"op de man spelen"?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

"op de man spelen"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 21:41

Na aanleiding van meerdere topics vraag ik me toch serieus af wanneer je wel of niet "op de man" speeld.

b.v. ik open een topic met daarin de vraag/ mededeling dat ik een hekel heb aan mensen die rode setjes gebruiken rood dragen endergelijke
maar vervolgens plaats ik in een ander topic wel foto's dat m'n paardenbeest in het rood is uiteraard ik in passend rood setje erbij.

Dan zijn er uiteraard bokkers die dit op z'n zachts gezegt merkwaardig vinden en mij hiermee "confronteren" dit lijkt mij niet meer dan logisch dat er dan de nodige ? bij mij topic komen en vragen mensen om een uitleg.
Vervolgens mag dit niet want dit is "op de man" spelen volgens de mods.

In mijn opzicht is dat niet op de man spelen maar gewoon een eerlijke vraag stellen, tuurlijk vraagt men mij om uitleg maar in mijn fisie is dat toch iets anders als "op de man" spelen.

Zo kan je dus eigenlijk nooit een topic openen die kan lijden tot een goedlopende discussie.

Bekijk enkel even hoeveel topic's er lopen over Anky en Edward (ik laat voor het gemak even in het midden of ik het ermee eens ben of niet) in zulk soort topic's worden ze toch echt met de grond gelijk gemaakt door een aantal "tegenstanders" is dat dan niet op de man spelen?
Bedoel ik kan mij "verdedigen" als men iets "opmerkt/ aanmerkt" over mijn manier van dingen doen maar Anky en Edward (om zomaar even een paar te noemen) kunnen dat niet en moet toch zeggen dat er niet altijd van die "fijne" dingen gezegt word over hen en dan druk ik mij wat dat betreft nog zacht uit.

Dus om even to the point te komen, wanneer speel je nou wel en wanneer speel je nou niet op de man?
Voor mij is het echt meer duidelijk namelijk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:43

mbt het anky-verhaal, die zit hier vast niet op bokt, kan zich daarom hier niet verdedigen maar dat is het nadeel van bekend zijn ;)

Het op de man spelen verschilt denk ik per situatie, maar ook misschien wel per persoon (van sommige bokkers is bekend dat je die met een korrel/emmer zout moet nemen ;) )

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:47

"Op de man spelen" is over het algemeen dat je het over de persoon hebt ipv over het onderwerp.

Jouw eerste voorbeeld vind ik persoonlijk nog niet erg "op de man spelen". Het wordt wat anders als jij je mening geeft in een topic over Anky of Edward en er dan vervolgens niet inhoudelijk op jouw reactie wordt ingegaan, maar wordt gezegd 'ja maar, waar heb jij het eigenlijk over, want jij rijdt altijd met rode setjes'. Terwijl dat er voor de discussie totaal niet toe doet.

Over Anky en Edward en hun manier van rijden: Anky en Edward zijn bekende persoonlijkheden, bekende Nederlanders en als zodanig ook in het nieuws. Maar ook in dergelijke topics gaat het om de manier van rijden. Opmerkingen over de kinderen van Anky (om maar een voorbeeld te noemen) zijn totaal niet ter zake doende.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 21:47

wat betreft het bekend zijn, heb je gelijk. geloof niet dat Anky noch andere bekendheid de tijd noch zin heeft om op bokt zich te komen "verdedigen".

Hoe dan ook in mijn opzicht is het wel op de man spelen of ze nou wel of niet op bokt zitten.
als je het bij pietje niet goedkeurd, moet je het bij een bekendheid ook niet goedkeuren. 1 lijn trekken hierin lijkt me wel zo eerlijk.

Dat personen verschillen klopt ook, maar een mod die een betreffend subforum moet modderen kan natuurlijk niet eerst uit gaan zoeken hoe die persoon is en of die persoon op de man speeld of niet.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:50

Je speelt op de man wanneer je buiten het eigenlijke discussieonderwerp gaat en dingen gaat roepen over de persoon van je discussietegenstander.

Bijvoorbeeld:

Citaat:
Een van de beroemdste drogredenen is zonder twijfel de persoonlijke aanval. Door iemand persoonlijk aan te vallen, tacklet iemand een serieuze gesprekspartner. Iemand speelt de man in plaats van de bal. En hoe gevaarlijk is deze drogreden van de persoonlijke aanval (drogreden ad hominem)? Vraag dat maar aan voormalig vice-presidentskandidaat: Sarah Palin.

