Kwaliteit Fotokunst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kanzi

Kwaliteit Fotokunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 09:32

Het moet me even van het hart.
Sinds de opsplitsing van UK en FK vind ik de kwaliteit bij FK een heel stuk minder geworden.
Zowel van de geplaatste foto's (veel meer beginnersfoto's) als van de feedback.
Tegelijk zijn een hoop mensen met foto's die erg de moeite waard zijn
daardoor met hun foto's vertrokken naar huiskamertopics.

Ik kan me voorstellen dat het op UK wel overzichtelijker is geworden zonder foto's,
maar is er niet een manier te bedenken om het op FK weer aantrekkelijk te maken
voor iedereen om daar weer te gaan posten?
Meer mensen die dit ook vinden?

Faux

Re: Kwaliteit Fotokunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:55

Totally agree, maar ik dacht; Ik zeg maar niks.
Krijg ik weer over me heen dat ik de arrogante fotografe ben en dat iedereen zo begonnen is. :')

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:53

Hmm, ik ben het met je eens en dat probleem ligt er langer IMO.
Ikzelf ben voorstander van het opsplitsen van topics op kwaliteit, zodat het voor elk niveau leuk blijft om op het forum te komen, maar volgens mij is in eerdere discussies al vaker gebleken dat dit weinig steun krijgt.

Ik kom iig maar weinig op de fotofora, omdat er toch wel veel dezelfde topics worden gepost. Dat zal wel snel arrogant overkomen, maar op Bokt zitten genoeg fotografen die een hoge kwaliteit kunnen garanderen en dat wordt wel enigszins ondergesneeuwd. Wat dus jammer is.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:56

Tja, als je het gaat opsplitsen, zullen de beginners geen feedback meer krijgen van de 'goeden' (om het zo maar even te noemen), en dus ook niet verder kunnen leren.

Imo is het juist een goed systeem, zo kunnen we elkaar toch helpen?
Bovendien is bokt een paardenforum. Ik vind dat de échte professionele fotograferen hun foto's dan maar op een fotoforum moeten zetten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:42

daarom hadden ze het ook beter in beginners en gevorderd op kunnen splitsen vind ik.

En dan kunnen mensen wel zeggen 'ja maar dan durf ik niet op gevorderd te posten' maar dat is toch ect je eigen verwantwoording denk ik dan, want als je het bij beginners post worden je foto's ondergesneeuwd door beginnersfoto's en zul je ook beginnerscommentaar krijgen. Het gaat niet zozeer omde kwaliteit van de foto's, maar met hoeveel kunde de foto's gemaakt zijn.

Maar dat vind ik....

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:52

Menino schreef:
daarom hadden ze het ook beter in beginners en gevorderd op kunnen splitsen vind ik.

En dan kunnen mensen wel zeggen 'ja maar dan durf ik niet op gevorderd te posten' maar dat is toch ect je eigen verwantwoording denk ik dan, want als je het bij beginners post worden je foto's ondergesneeuwd door beginnersfoto's en zul je ook beginnerscommentaar krijgen. Het gaat niet zozeer omde kwaliteit van de foto's, maar met hoeveel kunde de foto's gemaakt zijn.

Maar dat vind ik....

Maar dán komt er weer een volgende discussie :')
Want dan zijn er mensen die posten op gevorderd, en die vinden anderen dan beginners. En dan komen er rellen en nieuwe topics als dit. :Y)

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:53

Ik denk dat je hierin toch niet tot een goede oplossing kunt komen.

Als je het opsplitst in gevorderd en beginners zullen er altijd weer mensen zijn die dat niet 'snappen', plus dat er misschien onenigheid gaat ontstaan over wat gevorderd is en wat niet, wat Marianne al zegt, plus dat de beginners dan inderdaad niets meer aan hun commentaar hebben.. Ik denk dat elk idee m.b.t. FK wel zo zijn nadelen (en voordelen) heeft, en om er al te veel moeite in te steken? :n Nee.. Het is inderdaad een paardenforum. Ik heb ook een ander forum waar ik mijn foto's post als ik professioneel commentaar wil. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:10

_Marianne schreef:
Menino schreef:

Maar dat vind ik....

