Commentaar op HAW?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Commentaar op HAW?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 22:13

Als eerste: dit gaat niet per definitie over de huidige topics. Dit gaat niet over jou. En óók niet over jou, voor diegenen die zich altijd tóch aangesproken voelen :+ Dit is een algemene observatie van..nou ja, een tijdje.

Maar ik vind de kwaliteit van het commentaar op HAW toch redelijk bedroevend. Ofwel iemand wordt volledig de grond in getrapt op een detail, wat vaak uitmondt in enorme discussies die nergens toe leiden; of het commentaar komt niet veel verder dan 'let op je tenen'/'soms kijk je naar beneden'/'probeer je benen lang te laten'/etc. De standaardzinnetjes die voor Heel Veel ruiters nog wel van toepassing zijn.

Terwijl ik vaak, als echt-niet-topruiter, toch al wel kan zien dat er meer aan de hand is dan die verfijningsproblemen. Maar dit wordt nooit genoemd, en vaak blijft het bij een 'ziet er goed uit, ga zo door!' Ga zo door? Nou, zou ik niet doen, met je paard in de krul trekken/prikken met je sporen/hangen aan de teugels/bonken in het zadel. Zelf heb ik nooit serieus commentaar gegeven op HAW, omdat ik te vaak heb gezien dat er enorme reldiscussies ontstonden omdat het commentaar niet eerlijk was, of omdat de TS van mening was dat het toch écht heel anders zat. Daar bedank ik dan al voor.

Maar ben ik nou de enige die dit zo ziet?

joyce2

Re: Commentaar op HAW?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:16

nee, je bent niet de enige. Ik reageer ook al een tijdje niet meer op HAW, eerlijk gezegd kijk ik er niet eens meer naar, want dan kom ik toch weer in de verleiding om commentaar neer te zetten. Je moet zo oppassen met wat je zegt, want vaak word je eerlijke commentaar niet goed ontvangen. Veel mensen willen alleen de standaard zinnetjes over hakken omlaag horen en kunnen echte opbouwende kritiek niet aan. Als je alleen maar lofuitingen wilt horen, vind ik niet dat je je foto's bij HAW moet plaatsen, maar goed. Voor mij is de lol eraf.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:17

Ja ach.. tis altijd wat anders ;)
Dan is het te streng en dan te slap..
Er bestaat altijd zoiets als een kruisje in de hoek van je beeldscherm, je weet wel, die rechtsbovenaan ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:18

Nee, je bent niet de enigste..
Ik merk dat er maar heel af en toe iets gemeld wordt over hoe je je paard op die manier beter kan trainen of what ever.. Tis niet meer zoals het was..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 22:19

Maar ik vind het dus zo zonde, want ik kom nu ook niet meer in de verleiding om een eigen topic te openen daar. Want tja, dat ik misschien op foto 1 iets naar links hang, en op foto 5 mijn hakken niet netjes omlaag heb, kan ik zelf ook wel zien; maar als ik daar een topic open wil ik juist tips krijgen over die dingen die ik zelf níet zie.

Maar de mensen die dat soort tips kunnen geven, reageren volgens mij niet daar.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:21

Dit vind ik ook. Geef ook al lang geen commentaar meer.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:21

het is ook niet altijd makkelijk om hele technische tips te geven aan de hand van foto's, paard en ruiter echt in actie zien is natuurlijk veel handiger. TS'en gebruiken dat ook vaak als excuus "op de foto lijkt dat zo, maar in het echt is dat echt niet zo hoor".

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 22:24

Tja..als het in het echt niet zo is, dan zou 't ook niet zichtbaar moeten zijn op de foto. En ik snap ook wel dat één foto soms een vertekend beeld kan geven, maar 10 foto's heus niet meer.

Maar andersom denk ik; als je geen goede tips kan bedenken, zeg dan niets, maar ga niet zeggen 'blijf naar voren kijken, en ziet er goed uit, leuk paardje!' want dat is ook zo nutteloos..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:26

Ik heb ook regelmatig gehad dat ik een heel verhaal had getyped en dat de volgende die reageerde gewoon exact tikte wat ik al had gezegd, maar dan in eigen woorden. Ja hallo, bedenk zelf ook ff wat nieuws ;) Alsof de TS daar wat aan heeft! Ik heb ook een paar keer gehad dat ik wou reageren, maar dat alle nuttige tips al gegeven waren, dan ga ik niet alsnog exact hetzelfde zeggen als mn voorgangers. Je kunt het wel kort even aankaarten, maar dan moet je wel nog een aanvulling erop hebben.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:32

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:35

Ook dat is zo... Waar mensen zijn, blijf je toch altijd verschillende meningen houden. Het is alleen zo jammer dat de mensen die echt wat kunnen melden in zo'n HAW topic, nu wegblijven door de gang van zaken.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:44

Ik maak me niet zo snel druk om evt. reltopics, maar meer dat commentaar geven vaak niet echt zinvol lijkt. Voornamelijk omdat het inderdaad niet goed overkomt/amazone het er niet mee eens is/ eigenlijk gewoon niet snapt. Met reallife lesgeven is de kracht juist dat je het verschil kan laten voelen (en je dus echt geen onzin zegt), als je commentaar geeft op foto's kan je dat niet.
Opmerkingen als hakken naar beneden, voor je kijken, enz. vind ik inderdaad ook niet echt nuttig. Aan de andere kant is het wel heel nuttig om je hakken naar beneden te houden, maar de uitleg waarom ontbreekt vaak (en daarom is het wat mij betreft écht nutteloos commentaar).

