Is het ban-systeem wel objectief?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

Is het ban-systeem wel objectief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 12:35

Nav dit topic [FZ] Meerdere mensen slechte EA-ervaringen met Boterkoekje? waarin positieve reacties ivm de transacties van Boterkoekje verwijderd werden, stel ik me toch vragen over hoe objectief dit systeem is.

Blijkbaar mogen enkel problemen vermeld worden, maar mogen tevreden bokkers die wél tijdig hun transactie kregen niet hun zegje doen?

Ik heb er alle begrip voor dat moderators stappen ondernemen wanneer transacties niet tijdig of niet volledig geregeld worden. En ik neem ook aan dat hier voldoende onderzoek naar is gedaan vooraleer een bokker omwille van dit een permanente ban krijgt.

Voor de mensen die echter wel correct handelden met Boterkoekje, lijkt het me wel fijn om hen wat tekst en uitleg te verschaffen en op zijn minst ook hun mening te horen. Een verhaal heeft altijd twee kanten.

En op welke manier kan boterkoekje nu nog de betreffende negatieve transacties in orde brengen wanneer ze geen toegang meer heeft tot bokt en bijgevolg dus ook niet tot de bokker met wie ze contracteerde?

Is het ook niet mogelijk om een ban uit te delen enkel voor EA en niet voor heel bokt?

Stopcontact

Re: Is het ban-systeem wel objectief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:43

Ik trek er ook mijn twijfels over, ik ga mee met Laverite.

Ik vind het vreemd dat er gelijk een ban voor heel Bokt wordt uitgedeeld en gelijk permanent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:47

Het is doorgaans niet gelijk, gemiddeld duurde een bemiddelzaak, (toen ik nog modereerde) toch zeker 2-3 maanden waarin een BOT pas als uiterste redmiddel ingezet werd. Dus als er gewoon geheel niet gereageerd werd, en dat werd op allerlei wijzes geprobeerd hoor, per pb, per mail, soms zelfs via iemand anders even nagevraagd of er iets met een Bokker was.

Wellicht heeft betrokken Bokker gewoon niet of nauwelijks gereageerd, of wilde ze op geen enkele wijze meewerken aan de oplossing. Het toverwoord om niet geband te worden was communicatie en meewerken.

Ik weet niet welke berichten er verwijderd zijn, maar zoals in de beginpost staat : alleen reageren bij aanwijzingen hoe er contact verkregen kan worden met de betrokken Bokker, of als iemand weet waarom iemand geheel niet reageert (ziekte, verhuizen, geen internet bijv.). En daarnaast om te inventariseren wie er nog meer gedupeerd zijn.

Daarnaast word de Bokker ook altijd eerst op de hoogte gesteld voor die een ban krijgt, en is dan nog in de mogelijkheid om contactgegevens te noteren (mailadres bijv.) voor het afhandelen van overige transacties.

Een ban voor alleen EA is technisch zeer lastig.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:48

Wat mij opvalt is dat de persoon in kwestie dezelfde dag wordt geband als dat zo'n topic wordt geopend. Ik vind dat eerlijk gezegd wat vreemd, want je zou toch zeggen dat een dergelijk topic wel een paar dagen moet staan om ervaringen in te winnen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:49

heel erg krom idd

maargoed ik ben pasgelee ook geband geweest en had ook een EA transactie lopen
die bokker wachtte op spullen die ze gekocht had van mij en haar adres stond in mijn inbox
kon ik niet bij
dus netjes gemaild naar bokt
maar mooi niet dat ze je gaan helpen :n

dus dan krijg je ook gelijk een negatieve naam op EA kwa verzending spullen :7

nooit mag je negatief uitlaten over bokkers tenzij de mod's er een topic over maken
maar dan mag je ineens geen positieve dingen meer uitlaten :?
is dat niet meten met 2 maten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:50

Evelijn_ schreef:
Wat mij opvalt is dat de persoon in kwestie dezelfde dag wordt geband als dat zo'n topic wordt geopend. Ik vind dat eerlijk gezegd wat vreemd, want je zou toch zeggen dat een dergelijk topic wel een paar dagen moet staan om ervaringen in te winnen.

