Koper vs. verkoper

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lilliputter

Koper vs. verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 21:08

Steeds vaker lees ik hier op Bokt topics over ervaringen met een bepaalde bokker. Regelmatig doet een Mod een oproep aan 'ons' of wij iets meer weten en/of ervaringen hebben met de desbetreffende bokker. Als de koper via een nette manier handelt, waarom is dat dan vanuit de verkoper niet? Ik neem aan dat iedereen ook het besef heeft dat elkaar oplichten not done is! Natuurlijk geldt dit lang niet voor alle verkopers/bokkers, maar op deze manier begin ik mijn vertrouwen in eenmaal/andermaal wel te verliezen :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:11

Rotte appels zul je er altijd tussen hebben, zowel op Bokt als op Marktplaats. Daar kan je helaas niets tegen doen.
Zelf koop ik wel makkelijker iets op Bokt dan op MP, heb het idee dat hier minder rottigheid zit. Maar helemaal kom je er nooit vanaf.
Misschien kan er op Bokt iets ingevoerd worden als 'Gecontroleerde Verkoper', dat heb je ook op MP tegenwoordig, ik let daar wel op.

gamblerlover

Re: Koper vs. verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:42

Ik denk dat je er idd vrij weinig aan kunt doen. Ik ben er alleen wel voor om mensen met wie een transactie niet goed ging op een "lijst" te zetten zodat anderen er niet ook in trappen. Of een soort van cijfersysteem waarmee je verkoper (maar ook kopers) een cijfer kunt geven. OP die manier wordt het misschien iets gecontroleerder hoewel het natuurlijk altijd een gok blijft. Net als bij marktplaats en andere verkoopsites.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 22:05

Een cijfer vind ik een heel goed plan! Dat er een apart 'linkje' in je profiel komt zogauw je iets aangeboden hebt op Eenmaal Andermaal. Dat andere bokkers daar een cijfer + korte reactie achter kunnen laten :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:13

Ja, totdat er ruzie uitbreekt tussen 2 mensen en die elkaar slechte cijfers gaan geven. Je kan niet verwachten dat een dekje van 5 euro er tiptop uitziet, maar om iemand dan een 3 te geven met slechte reactie is ook niet goed.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:14

hier is ook al eens eerder over gediscussieerd en zo'n systeem werkt hier inderdaad niet.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 22:14

Nee dat snap ik, maar dat is ook weer de verantwoordelijkheid tussen koper en verkoper (foto's, info) en aan de hand daarvan kan een cijfer gegeven worden. Weet niet of dit in de praktijk ook echt zal werken, maar misschien een proefperiode van een maand?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:15

Mijn ervaringen worden ook steeds minder hier, Marktplaats gaat beter! Terwijl ik een beter gevoel heb bij Bokt! Heb nu iets waar ik op wacht, heb 16 december geld overgemaakt en het is iets voor door de brievenbus... Je wordt er toch niet blij van!!

Tja cijfers geven is aan de ene kant fijn maarja gesjoemel he!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 22:17

Het is inderdaad wat werk, maar het is duidelijk dat er minder positief nieuws verschijnt over EA.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:17

Ben bang dat het een soort wedstrijd tussen bokkers gaat worden, wie heeft het hoogste cijfer en de meeste leuke reacties...

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 22:20

Ja daar ben ik ergens ook wel bang voor, maar zou een proefperiode niet iets zijn? Dan is snel genoeg gezien of het iets zou kunnen zijn. Misschien valt het juist wel reuze mee :)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:19

Stel je mag iemand niet is het heel makkelijk om daar een onvoldoende neer te zetten.. Denk niet dat het werkt. Ik vraag altijd even adresgegevens en mobiel nummer als ik iets koop :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:38

op marktplaats ben ik al 2 x opgelicht,. ik heb hier in feite nog geen slechte ervaringen, maar ik heb wel eens iets ontvangen dat er veel slechter uitzag, en lusje van kapot was, en dat dit niet was vermeld en ook niet te zien was op de foto. Maar ik ga er geen probleem van maken, maar vind het niet netjes. Ik heb wel eens dingen via bokt verkocht ook, toevallig laatst een objectief voor camera, en heb ik gister netjes, helemaal in dat balletjesplastig, verzonden zodat het niet kan schuiven etc.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:39

Ik heb ook wel eens beugels verkocht, de koper vroeg geen foto. Ik heb gezegd dat ze in goede staat waren, zij vond van niet. Haar woord tegen het mijne :j dat kan iedereen overkomen. Ik ben via MP een keer belazerd

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:42

kijk dat is dan weer iets anders, maar niet vermelden dat er een lusje ofzo kapot is (al kan je het voorwerp nog wel gebruiken) dat is niet netjes in mijn ogen. Ik ben ook echt heel eerlijk geweest met de verkoop van mijn lens, heb allemaal orginele foto's laten zien, ook degene die mislukt waren en heb ook eerlijk gezecht dat ik wat problemen had met scherpstellen. Zo heb je ook geen risico dat je een boze koper achter je aan krijgt :)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:50

Ik kijk altijd naar een eerder verkooptopic van de verkoper. Dan kun je meestal wel zien of de voorgaande transacties goed zijn gegaan. Ik heb maar 1 slechte ervaring op bokt en heb dat toen ook onder het verkooptopic gezet :D.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:52

Zoals imaudy zegt, kijk ook ik vaak even naar evt. voorgaande verkooptopics. Vaak ook naar het berichtenaantal, je zal mij niet snel iets zien kopen bij iemand die maar een paar berichten heeft, gegrond of ongegrond, bokkers die hier een tijd zitten lijken mij toch een stuk betrouwbaarder..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:53

nee dat klopt := als iemand echt bijna geen berichten heeft durf ik het ook niet aan :')

