Oude topics sluiten...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Oude topics sluiten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 11:32

Ik heb me dit al vaker afgevraagd eigenlijk...

Er staat in de regels, zo ver ik me kan herinneren, dat je niet op oude topics mag reageren als je niets zinnigs toe te voegen hebt. Dan worden oude topics omhoog geschopt en dat is niet de bedoeling. Tot zover logisch.
Maar wat ik uit de regels opmaak is dat als je wel degelijk iets toe te voegen hebt in een topic, dit dus wel toegestaan is. Toch zie ik dat vrijwel ieder topic dat wat ouder is en waar in gereageerd wordt, wel of geen goede post, gesloten wordt.

Kan iemand mij hier opheldering over geven?

beantsje

Re: Oude topics sluiten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:41

Helemaal mee eens!
Als je een 'zeldzame' vraag hebt, en er is een ouder topic over, en die wordt nieuw leven ingeblazen, is daar toch niks mis mee? Daardoor blijft het geheel juist overzichtelijker!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:43

beantsje schreef:
Helemaal mee eens!
Als je een 'zeldzame' vraag hebt, en er is een ouder topic over, en die wordt nieuw leven ingeblazen, is daar toch niks mis mee? Daardoor blijft het geheel juist overzichtelijker!

Daarbij komt zo'n onderwerp en de vraag van die reagerende bokker meteen weer in de lijst bij de mensen die er verstand van hebben denk ik :) Ik vind het wel nuttig om ze dus open te laten.

Echter reageren in HAW of ITP is volledig nutteloos, dus daar snap ik een slotje wel.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:06

Ik denk dat ze een duidelijke keuze moeten maken van verschillende onderwerpen die je wel omhoog mag schoppen door te reageren en welke niet. Zo is het bij informatieve delen van het forum wel handig als het mag, maar indd bij HAW, ITP of UK bv lijkt het me niet nodig en is een slotje niet meer dan logisch. Een duidelijke regelgeving is volgens mij wel op zijn plaats wat dit betreft

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:09

Dat heb je mooi uitgelegd Frouk :)
TS: heb je vorbeelden van topics waarbij een slotje is geplaatst die naar jouw mening niet terecht was? Ook mods zijn maar mensen natuurlijk en kunnen wel eens iets over het hoofd zien of een foutje maken.
Als je een slotje echt niet begrijpt of het er niet mee eens bent kun je er ook altijd een pb achteraan sturen om toelichting te vragen :j

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:13

Haha dankje :) Ik merk zelf ook wel eens dat ik bij een oud topic terecht kom via de zoek functie en dat ik dan wel wil reageren, maar het uiteindelijk niet doe omdat ik denk die wordt toch vast gesloten. Het zou volgens mij niet verkeerd zijn als er voor iedereen meer duidelijkheid komt :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:19

Dat laatste ben ik zeker met je eens, het is echter lang niet eenvoudig om één grens te trekken. Nu geld de regel 'bij nuttige bijdrage mag het topic open blijven'. Maar wat precies 'nuttig' is dat is niet gemakkelijk objectief vast te stellen.
Waar de één het prettig vind als bvb een TS nog even een update geeft van hoe het gaat vind de ander dit totaal overbodig, en zo zijn er nog meer voorbeelden te verzinnen.

Maar zoals ik zei: als je een topic ziet wat gesloten is en waar in jouw ogen nuttig gereageerd wordt dan mag je altijd een pbtje sturen en wordt hier zeker naar gekeken :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:22

Ja, daarom denk ik opzich wel dat het logisch is om iig een scheiding te maken tussen de verscheidene subfora, waar je uberhaupt wel of niet zou mogen reageren. Voor updates zou je dan contact op kunnen nemen met een mod, als de updat bv is een subfora zou zitten waar je in principe niet meer mag reageren als het te lang geleden is. En ook dan nog duidelijk weer aangeven tot wanneer je wel of niet mag reageren in een ouder topic :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:34

Op zich zou dat een idee kunnen zijn, maar persoonlijk denk ik dat juist het nuttige aspect wel van belang is als je een oud topic omhoog haalt.

Stel dat we een regel zoals jij noemt invoeren, op bepaalde fora mag je dan wel omhooghalen en op andere niet:

Neem als voorbeeld het forum RijTechnisch, een forum dat onder informatief valt en waar je oude topics omhoog zou mogen halen met reactie.

Daartegenover zetten we bijvoorbeeld HAW, waar je niet op oude topics zou mogen reageren.

Ik zie dan liever dat er bij HAW een topic omhoog gehaald wordt met bvb een reactie als 'ik ben tegen hetzelfde aangelopen als jij in de training. Wat mij heeft geholpen is om de training zus/zo aan te pakken, over te gaan op ander voer en een nieuwe instructeur te zoeken' (voorbeeldje)

Dan dat er op RT (waar je wel omhoog mag halen) wordt gereageerd met 'ja, ik heb hetzelfde gehad, sterkte ermee'.

Om die reden denk ik dat het beter werkt om onderscheid te maken in kwaliteit van berichten dan in fora waar je wel/niet op oude topics mag reageren.
Bij mijn voorbeeld op het HAW topic zou een TS echt nog iets kunnen hebben aan het bericht, waar mijn voorbeeldbericht op RT eigenlijk niets bijdraagt.

Het is een lang verhaal, maar ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd. :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:41

Ik snap wat je bedoeld. Maar op HAW wordt enorm veel gepost, je bent continu bezig met veranderen en leren. Je hebt commentaar gehad en hopelijke ook nuttige posts waar je wat aan hebt. Als iemand vervolgens bv een half jaar later nog reageert op een topic, weet je niet eens of het nog van toepassing is omdat de ruiter wellicht al een oplossing heeft gevonden. Mocht de ruiter dat niet hebben zou ze toch zelf een topic kunnen openen in RT? Lijkt me logischer dan dat je maanden na dato (en dan heb ik het nog niet eens over topics die ineens jaren na dato weer omhoog komen) daar nog gaat posten. Kan de poster dan niet misschien beter gewoon de ruiter/ts in kwestie een pb sturen?

Het blijft een moeilijke situatie..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:50

Omdat er inderdaad nogal wat topics omhoog gehaald werden zijn de regels omtrent het reageren op oude topics ook aangepast. Dit is alleen niet in de regels te vinden, maar in de mededeling, die je krijgt als je op een oud topic wilt reageren.

Onderstaande tekst is het geworden, deels omdat er onduidelijkheid was over wat wel en niet nuttig was. Daarnaast kan je natuurlijk wel een oud, gevonden topic vermelden als je die hebt gevonden, maar nog net wat meer wilt weten. :)

Citaat:
Let op!
Er is al meer dan twee weken niet gereageerd in het topic waar jij nu een reactie wilt plaatsen. Omdat op Bokt.nl erg veel topics worden geplaatst is het twee weken na de laatste post in een topic niet meer de bedoeling om een reactie te plaatsen. Ben je van mening dat je toch nog iets aan dit topic kunt toevoegen, stuur dan eerst een moderator een pb voor overleg.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:51

Oke! Dat is inderdaad al een hele verbetering :) dat wist ik dus niet :)