Voorstel: hippische kengetallen verzamelen mbv Bokt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Voorstel: hippische kengetallen verzamelen mbv Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 22:23

Hai mensen,
Gezien het feit dat ik Hippische Bedrijfskunde studeer, word ik steeds met mijn neus op de feiten gedrukt dat er geen of nauwelijks hippische kengetallen bestaan omdat een grootschalig onderzoek of te moeilijk is om te doen of omdat er gewoon nog geen onderzoek naar gedaan is. Gezien Bokt het grootste paardenforum van de Benelux is, denk ik dat Bokt hier een grote bijdrage in kan leveren.

Voor degenen die niet bekend zijn met de term ''hippische kengetallen'':

De definitie van het een kengetal luidt als volgt:
Cijfers waarin meetbare, bedrijfseconomisch relevante gegevens zijn samengevat en in een groter verband worden bezien, waarin meerdere onoverzichtelijke gegevens zijn samengebundeld tot een getal dat bruikbare informatie verschaft.

Kengetallen zijn voornamelijk bedoeld om het management te ondersteunen. De ondernemer kan gebruik maken van kengetallen om de gestelde doelen te stellen, de juiste beslissingen te nemen en verbeteringen voor de toekomst aan te geven.

Bron: http://74.125.77.132/search?q=cache:D3p ... clnk&gl=nl

Ik zou hier zelf best wat tijd in willen steken voor mijn studie. Mijn voorstel:
a) bokkers kunnen zich opgeven waarmee zij akkoord gaan om periodiek (wekelijks, maandelijks?) een vraag te beantwoorden.
of:
b) er wordt periodiek een topic met poll geopend waarin bokkers kunnen een poll kunnen ''beantwoorden''.

Ik denk dan aan:
- Welke paarderassen worden in Nederland gehouden en in welk percentage verhouden zij zich tot elkaar?
- Hoeveel procent van de paardenhouders doet aan paardensport?

Enzovoorts. Misschien ook als mooie aanvulling voor de Wiki?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 00:20

Ik was laatst nog aan iets soortgelijks aan het denken, ook omdat ik voor mijn opleiding maar weinig (actuele) cijfers kon vinden die de hippische sector omschrijven..
Toen was ik ook op zoek naar bijv. cijfers (%) van ruiters per discipline, of hoe de paardenmensen over het land verspreid zijn / ==>welke provincies de grootste 'paardenprovincies' zijn, etc..

Judje

Re: Voorstel: hippische kengetallen verzamelen mbv Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:55

Er is inderdaad weinig te vinden, al kan je via Alterra wel de nodige informatie vinden.
Daarnaast Stichting Hippische Ondernemers (als ik het goed heb?) heeft hier ook een mooi rapport over gehad, alleen staat deze helaas niet meer op internet, misschien dat je hun daarvoor kan bereiken?

Het zou idd zeker een mooie aanvulling zijn voor de Wiki en als je je vrijwillig op kan geven om mee te doen zou het zeker goed zijn, alleen is het dan wel belangrijk dat je veel info hebt over de mensen, die het invullen (woonplaats, geslacht, leeftijd recreatief/recreatiesport/professioneel enz.), zodat je ook zeker weet dat je een goed beeld ervan krijgt, maar het idee is super! :))

Ik weet niet of de afstudeerscripties van Van Hall Larenstein online komen, maar daar staat ook veel info in.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 19:32

Bedankt voor de informatie Judje! Natuurlijk kan er altijd nog meer informatie verzameld worden. :P

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 19:22

Niemand anders verder?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:09

Ik doe zelf ook onderzoek naar de paardensector, al is het op een heel ander gebied. En het is inderdaad lastig om goede cijfers en info te vinden, vandaar dat ik er nu zelf geografisch onderzoek naar doe.
Ik denk wel dat je in de problemen komt met je respondenten. Bokt lijkt me niet representatief voor paardrijdend Nederland!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 13:01