Ook dat is niet vreemd, dat is gewoon de gebruikelijke gang van zaken : Simmie @ [EA-TK-PP] Welkom op EA TK PP: Te Koop Paarden en Pony's

Citaat:
Gang van zaken

De moderator zal dan proberen contact op te nemen met de andere partij en zijn/haar verhaal aanhoren. Uit het verleden blijkt dat problemen tussen twee partijen in ongeveer de helft van de gevallen op te lossen zijn na bemiddeling door een moderator. Helaas helpt dit niet altijd. Als iemand ervoor kiest om ook na een waarschuwing van een moderator geen uitleg te geven over zijn handelen en alsnog de beloofde afspraken niet waarmaakt, wordt deze persoon permanent geband van Bokt. Een moderator zal dan een topic openen op ForumZaken om te kijken of er meer mensen 'bedrogen' zijn of informatie hebben om zo te proberen alsnog de spullen of hun geld terug te krijgen. Wij raden mensen aan die opgelicht zijn altijd contact op te nemen met de politie.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:53

Inderdaad. Als het 2 à 3 maanden duurt zoals Maya zegt, dan vind ik het achterlijk dat ze diezelfde dag nog is geband.

Dan geven jullie haar ook geen kans meer om eventueel te reageren heb ik het idee. Vind het een beetje vreemd allemaal.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:01

Er kan op Bokt nooit sprake van een objectief systeem omdat er geen onafhankelijke derde is die de ban beoordeeld en uitspreekt en er is geen sprake van mogelijkheid tot verweer voor de ban actief wordt. Er is geen ban-systeem, maar een machtssfeer waarbij er wel regels zijn, maar die worden naar willekeur eenzijdig geïnterpreteerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:08

Frozenstar schreef:
Inderdaad. Als het 2 à 3 maanden duurt zoals Maya zegt, dan vind ik het achterlijk dat ze diezelfde dag nog is geband.

Dan geven jullie haar ook geen kans meer om eventueel te reageren heb ik het idee. Vind het een beetje vreemd allemaal.

Je begrijpt me verkeerd :) Er is, of laat ik het zo zeggen : er zou al een hele bemiddeling geweest moeten zijn. Betrokken Bokker heeft niet gereageerd / werkt niet mee tot oplossen, dus er is besloten om de zaak te sluiten. Betrokken Bokker krijgt een BOT, én er wordt een dergelijk topic geopend, een dergelijk topic wordt dus na het sluiten van het dossier gegeven. Ze heeft al vele kansen gehad tot reageren, maar die niet genomen, of aangetoond niet te willen meewerken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:08

Ik heb contact met boterkoekje persoonlijk en ze heeft zelfs niet eens de kans gekregen om de pb waarinstond dat ze een permanente ban zou krijgt te openen. Daarnaast is er wat ik weet van boterkoekje althans ook via geen enkele manier contact met haar opgenomen vanuit bokt dus het boktteam/mods etc.

In zoverre ik dus van de situatie weet vind ik dit een zeer slechte zaak, erg oneerlijk richting boterkoekje en vind ik het erg jammer dat het zo loopt.

edit: @ maya: wat ik dus begrepen heb (van boterkoekje) is er vanuit het modteam dus géén bemiddeling geweest etc. en heeft zij zelf met essie afgesproken de teugels nog na te sturen deze week.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:11

Ik ben er vrijwel zeker van dat voor de permanente ban werd gegeven, er echt nog wel heel wat over en weer gependeld is en gewacht tot boterkoekje met een reactie kwam. Volgens mij krijgen mensen altijd een tijdje om te reageren. Blijft een reactie uit, DAN wordt er een ban uitgedeeld en dat zal in dit geval waarschijnlijk niet anders gegaan zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:13

Dan vind ik deze situatie uitermate vreemd en kan ik hoogstens zeggen dat er ergens iets foutgegaan is. Dat door een overvolle inbox evt. pb's zijn verwijdert + mogelijk die betreffende pb's. Want zoals ík boterkoekje ken is zij gewoon iemand die hierin heus wel haar medewerking geeft. :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:14

mensen krijgen wel degelijk GEEN reactie tijd
en je word geband en met mazzel als je niet permanent geband bent dan kan je weerwoord geven

wat dsn overigens geen nut meer heeft want je sanctie heb je al gehad :roll:
oftewel het systeem is krom

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:15

Albert schreef:
Er kan op Bokt nooit sprake van een objectief systeem omdat er geen onafhankelijke derde is die de ban beoordeeld en uitspreekt en er is geen sprake van mogelijkheid tot verweer voor de ban actief wordt. Er is geen ban-systeem, maar een machtssfeer waarbij er wel regels zijn, maar die worden naar willekeur eenzijdig geïnterpreteerd.

