Onduidelijke topictitels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

luxx

Onduidelijke topictitels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 10:56

Toch maar even een topic hierover, ik erger me hier best aan eigenlijk.
Ik zie het de laatste tijd steeds vaker, 'Wat vind jij van.....' 'Hoe zou jij reageren als.....' en nu dan weer één met 'Whahahahaha', het is volslagen onduidelijk waar zo'n topic over gaat en ik klik het aan om erachter te komen wat het is om er meestal achter te komen dat ik dat niet gedaan zou hebben als er in de titel gestaan had waar het werkelijk over gaat.
Vaak vergeet ik ook weer wat het nou was en de link wordt afhankelijk van waar je in zit de ene keer wel lichter van kleur zodat je kunt zien dat je dat geopend hebt en de andere keer niet dus dan kom ik ook nog meerdere keren in zo'n topic terecht.
In de regels kan ik ook niets terugvinden over de noodzakelijkheid van een duidelijke topictitel.

En als ik dan toch zit te zeuren, wat ook vaak gebeurd en ik niet vind kunnen is dit;
openingspost schreef:
topictitel schreef:
Wat vind jij van....
mannen die vreemd gaan?

Waarom is er geen regel die de topicstarter verplicht om te beginnen en dus zijn of haar mening te geven over de door hem of haar gestelde vraag, meen dat je daar bij het forumonderdeel nieuws en maatschappij niet mee aan hoeft te komen, met alleen een nieuwsbericht plaatsen zonder dat je daat zelf iets over zegt, die gaan direct op slot, waarom op de rest van het forum niet?

Het beheerst mijn dag verder niet ofzo hoor, maar ik vroeg me dit al een aantal keren af en besteed er nu dan toch maar eens een topic aan, om het uit mijn systeem te krijgen zeg maar :D.

BartVB
Eigenaar

Re: Onduidelijke topictitels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:02

Enige dat je kan doen in die gevallen is even op de TeM knop duwen, liefst met een suggestie voor een betere titel :)

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 11:18

Nou da's duidelijke taal, slotje dan maar hier hè?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:19

Als je een onduidelijke titel tegenkomt, dan kan je daar op temmen en dan wordt die aangepast. Een openingsbericht van één zin zal ook vaak gesloten worden. Maar als daar bijvoorbeeld al dertig reacties op zijn, die wel inhoudelijk zijn, dan kunnen we het topic wel sluiten, maar dan straffen we de mensen die in een discussie zitten voor het openingsbericht van TS. Dus dan blijft zo'n topic op zo'n moment toch open.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:24

Karl66 schreef:
... maar dan straffen we de mensen die in een discussie zitten voor het openingsbericht van TS. Dus dan blijft zo'n topic op zo'n moment toch open.

Dit is onjuist. Zo zijn er de laatste paar weken enkele goedlopende discussie gesloten omdat ze niet aan de regels voldoen (in elk geval 1 op STW en 1 op NM). De mods hebben het keurig uitgelegd, ook toegegeven dat het erg jammer was dat ze een goedlopend topic toch gingen sluiten, en ik kan de beslissing ook begrijpen, maar dat komt dus wel voor!

(En eerlijk gezegd valt het me vaker op dat je in de antwoorden op FZ wel vaker antwoorden geeft die niet kloppen met de praktijk. Dat vind ik wat onzorgvuldig.)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:47

NM is een uitzondering, aangezien daar hele duidelijke eisen aan een beginbericht gesteld worden. TS haalde denk ik niet voor niets aan dat op NM in zulke situaties wel een slotje op een topic geplaatst wordt en op de overige fora niet. Dat was dan ook waar ik op reageerde. Over het topic op STW kan ik niks zeggen, aangezien ik niet weet om welk topic het gaat en wat de achterliggende overwegingen waren.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:20

Karl, dat ging om dit topic: [STW] Mag je je kind een 'pedagogische tik' geven ? . In dit geval was het een huiswerktopic waarbij wij niet snel genoeg waren met een slotje. Gezien bokt niet voor huiswerk bestaat is deze niet verplaatst maar op slot gezet. Als deze wel was verplaatst had de TS toch de argumenten misschien nog meer kunnen gebruiken.

