Vraag over het lezen van priveberichten (niet Bokt)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bergje

Vraag over het lezen van priveberichten (niet Bokt)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 22:31

Ik heb een vraag aan de moderators (en een ieder ander die denkt hier iets over te kunnen zeggen). Het gaat niet over Bokt als forum, maar over een ander forum waar mijn man op zit.
Mijn man had contact met een van de moderators daar en daar bleek uit dat de moderator zijn privéberichten gelezen heeft. Volgens de betreffende moderator heeft hij het recht om pb's te lezen (wat overigens nergens in de voorwaarden staat!). Omdat hun op die manier zaken kunnen controleren of het er wel op de juiste manier aan toe gaat (hij noemt als voorbeeld "denk aan het verspreiden van vieze plaatjes e.d.").
Naar mijn mening is dit ronduit onbeschoft! Ik vraag me ook af of het wel mag, het is immers privé!!
Dus moderators en andere lezers, brand los, vinden jullie dat dit zomaar kan? Wij zitten ons hier een beetje boos te maken, het is echt raar!

Amable

Re: Vraag over het lezen van priveberichten (niet Bokt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:44

Toevallig liep daar op een ander forum waar ik lid van ben ook een discussie over. De mods daar wisten niet eens dat ze die mogelijkheid hadden en hadden er nog niet eens over na gedacht om priva berichten te lezen. Ik vind het ook not done, iig niet zonder gegronde reden. Mochten er over 1 gebruiker telkens klachten komen, tja, dan is het wellicht nog discutabel, maar zeker niet bij voorbaat al!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:46

Volgens mij kan het hier op Bokt niet eens?

Ik vind het ook not done. Privé is privé en dus niet voor andere ogen bedoelt...ook niet voor Mods.
Op wel forum dan ook.

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:48

Wat ik wel weet (of dat overal het geval is weet ik dus niet) is dat op een ander forum wel de mogelijkheid is om prive berichten te lezen zolang deze er nog in staan.
(dan kun je ze teruglezen in het script), dus misschien als priveberichten verwijderd worden ze dan niet meer gelezen kunnen worden.

Maar dat ze gewoon priveberichten gaan lezen vind ik not done, je hebt niets met deze berichten te maken, het zijn niet voor niets PRIVE berichten. Kan je man geen klacht hierover indienen bij de beheerder ofzo?
Zoals Amable al aangeeft als er gegronde redenen zijn om deze berichten te moeten lezen dan is het wat anders, maar zonder reden, nee dat zou mij te ver gaan.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:03

Hier op bokt kan het niet. Bovendien wil het merendeel van het team het nieteens. Het is gewoon erg veel werk om ook daar op te modereren + dat het prive is.

Verder vraag ik mij eigenlijk af of deze discussie wel zo gepast is hier omdat het hier absoluut niet van toepassing is.

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:11

A_lette schreef:
Hier op bokt kan het niet. Bovendien wil het merendeel van het team het nieteens. Het is gewoon erg veel werk om ook daar op te modereren + dat het prive is.

Verder vraag ik mij eigenlijk af of deze discussie wel zo gepast is hier omdat het hier absoluut niet van toepassing is.

Sta je al terug in het zwart?!:D
On topic: Ik zou het niet weten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 01:34

Volgens mij kan het op bokt niet. En dan nog zou ik niet eens weten hoe het moet :+
Op een ander forum waar ik mod ben kan het volgens mij ook niet. Maar ook al zou het daar wel kunnen, dan weet ik het ook niet :D

Kortom: ik heb geen flauw idee.
Daarnaast vind ik het ook niet nodig. Privéberichten zijn niet voor niets privé ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:42

Op Bokt kan het niet. Tot dusver begreep ik altijd dat het lezen/publiceren van PB's van andere mensen ingaat tegen het briefgeheim, maar ik ben geen jurist dus welke definitie daar precies aan zit en welke haken/ogen/uitzonderingen/jurisprudentie eraan zit weet ik verder ook niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:24

Op Bokt kan het ook.
Bart himself heeft al in meerdere berichten gezegd dat het mogelijk is maar dat het duidelijk 'not-done' is. Buiten dat het een flinke bult werk is om een bepaalde PB uit de megastortvloet van Bokt te moeten terugzoeken.
Dus 'gewone' Mod's kunnen het niet, maar Bart en Ime wel.

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:29

Het wel of niet mogen van het lezen van prive berichten staat hier omschreven: http://blog.iusmentis.com/2009/02/24/wa ... ums-lezen/

Ik ken ook een forum waar de prive berichten worden gelezen voor de beheerders, idd behoorlijk onbeschoft!

Zoals ook in bovenstaande artikel staat omschreven snap ik dat het soms niet anders is, maar als het echt om nieuwsgierigheid is, vind ik het gewoon not done.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:07

Technisch gezien kan alles. Ethisch gezien niet. Ook wij vinden priveberichten gewoon prive. Daarom handelen wij ook niet op dingen die via PB uitgevochten worden.

Daarnaast, ik zou me echt niet prettig voelen als ik door een ander zijn priveberichten ga zitten woelen. Zo zou ik het ook niet prettig vinden als dat andersom ook zou gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:12

Ik denk niet dat PB's zomaar gelezen mogen worden maar krijg je bijv spam of dreigberichten en je geeft toestemming aan de mods dat ze gelezen mogen worden is het een ander verhaal. Maar TS in het geval van je man is het erg aso.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:38

Bergje schreef:
Naar mijn mening is dit ronduit onbeschoft! Ik vraag me ook af of het wel mag, het is immers privé!!
Dus moderators en andere lezers, brand los, vinden jullie dat dit zomaar kan? Wij zitten ons hier een beetje boos te maken, het is echt raar!

Ik zou per onmiddellijk mijn account daar opzeggen en dr werk van maken, zou persoonlijk geen seconde langer meer lid willen zijn van zo'n zielig en bekrompen forum wat zich met dit soort praktijken bezig houdt.
Helaas gebeurd het erg veel met name op klein schalige niet officiele fora's, je hoort het wel erg veel vind ik.

En mensen die denken dat het niet mogelijk is leven in een droomwereld, alles wat jij niet op internet wilt hebben moet je daar ook niet schrijven, alles is traceerbaar.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:28

Een forum waar ik lid van ben geweest had ook de gewoonte om dit te doen. Ik was nota bene moderator en wist hier niets vanaf. Op het moment dat ik hier achter kwam ben ik direct gestopt op dit forum. Ik vind het echt not-done, heel erg slecht als dit gebeurt zonder dat je hiervan op de hoogte wordt gestelt.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 21:07

Bedankt voor jullie antwoorden! E.e.a. was ook niet als discussie hier bedoeld, maar we waren zo verontwaardigd dat ik even wilde weten hoe men er hier over dacht. Gewoon een vraag dus. Ik ben blij dat Bokt een forum is dat professioneel is opgesteld en waar je niet bang hoeft te zijn voor dit soort rare dingen.

Rosanne, bedankt voor je link, hij is erg interessant! Het grappig is dat het om een heel klein hobbyforumpje gaat, hun kijken blijkbaar standaard de lijst met titels van privéberichten door om te kijken of daar iets raars tussenstaat. Nu stond er blijkbaar iets tussen wat een van de moderators interesseerde en hij vroeg daar informatie over. Waarop mijn man dus opmerkte dat hij dat alleen maar kon weten als hij de privé berichten gelezen had. Beetje een vervelende kwestie, maar ze komen er vast en zeker wel op een nette manier uit!