oog om oog, tand om tand ??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marie83

oog om oog, tand om tand ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 15:08

Ik open een topic om iets wat ik heel vaak opmerk op bokt.
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening hierover..

Er lopen nogal wat mensen rond op de wereld die dingen uit voeren die niet door de beugel kunnen.
Zwaar aggressief gedrag of gewoon niet te accepteren gedrag. Helaas, die zullen er altijd zijn.
Ze komen in het nieuws en ook hier op bokt regelmatig voorbij.
Vaak staat er commentaar bij van bokkers zoals t volgende:

Ze zouden die persoon eens moeten verdrinken
Hij zou zelf eens moeten voelen hoe het is om ........
Als ik diegene was tegen gekomen zou ik hem zelf zn hoofd inslaan
onverdoofd castreren die handel
enz enz enz
(bovenstaande zijn geen quotes ik wil niemand persoonlijk aanvallen, bovenstaande is een samenvatting van wat ik overal tegenkom)

Is dit normaal?? Ok gedrag van mensen kan je kwaad maken, maar dit soort uitspraken getuigd echt van dommigheid naar mijn idee... ;( In feite ben je minstens zo slecht bezig als degene waar je kritiek op levert..
Ik snap dat het leuk is om een boodschap kracht bij te zetten en dat het stoer staat en een beetje overdrijven geen kwaad kan. Maar ik denk dat dit een van de redenen is waardoor veel mensen denken het recht in eigen hand te kunnen nemen, en gewoon vervallen in hetzelfde gedrag.. |o

Ben benieuwd wat jullie er van vinden en of we bokt iets minder haatdragend kunnen maken ;) .
Brand los!

PussInBoots

Re: oog om oog, tand om tand ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:11

Ik ben het met je eens dat er nogal eens ongefundeerde uitspraken in topics worden gegooid die op zn zachts gezegd bijna angstwekkend zijn.

Vaak zijn dit de "schapen" onder ons die na het lezen van één zon opmerking er nog een schepje bovenop doen. De reactie is vaak ook niet langer dan die ene opmerking....en ik denk dat je juist deze mensen niet gaat bereiken om dit niet meer te doen.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:13

stoere praatjes net als iedereen die roept als er iemand aan mijn familie komt dan ...... (vul in met dreiging)

Ik heb t gemerkt..... bedankt

loze praat

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:30

zouden deze opmerkingen niet komen uit onmacht? ik keur het niet goed hoor, echt niet.
maar in sommige situaties kan ik me voorstellen dat je als bijv. ouder van een slachtoffer dit soort opmerkingen gaat maken.

ik vind het niet kunnen dat dit te pas en te onpas gezegd wordt, maar werkt dan het nederlandse rechtsysteem daar dan niet een beetje aan mee?
je hoort op televisie/radio zo vaak dat een misdadiger een straf krijgt dat lager is dan de eis van het OM. als je tegenwoordig een moordpleegd ben je zo weer vrij.

ik denk dat wanneer de straffen van justitie zwaarder zijn en langer dat deze opmerkingen van mensen minder geplaatst zullen worden.

Sietez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:33

Ik denk dat je zulke uitspraken niet al te serieus moet nemen, ik denk dat het idd ook uit onmacht komt. Daarnaast kunnen woede en agressiegevoelens ook een rol spelen.
Tja of het normaal is.. Het kan natuurlijk wel bedreigend overkomen maar ik kan de gevoelens van mensen en slachtoffers soms ook wel begrijpen.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:04

Op zich had Hammurabi het nog niet zo slecht bedacht, het zou afschrikwekkend moeten werken.
En ik denk dat zoals sammy78 zegt, te maken heeft met de strafeis in Nederland. In de ogen van veel mensen komen criminelen veel te makkelijk onder hun straf vandaan en zijn ze vaak te snel weer op vrije voeten. Daarnaast is het ook vaak een uiting van onmacht en woede om gebeurtenissen die mensen verafschuwen.