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:49

Ik heb net nog ergens commentaar gegeven. Je kon duidelijk zien dat de persoon in kwestie te groot voor de pony c.q. het paard was.

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:29

Tja ik denk dat je alleen moet reageren als je denkt dat de TS er werkelijk wat aan kan hebben. Het lastige is alleen voor sommigen om het zo te beschrijven dat het positieve kritiek is. Veel posters denken zelf al dat ze het geweldig doen en willen alleen positief commentaar en staan niet open om wat te leren.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 10:54

Maar zet je foto's dan gewoon op ITP en niet op HAW.

En zelfs vermelden dat je best tegen opbouwende kritiek kan, is zinloos; want vaak genoeg zéggen mensen dat wel, maar reageren ze vervolgens toch met 'ja, maar dat was toevallig die dag zo.' 'ja, maar de fotograaf stond scheef'.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:55

Komt dat niet een beetje door de verplichting van commentaar geven?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 11:11

Hoe bedoel je? Mijn punt is dat er vaak juist te weinig commentaar wordt gegeven, en dat het zich beperkt tot de standaardzinnetjes, terwijl er meer dan genoeg te zeggen is. Want als het enige probleem nou écht was dat de ruiter soms naar beneden kijkt; maar bijna altijd is er heel veel meer te zeggen over de rijstijl, maar dat wordt juist nooit genoemd.

En als je echt niets nuttigs weet te zeggen, plaats dan gewoon geen reactie. :P

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:20

Maar er zijn genoeg bokkers die een reactie willen plaatsen maar eigenlijk geen commentaar hebben/willen geven/ niet zien wat er verbeterd kan worden. En aangezien het verplicht is commentaar te geven worden inderdaad de kleine standaarddingen herhaald.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:46

ik vind de standaat zinnetjes soms zo makkelijk gezegt, en hup weer een berichtje erbij. Ipv dat iemand nou uitlegt waarom je je tenen naar binnen moet doen, wat het voor meerwaarde heeft en wat er verder in je been moet gebeuren bij je knie, heup, etc. Als je het zo simpel wilt zeggen zou je in dit geval beter kunnen zeggen hielen naar buiten, dan draait je knie tenminste mee en is het vaak vanuit de heup gedraaid.

Verder denk ik dat als 1 iemand 1 ding goed uitlegd en onderbouwd mensen het een stuk minder gaan napraten.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 14:52

Eigenlijk zouden er gewoon regels moeten zijn voor zowel het plaatsen van een topic daar, als voor het commentaar..

Want inderdaad, als opmerkingen goed onderbouwd worden zijn ze sowieso al veel nuttiger dan wanneer het zomaar geroepen wordt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:56

Tja eigenlijk vragen de topic starters om hulp. Ik vind dat je dan ook alleen moet reageren als je echt berreid bent diegene te helpen en daartoe ook in staat bent. Je hoeft daarvoor echt geen topruiter te zijn, maar wel iets kunnen constateren, opschrijven, mogelijke oplossing geven en onderbouwen.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:02

Ik vind het al heel wat dat je dit topic durft te openen.
ik ben het wel met je eens hoor, het commentaar is weinig inhoudelijk en mensen worden veel afgekraakt en komt er weer ruzie en gedoe in een topic. Waar iemand dus eigenlijk niks aan heeft. ik reageer dan ook echt al niet meer.. Wel erg jammer want je zou er juist zoveel van kunnen leren.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:19

Idd ik ben het ook mee eens dat er echt heel wat word afgezeken, terwijl ik dan eignelijk nog vind dat je niet eens super commentaar kunt geven bij foto´s omdat het echt 1 beeld is, natuurlijk kun je wel iets zeggen maar het is echt maar een momentopname. En dan nog durfen ze van álless te zeggen ..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 20:22

Even voor de duidelijkheid; het gaat mij nu NIET om het 'afzeiken', of het commentaar blíjven geven op één detail. Dat is ook heel erg vervelend, absoluut; maar ik denk dat daar al genoeg over geschreven is.

Waar ik nu op doel is het feit dat er zo weinig diepgang in het gegeven commentaar zit. Want ook van foto's kun je echt wel het een en ander aflezen, vind ik. Een paard wat constant opgekropt loopt, ruiter die scheef zit, paard wat vreselijk op de voorhand valt; allemaal vanaf foto's te beoordelen. Maar vaak genoeg denk ik dat zo'n probleem duidelijk te zien is, en wordt er toch alleen gezegd "ziet er netjes uit!". En dát vind ik zo zonde, het maakt het topic zo nutteloos in mijn ogen..

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:26

Ja dat is natuurlijk waar, maar sommigen die willen er gewoon een opmerking bij en zetten er iets heel simpels neer of hebben er geen verstand van maar dan heb ik zoiets van zeg dan niks!

En ik zeg trouwens ook niet dat je van foto´s niks kunt afzien want tuurlijk kan dat wel maar lang niet ALLES ik merk zelf ook wel dat als ik les heb er echt allemaal dingen boven komen waarvan ik dan soms zelf zoiets heb van : mhaw dit gaat wel redelijk terwijl het echt nog lang niet goed gaat!