Psies.
En ook als blijkt dat een ban aantoonbaar fout gegeven is, wordt die niet opgeheven.
Er zijn op bokt mensen die bij elk woord wat ze verkeerd schrijven gepakt worden, en er zijn mensen die vrij hun gang mogen gaan.
Ik vraag me dan altijd af wat ze moeten doen om zoveel goodwill op bokt te krijgen....
Een grote donatie? Bart plezieren?
Ik weet het niet.
Maar het bansysteem is zeker niet objectief en absoluut onderhevig aan het humeur en/of persoonlijke grillen van de mods

Faux

Maartje1990 schreef:
Dan vind ik deze situatie uitermate vreemd en kan ik hoogstens zeggen dat er ergens iets foutgegaan is. Dat door een overvolle inbox evt. pb's zijn verwijdert + mogelijk die betreffende pb's. Want zoals ík boterkoekje ken is zij gewoon iemand die hierin heus wel haar medewerking geeft. :)

Zoals ik haar ken ook. :)

Anoniem

Dat kan ik me haast niet voorstellen. Of Boterkoekje verdraait de waarheid om zichzelf beter te laten voorkomen, of er is een mod gigantisch uit de pan gevlogen en die zal dan wel vandaag of morgen ontzet worden, want dit is tegen alle richtlijnen in.

Maar dan nog : waarom heeft Boterkoekje niet met de betrokken Bokker zelf de zaak afgehandeld of uitgelegd waarom ze het pakketje niet kon opsturen? Als ze dat had gedaan, dan was de andere Bokker niet naar het modteam gestapt om bemiddeling aan te vragen, want dan wist die Bokker waarom het wat langer duurde.

Als zij pb's verwijderd heeft zonder ze te lezen, dan is ze daar zelf behoorlijk dom in geweest.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:16

ikdoemaarwat schreef:
en je word geband en met mazzel als je niet permanent geband bent dan kan je weerwoord geven

Voor de ban is er wel degelijk een tijd om een reactie te geven.
Blijft die reactie uit en komt er geen oplossing, pas dan komt er een ban.
Dat is volgens mij altijd al zo geweest.

Er heeft zich in het andere topic hier op FZ trouwens nog iemand gemeld met slechte ervaringen met Boterkoekje :)

Ze kan altijd nog een verzoek indienen bij de BC :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:19

Cayenne schreef:
ikdoemaarwat schreef:

Voor de ban is er wel degelijk een tijd om een reactie te geven.
Blijft die reactie uit en komt er geen oplossing, pas dan komt er een ban.
Dat is volgens mij altijd al zo geweest.

:)

ja je mag bezwaar maken zeggen ze dan
maar dat gaat met zo een tempo.... :Z
en ja dan heb je je ban dus al gehad, dus wat heeft het bezwaar dan nog voor nut, alsof je het terug kan draaien :roll:
dat is dus krom

en billy heeft gelijk
sommige mensen zijn veel vaker de pisangg dan andere....
en het word ontkent maar de praktijk wijst toch echt wel anders uit :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:20

Dat laatste van die verwijderde pb's speculeer ik alleen dat dat mogelijk perongeluk is gebeurd. Ik weet dat ze zelf al met de betrokken bokker heeft afgesproken dat ze de teugels dus deze week zou opsturen (die was ze namelijk gewoon vergeten). De situatie opzich is wel erg apart door een samenloop van problemen waardoor ik me opzich wel kan voorstellen dat dit vraagtekens opriep bij Essie73 en dat ze daardoor naar het modteam is gestapt.

Maargoed dat is denk ik toch écht een samenloop van problemen waardoor hier misverstanden ontstaan.