Dit was - helaas - wel ten koste van de discussie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:21

Karl66 schreef:
TS haalde denk ik niet voor niets aan dat op NM in zulke situaties wel een slotje op een topic geplaatst wordt en op de overige fora niet. Dat was dan ook waar ik op reageerde.

Dat is nog steeds niet juist. De TS vraagt waarom op andere fora niet een vergelijkbare manier van modden/sluiten kan worden toegepast als bij NM.
Jij antwoordt dat er dan goedlopende topics gesloten zouden worden.
Ik reageer daarop dat die op NM ook worden gesloten, en dan zeg jij dat NM de uitzondering is.

Ja, dat klopt, dat wisten we al.

Maar de vraag waarom dat wel op NM kan en niet op andere subfora is nog net zo open als aan het begin van dit topic :) Jouw reactie verklaart niets en licht niets toe, want wat jij als reden geeft is simpelweg niet de reden die verklaart waarom het op NM wel kan en op een ander forum niet.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:58

Ik denk dat NM een forum is waar de manier waarop een discussie ontstaat belangrijker is dan op andere fora en daar zijn dan ook specifieke regels voor. Dat rechtvaardigt in mijn ogen het slotje dat daar wel geplaatst wordt, ook wanneer een discussie goed loopt.
Zou je dat Boktbreed toepassen, dan denk ik dat je te weinig oog hebt voor de discussie zelf, al kan dat per situatie verschillen.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 14:10

Shadow0 schreef:
Karl66 schreef:
TS haalde denk ik niet voor niets aan dat op NM in zulke situaties wel een slotje op een topic geplaatst wordt en op de overige fora niet. Dat was dan ook waar ik op reageerde.

Dat is nog steeds niet juist. De TS vraagt waarom op andere fora niet een vergelijkbare manier van modden/sluiten kan worden toegepast als bij NM.
Jij antwoordt dat er dan goedlopende topics gesloten zouden worden.
Ik reageer daarop dat die op NM ook worden gesloten, en dan zeg jij dat NM de uitzondering is.

Ja, dat klopt, dat wisten we al.

Maar de vraag waarom dat wel op NM kan en niet op andere subfora is nog net zo open als aan het begin van dit topic :) Jouw reactie verklaart niets en licht niets toe, want wat jij als reden geeft is simpelweg niet de reden die verklaart waarom het op NM wel kan en op een ander forum niet.

Mijn openingspost bevat inderdaad een vraag en een opmerking waarbij ik me ook afvraag hoe dat zit en of daar uberhaupt regels over zijn en op beide zaken krijg ik inderdaad geen antwoord.
Ja, dat je daar dan op moet TeM'en, maar ik ben niet zo TeM'merig en hebt ook geen zin en behoefte om me op dergelijke wijze op Bokt te amuseren maar dat neem niet weg dat er dan zaken zijn waaraan ik mij lichtjes erger.
En waarvan ik mij bij consequentie afvraag waarom daar dan weer net niet op gemodereerd wordt omdat er op andere zaken die mij persoonlijk veel minder interesseren heel streng gemodereerd wordt.

Er zijn voor mij maar weinig zaken waar ik over zou Tem'en, ik heb er een hekel aan om 'the bloody obvious' tegen iemand te zeggen.
Ik Tem alleen voor rare sexdingen (moet snel weg) of als ik een schaduwaccount spot (zou gemist kunnen worden) of iets wat ik volkomen onrechtvaardig vind maar ik heb geen zin om me in een debiele discussie te mengen.
Maar op onduidelijke topictitels of openingsposten met één zin in de vorm van een vraag wordt niet gemodereerd (heb ik het idee) en ik vraag me af waarom dat is, ik vind dat vervelend in ieder geval maar misschien sta ik daar wel alleen in.
Het interesseerd me alleen niet genoeg om steeds op de TeMknop te drukken, dan zou ik me allang wel als moderator aanmeld hebben, ik wil me best van mijn goeie kant laten zien en een béétje helpen waar ik dat nodig acht maar het moderaten laat ik graag aan de moderators over.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:15

Als ik het zo lees Luxx, vind jij dat er strenger op gemodereerd moet worden / er regels moeten komen wat betreft topic titels?