Maar dán komt er weer een volgende discussie :')
Want dan zijn er mensen die posten op gevorderd, en die vinden anderen dan beginners. En dan komen er rellen en nieuwe topics als dit. :Y)

dat zou dom zijn, want degene die posten kunnen zelf het best bepalen of ze gevorderd zijn of niet. Als iemand al jaaaaren fotografeert en keilelijke foto's post dan kan diegene best wat kritiek hebben, en mocht dat niet zo zijn weet diegene dat hij de volgende keer beter bij beginners terecht kan.

Iemand die net begint en een lelijke foto maakt heeft andere kritieken nodig.

Systeem gaat al jaren zo op bv. DPZ en ook belgiumdigital en zover ik weet gaat dat best aardig :j

Beginners kunnen best goed commentaar krijgen van andere beginners, en daarnaast zullen er ook wel wat gevorderde op die fora zitten die willen helpen. Wat is er mis mee dat beginners niet meteen feedback krijgen van topexperts? Juist andere beginners kunnen zich beter in zo iemand plaatsen lijkt me. En je voorkomt er juist mee dat mensen gaan zeggen 'wat moet dit in vredesnaam op FK' want dat soort foto's kunnen dus bij de beginners terecht.

Zoals ik al zei, kijk eens op dutchphotozone, en belgiumdigital daar doen ze het al jaren zo en dat gaat prima :j

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:17

Menino schreef:
dat zou dom zijn, want degene die posten kunnen zelf het best bepalen of ze gevorderd zijn of niet. Als iemand al jaaaaren fotografeert en keilelijke foto's post dan kan diegene best wat kritiek hebben, en mocht dat niet zo zijn weet diegene dat hij de volgende keer beter bij beginners terecht kan.

Iemand die net begint en een lelijke foto maakt heeft andere kritieken nodig.

Systeem gaat al jaren zo op bv. DPZ en ook belgiumdigital en zover ik weet gaat dat best aardig :j

Beginners kunnen best goed commentaar krijgen van andere beginners, en daarnaast zullen er ook wel wat gevorderde op die fora zitten die willen helpen. Wat is er mis mee dat beginners niet meteen feedback krijgen van topexperts? Juist andere beginners kunnen zich beter in zo iemand plaatsen lijkt me. En je voorkomt er juist mee dat mensen gaan zeggen 'wat moet dit in vredesnaam op FK' want dat soort foto's kunnen dus bij de beginners terecht.

Zoals ik al zei, kijk eens op dutchphotozone, en belgiumdigital daar doen ze het al jaren zo en dat gaat prima :j

Je zegt het zelf al... zie dikgedrukte stukje, dat zijn fotofora ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:21

wat is het verschil dan volgens jou?

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:27

Bokt is een paardenforum met een onderdeel dat fotokunst heeft. Zoals er ook een huiskamer is, een haflinger gedeelte, etc.

Een fotoforum is speciaal voor foto's en fotografen.

Dat is het verschil :)

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 14:39

_Marianne schreef:
Tja, als je het gaat opsplitsen, zullen de beginners geen feedback meer krijgen van de 'goeden' (om het zo maar even te noemen), en dus ook niet verder kunnen leren.

Imo is het juist een goed systeem, zo kunnen we elkaar toch helpen?
Bovendien is bokt een paardenforum. Ik vind dat de échte professionele fotograferen hun foto's dan maar op een fotoforum moeten zetten :)

Maar de 'goeden' komen nauwelijks meer op FK, en geven dus ook nauwelijks meer commentaar daar.
Zo krijg je een neerwaartse spiraal en wordt het nivo steeds lager.
En dat vind ik zo jammer, voor de opsplitsing zat er echt goed materiaal tussen, waar je je als beginner dus ook aan kunt optrekken. :D

Een andere tag misschien, Showcase en Testcase ipv Foto?
Is misschien wat vriendelijker dan Beginner en Gevorderde. ;)

Er moet toch een manier zijn om ook voor de wat betere Boktfotografen FK weer interessant te maken?
Anders hebben we er straks alleen nog maar foto's opstaan van mensen die net een camera
hebben aangeschaft, en dat is niet de bedoeling van FotoKUNST, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:05

_Marianne schreef:
Bokt is een paardenforum met een onderdeel dat fotokunst heeft. Zoals er ook een huiskamer is, een haflinger gedeelte, etc.

Een fotoforum is speciaal voor foto's en fotografen.

Dat is het verschil :)

ja hèhè, ik bedoel met betrekking tot een beginners UK(/FK) en een gevorderde UK (/FK) bedoel ik.

