Artikel voor de Jambette

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Artikel voor de Jambette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 23:18

Jambette

Bij een Jambette steekt het paard in stilstand 1 been naar voren uit en blijft het in die positie houden tot de trainer aangeeft dat hij zijn been weer aan de grond mag zetten.

Aanleren

Deze oefening wordt aangeleerd door het paard eerst te leren om op een zweepaanraking het been op te tillen. Door met een zweep vanuit de pols het pijpbeen van het paard te toucheren tillen de meeste paarden al snel hun voet op. Vandaar uit wordt het paard geleerd het been hoger op te tillen, naar voren te bewegen en uiteindelijk het been op in de lucht te houden.

Mogelijke problemen

Het paard gaat stampen. In dat geval wordt het paard vaker beloond voor het neer zetten van het been dan het optillen en heeft dus geleerd dat het gaat om het neerzetten en niet om het optillen.

Het paard gaat schrapen. Er is te weinig selectief beloont waardoor het paard niet precies weet wat het moet doen en dat uit zich in onbeheerst over de grond schrapen, daar kunnen ze namelijk een stuk emotie in kwijt. Zaak is dan om dit gedrag te onderbreken en om te buigen in gewenst gedrag. Allereerst belonen voor 1 beweging, blijft het paard bewegen na het beloningssignaal dan door middel van een verplichte gewichtsverplaatsing laten stoppen met schrapen en daarna pas de beloning daadwerkelijk te geven.

De Jambette is een voorbereidende oefening voor de spaanse pas.

Graag zou ik meningen hebben over deze opzet, dan kan ik de komende tijd ook de andere oefeningen beschrijven. Uiteraard heb ik ook voorbeeld foto's van de VD oefeningen :)

Aurora3

Re: Artikel voor de Jambette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:24

Allereerst heel erg bedankt voor het schrijven.
De opzet van je artikel is in principe goed. Het zou wel fijn zijn als je onderaan nog een bronvermelding zou toevoegen waarin je verwijst naar (betrouwbare) bronnen, zodat de informatie te controleren is.

Als dat gebeurt is kan je artikel geplaatst worden. Je foto's mag je ook in dit topic plaatsen als je wil, dan kunnen we die meteen bij het artikel plaatsen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 14:11

Bronvermelding is mijn eigen ervaring eigenlijk. Maar daar mag ook mijn site bij natuurlijk :) www.dse.nl~dca81

Qua foto's ga ik even op het gemak zoeken en evt fotograven benaderen die de foto's indertijd gemaakt hebben :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:06

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 18:57

Jawel, maar dat zijn echt de diensten enzo, deze site staat ook nog wat uitleg op. Maar ik zat later te denken dat www.amable.nl er idd dan wel ook bij mag :j Maar die ander leek me meer bron omdat er ook nog inhoudelijk iets op staat :+

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:16

Wil je je artikel zelf plaatsen Daniëlle?? Je bent ook Wiki-schrijver nu, dus ga je gang.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 17:48

Ik ga me er eens in verdiepen, zelf plaatsen zou natuurlijk moeten kunnen ;)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 18:00

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:32

het ziet er goed uit Amable! :) Heb alleen wel het eerste woordje jambette vetgedrukt gezet... de afspraak is dat de eerste keer dat de titel in de tekst voorkomt, dat het dan vetgedrukt gaat... :) En ik heb de beide problemen een eigen kopje gegeven, zoals ook bij bv. het artikel over de buiging :)

Verder is het goed gedaan :D Heb je misschien nog een foto die bij het artikel kan? :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 21:42

Prima, ik ga het zo nog even bekijken :D

Ik heb met Gillian (van Gillianfotografie) afgesproken dat zij foto's gaat leveren, maken we de artikelen samen :) Maar ik heb van haar nog geen mooie jambette foto, da's een oefening die ik met Jauke niet meer zo vaak doe :+ Dus tot die tijd kan ik wel even een oudere foto uploaden, dan komt daar binnenkort gewoon een nieuwe bij/voor in de plaats :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 22:00

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:51

mogen we de foto's allemaal gebruiken? en van wie zijn de eerste 2 foto's? :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 22:53

Eerste 2 mag je op mijn naam zetten, zijn door een vriendin gemaakt met mijn camera. Instellingen zijn ook door mij goed gezet enzo, dus ja, wie is dan de fotograaf?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 02:11

Hmmm het gewaagde van het beschrijven van eigen ervaringen in een artikel is dat het gebaseerd wordt op een eigen mening en weinig objectief maar subjectief wordt.

Aangezien dit artikel al geplaatst is, zal ik er verder niet te diep op ingaan, maar in geval van hierop volgende artikelen wel zaak om rekening mee te houden.

Een eigen ervaring of mening gebruiken kan best, echter, om het artikel objectief te houden is het goed om ook andere trainingsmethoden als alternatief aan te bieden. Daarbij is het risico dat je, ingeval van eigen mening, bepaalde zaken anders uitlegd, als wat andere trainers doen. Dit maakt niet uit, mits je, ook andere mogelijkheden aandraagt.

Hiermee stel je namelijk, zeker gezien dit een wiki artikel betreft, dat dit DE manier is. Persoonlijk leer ik dergelijke oefeningen bijv. anders aan. Uiteraard doet het niet terzake hoe ik het aanleer, wel geeft het aan dat het geen wet van meden en persen is.

