misleidende advertenties

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jitske

misleidende advertenties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 14:36

Ik wist even niet hoe ik de titel anders moest noemen..

De laatste tijd kom ik zo belachelijk veel advertenties tegen op bokt, waarbij ik echt mn hart vasthoud. Het enige wat ik kan denken is "als niemand dit toch maar koopt".
Zadels waarvan je ooooverduidelijk de zadelmarktkwaliteit ziet, worden voor een paar tientjes aangeboden met de tekst 'nog zeer goed bruikmaar om een groen paard te beleren'.

Berichten in het topic om anderen te waarschuwen dit vooral níét te kopen zijn niet toegestaan, en met een pb sturen bereik ik dan dus ook niks in dit geval. En wanneer mensen in het topic reageren wil ik ook geen mensen boycotten door iedereen die gereageerd heeft via pb te waarschuwen.
Ten eerste vind ik dat onwijs gemeen, en ten tweede heb ik daar dan een fulltime job aan :P.

Maargoed, de vraag dus: valt dit jullie ook zo enorm op? En wat doen jullie met zo'n topic?
Iedereen heeft natuurlijk het recht om zijn/haar spullen aan te bieden, maar kan hier niet een soort controle op komen? Dat er geen valse aanbiedingen gedaan worden?

Een onervaren persoon zal misschien zo'n zadel kopen, en wie weet wat er vervolgens met de rug van het paard gebeurt. Natuurlijk moet ook eigenlijk elk zadel professioneel aangemeten worden, maar dit gebeurt nou eenmaal niet bij iedereen. En iemand die voor 50 euro een zadel koopt zal helemaaal geen zadelpasser laten komen...

Wat vinden jullie hier nou van??

LadyMadonna

Re: misleidende advertenties

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:40

tja, als koper heb je ook nog zelf verantwoordelijkheid natuurlijk. Op marktplaats staan regelmatig zelfbouw menwagens aangeboden die voor geen goud achter mijn pony komen. Dat mensen voor een duppie op de eerste rij willen zitten en dit dan wel kopen is IMO hun eigen verantwoording

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 14:43

ja dat is ook zeker waar.
maar zoud er niet in de regels meoten staan dat er geen misleidende reacties geplaatst mogen worden?
zag net een advertentie staan; zadel voor 30 euro, klein gebrek (de achterkant van het zadel hing los :+). ik leg zoiets voor geen goud op mijn paard. als het kapot is hang ik het nog niet eens aan de muur. hooguit een enkeltje vuilcontainer...

wat mij betreft zou hier wel wat strenger op gecontroleerd kunnen worden

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:44

wat is er dan misleidend aan die advertentie? Elke boerenlul kan toch snappen dat een zadel voor 30 euro niet veel is?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:49

Sja het is maar hoe je het bekijkt. Mijn tweedehands zadel is wel van A-merkkwaliteit (stubben) en heb ik gekocht voor 75... ding is oud maar in goede staat (nagekeken), moest enkel bijgevuld, maar zit als een huis.

Er zitten dus ook pareltjes in die lagere prijsklasses.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:50

En toch zoeken mensen steeds het goedkoopste. Ik had bv 3 westernzadels te koop, van zadelmarkt kwaliteit (200 €) tot een duur, zo goed als nieuw westernzadel (1200 €) en dan nog eentje er tussen goede kwaliteit maar op leeftijd (450 €).
Rara, we hebben enkel telefoontjes gekregen voor het goedkoopste zadel... we zeggen er altijd bij dat het wel moet passen op het paard. Geen ene die daar verder op in ging. Het zadelmarkt zadeltje is verkocht, de rest ligt hier...
Dus ik zeg: laat ze de advertenties maar zetten. Iedereen heeft het recht zijn spulletjes te verkopen. Als koper moet je maar kritisch zijn. En tegenwoordig met het internet kan je makkelijk meer info over een product opzoeken.

