Profielplaatjes en ava's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Profielplaatjes en ava's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 18:45

Is het nou echt onmogelijk om het je fikken van andermans afbeeldingen af te blijven? Ava's worden gewoon overgenomen en vervolgens wordt er gezegd dat ze op google gevonden zijn. Na mijn ava en 2 plaatjes uit mijn (vorige) profiel te zijn tegengekomen in het profiel van iemand anders, die ik daar geen toestemming voor heb gegeven, begin ik het spuugzat te worden. :\ Moet je nou echt overal een copyright opzetten? Dwars door de afbeelding, omdat het anders gejat wordt? Dat is toch ook geen gezicht. Het hele spul maar leeglaten dan? Dus geen ava en geen profiel?

_Mariskaa

Re: Profielplaatjes en ava's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:48

Precies, ik erger me er ook aan, ook al heb ik er momenteel nog geen last van. Vind het ook te gek voor woorden dat je niet normaal je foto's kunt plaatsen zonder dat ze gejat worden.
Ik volg dit topic even.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:50

Echt? Waar maken jullie je druk om.....

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 18:51

Om het gebrek aan creativiteit van een ander.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:52

Met alle respect, maar ik vind je verontwaardiging niet helemaal terecht - jij gebruikt toch ook foto's die je van internet hebt gevonden? De foto van Michael Jackson in je avatar en je profiel heb je misschien zelf bewerkt, maar niet zelf gemaakt. Dus als je echt vindt dat je van andermans plaatjes af moet blijven, zou ik die er eerst maar vast afhalen. :)

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:55

Als ze bewerkt zijn is een foto een eigendom van jezelf. Dan heb je dus zelf wat toegevoegd en is de foto dus van JOU. De foto is dan niet meer van de originele versie. Als iemand anders hem dan weer van jou jat staat JOU bewerking weer bij een ander. ;) Dus dat vind ik ook niet kloppen. :n
Laatst bijgewerkt door _Mariskaa op 14-08-09 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 18:56

Shadow0 schreef:
Met alle respect, maar ik vind je verontwaardiging niet helemaal terecht - jij gebruikt toch ook foto's die je van internet hebt gevonden? De foto van Michael Jackson in je avatar en je profiel heb je misschien zelf bewerkt, maar niet zelf gemaakt. Dus als je echt vindt dat je van andermans plaatjes af moet blijven, zou ik die er eerst maar vast afhalen. :)

Je hebt gelijk, bedankt voor de tip :) Probleem opgelost :D

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:01

_Mariskaa schreef:
Als ze bewerkt zijn is een foto een eigendom van jezelf. Dan heb je dus zelf wat toegevoegd en is de foto dus van JOU. De foto is dan niet meer van de originele versie. Als iemand anders hem dan weer van jou jat staat JOU bewerking weer bij een ander. ;) Dus dat vind ik ook niet kloppen. :n

Zo werkt het niet Mariska. In principe mag je een afbeelding waar je het auteursrecht niet van hebt (die je niet gemaakt hebt) niet eens bewerken en zonder de uitdrukkelijke toestemming van de fotograaf of maker. Als je dat toch doet ben je in principe in overtreding: dat is heel wat anders dan dat een afbeelding door het bewerken ineens 'van jou' zou worden ;).

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 19:03

En in het geval van een wel zelf genomen foto, gemaakt tekening etc etc? Moeten we de politie bellen? :+

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:04

Nou dan mag in principe heel bokt geen profiel zonder eigen foto's, want die halen foto's ook van internet af. Google en al die zoeksite's hebben foto's erop staan ZONDER Copyright, en staan dus openbaar. Ik neem aan dat je daar dan foto's van mag gebruiken. Als iemand niet wil dat een foto word gebruikt ben je dan inneens verplicht om een copyright erop te zetten?

TessaVB

Daar is het punt. Erger je dan ook niet hieraan. :)

_Mariskaa

Lyonesse schreef:
En in het geval van een wel zelf genomen foto, gemaakt tekening etc etc? Moeten we de politie bellen? :+

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:06

Ik was hier ook heel erg bang voor, dus heb ik mn profiel als 1 afbeelding gemaakt paardengedeelte volgt nog, als ze dan jatten jatten ze alle's! 8-) Mijn ava heb ik gelukkig nog niet tegen gekomen (en nee die heb ik niet van internet, dat ben ik zelf op die foto, dus als ik hem tegenkom zou ik ook flink pissed worden als het niet eerst aan me gevraagd werd.)

Ik bedoel jatten mag, maar vraag dan wel toestemming en vermeld er ook bij hoe je bij die afbeelding o.i.d. gekomen bent.
Ik heb ook wel iets van een bokker gejat. Een gedicht welke in mijn profiel staat. Ik heb hier keurig toestemming voor gevraagt en gekregen en er staat ook bij vermeld van wie het gedicht is.
Ik had dit ook niet kunnen doen en gewoon neer kunnen plaatsen, maar dat is dan weer echt not done vind ik.