Naaktfoto’s en onechte baby's
Nadat Sarah Palin bekendmaakte dat ze running mate van John McCain was, rolden de persoonlijke aanvallen over elkaar heen. Het modder gooien was direct begonnen. Sarah Palin vice-president? Dat zou een ramp zijn. Allereerst toonde de Britse tabloid News of the World naaktfoto’s van de ex-miss. En al snel lazen we op dailykos.com dat haar zoontje Trig, die het syndroom van Down heeft, niet Palins eigen kind zou zijn.

Weg positief imago
Ondanks het feit dat beide verhalen onzin bleken, was het positieve imago van Palin weg. De naaktfoto's bleken al snel niet echt, maar de twijfel was gezaaid. Bovendien ging de discussie niet meer over haar kandidaatschap, maar over hele andere dingen.

De discussie over het kind bleef bijvoorbeeld lange tijd het nieuws beheersen. Allerlei argumenten passeerden de revu: zo was mevrouw Palin op geen enkele foto duidelijk zwanger (en haar dochter had duidelijk wel een buikje!) en ze ging drie dagen na haar bevalling alweer aan het werk! En dat bij een kind dat zoveel extra zorg nodig heeft! Schande! De bewijzen stapelden zich op en zelfs Aaf Brandt Corstius begon te twijfelen in NRC Next.
(eerlijk gejat van http://www.argumentatiecoach.nl/cgibin/ ... cgi?ID=262)

Het is dus een hele verveldende manier om een discussie off-topic te krijgen.
Geen idee waarom je in één topic zou beweren dat je een hekel hebt aan mensen met rode setjes, terwijl je zelf een topic met foto's opent waarin je in het rood te zien bent. Maar dat zal ook nooit de reden zijn waarom je een topic met foto's opent. Overigens zal de enkele vraag 'joh, ik dacht dat je zo'n hekel aan rood hebt, en dat klopt want het staat je paard niet best' niet als aanval op de persoon worden gezien. Wanneer dat wordt verwoord als 'wat ben jij een hypocriet, ergens anders anderen de grond inboren omdat ze rode setjes hebben terwijl je er zelf ook in rijdt, trut' is dat een heel ander verhaal.

Edit: Apple was sneller :D

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 21:53

Prrrr schreef:
Het is dus een hele verveldende manier om een discussie off-topic te krijgen.
Geen idee waarom je in één topic zou beweren dat je een hekel hebt aan mensen met rode setjes, terwijl je zelf een topic met foto's opent waarin je in het rood te zien bent. Maar dat zal ook nooit de reden zijn waarom je een topic met foto's opent. Overigens zal de enkele vraag 'joh, ik dacht dat je zo'n hekel aan rood hebt, en dat klopt want het staat je paard niet best' niet als aanval op de persoon worden gezien. Wanneer dat wordt verwoord als 'wat ben jij een hypocriet, ergens anders anderen de grond inboren omdat ze rode setjes hebben terwijl je er zelf ook in rijdt, trut' is dat een heel ander verhaal.
Edit: Apple was sneller :D

Maar waarom mag dit laatste niet gezegt worden, oke uiteraard wel met andere bewoording maar in principe komt het op beide neer en heb onlangs nog een topic op slot zien gaan omdat men toch zijn vraagtekens had bij de betreffende TS.
Die beweerde zich te ergeren aan iets, maar deed het zelf ook op het moment dat zij hiermee "geconfronteerd" werd, werden direct posts verwijderd omdat ze "op de man" zouden spelen.

Prrrr

Re: "op de man spelen"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:56

Omdat je in het laatste geval helemaal niet meer ingaat op de reden waarom het topic gestart is, maar alleen nog maar ingaat op de persoon van de topicstarter. Wat probeer je in dat geval te bereiken? Misschien is het wel iets dat je opvalt, maar je moet je in dat geval afvragen of het in het topic wel een plaats heeft om het te melden. Je kan ook altijd nog pb-en, bijvoorbeeld.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:12

iemand antwoord iets, heeft in het verleden ook filmpjes laten zien... het antwoord is niet realistich, en bokker maakt zelf de opmerking dat ze het niet begrijpt, je geeft een tip, met een link waarin het een en ander helder uitgelegd wordt, en dat is dan op de man spelen..... :?

schiet mij maar lek... uiteraard wordt er dan niet gereageerd als je dan verdere uitleg geeft aan de betreffende mod....
maar ik vind het fan ook een vrij selectief gebruikte opmerking om iemand monddood te maken.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 22:19

Prrrr schreef:
Omdat je in het laatste geval helemaal niet meer ingaat op de reden waarom het topic gestart is, maar alleen nog maar ingaat op de persoon van de topicstarter. Wat probeer je in dat geval te bereiken? Misschien is het wel iets dat je opvalt, maar je moet je in dat geval afvragen of het in het topic wel een plaats heeft om het te melden. Je kan ook altijd nog pb-en, bijvoorbeeld.

