Hoe zit het met copyright op bokt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Hoe zit het met copyright op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 18:54

Nou kom ik een bepaalde collage in zoveel profielen, in zoveel berichten en onderschriften tegen... Ik heb, omdat ik zo'n vaag vermoeden had, de maker van die collage gepb't en deze liet me weten dat de foto's "gewoon van Google" waren. Dus schending van de copyrights als je het mij vraagt...

Wat vind bokt daar nu van?
Want aan de andere kant is er wel een heel topic over de paardenspellen....

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Hoe zit het met copyright op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:36

Ik ben nu wel benieuwd om welke collage het gaat..... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:48

Ik vermoed de collage over 'Is dit nu onze sport'

Rollkur etc. Volgens mij is daar al eens een hele discussie over geweest waar het op copyright aankwam.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 19:49

het gaat idd om die collage, het is niet zozeer rollkur, eerder gewoon "anti-sport" en vnl anti-bit. Heb het toen ook eens via PB aan een mod gevraagd maar geen antwoord op gekregen. Weet onderhand ook al niet meer welke mod het was en ben de collage lang niet meer tegen gekomen tot vandaag. Daarmee dacht ik er aan :')

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:49

Unwritten: Maar in die collage staat toch; dit plaatje mag gekopieerd worden?

Zo heb ik het een keer in iemand zijn/haar profiel gelezen. :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 19:50

ja somebitch, maar degene die dat op dat plaatje gezet heeft, heeft dat recht niet want zij heeft geen toestemming om de foto's te gebruiken.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:51

Ohh dat is er dus niet eerder opgezet. Dus door de 'maker' zelf.

_Inga

Ja die collage, maar die plaatjes die erin staan niet. Dus officieel zou die collage ook niet verspreid mogen worden.

Anoniem

Ja, maar het gaat hier niet om het plaatje zelf. Maar de afbeeldingen die erin gebruikt zijn. Is daar een officiele, dan al niet juridische, toestemming voor?

Ik meende dat er toen als uitkomst uitkwam dat het heel moeilijk is om de officiele eigenaren na te zoeken. Omdat er op het net inmiddels enorm veel van de inhoudsfoto's rondcirkelen. Denk maar aan rollkur etc.

Sabinee__

Ja, dat zegt de maker van deze collage.
Niet degene die deze foto's gemaakt heeft .

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:52

Ohh ik begrijp het nu. Het gaat dus om de foto's van andere mensen die in de collage voorkomen. :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 19:52

Dus in principe, als men dan vanuit bokt paardenspellen gaat aanspreken, zou dit ook niet meer mogen... De pot verwijt de ketel.

Juist somebitch!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:53

Dat staat er idd op, iemand heeft dat samengesteld van plaatsjes van internet en volgens mij de cover van Vice City (game) gebruikt en daar de plaatjes ingezet.
Maar ze gebruiken het in hun eigen profiel en niet om er geld aan te verdienen. Ben wel benieuwd of hier een kink in de kabel zit qua copyright..

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:53

Dat zal diegene er vast bij hebben gezet omdat diegene extreem anti is tegen iets en wilt zien dat zoveel mogelijk mensen ook anti worden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:54

goede vraag..

wie zou t antwoord weten!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 19:54

Ik denk niet dat, als je er geen geld aan verdient, ze je niets kunnen maken. Dat zou nogal stom zijn.

Anoniem

Maar ik denk dat Bokt hier los van moet staan. Tenslotte gaat bokt niet de paardenspellen aanspreken, maar doen fotografen dat zelf. Desalniettemin vormt bokt het platform waarop die discussie gevoerd wordt. Maar dat wil niet zeggen dat het ook namens bokt gezegd mag worden.

Bokt zou hooguit het gebruik van die image kunnen verbieden in verband met de auteursrechten. Al denk ik dat de gebruikers die die 'vreselijke' foto's gemaakt hebben, het gebruik voor een dergelijke collage niet erg zullen vinden. Ze maken die 'erge' foto's toch niet voor niets. Die willen er zelf ook een statement mee maken.