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 14:20

A_lette schreef:
Als ik het zo lees Luxx, vind jij dat er strenger op gemodereerd moet worden / er regels moeten komen wat betreft topic titels?

En wat betreft openingsposten.

Ik erger me aan dergelijke topics, maar misschien ben ik daar wel eenzaam in, en als dat zo is dan moet dat natuurlijk gewoon blijven zoals het is, we zijn een grote 'community' en ik kan me best aanpassen en eroverheen kijken, ik ben een grote meid tenslotte :).

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:24

Mooi uitgangspunt, gezien je onderschrift :D

Serieus: als je een titel of post ziet die je ergert, gebruik voor de lol die TeM-knop eens. Mods zien ook niet alles, en zijn bovenal niet 24 uur per dag online. Het is niet de grote verklikkerknop, wel een methode die het ons gemakkelijker maakt te modden.

Ah? :)

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 14:26

Prrrr schreef:
Ah? :)

Hihi, nou oké dan, omdat je het zo lief vraagt :D.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:27

luxx schreef:
Er zijn voor mij maar weinig zaken waar ik over zou Tem'en, ik heb er een hekel aan om 'the bloody obvious' tegen iemand te zeggen.

Volgens mij is dit zo'n groot verschil in verwachtingen!

Het is mijn ervaring / indruk dat er voor een groot deel gemod wordt op de tems, en dat het zelf actief betrokken zijn bij de fora soms toch wat minder aandacht krijgt, de dingen die niet getemd worden glippen daarom erg vaak tussen de kieren door en dat is jammer. Het wordt soms zelfs als verklaring gebruikt: 'er wordt zelden op getemd en dus zal het wel geen probleem zijn.' En dat is nog jammerder.

Ik ben het met jouw standpunt eens: voor mijn gevoel zouden de TeMs alleen een soort achterwacht moeten zijn, iets dat je gebruikt als extra mogelijkheden om te attenderen op dingen die blijkbaar niet in eerste instantie gespot waren. Het zou niet het leidende systeem moeten zijn, want dan loop je achter de feiten aan.
(En daarvan is het dan weer erg jammer dat het zelfs daarvoor niet werkt, want als je echt sexdingen spot kun je beter online mods pb'en, dat geeft vaak sneller actie.)

Kortom: er is volgens mij nogal wat verschil tussen hoe gebruikers tegen tems aankijken en hoe mods dat doen, en ik hoop nog altijd dat de mods dat signaal oppikken :)

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 14:32

Nouja, ik zie dan ook wel moderators in dergelijke topics voor de gezellig reageren en dat is eigenlijk ook wat ik dan een beetje gek vind.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:34

luxx schreef:
Nouja, ik zie dan ook wel moderators in dergelijke topics voor de gezellig reageren en dat is eigenlijk ook wat ik dan een beetje gek vind.