@ Poes: net wat ik er van denk.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:55

Als je het over de advertentie hebt die ik denk,dan vind ik die niet misleidend.Er staan duidelijke foto's bij die de staat van de zadels laten zien.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:57

Ik vind eigelijk dat dat ieders verantwoordelijkheid is, wat hij/zij met het paard doet en wat hij erop legt. Daarbij neem ik aan dat iedereen het beste wil voor zijn paard. Ik vind dus niet dat er extra ingegrepen moet worden bij dergelijke advertenties, en zou ook flink boos worden als er bij mijn advertentie commentaar zou komen van "ik zou dit zadel niet kopen, is van zadelmarkt " of iets in die trant. Stukje verantwoordelijkheid van de koper en verkoper. Wat ik altijd wel een goede maatregel vind is om betreffende TS te pben met duidelijke uitleg waarom jij vind dat het zadel niet zo kan worden aangeboden. Dan geef je ts een eerlijke kans om in geval van onwetendheid andere keuzes te gaan makan. Meer kan je, en mag je(?), niet doen.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:59

ik had dus gereageerd in dat topic met die 2 zadel van 5,-

zij dus dat ik hoopte dat niemand die meer ging gebruiken en ermee ging rijden
kreeg commentaar dat t nog best kon
uiteindelijk werd de post idd ook verwijdert....

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:01

De advertenties zelf zijn niet misleidend, want meestal staan er overduidelijke foto's bij, maar ik snap wel wat je bedoeld TS.
Oude zadels die eigenlijk enkel nog voor decoratie zouden moeten dienen worden aangeboden voor 5-50 euro en er zijn echt wel onervaren (vaak jonge kinderen) mensen die dit kopen, omdat ze weinig geld hebben. Door het missen van de ervaring wordt het zadel op elk willekeurig paard gegooid en wordt er vrolijk mee gereden. Dit zonder enig benul te hebben van wat het doet met de rug van het paard.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:05

Helma_Amber schreef:
De advertenties zelf zijn niet misleidend, want meestal staan er overduidelijke foto's bij, maar ik snap wel wat je bedoeld TS.
Oude zadels die eigenlijk enkel nog voor decoratie zouden moeten dienen worden aangeboden voor 5-50 euro en er zijn echt wel onervaren (vaak jonge kinderen) mensen die dit kopen, omdat ze weinig geld hebben. Door het missen van de ervaring wordt het zadel op elk willekeurig paard gegooid en wordt er vrolijk mee gereden. Dit zonder enig benul te hebben van wat het doet met de rug van het paard.

Je kan niet iedereen gaan beschermen, zulke mensen zullen er altijd blijven bestaan. Als ik iets verkoop (zoals bv dat zademarkt zadel), informeer ik mensen dat het wel moet passen op een paard. Dat interesseert de meesten niet eens! Als zij zelf maar goed zitten. Het is niet dat ik het niet gezegd heb hé en ze moeten achteraf ook niet komen klagen (wat nog niet gebeurt is).

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 15:07

zeker iedereen met een beetje verstand zal zo'n zadel niet kopen.
maar er worden ook meer dan genoeg advertentie's geopend (vaak door jonge en imo onervaren mensen) waarin gezocht wordt naar een goedkope pony. maakt niet uit hoe het beestje eruit ziet, soms hoeven ze nog niet eens zadelmak te zijn, als er op den duur maar op te rijden is, en gewoon niet zoveel kost..
zulke mensen zullen waarschijnlijk ook een goedkoop zadel kopen voor het beestje, en weten niet hoe erg ze hiermee een rug kunnen verpesten. ze bedoelen het natuurlijk niet verkeerd, maar door het gebrek aan verstand van zaken gebeuren dit soort dingen. ik vind het sneu dat de paarden daar dan onder te lijden hebben...

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:09

Dat is niet alleen zo bij zadels enzo hoor, bij paarden die te koop worden aangeboden is dat ook vaak zat.

