zoveel spamBots

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jilletje

zoveel spamBots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 11:12

hoe kan het dat de laatste dagen hier op bokt steeds een spamBot komt om reclame te maken voor schoenen.
Is hier niet iets tegen te doen?
elke keer is er een nieuw account die een aantal topics maakt met telkens de zelfde inhoud alleen met een andere titel.
het is knap irritant!

Bijke

Re: zoveel spamBots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:13

Yeps... Je kan je zelfs bezighouden op bokt met enkel Temmen op zo'n momenten...
Maar ik vrees dat er weinig aan te doen is... Die ontwerpers van Spambots weten veel dingen handig te omzeilen ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:15

ik zag het net idd ,het lijkt wel of heel bokt óvergenomen 'wordt .geen idee hoe je dit zou kunnen stoppen,ben ook niet handig,ik tem maar wel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:16

Het beste kun je temmen maar NIET reageren: als je reageert komt het topic hoger in de 'actieve onderwerpen' en zijn er alleen maar meer mensen die per ongeluk het bericht bekijken.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 11:16

ik tem ze ook allemaal maar het lijkt wel of de laatste dagen er idd een spamBot invasie is

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:17

Het nadeel is dat je dan verschillende keren voor hetzelfde kunt temmen, daarom zet ik er enkel getemd in, kwestie van de weten bij welke ik al getemd heb... Misschien enkel één iemand reageren als er getemd is en verder niet?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:20

Valt mee hoor, het gaat steeds om dezelfde. Eens in de zoveel tijd neemt het even toe (vakantie? mensen die zich vervelen en zo'n ding gaan knutselen? Crisis?) maar verder valt het over het algemeen best mee. Het is wel irritant maar je kunt er prima omheen lezen, want het is uit de topictitels meestal toch al duidelijk waar het om gaat... Zou er dus vooral niet teveel energie in stoppen :)

Bijke: dat heeft eigenlijk geen zin. Ten eerste is het geen probleem dat mensen meerdere keren temmen... ten tweede blijf je dan toch de reacties houden. (In een van de topics zag ik al "Ook TeM" staan :) )

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:23

Ik tem trouwens helemaal niet, maar stuur steeds pb-tjes naar de mods die op het forum aanwezig zijn!
Maar kan me voorstellen dat de modjes niet blij zijn als iedereen gaat pb-en :')

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:25

onderwerpen worden nu weggehaald zie ik :D

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:25

Mag best hoor, vooral als het in dit geval om overduidelijke spam gaat.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:33

Zoals Prrr al zegt, het is prima om een mod te pb'en, kies iemand die online is. :)

En als er wat meer op getemt wordt dan is dat ook geen probleem als het om spam gaat. :)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:41

Bedankt weer voor jullie hulp bij het opruimen van het zoveelste spamaccount van onze schoenenboer ;)
We vinden het erg vervelend dat dit soort figuren ons forum komt vervuilen en jullie boktplezier komt vergallen. We waarderen het dan ook zeer dat jullie zo adequaat reageren :j

Er zijn een paar dingetjes waar jullie als gebruiker op kunnen letten zodat het opruimen voor ons wat efficienter gaat. Zoals al gezegd is; een Pb naar een online mod gaat sneller dan TeM'men. Verder heeft het geen zin om op alle berichten van zo'n account te TeM'men; zodra we eenmaal bezig zijn kunnen we namelijk alle berichten van diegene bekijken (en die zijn toch allemaal hetzelfde). Ook meerdere TeMs op één bericht zijn onnodig. Dat betekent voor ons namelijk alleen maar meer muisklikken bij het beantwoorden van die Tems. ;) Mocht je dus zien staan dat iemand al geTeMd heeft, dan is nog een TeM niet nodig. Stuur dus het liefste een PB richting een online mod, reageert die niet binnen een minuut of vijf, dan PB je de volgende willekeurige online mod. Dat gaat het snelst :j

