Steeds meer 'proff.' bokkers?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Steeds meer 'proff.' bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 16:51

Misschien een rare titel, maar het valt mij de laatste tijd erg op dat steeds meer bokkers het veel beter weten allemaal, dan een andere bokker die het net anders forumulierd, of die het anders zou oplossen. Hierdoor ontstaat er (vaak) een hevige discussie, waar snel ook persoonlijke 'aanvallen' worden getypt. Wat dan niets met het topic te maken heeft.

Geldt het dan niet meer, dat het een forum ook voor verschillende vragen, dat er ook verschillende oplossingen zijn? Accepteren bokkers het minder snel tegen woordig dat er dan ook een andere oplossing kan zijn?

Zie ik het verkeerd, of is heel bokt de laatste tijd 'proffesioneler' aan het worden?

Tivoli

Re: Steeds meer 'proff.' bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:54

Betweters heb je altijd en overal...
Niet alleen op bokt,maar ook daarbuiten.
In het echte leven moet je daarboven staan,op bokt ook.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:57

Er zijn natuurlijk ook bokkers die op bepaalde gebieden meer kennis hebben dan anderen, maar er zijn er ook die dat alleen maar denken :D
Vergeet niet dat er ook nog bokkers zijn die niet of weinig van hun standpunt willen wijken en niet (willen) accepteren dat er nog meer wegen naar Rome leiden, zo kom je inderdaad al snel aan discussies volgens mij.

kooimha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:58

Betweters heb je idd altijd overal, maar ieder heeft zo zijn eigen manier van met zijn paard omgaan... En ieder vind de eigen manier dan ook de beste, anders zou je het wel anders doen toch?!

Wat betreft de discussies; die moet je gewoon uit de weg gaan :+ Tenzij het echt gebaseerd is op goede argumentatie en dat voor beide stellingen wat te zeggen is, maar als dat het geval is dan geven beide partijen het meestal ook wel aan dat de ander ook gelijk kan hebben, maar in diens mening toch niet helemaal. Dat zijn dan ook de discussies waar je wijzer van wordt & waar je je eigen plan uit kunt trekken.. :)
En voor de rest, lekker laten kletsen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:13

Hoi Engeltje, vind je berichtje wat tegenstrijdig.

EngeltjeS schreef:
Misschien een rare titel, maar het valt mij de laatste tijd erg op dat steeds meer bokkers het veel beter weten allemaal, dan een andere bokker die het net anders forumulierd, of die het anders zou oplossen. Hierdoor ontstaat er (vaak) een hevige discussie, waar snel ook persoonlijke 'aanvallen' worden getypt. Wat dan niets met het topic te maken heeft.

Mss neem ik dit te letterlijk, maar wat is nu je punt. Je zegt dat er bokkers zijn die meer ervaring hebben, daar is toch niets mis mee? Of heb je moeite met bokkers die 'koppig' toch niet bereid zijn om eventuele tips in overweging te nemen?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 18:44

@ chiqa, ik probeer het uit te leggen hoor :P haha
er is niks mis mee, dat bokkers die meer ervaring hebben, hun ervaring ook delen.
Maar in mijn belevenis, is dat sommige bokkers, te erg hun ervaring er door drammen, en andere manieren afkraken.

ik hoop dat het zo duidelijk is?
en ik heb in enkele topic's gelezen, dat 'deze' bokkers, dan in het profiel kijken van de ander, en daar op een reactie geven etc.
terwijl het daar dan niet overgaat, dus offtopic ;)

en idd, je hebt in het leven ook betweters, en vak sta ik er ook boven, en ik laat het op bokt meestal ook varen.
(net als in de realiteit ;) )
maar het viel me zo op de laatste tijd.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:47

Zoals ik ervaren heb weet bokt het altijd beter, en heeft overal commentaar op. Ook kunnen ze stinkend jaloers zijn en allerlei rare dingen verzinnen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:52

Er IS gewoon veel kennis op bokt......... en ook heel veel onkunde, er word ook heel, heel veel onzin verkocht....... en dat zijn de dingen die theoretisch gruwelijk gaaf klinken, maar in de praktijk niet werken.

Zo door de jaren heen weet ik bij welke bokker ik voor welke vraag moet zijn. En welke bokkers er zinvolle (ook al passen ze niet in mijn straatje) dingen zeggen, en welke bokkers maar beter niks kunnen zeggen.