Ik keur het niet goed, maar ik kan het in sommige gevallen best begrijpen dat mensen zoiets roepen. Bijvoorbeeld bij pedofilie en dierenmishandeling.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:29

[NM] -> [FZ]

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:08

Heb ik ook ooit een topic over geopend. Mods zeiden dat het gewoon uiting van frustratie is en toegelaten.

Helaas.

marie83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 18:27

OK uiting van machteloosheid en woede kan ik begrijpen. Als je er tenminste bij betrokken bent.
Maar iedereen die gewoon even meeleest, maar de helft van de achtergrond info kent,
roept meteen, opknopen die handel enz.
Ik snap niet wie dat uberhaupt durft... :n

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:28

Ik begrijp wel dat sommige mensen zo reageren, ze zijn boos over de daad van diegene.
Maar tegenwoordig kun je alles op internet zetten, waarom zo'n zinnetje dan niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:29

Tja op internet spreken mensen nog al makkelijk hun gedachten uit, hebben we allemaal nooit eens zulke gedachten?

Het opschrijven is dan weer een tweede, maar in hoeverre zullen deze mensen in het dagelijks leven ook zo praten??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:27

[NM] Kat levend geroosterd

TS bedoel je reactie's als bv in dit topic?
Zou me haast zorgen gaan maken als die reactie's dr niet zouden zijn!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:32

Vind jij het niet normaal dat mensen hun emoties kunnen beheersen?

(Heb het topic niet gelezen overigens want anders voel ik me de hele avond naar vrees ik.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:30

BraveSpots schreef:

Ik vidn het normaal dat mensen hun emotie's kunnen beheersen alleen weet ik niet wat deze vraag met dit topic te maken heeft ;)
Ik vind het heel menselijk dat mensen 'geraakt' reageren op een paar koters die een kat 'voor de lol' in een oven proppen en levend laten verbranden.
Verwacht jij daar echt sociaal pedagogisch correcte reacties op, dat ga je toch niet menen?

BraveSpots schreef:
(Heb het topic niet gelezen overigens want anders voel ik me de hele avond naar vrees ik.)

Waarom voel jij je de hele avond naar als ik vragen mag, om de reactie's of mag ik hopen om dat arme dier wat levens verbrand is?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:44

Chiqa schreef:
BraveSpots schreef:

Ik vidn het normaal dat mensen hun emotie's kunnen beheersen alleen weet ik niet wat deze vraag met dit topic te maken heeft ;)
Ik vind het heel menselijk dat mensen 'geraakt' reageren op een paar koters die een kat 'voor de lol' in een oven proppen en levend laten verbranden.
Verwacht jij daar echt sociaal pedagogisch correcte reacties op, dat ga je toch niet menen?

BraveSpots schreef:

Waarom voel jij je de hele avond naar als ik vragen mag, om de reactie's of mag ik hopen om dat arme dier wat levens verbrand is?

Op je eerste vraag, nee dat verwacht ik niet, zo realistisch ben ik wel. Maar ik kan er evengoed niet inkomen hoe je zoiets uit je mond/toetsenbord kan krijgen. Ik zou zulke reacties/woorden nooit gebruiken in het echte leven, dus doe ik dat niet op bokt ook. De conclusie waartoe ik dus kom: Oftewel zijn mensen heel anders op het internet dan in het echte leven, oftwel schelden ze er ook maar wat op los irl?
Ik vind het ergens ook een deel toegeven aan degene die het leed veroorzaakt. Of zo voelt het voor mij teminste. Je respect voor de wereld overboord smijten, zo verlaag je het niveau van de maatschappij alleen maar (nog meer).