En wat ook al gezegd is: als je een topic ziet staan, reageer er dan níet op. Degenen die zo'n account aanmaken lezen hun topics nooit weer terug, sterker nog, het zijn meestal automatisch aangemaakte accounts. Goedbedoelde reacties als 'dit mag hier niet' schoppen het topic alleen maar omhoog, dat betekent meer aandacht, en daar zijn die gasten alleen maar op uit ;) en bovendien zijn het vrijwel altijd buitenlanders die geen woord nederlands lezen, laat staan dat ze weten waar ons kikkerlandje precies ligt ;)

Verder: klik niet op de links die gespamd worden. Dat is namelijk precies wat ze willen. Meer info over spam op fora kun je hier lezen: http://en.wikipedia.org/wiki/Forum_spam

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:55

Zwartwitje schreef:
Ook meerdere TeMs op één bericht zijn onnodig. Dat betekent voor ons namelijk alleen maar meer muisklikken bij het beantwoorden van die Tems. ;)

Dit vind ik vreemd - er is altijd gezegd dat dit juist helemaal geen extra moeite kost. Is het temsysteem veranderd?

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:52

Nee, en om te zeggen dat het extra moeite kost om meerdere TeMs te sluiten zou liegen zijn ;) want extra muisklikken is geen ramp en we stellen het ook zeker op prijs dat men zo alert is en gebruik maakt van de TeM. Het is echter in dit geval niet direct zo dat we sneller achter dingen aan gaan waar meerdere TeMs op staan (in andere gevallen soms wel, want hoe meer mensen TeM'men op een bericht, hoe urgenter het waarschijnlijk is), Maar als je zo'n spambot aan de hand hebt, hoeven wij maar 1 bericht van diegene onder ogen te krijgen, en we ruimen de hele boel direct op. Dan zijn een hele hoop TeMs dus in feite niet nodig, het gaat er meer om hoe snel wij erbij zijn met stoffer en blik :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:02

Ah, ik snap het :) Thanks :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:28

Is het op bokt niet mogelijk post van dergelijke spambots tegen te gaan? Door bijvoorbeeld het minimum van 25 berichten ook door te trekken naar het openen van topics?

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:14

Dat kan wel maar dan werk je veel meer mensen tegen dan alleen spambots als dit. Overigens lijkt het erop dat het een echte chinees is en niet gewoon een spambot :\ We doen wat we kunnen iig, misschien de registratie wat ingewikkelder maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:20

Zou het misschien een idee zijn om in elk geval de hoeveelheid nieuwe topics te beperken? Geen enkele normale gebruiker heeft een goede reden om 6 nieuwe topics in 5 minuten aan te maken. Misschien dat er bijzondere omstandigheden zijn waaronder de mods het zouden moeten doen, maar zelfs dat zal niet veel voorkomen.
Dat zou dus een maatregel zijn die vooral spammers tegenhoudt en verder niemand in de weg zit. (Misschien evt wat verveelde vakantiemeisjes die ineens allerlei topics gaan openen, wel paardgerelateerd maar erg naief zeg maar. Maar dat lijkt me alleen maar een mooie bijkomstigheid.)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:24

Kan je zo'n IP adres dan niet blokken Bart? (gewoon een blond vraagje, heb niet zoveel verstand hiervan) De oplossing van ShadowO lijkt me ook, mits mogelijk, wel een goed idee: je pakt er geen nieuwe gebruikers mee, maar je gaat dergelijke spam invasies wel tegen...

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 20:04

of dat je per half uur een topic aan kan maken en niet zo achter elkaar

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:41

Of een x aantal topics per dag? Ik geloof niet dat echte gebruikers 15 topics op een dag openen? O:)

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 20:54

nee inderdaad :P zo hopeloos zijn we toch niet??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:57

Wat dacht je van verificatie-codes invoeren als je een topic wil openen?

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 21:18

Ja dat vind ik ook een heel goed idee!

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:21

Bizzybijtje schreef:
Wat dacht je van verificatie-codes invoeren als je een topic wil openen?

Of bij het registeren..