artikel "de geboorte"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marrlinde

artikel "de geboorte"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 11:23

ik heb een artikel geschreven over de geboorte van het veulen. als iemand nog een aanvulling heeft of foto's om er bij te doen, plaats maar een berichtje ;)

________________________________________________________________________________________________________________

De geboorte

Nadat er ongeveer 11 maanden dracht voorbij zijn gegaan, wordt het veulen geboren. Dat gaat in een aantal stappen.

Voortekenen
De meeste merries geven al vanaf een aantal dagen voor de bevalling voortekenen. Voortekenen zijn o.a. slappe banden, een losse vulva, de uier vult, de slijmprop die loskomt en kegelen of harsdoppen. Ook wordt de merrie steeds onrustiger, wil haar stal het liefst niet meer uit, gaat rondjes lopen, zweten, stampen met de achterbenen, happen en kijken naar de buik, en slaan met de staart. Ook kan het dat de merrie een tijdje voor de bevalling gaat liggen, en kreunen. Het veulen gaat dan voor de laatste keren draaien in de goede houding voor de bevalling. Als een merrie eenmaal gaat kegelen, wordt het veulen over het algemeen wel binnen 48 uur geboren. Als het te lang duurt, moet de dierenarts gewaarschuwd worden.

De bevalling
Als de bevalling echt begint, gaat de baarmoeder een samentrekkende beweging maken, waardoor het veulen tegen de baarmoedermond aanduwt en de merrie ontsluiting krijgt. Als de ontsluiting voldoende is, komt de vruchtblaas eruit. Door de druk klapt deze kapot en komt het vruchtwater er uit. Daarna komen de voorbeentjes eruit, waar dan het hoofdje op ligt. Als je maar 1 beentje ziet, of geen hoofdje moet de dierenarts er zo snel mogelijk bij komen. Als de merrie nog niet ligt, doet ze dat nu meestal wel. Als het hoofdje eruit is, moet het vliesje om de neus kapot gemaakt worden, om stikken te voorkomen. Daarna gaat de merrie meepersen, waarna de bevalling vaak binnen een minuut of 20 wel gebeurt is. Soms blijven de achterbeentjes nog even in de merrie zitten, die komen er vanzelf wel uit als of de merrie of het veulen probeert te gaan staan. Dan zal ook de navelstreng breken, wat meestal van zichzelf op de goede plaats gebeurt.

De nageboorte
Nadat het veulen eruit is, hangt de nageboorte nog aan de merrie. Die perst de merrie er binnen een uur of 3 uit. Gebeurt dat niet, dan moet er gekeken worden wat er aan de hand is. De veearts kan dan een injectie geven, of de nageboorte er af ‘pellen’. Het is belangrijk dat de hele nageboorte eraf komt, om infecties te voorkomen.

Het veulen
Na de geboorte likt de merrie het veulen schoon, eventueel kan je het veulen een beetje droogwrijven met een handdoek of een plukje stro. Binnen een uur zal het veulen proberen te gaan staan, wat in het begin nog een beetje wankel gaat. Als het veulen eenmaal staat, gaat het opzoek naar de uiers van de merrie, om de eerste melk, de biest, binnen te krijgen. Als het te lang duurt voor het veulen drinkt, moet het even geholpen worden. Na enkele uren moet ook het darmpek er af zijn, de eerste mest die erg donker en hard is. Daarna wordt de mest weer dunner en lichter. Als het darmpek er niet af komt, moet de dierenarts worden gebelt. Die kan dan kijken wat er aan gedaan kan worden. De mogelijkheid is er dan om een klysma toe te dienen, die zorgt dat het darmpek wat zachter wordt, waardoor het makkelijker uit te poepen is voor het veulen.
De eerste levensdag van het veulen, is het goed om een veulenprik te geven, die geeft het veulen wat antistoffen mee. Sommige dierenartsen geven ze niet, maar als je het wel wilt kan je er om vragen.