Punt is dat je als mod niet op elk forum modereert. Persoonlijk TeM ik als ik bepaalde dingen tegen kom in een topic waarin ik zelf ook post. Daar ga ik niet op modereren. Bovendien is het ook een regel dat als je als mod actief bent in een topic daar niet gaat modereren :)

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 14:40

Dat is inderdaad het gene wat mij de laatste tijd opgevallen is, en dat is iets waarvan ik het idee heb dat dat een 'ontwikkeling' is van de laatste tijd (max. 2 jaar?) dat in het verleden dus breder gemodereerd werd en nu niet meer en waarvan ik me ook afvraag in hoeverre ik dat een verbetering vind.
Maar misschien vergis ik mij daarin.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:40

@Shadow: ik denk dat wij een verschillende opinie hebben over het TEM-systeem. Natuurlijk is dat niet leidend. Maar als ik na een gezellige koninginnedag met vrienden hier kom en er is ineens een topic van 111 pagina's over een zekere Karst T., dan ben ik heel blij met de TEMs die in elk geval de ergste ellende aangeven. Dat laat onverlet dat ik vervolgens alsnog alle 111 pagina's doorspit om niet gemelde dingetjes op te ruimen, maar met die TEMs wordt het wel hanteerbaar.
Ook wanneer ik niet reageer op een titel, en een Bokker daar wel over valt, wil ik het graag weten, en vooral de reden waarom: ik heb de wijsheid ook niet in pacht. Juist het TEM-systeem maakt een discussie over toepassing van de regels mogelijk: een pb is nog een veel grotere stap. Een TEM is een concrete reactie op een concrete situatie.

Vandaar dat ik het TEMsysteem niet zo zeer als achterwacht zie, maar meer als een hele directe manier van communicatie tussen bokkers en mods die voor mij heel waardevol is.

edit: luxx: hoe bedoel je 'breder' gemodereerd?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:49

A_lette schreef:
Punt is dat je als mod niet op elk forum modereert. Persoonlijk TeM ik als ik bepaalde dingen tegen kom in een topic waarin ik zelf ook post. Daar ga ik niet op modereren.

Dat je op bepaalde plekken niet kan modden, dat begrijp ik. Maar wat ik niet begrijp is dat er dan inderdaad mods zijn die gewoon reageren. Door actief mee te doen aan het topic, zend je toch het signaal uit dat je het blijkbaar goedkeurt wat er gebeurt, wat dat betreft ben je als mod geen gewone gebruiker en ben je altijd ook teamvertegenwoordiger. Op deze manier (en ik zie het helaas vaker, topics waarin rare dingen gebeuren en waar ik me uiteindelijk geroepen voel om een tem te plaatsen terwijl er nota bene mods meedoen aan het topic!) zend je ontzettend tegenstrijdige signalen uit.

Prrrr: het gaat er niet om dat jij-en-ik hele andere meningen hebben over het temsysteem, maar dat er heel veel gebruikers zijn die een hele andere mening hebben over het temsysteem dan de mods. En dat de mods zich vaak niet bewust lijken te zijn van dat verschil in interpretatie.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:55

Ik denk dat er onder gebruikers heel veel verschillende meningen bestaan over het gebruik van het TEM-systeem. Sommigen gebruiken het als kliksysteem, anderen om vetes mee uit te vechten, weer anderen daadwerkelijk om topics waarmee iets aan de hand is een vlaggetje te geven. Ik ben wel benieuwd waarop jij baseert dat er zoveel gebruikers één bepaalde opvatting over het TEMsysteem delen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:56

Prrrr schreef:
@Shadow: ik denk dat wij een verschillende opinie hebben over het TEM-systeem. Natuurlijk is dat niet leidend. Maar als ik na een gezellige koninginnedag met vrienden hier kom en er is ineens een topic van 111 pagina's over een zekere Karst T., dan ben ik heel blij met de TEMs die in elk geval de ergste ellende aangeven. Dat laat onverlet dat ik vervolgens alsnog alle 111 pagina's doorspit om niet gemelde dingetjes op te ruimen, maar met die TEMs wordt het wel hanteerbaar.

Mee eens, en in die situaties vind ik het temsysteem waardevol en nuttig.