Zoals een paard dat wordt aangeboden en dan staat erbij dat er prima mee buiten gereden kan worden terwijl je weet dat dat beest helemaal doorslaat buiten en daardoor al meerdere keren is omgeklapt met ruiter en al.
Dat het een ontzettend lief beest is terwijl het ding voornamelijk bijt en trapt en dat het voor een soort jackpotprijs verkocht wordt.

Dan denk ik.. wees gewoon eerlijk, zeg dat het een paard is met gebruiksaanwijzing waar je met veel geduld wel weer wat van kan maken, maar om nou op die manier een beest te verkopen....

Dat is ook een stuk misleidender want dat zie je inderdaad niet aan de foto's af..

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:11

@ duChambre: dat is waar wat je daar zegt. Maar mensen die hier op bokt zitten bv, kunnen al heel wat info inwinnen over allerlei zaken. Dat ze dan nog met oogkleppen op iets heel goedkoop willen kopen, daar kan je niets aan doen. Denk liever aan al die mensen die dankzij een forum als dit, en het internet in het algemeen, wel iets leren.
Vroeger had je enkel de tijdschriften en de boeken waar je iets uit kon leren. Maar dat kostte ook al vrij veel geld. Het zal er alleen maar op beteren met alle info die zo voor handen ligt.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 15:16

o daar heb je zeker gelijk in Bolieke, mijn eigen horizon is ook een stuk breder geworden sinds bokt :D
maar er zijn ook mensen die hier alleen komen omdat ze bijvoorbeeld via google op een advertentie zijn gekomen, en verder misschien helemaal geen verstand van zaken hebben.

ik heb mij bijvoorbeeld nog op een ander forum aangemeld omdat ik dacht daar meer kans te hebben te vinden wat ik zocht. naar de rest van het forum heb ik niet of nauwelijks gekeken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:21

de crisis speelt hier een een grote rol, mensen kunnen niet meer zoveel missen en gaan voor het goedkoopste ( logisch ). Maar ze denken dan idd er niet meer bij na WAT ze kopen ( onlogisch ).
Maar toch ben je zelf altijd nog verantwoordelijk voor je spullen die je koopt!
Daarom laat ik nooit zomaar wat opsturen, ik wil altijd alles zien voor ik iets koop :j

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:24

Het ligt er aan hoor!
Heb hier ook een oud zwart zadel liggen. merk loos.
maar wel een goed en heel zadel. dat ook voor 75 euro zo opgehaald mag worden. maar gewoon prima in orde. gebruik alleen niet meer vanwege aanschaf ander zadel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:38

duChambre schreef:
zeker iedereen met een beetje verstand zal zo'n zadel niet kopen.
maar er worden ook meer dan genoeg advertentie's geopend (vaak door jonge en imo onervaren mensen) waarin gezocht wordt naar een goedkope pony. maakt niet uit hoe het beestje eruit ziet, soms hoeven ze nog niet eens zadelmak te zijn, als er op den duur maar op te rijden is, en gewoon niet zoveel kost..
zulke mensen zullen waarschijnlijk ook een goedkoop zadel kopen voor het beestje, en weten niet hoe erg ze hiermee een rug kunnen verpesten. ze bedoelen het natuurlijk niet verkeerd, maar door het gebrek aan verstand van zaken gebeuren dit soort dingen. ik vind het sneu dat de paarden daar dan onder te lijden hebben...

maar dan is het nog steeds niet de verantwoording van de verkoper van een zadel, maar van de koper en dus gebruiker

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:43

Bolieke schreef:
Helma_Amber schreef:

Je kan niet iedereen gaan beschermen, zulke mensen zullen er altijd blijven bestaan. Als ik iets verkoop (zoals bv dat zademarkt zadel), informeer ik mensen dat het wel moet passen op een paard. Dat interesseert de meesten niet eens! Als zij zelf maar goed zitten. Het is niet dat ik het niet gezegd heb hé en ze moeten achteraf ook niet komen klagen (wat nog niet gebeurt is).