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:53

Op bokt kijk ik eigenlijk veel te weinig of iemand betrouwbaar is :o

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:54

En gebrekkige spelling, daar ben ik ook nogal gevoelig op. :Y)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:21

ik koop wel vaker wat op ea, en verkoop natuurlijk ook. Nu heb ik met bepaalde bokkers wel slechte ervaringen daar kijk ik niet eens meer in t topic.
Als verkoper heb ik ook wel eens problemen, hier zijn de postkantoren vreselijk sloom en wat normaal 2 dagen duurd kan hier 4 dagen duren. Dit meld ik er vaak bij maar toch krijg je angstige reacties als het er naar 2 dagen nog niet is. Begrijpelijk maar als het is verzonden en de code is door gegeven kan de verkoper ook niets meer doen.

Elkaar cijfers geven wordt denk ik toch een rel, mensen die je te vriend wil houden geef je een hoog cijfer etc.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:33

Marktplaats heb ik nog nooit een probleem mee gehad met bokt 2x.

Nu heb ik zelf een hacamore verkocht via bokt. Deze kwam maar niet aan.
1,5 tot 2 weken later heeft de koper hem toch nog ontvangen.

Verpakking wel helemaal kapot maar gelukkig geen beschadinging.
Met een puntensysteem had ze me dus een vette 1 kunnen geven terwijl hier de tnt toch echt de schuldige van was.

Zelf had ik gehoopt dat je als bokker elkaar goed kon vertouwen helaas is dit niet altijd zo en is het mij al 2x overkomen.

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:16

Dit probleem houd je toch altijd, waar dan ook. Ik ben niet zo voor cijfers, om dezelfde reden zoals hierboven aangegeven word. En een proefperiode stel ik ook niet echt voor, bij bol.com verkoop ik 2de handse boeken, en binnen 14dagen mogen mensen dan hun boek retouren. En het boek wat ik terug kreeg, was absoluut niet in de staat waarin ik het opgestuurd heb.

Het meeste verkopen/kopen over internet gaat overigens wel goed, maar je hebt er altijd rotte appels tussen zitten. Eigenlijk beetje triest.

Edit; meestal kijk ik ook naar de leeftijd van de persoon die erbij staat (als die erbij staat). Van een 14-15 jarige zou ik minder snel iets kopen, aangezien ik al meerdere slechte ervaringen hebt met deze leeftijdsgroep.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:50

Lilliputter schreef:
Steeds vaker lees ik hier op Bokt topics over ervaringen met een bepaalde bokker. Regelmatig doet een Mod een oproep aan 'ons' of wij iets meer weten en/of ervaringen hebben met de desbetreffende bokker. Als de koper via een nette manier handelt, waarom is dat dan vanuit de verkoper niet? Ik neem aan dat iedereen ook het besef heeft dat elkaar oplichten not done is! Natuurlijk geldt dit lang niet voor alle verkopers/bokkers, maar op deze manier begin ik mijn vertrouwen in eenmaal/andermaal wel te verliezen :)

Ik ga even jouw post quoten omdat ik hier graag wat verder op in wil gaan :)

Het klopt inderdaad dat er regelmatig een oproep geplaatst wordt om meer informatie te verkrijgen. In zulke gevallen mag je er vanuit gaan dat de transactie ook echt mislukt is, zo'n oproep is een allerlaatste 'redmiddel' in de hoop om informatie boven water te krijgen.

Toen Bokt nog een Boktje was, kende nagenoeg iedereen elkaar. Spullen werden onderling geruild of verkocht, en als je iets kocht van iemand dan was er altijd wel iemand die deze persoon kende. Een klein wereldje dus, waarin het behoorlijk vertrouwd was om iets te (ver)kopen.
Ondertussen zijn we een flink aantal jaren verder en Bokt is groot geworden. Groot staat dan ook meteen gelijk aan een stuk anoniemer. We weten lang niet altijd meer wie er achter een bepaalde Boktnaam schuil gaat, en dat brengt risico's met zich mee. Ondanks dat we door de jaren heen een systeem (nl. bemiddeling bij mislukte EA-transacties) ontwikkeld hebben, is het helaas nog steeds geen garantie dat er nooit meer iets fout gaat.

Ik heb ook nog goed nieuws :)
Over het afgelopen jaar heb ik helaas nog geen statistieken gemaakt, maar over het jaar daarvoor hebben we die wel.
In dat jaar zijn er ca. 50.000 advertenties op EA geplaatst. In totaal hebben we toen 136 bemiddelingszaken gedaan, dit waren allemaal zaken waarin Bokkers er onderling niet meer uitkwamen en onze hulp nodig hadden. Uiteindelijk zijn daar na bemiddeling nog 104 zaken opgelost. In totaal hebben we in dat jaar dus 32 'mislukte' EA-transacties gehad.
Natuurlijk is elke mislukte EA-transactie er eentje teveel, maar als je het op een totaal van ca. 50.000 advertenties bekijkt, dan denk ik dat het nog niet zo'n gekke score is.

Voordat jullie nu denken dat het haast niet mis kan gaan: niet doen ;)
Ook wij kunnen geen garantie bieden dat alles vlekkeloos verloopt, en elke transactie brengt een bepaald risico met zich mee. Hoe beter je zelf oplet, hoe kleiner de kans dat je opgelicht wordt :)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 19:52

Dank je wel Oscar voor de fijne uitleg :)! Zo is het ineens een heel stuk duidelijker.