Geschiedenis van de stijgbeugel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Geschiedenis van de stijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 20:21

Citaat:
De stijgbeugel is ontworpen begin oktober 732.

De stijgbeugel is voor het eerst (in West-Europa) in cavalerie-context in een bron vernoemd die spreekt over de Slag bij Poitiers, en die vond plaats begin oktober 732 ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:18

Bandida schreef:
Citaat:
De stijgbeugel is ontworpen begin oktober 732.

De stijgbeugel is voor het eerst (in West-Europa) in cavalerie-context in een bron vernoemd die spreekt over de Slag bij Poitiers, en die vond plaats begin oktober 732 ;)

Voor het eerst aan twee zijden toegepast in China in de 4de eeuw AD na zeker 8 eeuwen eerder bedacht te zijn als eenzijdige opstaphulp.

Het is een wonderlijke uitvinding die niet bijzonder succesvol moet zijn geweest.

De hunnen kwamen zonder tot aan Parijs.

Via noord-afrika kwam het pas in 732 in Poitiers.

De kleinzoon van Karel de Grote echter wordt in 860-870 afgebeeld zónder. Dit terwijl zijn dynastie er toch al 130 jaar eerder ´weet´ van had.

Als je dit in het licht zet van de enorme mobiliteit van de krijgers te paard dan lijkt dat een wonderlijk verspreidingsverloop.

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 22:49

Huertecilla schreef:
Als je dit in het licht zet van de enorme mobiliteit van de krijgers te paard dan lijkt dat een wonderlijk verspreidingsverloop.

Nietemin uitlegbaar. Cavalerie was veel meer als krijgers op een paard. Een 'nieuwigheid' zie zo'n diepgaande impact had op ongeveer ieder aspect van de militaire traditie te paard is niet overal pats boem aangenomen en vanaf dag één ingevoerd. Stijgbeugels wil zeggen andere zadels, andere harnassen, andere paarden, andere rijstijl, andere manier van wapens hanteren, andere manier van samen rijden, en ga maar door. De oude traditie van de equites op zijn kop..uiteraard was er weerstand. Functionaliteit wint uiteindelijk altijd echter.
Citaat:
De kleinzoon van Karel de Grote echter wordt in 860-870 afgebeeld zónder.

Dat is mogelijk een stijlfiguur. Bewust en opvallend aanknopen met de Klassieke traditie van ruiterstandbeelden (en dus stijgbeugelloos) om zichzelf in de lijn van de Romeise keizers te plaatsen. Om iets over het werkelijke gebruik van stijgbeugels in die periode te zeggen moeten veel meer bronnen aangesproken worden als iconografie.

Nessah

Re: Geschiedenis van de stijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:09

Hallo,

Het artikel is door mij geschreven met de onderstaande bronnen.

hebben jullie misschien een bron voor mij? Dan pas ik mijn artikel aan met een andere bronvermelding.

Was een lastig onderwerp aangezien elke bron net iets anders aangeeft.

Bedankt alvast :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 09:55

Geen dank..met plezier gedaan hoor.
Ik zal je vanavond wat (correct) bronmateriaal bijeenzoeken. En HC heeft ook vanalles ;-)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:39

Is goed, dan pas ik het aan zodra ik de bronnen heb :)