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:07

Teziej schreef:
Daar is het punt. Erger je dan ook niet hieraan. :)

Ik vind dat foto's op bokt nou niet bepaald openbaar zijn. Het is ook een persoonlijk deel. Ik vind het gewoon te gek dat je geen foto's in je profiel kan plaatsen zonder dat ze gejat worden.
Met bewerkingen vind ik het nog steeds anders, op mijn bewerkingen zet ik ALTIJD een copyright, omdat er altijd wel dingen in zitten die uit me eigen eigendom komen. Dus als ik die dan op me profiel zet, ben ik dan verplicht om er een copyright op te zetten? Want er zit nog steeds eigendom van mij in zonder copyright. ;)

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:09

Shanna schreef:
Ik was hier ook heel erg bang voor, dus heb ik mn profiel als 1 afbeelding gemaakt paardengedeelte volgt nog, als ze dan jatten jatten ze alle's! 8-) Mijn ava heb ik gelukkig nog niet tegen gekomen (en nee die heb ik niet van internet, dat ben ik zelf op die foto, dus als ik hem tegenkom zou ik ook flink pissed worden als het niet eerst aan me gevraagd werd.)

Ik bedoel jatten mag, maar vraag dan wel toestemming en vermeld er ook bij hoe je bij die afbeelding o.i.d. gekomen bent.
Ik heb ook wel iets van een bokker gejat. Een gedicht welke in mijn profiel staat. Ik heb hier keurig toestemming voor gevraagt en gekregen en er staat ook bij vermeld van wie het gedicht is.
Ik had dit ook niet kunnen doen en gewoon neer kunnen plaatsen, maar dat is dan weer echt not done vind ik.

Precies, eerst toestemming vragen vind ik wel zo netjes. Maar op bokt word dat dus niet gedaan door sommige mensen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:10

Ik begrijp ook niet helemaal waar je je druk om maakt?
Zou mij niet veel kunnen boeien geloof ik, zoveel mensen nemen hat dan toch niet over.

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:11

Nee maar toestemming vragen, is dat nou teveel gevraagd? Het kost je alleen een pb en wat tijd om toestemming te krijgen.
Geen toestemming is gewoon nee, dus blijf er dan gewoon vanaf.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:12

Mariska, als je interesse hebt in dit onderwerp is dit artikel op de wiki misschien een aanrader: http://www.bokt.nl/wiki/Auteursrecht

Op 99% van de foto's die je via Google kan vinden zit gewoon copyright, dat is niet iets wat er in grote letters op hoeft te staan. Dat een foto op internet staat betekent niet dat iedereen hem maar overal voor mag gebruiken. Dat foto's zonder toestemming gebruikt worden is wel iets wat 'van deze tijd' is. En waar - tot op zekere hoogte - ook niet zo heel veel mis mee is (met een avatar of plaatje van bijvoorbeeld Harry Potter of Michael Jackson in je profiel zal je je geen zorgen hoeven maken om copyrightclaims). Daarmee wil ik trouwens niet het 'van elkaar jatten' van avatars goedpraten: al is het alleen maar omdat het verwarrend werkt als twee mensen dezelfde ava hebben ;)

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:14

Ik kijk dus wel eerst duidelijk of er een copyright zit op de foto die ik wil gebruiken,
zo ja, dan vraag ik eerst toestemming aan de eigenaar van de foto's.
Zo niet, dan neem ik aan dat er geen bezwaar is dat ik de foto's zal gebruiken.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:15

Ik snap je punt maar misschien kan je die personen beter persoonlijk (of in ieder geval via PB) benaderen? Want dan schiet je er wat mee op, met zo'n klaag topic als dit niet. ;)

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:15

Dus je hebt ook toestemming gevraagd om die 4 regels in je onderschrift te zetten?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:16

_Mariskaa schreef:
Ik kijk dus wel eerst duidelijk of er een copyright zit op de foto die ik wil gebruiken,
zo ja, dan vraag ik eerst toestemming aan de eigenaar van de foto's.

Prima. Als je dan in gedachten houdt dat het niet gaat om een tekst met 'copyright' maar dat elke foto automatisch beschermd is met copyright tenzij er staat dat het niet zo is, zit je helemaal goed :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:16

_Mariskaa schreef:
Nee maar toestemming vragen, is dat nou teveel gevraagd? Het kost je alleen een pb en wat tijd om toestemming te krijgen.
Geen toestemming is gewoon nee, dus blijf er dan gewoon vanaf.

Dat jij dan vervolgens nee zegt of gaat het je om het vragen!
Nou, er zijn wel ergere dingen op de wereld denk ik zo!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 19:17

Fijne dooddoener :+ Niemand meer commentaar geven, want er is wel ergens op de wereld iets dat veel erger is :roll:

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:18

Kijk maar uit Teziej, jouw ava vind ik namelijk de leukste hier op Bokt! :D