Maar in het geval van overduidelijke foute titels, waarvoor je het topic niet eens hoeft te openen om al te weten dat er wat mis is, vind ik het bizar, en straalt het alleen maar uit dat er blijkbaar zonder tems niet naar gekeken wordt. (Neem bv EA-VP. De titels moeten daar aan bijzonder simpele, duidelijke regels voldoen. Een keer de lijst doorkijken en je ziet zo al welke titels er niet goed zijn. En toch kwam het regelmatig voor dat er soms een week lang niet-kloppende titels staan, waar pas wat mee gebeurt op het moment dat er getemd wordt. En dan moest ik in mijn tems vaak ook nog uitdrukkelijk vermelden dat er meerdere titels niet klopten, anders werd alleen dat ene topic behandeld, en de andere gewoon nog steeds niet.) Nu loopt dat alweer wat beter maar dat had in elk geval niets te maken met 'de wijsheid in pacht hebben' of verschillende interpretatie of snelheid van het bijlezen, daar was maar een reden voor: blijkbaar was er niemand van de mods die op regelmatige basis even door EA-VP doorloopt.

Nou is EA-VP een makkelijk en helder voorbeeld, maar hetzelfde valt mij op andere fora op.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:00

Shadow0 schreef:
A_lette schreef:
Punt is dat je als mod niet op elk forum modereert. Persoonlijk TeM ik als ik bepaalde dingen tegen kom in een topic waarin ik zelf ook post. Daar ga ik niet op modereren.

Dat je op bepaalde plekken niet kan modden, dat begrijp ik. Maar wat ik niet begrijp is dat er dan inderdaad mods zijn die gewoon reageren. Door actief mee te doen aan het topic, zend je toch het signaal uit dat je het blijkbaar goedkeurt wat er gebeurt, wat dat betreft ben je als mod geen gewone gebruiker en ben je altijd ook teamvertegenwoordiger. Op deze manier (en ik zie het helaas vaker, topics waarin rare dingen gebeuren en waar ik me uiteindelijk geroepen voel om een tem te plaatsen terwijl er nota bene mods meedoen aan het topic!) zend je ontzettend tegenstrijdige signalen uit.

Prrrr: het gaat er niet om dat jij-en-ik hele andere meningen hebben over het temsysteem, maar dat er heel veel gebruikers zijn die een hele andere mening hebben over het temsysteem dan de mods. En dat de mods zich vaak niet bewust lijken te zijn van dat verschil in interpretatie.

Als mod in een actieve discussie die uit de hand loopt probeer je wel bij te sturen, maar - persoonlijk - geef ik dan ook even een seintje naar de mods van dat topic via TeM of msn. Dit soort dingen kunnen bokkers helaas niet zien, maar onderling is er echt communicatie in zulke gevallen. :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:01

Shadow0 schreef:
A_lette schreef:

Dat zou inhouden dat je als mod niet alleen vrijwillig tijd steekt in het modden, maar als dank daarvoor niet meer mee zou mogen doen als 'gewone' bokker in een discussie.
Dat lijkt me wel een zware eis. Het lijkt me alleen maar duidelijker als, wanneer een mod actief is in een discussie, deze mod niet meer op een topic kan modereren.

Maar misschien bekijk ik dat te juridisch...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:01

Prrrr schreef:
Ik ben wel benieuwd waarop jij baseert dat er zoveel gebruikers één bepaalde opvatting over het TEMsysteem delen.

Niet, want dat heb ik niet gezegd :) Ik zei dat de verwachtingen van de gebruikers erg verschillen van die van de mods. Ik heb nergens gezegd dat al die gebruikers er precies hetzelfde over denken.

Maar afgezien daarvan denk ik dat de opvatting van Luxx ('geen zin om dingen te melden die eigenlijk heel erg voor zich spreken') wel een vrij gangbare is. En dat baseer ik op een groot aantal topics op FZ en pb/msn-gesprekken, mijn eigen ervaring als mod hier, mijn eigen ervaringen als mod/beheerder elders, mijn ervaringen als gebruiker op fora met verschillende stijlen van modereren, en mijn ervaringen met verwachtingen over wie wat moet doen in het algemeen.