auteursrechten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

auteursrechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 19:52

Shadow0

Re: auteursrechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:04

Alle teksten van de Wiki zijn gepubliceerd onder de "Creative Commons Naamsvermelding Gelijk Delen licentie" ( http://www.bokt.nl/wiki/Help:Licentie )
De teksten mogen dus door andere sites worden gebruikt, maar alleen met bronvermelding, en ze moeten ook zelf de content onder de CC-licentie beschikbaar maken.

In de gevallen die je aanhaalt vind ik het eerder goede reclame voor de Wiki dan bezwaarlijk - een mailtje waarin verzocht wordt om de bronvermelding te plaatsen lijkt me een mooie eerste stap, ik denk dat de mensen dat ook best willen doen.

Zo niet, dan zouden ze verzocht worden om de teksten te verwijderen.

Ik denk dat het het handigst is dat een wiki-teamlid hier even meedenkt om een mailtje op te stellen naar de webmasters. Maar in eerste instantie zou ik het toch vooral opvatten als een compliment: deze tekst wordt blijkbaar erg gewaardeerd :j Als ze er dan nog even de bron bijzetten is het voor iedereen voordelig.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 20:08

Moeten ze niet van tevoren toestemming vragen zeker met die foto's erbij..
Dit is een makkelijke manier om een mooie tekst neer te zetten en er geen werk van te hebben

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:10

Wiki's zijn een beetje lastig als het op auteursrecht aankomt. In principe rust, in NL, op alles wat iemand maakt waar een creatieve beslissing aan ten grondslag ligt, auteursrecht. Dat betekent dat het werk alleen gebruikt kan worden met toestemming van de maker. Wiki's zijn er nou net op gemaakt dat iedereen informatie kan wijzigen, gebruiken en toevoegen.

Of deze websites iets doen wat niet mag, hangt van het beleid van Bokt af. En nu zie ik dat Bokt een Creative Commons licentie heeft (goeie zaak trouwens), waarmee zij aangeven dat het werk verspreid, gekopieert en doorgegeven mag worden onder naamsvermelding. Ik kan zo snel op de genoemde websites geen voorbeelden vinden, dus ik weet niet wat ze overgenomen hebben en of daarbij naamsvermelding bij toegepast is.

Ik zou dit bij Bart of Eline neerleggen. Als betreffende websites iets neerplempen en er niet bijzeggen waar ze het vandaag hebben, is het aan hen om daarop actie te ondernemen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:11

Echwel schreef:
Moeten ze niet van tevoren toestemming vragen zeker met die foto's erbij..
Dit is een makkelijke manier om een mooie tekst neer te zetten en er geen werk van te hebben

Zolang ze bronvermeldig toepassen mag dat onder de CC licentie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:11

Echwel: Nee, de licentie is zo gekozen dat dat niet hoeft. Alle foto's die op de wiki staan zijn ook onder die voorwaarden opgenomen.

(Als je heel diep op de zaken in wilt gaan, dan zou de maker van de eerste site haar eigen foto's ook op die manier beschikbaar moeten maken omdat de pagina als geheel een 'afgeleid werk' is maar... het is volgens mij in niemands belang om daarover te gaan steggelen.)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:12

ik zal het achter de schermen even onder de aandacht brengen.

Bedankt voor je oplettendheid :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 20:13

Dan zal het wel aan mij liggen maar ik vind het hondsbrutaal om dit zo op deze manier te plaatsen.. :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:13

Kaka schreef:
Of deze websites iets doen wat niet mag, hangt van het beleid van Bokt af. En nu zie ik dat Bokt een Creative Commons licentie heeft (goeie zaak trouwens),

Even voor de goede orde: de CC-licentie geldt expliciet voor de wiki, niet voor de forums of het nieuwsdeel.

Citaat:
Ik kan zo snel op de genoemde websites geen voorbeelden vinden, dus ik weet niet wat ze overgenomen hebben en of daarbij naamsvermelding bij toegepast is.

Ik heb even gekeken en die naamsvermelding is niet toegepast, dit zou dus nog wel moeten worden toegevoegd.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:14

[quote="Shadow0"]
Even voor de goede orde: de CC-licentie geldt expliciet voor de wiki, niet voor de forums of het nieuwsdeel.
quote]

Ik zie het ja. Interesting.

Edit, er gaat iets mis met het quoten.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:17

En de foto's die ze gebruikt hebben hoe zit het daar mee.
Want ik heb geen toestemming gegeven dat ze die konden gebruiken.
En daar is de kwaliteit wel zeer belaberd dat het gewoon zonde is van de mooie foto's.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:51

De foto's op de Wiki zijn net als de teksten beschikbaar onder de Creative Commons licentie. Het is dus toegestaan ze te gebruiken, mits de bron erbij vermeld wordt.

In dit geval wordt de bron niet vermeld, dit mag dus niet. Achter de schermen loopt hierover een topic.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 12:47

Nu 9 dagen later is er nog steeds geen copyright of iets dergelijks bij gezet...
Blijf dat een kwalijke zaak vinden..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 16:36

Weet je, ik vind dat eigenlijk wel meevallen :) Het idee van zo'n wiki is toch in eerste instantie dat je informatie beschikbaar maakt voor veel mensen, op een manier dat deze ook hergebruikt kan worden. :j

Ik vind het niet elegant dat ze dat doen zonder bronvermelding (copyright hebben we als wiki nu juist opgegeven, de CC-licensie is iets anders!) maar... wie weet zijn ze op vakantie. Het gaat hier niet om professionele sites of commerciele producten, en als ze er in kleine lettertjes 'afkomstig van Bokt.nl' bijzetten is het al ok, dus... zo'n enorm drama vind ik het nu ook weer niet.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:01

Het is doorgegeven aan het beheer, maar ik heb er ook nog niets van gehoord. Ik zal nog even een keertje pb'en daarover.

Ik ben het in principe met Shadow eens dat het niet zo'n enorm groot probleem is. Maar ik vind wel dat er duidelijkheid moet zijn over wat we doen als we zoiets tegenkomen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 11:06

Daar gaat het mij ook om..
WEl duidelijk vermelden dat jezelf die pagina niet hebt geschreven maar dat dit door anderen gedaan is..

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:09

Mijn excuus voor de late reactie.

We hebben voor de Wiki expres gekozen voor een vrije licentie omdat wij het belangrijk vinden dat informatie tot op een zekere hoogte 'vrij' is. Op die manier kunnen we er immers meer mensen mee bereiken. Maar, er zijn wel een aantal spelregels en de twee hierboven genoemde links houden zich daar niet aan.

Ik ga hen dus in ieder geval een mail sturen met het verzoek om zich te houden aan de voorwaarden van de licensie, en dus in ieder geval de bronvermelding in orde te maken.