen overtuigd.

Ja, dat ben ik ook helemaal met je eens. De meeste volwassenen denken automatisch dat ze beter kunnen rijden als jongeren. Maar niet dat ik nu de jongeren neerhaal ofzo, want ik val zelf ook in de categorie :o

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:50

Ik zal ook nooit foto's plaatsen op HAW,ik zit er niet op te wachten om afgekraakt te worden.Heb mezelf genoeg bewezen en ga me niet voor gek laten zetten door een stel leken die nix beters te doen hebben.
Jammer is dat wel,zou ook wel eens willen laten zien hoe leuk mijn paarden het doen.De leeftijdsgrens op 16 stellen vind ik dan weer nix,een leuke jeugdruiter op een goeie pony is ook leuk om te zien.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:59

Een leeftijdlimiet vind ik ook niets...Bokt is voor iedereen en dus ook HAW. En dus mag iedereen ook reageren. Vind het niet kunnen om dan 'gewone' ruiters uit te sluiten van reageren...

En idd, een manegeruiter is ook ruiter en rijdt dus ook vaak serieus. En dus heeft die persoon net zoveel recht om foto's te plaatsen als een GP amazone.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:06

Ik zie idd ook wel leuke foto's voorbij komen van jonge meiden die serieus bezig zijn dus die leeftijdsgrens zie ik ook niet zo zitten. Het zal ook wel zijn waar je interesse naar uitgaat, ik heb gewoon weinig interesse in manegeruiters die misschien best goed rijden maar waar het er totaal niet uitkomt op een stijf manegepaard die zichzelf spaart om zijn rondjes vol te kunnen houden en ik heb ook helemaal niks met het zoveelste topic van een tinker die met touwhalster zonder zadel gereden wordt. Topics van sportruiters zijn er niet zoveel meer vind ik, op zijn hoogst met de jonge paarden die net ingereden worden maar weinig M/Z plus meer.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:12

Ik ben het ook met je eens, eerst was het leuk om alle topics te bekijken, geweldig mooie paarden die voorbij kwamen.. Nu zie je veel lol topics, penny topics en noem het maar op. En het zinvolle comentaar is ook ver te zoeken(ik geef ook weinig zinvol commentaar hoor :o ) Voor mij een reden om geen foto's meer te plaatsen op Bokt..

het lijkt me ideaal om het 16+ te maken :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:03

Wil je rijfoto's laten zien zonder het verplichte rijtechnische commentaar van RT-HAW, dan is er RIJ-ITP. Hier kun je alles laten zien wat je onder het zadel doet, van strand/bosfoto's tot een ZZ-training. Een RIJ-ITP-topic hoeft qua opbouw ook niet aan de eisen van een RT-HAW topic te voldoen.

Een leeftijdsgrens heeft denk ik niet zoveel zin. Ik heb 14-jarige meiden de sterren van de hemel zien rijden, en 'volwassenen' zien prutsen. Leeftijd zegt mij echt helemaal niets wat dat betreft. Net zoals manegepaard versus eigen paard. Iemand met een duur eigen paard kan net zo goed 'slechte' foto's laten zien als iemand die op een manegepony rijdt.

Het zijn juist dit soort vooroordelen die er voor zorgen dat de kwaliteit achteruit gaat. Foto's van een goede manegeles kunnen net zo leerzaam of goed zijn als iemand die privéles heeft met een eigen Jazz-nakomeling. Maar als iedereen op de titel met Pietje (v. Jazz) @ privéles afvliegt, en daardoor Blacky @ manegeles overslaat want dat is maar een manegepaard.. aan wie ligt dat? Aan Blacky of de gebruikers die zich te goed voelen om onderbouwd commentaar op een manegeles te geven?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:04

Of de HAW splitsen in manege tot M en van M tot..

Maar dat is opzich ook weer generaliserend, en waneer rijdt iemand M?

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:07

Dat lijkt me inderdaad ook moeilijk. Je hebt veel ruiters die op M niveau rijden, maar niet starten.