Complicaties
Het komt soms voor, dat er complicaties optreden tijdens de bevalling. Heel vaak gaat het ook goed, maar als er iets mis gaat moet er snel ingegrepen worden.
Als je merrie Red Bag Delivery heeft, moet er snel ingegrepen worden. De nageboorte, een rode zak die in aan de baarmoeder vast zat, heeft dan al losgelaten en wordt tegelijk met het veulen al naar buiten geperst.
als je opmerkt dat er bij de geboorte iets aan de hand is, is het verstandig om direct een diernarts te bellen.

Bronnen:
http://www.foalcam.nl/
http://www.dierenklinieklemmer.nl

________________________________________________________________________________________________________________

lijk het een beetje ergens op? := het is het eerste bericht wat ik schrijf, dus tips zijn welkom ;)

groetjes marlinde
Laatst bijgewerkt door marrlinde op 30-05-09 11:56, in het totaal 3 keer bewerkt

Aurora3

Re: artikel "de geboorte"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 11:37

Ik vind het een heel goed artikel.

Je schrijft bij voortekenen een keer veulen waar je volgens mij merrie bedoelt, maar voor de rest heb ik bijna geen spelfouten of erg kromme zinnen ontdekt.

Inhoudelijk vind ik het ook een goed artikel, alleen dat verhaal over dat klysma als de darmpek niet afkomt zou ik enigsinds aan willen passen. Dat gebeurt wel, maar dat is echt een laatste redmiddel, daarvoor zijn er nog wel wat andere opties.

Je schrijft ook dat de veulenprik een inenting is, daarmee suggereer je dat het veulen een soort van verzwakte ziekte ingespoten krijgt waartegen het antistoffen aanmaakt. Dat kan niet, want de eerste paar maanden maken veulens zelf geen antistoffen aan. Het immuunsysteem werkt dan namelijk nog niet.

En de laatste alinea begin je met er zijn vaak complicaties, daar ben ik het ook niet helemaal mee eens. Bij paarden gaat het meestal goed, maar als het fout gaat gaat het ook gelijk goed fout.

Ik ga je artikel plaatsen op de Wiki en ik zal achter de schermen eens overleggen voor schrijftoegang ;)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 11:38

òkee ;) moet ik het nog wijzigen nu of doe je dat zelf? :)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 11:43

Nou weet je wat, wijzig jij hem maar.

Laatste regel zit nog een typfoutje in (dierenarts)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 11:44

is goed, ga ff wijzigen ;)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 11:56

hij is gewijzigd ;)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 12:55

Ziet er prima uit, nog 2 kleine dingetjes:

laatste regel: als je opmerkt dat er bij de geboorte iets aan de hand is, is het verstandig om direct een diernarts te bellen.

Geen hoofdletter bij Als en dierenarts ipv diernarts.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 13:00

owja.. overheengelezen :=

maar ik kan het nu niet meer zelf wijzigen.. ;)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:09

nouja, laat maar even staan dan. Dat wordt binnenkort wel geregeld.
:) Ik vind dat je het goed geschreven heb. En de links naar andere Wiki-artikelen heb je ook al door.

Als je trouwens voor de Wiki schrijft zetten we in de eerste regel meestal de titel van het artikel. En dat plaats je dan tussen 3 apostrofs. In dit geval zou dat zo kunnen:
Na ongeveer 11 maanden dracht vindt de '''geboorte''' van het veulen plaats.

Het woord geboorte wordt dan dikgedrukt. Dat is makkelijker zoeken voor de zoekmachines als google en het is overzichtelijk voor de lezer.

Kopjes kun je dan maken door == Kopje == te gebruiken. En voor de bronvermelding gebruik je dan ==Bronnen, referenties en/of voetnoten==

Maar dat kun je nog doen als je het artikel op de Wiki zelf zet.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 13:31

okee :)

wat een codes allemaal :P haha

is er ook een topic of iets waar alles instaat van zulke dingen of niet? :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:41

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 18:45

a thanks ;) gaat ff bij mn favorieten :))

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:02

In het begin lijken het heel veel codes en dan vergeet je soms de helft, dat hebben we denk ik allemaal gehad. Dat geeft niets, gaande weg leer je dat vanzelf en tot die tijd helpen we je daar gewoon mee ;)