Je gaat misschien niet voor de volle 100% in op de reden dat het topic gestart is, maar indirect toch ook weer wel.

Vind het toch best raar dat ik een topic mag openen met iets wat totaal in tegenstrijd is met wat ik zelf doe, vervolgens zijn er andere bokkers die mij daarop aanspreken de een wat vriendelijker als de ander misschien maar vind het totaal niet op de man spelen.

Moet zeggen dat ik dat toch behoorlijk hypocriet vind, is niet zo'n leuk woord maar wel het enige woord wat in zo'n geval van toepassing is of zie ik dat nou zo verkeerd?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:39

De vraag of het hypocriet is, is denk ik niet de vraag die je moet stellen. De vraag die je denk ik moet stellen is of je reactie dan in het topic thuishoort.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 23:50

waarom zou die vraag dan niet in het topic thuis horen?

Het gaat ook al is het wat indirect wel over het onderwerp.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:55

Mensen doen dit algauw als ze het niet meer kunnen halen met gewone argumenten (en daar niet tegen kunnen), wat vaak betekent dat A. hun argumenten zwak zijn B. ze het gewoon bij het verkeerde eind hebben of C. als ze om welke reden dan ook gefrustreerd raken doordat ze hun gelijk niet kunnen halen.

Ik vind het 1 van de laagste vormen van discussiëren. Als er iéts is wat je niet moet doen, is het dat. Daarmee verziek je de hele discussie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:57

dus eigenlijk gaat het heel lang goed als je je zinnen en beetje slim formuleert?
in plaats van jij, men gebruiken....bijvoorbeeld,dan speel je niet op de persoon ,maar algemener,maar je bedoeling is hetzelfde.

Dus je kunt jezelf indekken door bepaald woordgebruik?
Of heb ik het verkeerd?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:59

geerke schreef:
dus eigenlijk gaat het heel lang goed als je je zinnen en beetje slim formuleert?
in plaats van jij, men gebruiken....bijvoorbeeld,dan speel je niet op de persoon ,maar algemener,maar je bedoeling is hetzelfde.

Dus je kunt jezelf indekken door bepaald woordgebruik?
Of heb ik het verkeerd?

Met een persoonlijke aanval wil je iemand echt ''aanvallen'', dus of je het nou verdoezelt met bepaald woordgebruik of niet: er zal altijd een nare ondertoon aanzitten. En ik vind persoonlijk een dergelijk bericht (dus sarcastisch/ met een gemene ondertoon) vaak meer onder de gordel dan recht-voor-z'n-raap iemand afkatten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:01

Je kan jezelf inderdaad indekken, maar in zekere opzicht valt zo'n sneer wel op. Het wordt vaak uit de context van de discussie wel duidelijk.

Als ik bijvoorbeeld op de TS ga inspringen met 'maar jij doet zus zus en zo' dan is dat niet op de discussie gericht maar op de persoon. De hele discussie moet je niet persoonlijk opvatten of maken. De personen staan namelijk niet centraal, maar het onderwerp.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 00:04

angelita als ik mij uitspreek over dergelijk woordgebruik van bokkers dat ik mij daaraan erger irriteer hoe je het wilt noemen en vervolgens blijkt dat ik mij daar zelf ook schuldig aan gemaakt heb, is het in mijn ogen niet meer als terecht dat ook dat bespreekbaar word gemaakt dat heeft in mijn ogen niets te maken met een persoonlijke aanval.
ondanks dat ik in bovenstaande voorbeeld geen namen van bokkers maar indirect dus wel een aantal bokkers "aanval" om hun woordkeuzes.
waarom zou men mij dan niet mogen wijzen op zoiets.