Op je tweede vraag: uiteraard door het leed van die kat. Dierenleed is één van de dingen die ik persoonlijk erg moeilijk mee kan om gaan. Als ik zoiets lees voel ik me daar echt rot bij, voor uren/dagen. Bij gevolg steek ik deels maar mijn hoofd in het zand. Niet correct maar anders trek ik het echt niet helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:08

Bravespots...ik denk dat je doordraaft, je uitten of werkelijk tot daden overgaan lijkt me vrij logisch dat die twee niet samengaan ;)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:12

Chiqa schreef:
Bravespots...ik denk dat je doordraaft, je uitten of werkelijk tot daden overgaan lijkt me vrij logisch dat die twee niet samengaan ;)

Volgens mij is het topic wat je aanhaalt een levend voorbeeld dat deze twee helaas wel samengaan...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:15

Chiqa schreef:

Ik vind het gewoon jammer dat degene die zulke laffe daden doet ook nog eens in staat is om de onbeschofte kant van mensen naar boven te halen (waarmee ik in de eerste plaats op het schelden doel).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:42

Dus hiermee beweer jij dat jij altijd een perfect en verantwoorde reactie dr uit weet te persen, ook bijvoorbeeld als je eigen handel getroffen wordt en jij gedupeerde bent.
Wacht ook maar...antwoord heb je al gegeven :)
Mag ik zeggen dat ik dat haast onmenselijk vindt?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:03

Nee hoor, zeker niet altijd, maar ik probeer het wel. Is dat dan iets fouts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:09

Ik zeg niet dat het fout is, alleen vidn ik het zo....robotachtig.
Stel in het ergste geval wordt je huis door wat randdebielen in de fik egstoken, en je kan alleen je huid nog redden, de rest allemaal afgebrand door zinsloos geweld.
Kan me dan NIET voorstellen dat er alleen maar een correct verantwoord antwoord uitkomt, vandaar mijn opmerking dat ik het niet meer dan menselijk vind dat mensen zo reageren.
Heeft niets maar dan ook niets met dit persoon te maken.
Enige verantwoording lijkt me vrij overbodig.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:14

In sommige kwesties denk/zeg ik ook zulke dingen..En dan heb ik het niet over kleine dingen natuurlijk. Maar als later mijn dochter, of nu mijn vrienden/familie/gezin/paarden/dieren in het algemeen iets wordt aangedaan deins ik nergens voor terug..en verlagen tot de dader zijn/haar niveau? Graag..heel graag. Flink straffen, geen straf is erg genoeg dan. En dan kunnen mensen nu zeggen dat ze zich niet verlagen maar als het moment er eenmaal is praten ze anders. Ik vind het juist enorm vervelend dat sommige daders een alibi/een recht wordt aangepraat..vroeger kwam er niet veel ongein als mishandeling en dat soort rare dingen voor door de grovere straffen. Van mij mogen ze dat weer invoeren. Als ik dan weer op het nieuws hoor over gezinnen die hun eigen dochters hebben vermoord ga ik wel lelijke dingen zeggen.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:21

Tussen iets roepen en iets doen...dat is voor de meeste gevallen wel een heel groot verschil. En hoewel de straffen in Nederland soms best laag uitvallen (te laag als je publieke opinie een beetje peilt) hoor je eigenlijk niet zo veel verhalen over "eigenrecht".

Nee sterker nog...als mensen dat doen worden ze door de rechtbank dubbel en dwars aangepakt. Zo heeft een aardappelboer bij ons uit de stad een gozer een keer knock-out geslagen omdat die zijn winkel overviel en hem bedreigde met een mes...

Vervolgens kreeg de aardappelboer een zwaardere straf dan de overvaller. Het is krom, maar zo gaat dat blijkaar in Nederland. Eigenrecht wordt zwaar bestraft.

Ik zou me dus geen zorgen maken om mensen die die dingen zeggen. Ik ben ook heel eerlijk, ben totaal niet agressief aangelegd of wat dan ook (laatste klap dateert toch zeker uit mijn basisschooltijd) maar als mensen aan mijn dieren of (toekomstige) kinderen zitten. Dan zijn ze écht nog niet jarig en dat meen ik ook.