Ja, maar ik vind het van de verkoper ook slecht om een zadel waarmee eigenlijk echt niet meer gereden kan worden, aan te bieden als prima rijzadel voor 5 euro (of een ander laag bedrag). Gooi dat ding tot lekker in de container. Is die 5 euro extra op de bankrekening nou van dat belang dat je er andermans paard mee wil verpesten??

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:57

@ Helma_Amber: idd, da's onverantwoord.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:03

Heel simpel: nee, er valt niets te doen aan zulke advertenties. Verantwoording van de koper, je gaat toch ook niet alle advertenties op MP en Speurders langs?
Bokt is geen ander soort platvorm als die websites. Daar hoef jij je dus niet mee te bemoeien, om het even l*llig te zeggen!

Zulke advertenties zijn ook niet misleidend. Behalve eentje die ik laatst zag van een kunststofzadel met verwisselbare boom, die „op elk paard past“. Dát is misleidend, want dat klopt gewoon niet! Maar ik geloof dat iemand dat al gemeld had en dat de advertentie aangepast zou worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:24

Imo moet je als koper ook weten wat je doet, hoor. Is idd een stuk eigen verantwoordelijkheid.
Stel ik kan een waardeloos paard verkopen voor E 5000,- dan zal ik dat niet nalaten. Uiteraard zal ik een paard waar niet meer op te rijden is, niet verkopen, da's imo niet fair naar het paard toe. Ik ben niet verantwoordelijk voor wat een koper doet, wel voor het paard. Maar uiteindelijk is een artikel waard wat de gek ervoor geeft.

Vind ik het erg dat zadels die alleen maar decoratief zouden mogen zijn, op paardenruggen gelegd worden? Natuurlijk. Maar dat is de verantwoordelijkheid van de koper, niet van de verkoper.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:29

ben het met Yamcha eens.............

alhoewel ik als verkoper graag mezelf aan wil kunnen kijken als ik mijn tanden poets.......

maargoed er lopen genoeg mensen rond die voor een duppie op de eerste rang willen zitten, en die stinken in dat soort dingen......

en dan denk ik vaak eigen schuld............. zeker als het om de paardenhandel gaat.

De mijne kan je ook kopen voor 7.000 euro...... dier beheerst alle Z oefeningen, is 9 jaar oud....... een Neostan x Ferro...... met een gruwelijke uitstraling..........

op de buigproeven loopt hij rad, aan het werk loopt hij rad...... hij is alleen wel kapot op de foto :)

zou het dier zo kunnen verkopen als zijnde goed aan iemand die dat wil horen.........

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:36

een verkoper zal zijn waar toch zo gunstig mogelijk omschrijven, anders raak je er niet van af.
en iemand die een oud goedkoop zadel wil kopen vind die toch wel, of het nou hier is of elders.
als wordt toegestaan dat bokkers zich met advertenties gaan bemoeien krijg je al snel een welles-nietes gebeuren.
de 1 vind dat een paard in een stal vol roze watten moet staan, met strikjes in de manen (bij wijze van hè ;) ),
de ander vind dat je van de onderdelen van 3 oude hoofdstellen weer 1 goed hoofdstel kan maken.

ik verkoop zelf geen spullen die ik niet goed of veilig vind,
had een oud zadel dat ik heb weggegeven aan mensen die het voor de sier wilden hebben,
heb laatst wel een hele doos vol tuig-onderdelen verkocht voor een tientje geloof ik, aan een bokker die wilde kijken wat ze er nog mee kon.
dat was aan iemand die puur ging kijken of er bruikbare onderdelen bijzaten, iets waar ik zelf niet genoeg kijk op heb, dus misschien had ze geluk.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:41

@ Marigold: en hoe weet jij nu zeker dat die mensen je oude zadel niet op hun paard gooien? Je snapt wel wat ik bedoel hé ;) .