Slangenvolte en hoeken???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fabienne

Slangenvolte en hoeken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 17:42

In het reglement dressuur staat het volgende:

KNHS schreef:
Als dressuurruiter moet je weten wanneer je wel en niet iets mag doen. Dit staat allemaal omschreven in het Disciplinereglement Dressuur. Ingangsdatum: 1 april 2009

Disciplinereglement Dressuurversie 2007-1
10
Artikel 109 - De rijbaanfiguren

De slangenvolte
De slangenvolte bestaat uit halve voltes verbonden door rechte verbindingslijnen. Bij
het passeren van de middenlijn is het paard parallel aan de korte zijde. Afhankelijk van
de grootte van de halve voltes varieren de rechte verbindingen in lengte.

Echter in het huidige proevenboekje staat op pagina 27:
Citaat:
De slangenvolte bestaat uit halve voltes verbonden door rechte verbindingslijnen. Bij
het passeren van de middenlijn is het paard parallel aan de korte zijde. Afhankelijk van
de grootte van de halve voltes varieren de rechte verbindingen in lengte.
Een slangenvolte wordt door de hoeken gereden

In Wiki staat hier op Bokt ( http://www.bokt.nl/wiki/Rijbaanfiguur )abusievelijk expliciet vermeld:
Citaat:
Een slangenvolte wordt niet door de hoeken gereden.

Tja?????????????????

Aurora3

Re: Slangenvolte en hoeken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:53

Is de KNHS ook de verantwoordelijke voor het proevenboekje??

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:56

Ik zou eerlijk gezegd eerder vertouwen op het proevenboekje dan op de Bokt wiki, No offence...

Een foutje op de Wiki denk ik dan.

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:51

In principe gaan we uit van wat de KNHS voorschrijft, maar ik vind dit wel heel vreemd. Een slangenvolte bestaat uit halve voltes (verbonden door rechte verbindingslijnen), maar een volte rij je niet door de hoek. Zou je de slangenvoltes dus door de hoek rijden dan zou je 'misvormde' halve voltes krijgen aan het begin en einde van de slangenvolte.

Als je op pagina 30 en 31 van het proevenboekje de slangenvoltes bekijkt en op pagina 32 de hoefslag (stippellijn), lijken de slangenvoltes ook niet door de hoek getekend te zijn.

De KNHS lijkt zichzelf met deze tekeningen en en de tekst op pagina 27 dus tegen te spreken. Maar misschien dat iemand anders dit anders kan verklaren? En anders zouden we misschien contact op kunnen nemen met de KNHS voor opheldering?

Maarre, scherp opgemerkt, Fabienne!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 14:25

Het was naar aanleiding van een discussie met mijn stalgenootje over of het nu wel of niet moest......ik heb al een mail gestuurd naar de KNHS, ben benieuwd!

Vooralsnog ga ik ervanuit dat het nergens op slaat dat je de hoek in moet en dat het reglement juist is, niet het proevenboekje! "Vroeger" stond in de dressuurboekjes zelfs dat een slangenvolte, gereden door de hoeken, NIET CORRECT was! (proevenboekjes van 1984 en 1988)

In het boekje van 1995 (het losbladige systeem met Anky op de voorkant) staat dan ineens dat een slangenvolte door de hoeken gereden correct is......imo een typefout waarin ze het woordje NIET gewoon vergeten zijn over te typen??? Hetzelfde voor de uitgave van 2001.
En in de laatste uitgave, van 2006, hebben ze hiervan dan gemaakt dat een slangevolte door de hoeken gereden wordt :?

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 23:03

Het lijkt er dan inderdaad op dat het niet goed in het proevenboekje staat. Maar super dat je een mail hebt gestuurd! Ben benieuwd naar de reactie :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:20

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 23:15

Thnx :) dan hoeft de Wiki dus niet aangepast te worden.

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:14

Ah, dat is dan ook weer duidelijk! Bedankt voor je berichtje, Urielle :)