Waarom lijkt bokt je niet representief? Lijkt me juist wel. Nergens anders kun je zo'n grote groep ''paardensporters'' bij elkaar vinden.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:05

Omdat er een nog grotere groep niet op bokt zit ;) Degenen die wel op bokt zitten, kunnen zelf kiezen of ze evt vragen willen beantwoorden. En dan heb je geen representatieve steekproef! En zijn je gegevens dus niets waard....
Of je kan ze alleen gebruiken in de vorm: Onder de gebruikers van forum bokt.nl worden de volgende paardenrassen gehouden.... Etc. Uitspraken over NL mag je dan nooit doen.

Edit: Kijk bijv eens naar dit topic: [STW] Opleidingsniveau en richting van bokkers We weten dat het niet representatief is, want 15% van de bevolking volgt WO of hoger. En gezien de gemiddelde leeftijd op bokt is het vreemd dat er maar heel weinig middelbare scholieren zijn volgens de poll.

Sorry, er ging wat mis :D
En daarna nog een keer!
Laatst bijgewerkt door Grobegni op 30-09-09 13:08, in het totaal 2 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:07

Met berdrijfseconomische kengetallen voor de paardenhouderij is de FNRS en ZLTO en een aantal partners druk bezig. Er is een pilot over 2006, en nu 2007 en 2008 is gepresenteerd op de HE.
Voor dat soort kengetallen is Bokt ook niet geschikt, tenmisnte ik denk niet dat iemand zijn boekhouding op Bokt gooit.

Aan wat voor kengetallen denk jij?

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:09

als je maneges en stallen aanschrijft, zijn die dan niet bereid te helpen? Die kun je wellicht o.a. via bokt bereiken..
Maar ik denk inderdaad dat bokt niet heel representatief is voor de hele paardensector in de benelux.. Het is toch een deels selectief publiek dat hier lid is.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:05

Ik zou het in iedergeval totaal geen probleem vinden om zo nu en dan eens wat over mijn poownies in te vullen :)

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 00:23

Wij merken zelf ook dat dit soort cijfers vrijwel niet te vinden zijn - en dat is wel eens lastig. We hebben zelf niet echt / echt niet de mogelijkheid om daar verandering aan te brengen, maar mochten we ergens mee kunnen helpen kun je altijd contact opnemen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 00:27

IK weet toevallig dat er nu vanuit het lnv ook een onderzoek bezig is naar kengetallen in de paardenhouderij. Gisteravond nog een lezing over gehad. Deze gaat voor aan de welzijnsmonitor. Er worden 400 bedrijven en 200 particulieren ondervraagt voor dit onderzoek. De naam van het project is dagindeling(men gaat dus vooral kijken naar hoe paarden gestalt zijn en hoe ze zich gedragen gedurende de dag). Misschien dat je op de site van de WUR wel al iets vinden over het onderwerp, maar het onderzoek is pas over een maand of wat afgerond.

EDIT: Ik weet niet in welke richting je kengetallen zoekt maar het idee achter deze studie is meer om te bekijken hoe het nu in nederland staat en wat voor mogelijkheden er zijn voor regestratie en regelgeving.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 02-10-09 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 00:29

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 00:34

Daar staat wel een stuk minder info dan wij gister hebben gekregen. Maar er zijn volgens mij ook nog voorbereidingen bezig met betrekking tot de welzijnsmonitor misschien zit daar ook nog wel iets bij. Ze waren trouwens ook nog met een kleiner onderzoek bezig wat heel erg leek op de dagbesteding maar ik weet niet hoelang dat op zich laat wachten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 00:41

Bokt is inderdaad denk ik niet representatief.
Als ik kijk naar mijn eigen kring vrienden (paardenvrienden)
Dan ben ik de enige op bokt.

Ik heb op 3 stallen gestaan en geen van die stallen kent bokt.
Dit zijn bijna allemaal wedstrijdruiters.
Ik heb het nu over ongeveer 60 man.