Dat iemand mij op iets wijst, wil niet zeggen dat het dan automatisch maar een persoonlijke aanval is.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:08

Angelita schreef:
Mensen doen dit algauw als ze het niet meer kunnen halen met gewone argumenten (en daar niet tegen kunnen), wat vaak betekent dat A. hun argumenten zwak zijn B. ze het gewoon bij het verkeerde eind hebben of C. als ze om welke reden dan ook gefrustreerd raken doordat ze hun gelijk niet kunnen halen.

Ik vind het 1 van de laagste vormen van discussiëren. Als er iéts is wat je niet moet doen, is het dat. Daarmee verziek je de hele discussie.

geheel mee eens....en als de frustratie heel er hoog zit worden ook onderschrift en profiel ingezet met dubbele betekenis

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:13

djuno schreef:
Angelita schreef:

geheel mee eens....en als de frustratie heel er hoog zit worden ook onderschrift en profiel ingezet met dubbele betekenis

dat vind ik veel te ver gaan...om er profielen en onderschriften ervoor te gebruiken.

ik denk dat je op een gegeven moment ook afstand moet kunnen nemen van een discussie,zeker als je in de gaten hebt dat het zinnige commentaar wat je geeft niet aankomt en degene het als een belediging/aanval ziet.

Daar heb ik weleens moeite mee,zeker als het leven van het paard op het spel staat....

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:15

Pashon schreef:
angelita als ik mij uitspreek over dergelijk woordgebruik van bokkers dat ik mij daaraan erger irriteer hoe je het wilt noemen en vervolgens blijkt dat ik mij daar zelf ook schuldig aan gemaakt heb, is het in mijn ogen niet meer als terecht dat ook dat bespreekbaar word gemaakt dat heeft in mijn ogen niets te maken met een persoonlijke aanval.
ondanks dat ik in bovenstaande voorbeeld geen namen van bokkers maar indirect dus wel een aantal bokkers "aanval" om hun woordkeuzes.
waarom zou men mij dan niet mogen wijzen op zoiets.

Dat iemand mij op iets wijst, wil niet zeggen dat het dan automatisch maar een persoonlijke aanval is.

Mijn reactie is niet bedoeld voor jouw voorbeeld, maar voor ''op de man spelen'' in het algemeen. ;)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 00:20

dat deel snap ik angelita, maar jij zegt dat mensen de gespreksgeschiedenis gaan gebruiken als ze geen goed onderbouwde argumenten meer hebben.

maar je kan in sommige "discussie's" dus ook de gespreksgeschiedenis erbij halen om iets duidelijker te willen maken.

en ja in mijn voorbeeld is het misschien wel een soort van persoonlijke aanval. maar ik mag andere bokkers wel aanspreken op hun (in dit geval van het voorbeeld) woordkeuze ook al noem ik geen namen maar zo gauw men mij erop aanspreekt dat ik hetzelfde doe mag het in eens niet meer.
dat is in mijn opzicht nogal dubbel en vraag ik mij af waar ligt precies de grens van op de man spelen.
is dat zodra ik namen ga gebruiken of met m'n vingertje ga wijzen of misschien wel als ik de gespreksgeschiedenis doorgepluisd heb en dat ook gebruik?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:21

Ik weet welk topic je bedoelt. Zelf vind ik dat er te snel wordt gezegd dat er op de man wordt gespeeld. Kom op, je moet ergens tegen kunnen. Anders moet je geen discussie starten.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:22

Je speelt op de man als je er persoonlijke dingen bij gaat halen van degene waarmee je in discussie bent (met een negatieve bedoeling). Als je er iets persoonlijks bijhaalt doet om gewoon iets duidelijk te maken is er niks aan de hand, bvb om een voorbeeld te geven. ;)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 00:25

dat snap ik.

maar mag ik andere bokkers aanspreken op hun gedrag, actie's, daden ondanks dat ik geen namen noem?
dan is dat toch ook een soort van een persoonlijke aanval en dus op de man spelen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:26

Ik vind dat je zelfs een Bokker mag aanspreken inclusief de naam. Maar het moet dan wel netjes gebracht worden.
En het moet iets bijdragen aan het topic.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:28

AnnemiekvM schreef:
Ik vind dat je zelfs een Bokker mag aanspreken inclusief de naam. Maar het moet dan wel netjes gebracht worden.
En het moet iets bijdragen aan het topic.

:j Dat is verder ook geen persoonlijke aanval, dat is corrigeren. ;)