AaronYve

Ik rij niet zo :P
Ah je hebt het gewijzigd, iig is de post van Unwritten voor mij wel duidelijk
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 24-09-09 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 19:55

Unwritten schreef:
Maar ik denk dat Bokt hier los van moet staan. Tenslotte gaat bokt niet de paardenspellen aanspreken, maar doen fotografen dat zelf. Desalniettemin vormt bokt het platform waarop die discussie gevoerd wordt. Maar dat wil niet zeggen dat het ook namens bokt gezegd mag worden.

Bokt zou hooguit het gebruik van die image kunnen verbieden in verband met de auteursrechten. Al denk ik dat de gebruikers die die 'vreselijke' foto's gemaakt hebben, het gebruik voor een dergelijke collage niet erg zullen vinden. Ze maken die 'erge' foto's toch niet voor niets. Die willen er zelf ook een statement mee maken.

En hoe zit het met portretrechten UW? ;)
Sowieso mag je er niet "maar van uit gaan" dat die fotograven het niet erg zouden vinden. Als de wet zo zou werken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:56

Portretrechten gaan op voor de mensen die op de foto staan. Een dier kan zich er niet van bewust zijn, en dan gaat de wet voor portretrecht niet op.

Daarbij komt ook nog dat een deel van de foto's van internationale fotografen zijn. En dan gaan de regels voor de wetgeving in het betreffende land van de fotograaf weer op. Heel juridisch gedoe zegmaar.

Ik geef ook niet de suggestie dat we er zomaar van uit kunnen gaan dat de fotografen dat willen. Maar ik probeer me ook even in het belang van het onderwerp van de foto te maken. Ik ga echt niet om mijn portfolio te vullen foto's van verongelukte paarden plaatsen. Die zou ik juist maken om een statement neer te zetten.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:48

Los van het inhoudelijke verhaal over 'dit soort' foto's, en het juridische plaatje (wat voor auteursrecht redelijk internationaal gelijkgetrokken is ), wat 'Bokt hiervan vind' is dat we in principe niet proactief op zoek gaan naar mensen die inbreuk maken op auteursrechten. (Dan zouden we alleen al 10 extra moderators aan moeten nemen om de avatars te controleren ;) )

We proberen mensen in zoverre voor te lichten dat er op verschillende plaatsen, oa in de wiki en op FK/UK informatie te vinden is over auteursrecht. Krijgen we klachten van auteurs over werk wat zonder toestemming op Bokt staat (foto's, teksten, gedichten) verwijderen we dat en krijgt de plaatser uitleg over de reden van verwijdering.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 20:55

maar het dier is wel van een mens.... Dus in principe, als ze de ruiter onherkenbaar maken mag elke gek foto's van eender wiens paard gebruiken zolang die persoon daar maar niet aan verdient?

Eline; no offence, ik snap je standpunt, maar in België zouden we zeggen "ge wordt dood gegooit" met dat bewuste plaatje. ;) waarin paarden en dus ook meteen hun ruiters in een heel negatief daglicht gesteld worden.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:02

Een paard heeft in principe evenveel 'portretrecht' als een stoel of een ander object. Behalve bij paarden die echt een 'persoonlijkheid' geworden zijn (Totilas zou bijvoorbeeld een uitzondering kunnen zijn) , mag elke gek foto's maken van een paard en die ook gewoon commercieel gebruiken.

Voor de rest, ik ken het bewuste plaatje niet. Maar als één van de fotografen een klacht indient dan zullen we ernaar handelen.

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:06

Ze staan wereldwijd op het internet, dus praktisch gezien is het geen schending van de privacy..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 21:17

Dan zou geen enkele fotograag recht van spreken hebben als een ander de foto's gebruikt Charis en dat is dus niet waar. ;)

Eline: hoe zit het dan met de huidige "hetze" tegen horse tycoon van paardeneigenaren (neen, niet enkel fotograven, ook eigenaren) die zeggen "he da's mijn paard dat mag niet!" ?
Hoe zit het met het bloopertopic laatst (niet dat op haw, op HE) waar veel bokkers vielen over het feit dat TS zomaar slechte foto's van anderen neerzette zonder hen daar toestemming voor te vragen?
Jullie reageren pas als er klachten komen... Is dat niet een beetje het kalf laten verdrinken voor je de put dempt?