Om een voorbeeld te geven: Je stelt in jouw artikel het volgende:

Het paard gaat schrapen. Er is te weinig selectief beloont waardoor het paard niet precies weet wat het moet doen en dat uit zich in onbeheerst over de grond schrapen, daar kunnen ze namelijk een stuk emotie in kwijt.

Dit kán, dit hoeft niet. Schrapen kan ook ontstaan door overijverigheid en hoeft niet direct een gevolg te zijn van niet selectief belonen. Er is geen wetenschappelijk onderzoek wat aantoont dat deze mening een feit is.

Zaak is dan om dit gedrag te onderbreken en om te buigen in gewenst gedrag.

Ook hierover zijn de meningen verdeeld. Het negeren van verkeerd gedrag en het uitbundig belonen van een vervolgens goed uitgevoerde oefening of de goede intentie, kan hetzelfde effect geven. Diverse trainers (o.a. Voest, de Jong) werken volgens ditzelfde principe. Wat jij zegt kan dus wel, maar is wederom jouw mening en is niet per definitie op iedereen van toepassing. WEderom dus geen feitelijkheid maar een mening. Je kan en mag dit wel stellen, maar geef als alternatief aan dat het OOK mogelijk is om het op nader beschreven wijze te benaderen en/of dat er uiteraard andere wijzen zijn hiermee om te gaan.

Allereerst belonen voor 1 beweging, blijft het paard bewegen na het beloningssignaal dan door middel van een verplichte gewichtsverplaatsing laten stoppen met schrapen en daarna pas de beloning daadwerkelijk te geven.

In mijn optiek (wederom gebaseerd op meningen en onderzoeken van diverse NH trainers) is het in eerste aanleg de juiste intentie die je beloont, dat bouw je uit en wordt uiteindelijk een beweging. En ik weet heel zeker dat jij precies zo werkt :D

Om vragen te voorkomen is het dus altijd belangrijk om een alternatief te bieden. Niet ieder paard is hetzelfde, niet ieder paard leert hetzelfde, ditzelfde geld natuurlijk ook voor mensen...

Persoonlijk had ik het artikel liever iets uitgebreider gezien, met meer achtergrond informatie (Bijv. waar vind de jambette zijn oorsprong, wat was het doel, verwijzing naar bijv. rennaissance bladibladibla ;) etc.)

Op zich vind ik het een leuk artikel met schitterend beeldmateriaal, maar vind ik dat het diepgang mist en dat het beter onderbouwd moet worden...

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 11:34

Ik schrijf idd vanuit eigen ervaring en ook ik ben niet alwetend. Maar volgens mij is er ook maar weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar deze training. Ik waardeer je punten van kritiek en ze zijn zeker correct. Ik zou zeggen, voel je vrij om eea aan te passen, je mag altijd aanvullen natuurlijk.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:36

Er zijn zeer zeker onderzoeken gedaan naar het leervermogen van paarden, zoals positieve en negatieve versterkers, positief en negatief belonen, effecten van negeren en straffen. Dit is zeer zeker in te vullen in dergelijke oefeningen. (Ruik ik daar een wiki artikel??!?).

Alwetend is niemand, maar waar het mij even om gaat is als je een artikel schrijft op een wiki, dat het wel ergens op gebaseerd moet zijn als op louter eigen ervaring.

Uiteraard is er over de oorsprong van de jambette wel een hoop bekend. Ik vind het een goed artikel maar zou m.i. meer onderbouwd mogen zijn. Gewoonweg om het verhaal meer draagkracht te geven.

Ik ga er eens overdenken en dan pb ik je wel even...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:40

Ik zou zeker in gaan op de gymnastische waarde van deze oefening (en ander vd oefeningen).

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:54

HippoLogic schreef:
Ik zou zeker in gaan op de gymnastische waarde van deze oefening (en ander vd oefeningen).

Ja precies... misschien heb je al een idee voor een aanvulling?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:58

Het heeft zeker gymnastische waarde, maar hoe dat precies te verwoorden. Ga ik over nadenken en ik heb ook denk ik nog wat literatuur daarover. Kom ik op terug, goed?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:01

Top! Vele vingers maken licht (typ)werk :D

Zo wordt het uiteindelijk een heel interessant en boeiend artikel. Zeker met het schitterende beeldmateriaal ter illustratie!

Toppie dames!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:28

Ik heb me vergist dat ik hier een boek over in de kast had staan (gymnastische waarde van vrijheidsdressuur oefeningen). Ik heb het in een Duits boek gelezen over VD. Ik weet het nog omdat ik toentertijd nog nooit had stil gestaan bij de mogelijkheid om "kunstjes" aan te leren ter rechtrichting en gymnastisering van het paard. En voor het gymnastiseren van het mentale paard. ;)

Jambette heeft als gymnastisch waarde meer schoudervrijheid. Om het paard voldoende recht te krijgen is de voorwaarde wel dat de jambette zowel links als rechts wordt aangeleerd.

--------

Jambette kan zowel het gestrekte als gebogen been betreffen. Ook de achterbenen kunnen zo in een jambette.
Bron: http://en.wikisource.org/wiki/Talk:Equitation/Chapter_3

Hier staat ook de oorsprong van de naam jambette in vermeld (van jambe = been in het Frans).