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:51

Ja, testcase en showcase lijkt mij opzich wel wat :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:11

Maar als ik eerlijk ben zijn er op Bokt maar een handje vol fotografen waarvan ik vind dat ze gevorderd genoemd kunnen worden, en dan bedoel ik echt maar een handjevol.

Ik denk dat het grootste probleem van Bokt is, dat er weinig ruimte is voor de andere kijk. Het idee van goede fotografie vind ik hier erg bekrompen. Mijn eigen fotografie reikt bijvoorbeeld een hele andere kant op dan wat het meest hier is, en daarom post ik zelden of nooit wat.

Daar bovenop moet ik eerlijk zeggen dat ik niet het idee heb dat "beginners" zich heel veel aantrekken van het commentaar dat ze krijgen. Ik heb het niet over iedereen maar over het algemeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:29

dat is alleen omdat jij dat handjevol kent omdat niemand nu post. Ik zit in een HKfotografietopic, en dat topic loopt echt storm met allemaal zeer kundige mensen die zich er heel goed in verdiept hebben en écht mooie foto's maken. Ik zou zelf ook wel in gevorderde durfen te posten (zie mijn site; onderschrift)... En mensen weten nu wsl uberhaupt niet eens dat ik fotografeer omdat ik nooit iets post. En zo zullen er wel meer zijn!

en als ik in jouw profiel maak zie ik toch ook foto's die met de nodige expertise gemaakt zijn en geen 'even mijn nieuwe camera uit proberen-foto's' Dus een handjevol weet ik nou zo net nog niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-07-09 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:32

Ja oké, maar zolang die niks van zichzelf laten horen kan niemand weten dat ze er zijn, toch?
En dan gaat het niveau ook niet omhoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:36

nee maar ik denk dat als het opgesplitst wordt en de kwaliteit gaat daarmee omhoog ik wel meer interesse zou hebben om mijn foto's zelf ook te plaatsen. En ik denk dat er zo wel meer zijn, dus ik denk niet dat je nu een realistische inschatting kan doen van fotografen die daar tot hun recht zouden komen.

Maar als je nu op FK kijkt zie je die fotografen over het algemeen niet.

En ik denk niet dat je alleen FK moet opsplitsen in een test- showcase of beginner gevorderd. Maar weer terug moet naar het oude systeem. UK...

Ofwel UK testcase en UK showcase. Want er zijn ook zat mensen die voor de grap eens een tekeningetje maken die prima terecht kunnen in een UK testcase.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:41

Is ook zo hoor, ik zou ook meer op Bokt posten als het niveau hoger lag omdat het nu gewoon een beetje simpel wordt zo.
Maar ik denk dus ook niet dat je nu een realistische inschatting kan doen van of een opsplitsing zin zou hebben, omdat je niet weet hoe het verspreid ligt.
Straks zit je dan met een forum met hoeveel 20?, verder ontwikkelde fotografen, en een forum met tig beginners. :=

Een testcase-UK en een showcase-UK lijkt me dan wel een goed idee omdat het dan wat ruimer is.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 21:53

Ik denk ook niet dat je het op moet splitsen maar juist bij elkaar moet houden.
Gewoon om te voorkomen dat het een woud van subforums wordt.
Misschien een mooi verzameltopic starten voor de nieuw-aangeschafte-camera-foto's?
Tenslotte zijn dat meer technische oefeningen dan inhoudelijke foto's.
Dat scheelt al een hoop extra topics in het rijtje. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:56

als je er weer UK van maakt, en dan UK testcase en dan UK showcase heb je net zoveel subfora als je nu hebt.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 22:04

Ik ben er helemaal voor!
Mods....???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:05

Lijkt mij ook een goede oplossing.
Hoewel ik wel hoop dat er dan toch nog ook goede tips gegeven worden voor beginners. En beginners natuurlijk andersom ook.

Edit: Was trouwens nog wel benieuwd welke HK topics er bedoeld worden?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:26

Een verzameltopic voor "eerste foto's met nieuwe cam" ben ik ook wel voorstander van, die voegen niet veel toe aan het forum maar voor de topicstarters kan het wel fijn zijn als ze hun ei toch kwijt kunnen.

Benieuwd wat het huidige standpunt van de creamods is. :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:30

Ik kan me herinneren dat er voorheen op bokt ook een plek was waar je gewoon al je foto's en kiekjes kon plaatsen voor de leuk. Dat is er nu niet meer, daarom gooit iedereen die toch zijn foto's wil plaatsen ze op FK.