Mensen die vinden dat bokt hard is, veroordelend of drammerig is hebben wellicht een andere kijk op de werkelijkheid dan een buitenstaander :)

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:56

Vind ik ook, vooral in het foto topic. Je kunt niet van één of twee foto's afleiden of iemand ontzettend oneerlijk met zijn of haar paard om gaat.

Ook ik heb wel eens een 4jarige met een slof gereden, of met sporen, of een klap met de zweep gegeven.

Ben ik dan meteen een paardenmishandelaar? Nee.. iedereen geeft zijn of haar paard wel eens een goeie tik, en ook onterecht. Ook ik...

Nou moet ik er wel bij zeggen, je kunt iets heel anders lezen dan dat het is geschreven. Soms komt het boos over, of gebruik je net die verkeerde woordkeuze en komt dat niet goed aan op mede-bokkers.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:58

het is ook gewoon makkelijker om wat via je computertje te zeggen dan in het echt, want nu zit je veilig anders niet.. :+

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:01

KiWiKo schreef:
Er IS gewoon veel kennis op bokt......... en ook heel veel onkunde, er word ook heel, heel veel onzin verkocht....... en dat zijn de dingen die theoretisch gruwelijk gaaf klinken, maar in de praktijk niet werken.

Inderdaad, je kunt veel van bokt leren. Al is het maar leren hoe het niet moet. :')

Verder is dit gewoon een heel groot forum, met veel mensen en veeel meningen...
Het is ook een beetje aan jezelf wat je met die ''aanvallende'' personen doet. Ik heb al vrij veel eelt op mn ziel gekweekt dus een vinnige reactie van iemand die ik niet eens ken raakt me niet echt. ;)
Al krijg ik die maar zelden. Moet ook zeggen dat ik me steeds minder op de paardgerichte/tipgevende subforums begeef. :o Volgens mij heb je daar wel de grootste kans op discussie. :o
En bevalt het niet, dan duw je op ''kruisje.'' Het is maar internet. :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 19:04

DDW1190 schreef:
het is ook gewoon makkelijker om wat via je computertje te zeggen dan in het echt, want nu zit je veilig anders niet.. :+

ja ik moest hier eerst om lachen, en het is ook wel waar hoor!

maar het viel me de eerste jaren van mijn verslaving mee, maar nu ik zelf ook meer in de paardenwereld aan het verdiepen ben, kijk ik ook meer op bokt voor praktijk. dus ook bij de foto's inderdaad.

en ik schrik er vaker van dan ik wil hoor in de topic's die ik bekijk.
en er is ook veel kennis, gelukkig maar. Daarom vind ik bokt.nl zo leuk :) maar dit 'stoort' mij dan toch :) vandaar het topic ;)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:06

ja inderdaad, er word soms zo heftig gereageerd in foto topic, maar dat zegt niks, sommigen laten alle foto's zien, anderen alleen de mooie terwijl het rijden totaal niet goed ging!

ik vind dat je hier zo ander beeld van krijgt!
ben ook niet zo vaak te vinden in zo een topic vind ik en hou me er liever buiten.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:14

Ik weet niet of ik er wel behoefte aan zou hebben om bijv een fototopic te openen bij HAW. ''Vroeger'' was het toch een stuk gemoedelijker.
Regelmatig vind ik het commentaar niet opbouwend of de persoon in kwestie word helemaal afgekraakt. Zeer regelmatig worden deze (negatieve) reacties nog tig keer herhaald. Inderdaad een kwestie van ''de beste stuurlui staan aan wal''.

Mensen doen zich ook vaak anders voor ben ik achter gekomen na meerdere boktmeetings. Ik ben niet veel anders dan in het echt, maar tijdens meetings waren de bokkers met de grootste bek niet zelden de stilste en meest verlegen persoon. :)
Dus forumreacties neem ik wel met een korreltje zout. :)
Niet te druk maken dus. ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:20

ik kan ook best uit de hoek komen zeker bij haw.

Maar ik vind het ook niet erg als mensen bij mij uit de hoek komen........ tis altijd een groot leerproces.

Waar het vaak fout gaat is als een TS een commentaar krijgt, en die vol in de verdediging schiet. DOE wat met je commentaar OF vraag er niet om :)

veren in iemands reet steken terwijl ze niet passen is veel pijnlijker :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:20

Bedankt voor je uitleg Engeltje, dus al sik het goed begrijp erger jij niet aan de kennis op bokt, maar aan het opdringerige.
En mensen die zelfs zo ver gaan om delen uit je profiel dr bij te halen.
Wbt de profielen dr bijhalen, zelf vind ik dat juist altidj prima (Als dit met respect gaat natuurlijk) Want hoe vaak zie je iemand een verhaal neerzetten waarin het profiel het tegendeel wordt aangetoont, dat wekt natuurlijk vragen op :)

Iessie schreef:
Het is ook een beetje aan jezelf wat je met die ''aanvallende'' personen doet.