@cayenne boterkoekje had geen eens de tijd om de pb te lezen met de ban. Dan heeft ze toch geen tijd om een reactie te geven of wel?

edit: daarbij wás er ook een reactie geplaatst van iemand die juist zei dat die een goede ervaring was en er geen problemen waren. En die reactie is onder het mom 'off-topic reactie' verwijdert. Dus dan mogen er dus enkel en alleen slechte ervaringen genoemd worden?
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 28-08-09 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:21

ikdoemaarwat schreef:
ja je mag bezwaar maken zeggen ze dan
maar dat gaat met zo een tempo.... :Z
en ja dan heb je je ban dus al gehad, dus wat heeft het bezwaar dan nog voor nut, alsof je het terug kan draaien :roll:
dat is dus krom

en billy heeft gelijk
sommige mensen zijn veel vaker de pisangg dan andere....
en het word ontkent maar de praktijk wijst toch echt wel anders uit :j

Er zijn wel vaker bans terug gedraaid, dus wat je hier zegt klopt niet.
en er zit echt wel een reeele tijd tussen om te reageren. Wanneer men online is, is het een kleine moeite om even de bewuste mod te pben die jou om een verzoek tot uitleg heeft gevraagd.
Als men daar niet op reageert, dan is het gevolg ook voor jezelf.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:24

Ik heb nog nooit een verzoek tot uitleg gehad.
Wel eens gereageerd op een ban, die zwaar onterecht was, maar na lezing van het pbtje waarin de ban aangekondigd was, werd ik gewoon geband en kon ik pas weer reageren nadat de ban afgelopen was.
Nu was dat maar een dag, maar toch....
Daarbij is het zo dat de mods zo arrogant zijn dat ze vinden dat ze toch altijd gelijk hebben, discussie is niet mogelijk daar....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:25

De exacte perioden zitten niet meer in mijn hoofd, maar je krijgt eerst een pb met per omgaande te reageren.
Dan een pb en soms ook mail om met binnen 7 dagen te reageren, of je ontvangt een BOT. Reageer je dan nog niet, dan krijg je idd gelijk die BOT, en de tekst wordt je per mail doorgestuurd.

Maar voordat je die BOT krijgt, heb je al eerst een pb gekregen met dat er een BOT aan zit te komen. Altijd. Staat in de richtlijnen.

@ Maartje : dan nog, dan had BK even de andere bokker moeten pb'en dat er omstandigheden waren waardoor het wat langer duurde. Je bent groot genoeg om te handelen, dan ben je ook groot genoeg om zelf ervoor te zorgen dat het juist verloopt.

En de ervaringen, heb ik ook al eerder in dit topic gezegd : men wordt gevraagd om te reageren bij meer negatieve ervaringen die nog niet opgelost zijn. Dit zodat dat eerst opgelost kan worden voor iemands terugkeer op Bokt besproken kan worden. En daarnaast reacties van hoe er met BK contact genomen kan worden. Al het overige is idd simpel off-topic.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:25

verzoek tot uitleg :?
in sommige (meeste) gevallen word die echt niet gevraagd hoor :n
en hoe wil je een ban terug draaien die je al uitgezeten hebt?
beetje krom niet ;)

en wat ook gewoon echt opvalt is dst de modleden en hun " aanhang" (rood,oranje,paars) altijd heel beschermend praat tegenover het "systeem" ook al klopt die niet
word altijd in een weg gedraaid om het goed te praten...

fout of niet fout

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:26

Maartje1990 schreef:
@cayenne boterkoekje had geen eens de tijd om de pb te lezen met de ban. Dan heeft ze toch geen tijd om een reactie te geven of wel?

Ik bedoel in de tijd VOOR ze de pb met de ban kreeg :)
tussen de ban en de eerste pb van een mod zit namelijk nog een heel tijdje.

Edit: Wat Maya zegt dus :D
In zo'n geval heeft ze genoeg tijd gehad om te reageren en actie te ondernemen.
Zo niet, dan zijn de gevolgen voor jezelf.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:29

Boterkoekje hééft ook contact gehad met de betreffende bokker wáárom het langer duurde etc. Betreffende bokker had zelfs het email adres én het mobiel nummer.