En hier ben ik het dus volkomen mee eens. Het ligt er niet aan hoe opdringerig een bokker een voet tussen je deur probeert te zetten, maar veel belangrijker voor het vervolg van de discussie is, hoe ga jij daar mee om :)
Niet elke bokker voelt zich namelijk voor de regel meteen aangevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:23

Chiqa schreef:
Mss neem ik dit te letterlijk, maar wat is nu je punt. Je zegt dat er bokkers zijn die meer ervaring hebben, daar is toch niets mis mee? Of heb je moeite met bokkers die 'koppig' toch niet bereid zijn om eventuele tips in overweging te nemen?

Hmmm. Ik denk eerder dat het erom gaat dat mensen 'tips' op een vervelende wijze geven. Dus hooghartig, of met een 'betweterige' achtergrond. Of mensen die topics maar half lezen en dan op basis van veronderstellingen en aannames allerlei tips gaan geven.

Het gaat om de manier hoe je iets zegt of duidelijk wilt maken. En dat werkt twee kanten op, zowel de 'gever' als de 'ontvanger'.

Ik denk dat weinig mensen te koppig zijn, eerder dat ze zich aangevallen voelen, of niet kunnen omgaan met hoe de ander reageert. Of het gewoon niet snappen.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:28

somige mensen doen het er ook gewoon om, die gaan gewoon overal tegenin! :P

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 19:31

@ maya, ja je hebt het goed verwoord.
de tips worden op een vervelende wijze inderdaad gegeven

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:39

@ Maya, ik weet dat ik soms ook hooghartig en betweterig over kan komen........ Ik weet dat dit zo is.

maar het gekke is dat ik het eigenlijk nooit zo bedoel.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:47

De tips worden soms wat hard geschreven maar aan de andere kant is het wel een spiegel die je even wordt voorgehouden. Ik kan ook zo lekker met m'n kont draaien maar probeer toch juist meer to the point te reageren. Soms is zo'n reactie zonder mooie verpakking wat hard maar het geeft wel duidelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:53

Maar, nav Less' opmerking, omdat je iemand (wilt) confronteren, betekent het niet dát het dus bot mag. Je kan dingen ook kort, bondig en vriendelijk zeggen. En kijk n beetje naar de ontvanger, er mag best wat milder naar 'domme' vragen of opmerkingen gereageerd worden...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:55

domme vragen bestaan niet :D

en mensen confronteer ik allen maar met het hier en nu, alsof ik er tijd voor zou hebben om iemand helemaal uit te pluizen :D :D

Ik zeg altijd alleen maar wat ik constateer uit de post of foto........ en daar baseer ik een mening over.

en mijn mening kan morgen heel anders zijn als ik andere dingen lees of zie :)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:13

Maya schreef:
Maar, nav Less' opmerking, omdat je iemand (wilt) confronteren, betekent het niet dát het dus bot mag. Je kan dingen ook kort, bondig en vriendelijk zeggen. En kijk n beetje naar de ontvanger, er mag best wat milder naar 'domme' vragen of opmerkingen gereageerd worden...

Ik doelde niet op 'domme' vragen Maya. Ik stel zelf ook wel eens vragen die voor een ander misschien heel voor de hand liggend zijn.

Even een toelichting:
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn nekharen overeind staan bij het zien van foto's waarbij paarden op te jonge leeftijd te veel wordt gevraagd. Om maar een voorbeeld te geven. En 9 van de 10 keer krijg je dan als argument "dit is mijn mening, ieder mag het op zijn eigen manier doen". Op zulke momenten helpt vaak een duidelijke eerlijke reactie die er niet omheen draait. Tegenwoordig schijnt het uitvoeren van je eigen mening vrij te pleiten dat er maar van alles met paarden mag worden uitgespookt. Gezond verstand is ver te zoeken en allerlei idyllische plaatjes van bekende ruiters probeert men te gekopieerd. Juist omdat er niets meer gezegd mag worden loopt het soms zo uit de hand dat paarden meer een poppetje zijn dan een dier met dierlijke behoeften. En zo kan ik nog wel door ratelen :D . maar laat ik dat niet doen...

Piaffe123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:15

Als we bokt moeten geloven rijd half bokt GP :D