Tik op de vingers: Fel reageren? Hoezo?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Tik op de vingers: Fel reageren? Hoezo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 19:57

Oke, dit is iets wat ik me nu serieus afvraag: Krijgen jullie ook wel eens berichten dat jullie reacties zogenaamd te fel zouden zijn terwijl het bericht gezien de context absoluut niet als fel op te vatten valt?

Ik heb het idee dat het steeds verder gaat met de bokt-censuur...Ik moet al zo lang nadenken over berichten die ik wil schrijven ( :') ), en dan moet ik me ook continu bewust zijn van mijn toon, wat ik ook ben in mijn ogen (niet altijd...) maar dan krijg je een waarschuwing van een mod.... 'Je reactie was fel, lees de regels...'. Sinds wanneer gaan boktregels boven mensenrechten (vrijheid van meningsuiting)? Sorry, maar de bokt-censuur drijft het langzaam te ver...!

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:04

Ik krijg onderhand het gevoel dat ik zo ongeveer de braafste bokker ben hier ( :P O:) ), ik heb zulke waarschuwingen nog nooit gehad..
Of ligt het nou aan dat ik niet in paardenfora post?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 20:06

MoonChloe schreef:
Ik krijg onderhand het gevoel dat ik zo ongeveer de braafste bokker ben hier ( :P O:) ), ik heb zulke waarschuwingen nog nooit gehad..
Of ligt het nou aan dat ik niet in paardenfora post?

Geen idee, ik krijg ze ook niet vaak. Het gekke is dat ik soms met ingehouden adem een post plaats en dan krijg je niks, en soms krijg je reactie op een post die half zo fel is en snap je de hele wereld ff niet meer... ;)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:07

Heb het vroeger wel eens gehad, toen vond ik het totaal onterecht. Nu kan ik me er wel in vinden. :)

Denk dat het vooral belangrijk is niet teveel extern te arttibueren maar ook te kijken naar jezelf!

geerke

Re: Tik op de vingers: Fel reageren? Hoezo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:09

nog niet....maar ik heb net een niet heel aardige reactie gegeven ergens....dus misschien de eerste....?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 20:10

katiavl schreef:
Heb het vroeger wel eens gehad, toen vond ik het totaal onterecht. Nu kan ik me er wel in vinden. :)

Denk dat het vooral belangrijk is niet teveel extern te arttibueren maar ook te kijken naar jezelf!

Oh, maar dat doe ik wel, en ik weet dat ik ook geen lieverdje ben...Maar ik kreeg gisteren een waarschuwing waar ik niks van snapte van een mod die haar huiswerk niet netjes had gedaan, dan kan ik kwaad worden...En dat heeft uiteindelijk ervoor gezorgd dat ik deze vraag stel

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 20:10

geerke schreef:
nog niet....maar ik heb net een niet heel aardige reactie gegeven ergens....dus misschien de eerste....?

Ik heb hem volgens mij gelezen Geerke ;) , ik zou het raar vinden als je voor die opmerking een waarschuwing kreeg...

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:10

Ik heb ook nooit zulke berichten gehad,, dus ik voel me ook een braverd }> Maarja, ik reageer eigenlijk altijd heel aardig, anders weet ik toch dat ik straks misschien allemaal ruzzie's krijg ofzo :(:)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 20:12

LoveHorses12 schreef:
Ik heb ook nooit zulke berichten gehad,, dus ik voel me ook een braverd }> Maarja, ik reageer eigenlijk altijd heel aardig, anders weet ik toch dat ik straks misschien allemaal ruzzie's krijg ofzo :(:)

Ik reageer in sommige ogen misschien fel omdat veel mensen zich schuwen voor de waarheid en ik niet bang ben om niet aardig gevonden te worden ;)

Hmm, langzaam kom ik naar een acceptabele theorie :P

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:14

Adil18 schreef:
LoveHorses12 schreef:

Ik reageer in sommige ogen misschien fel omdat veel mensen zich schuwen voor de waarheid en ik niet bang ben om niet aardig gevonden te worden ;)

Hmm, langzaam kom ik naar een acceptabele theorie :P

Hahaaaa :Y) Nouja, zover ik weet doe ik altijd aardig :)
;)

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:15

Adil18 schreef:
... terwijl het bericht gezien de context absoluut niet als fel op te vatten valt?

Context is erg relatief (ik heb overigens geen idee wat de aanleiding tot dit topic is). Pak een willekeurig topic met b.v. rijtechnische tips, pak wat willekeurige reacties uit dat topic en lees ze twee keer door. De eerste keer lees je ze met de aanname dat reageerder en topicstarter aardsvijanden zijn, tweede keer neem je aan dat ze al jaren bij elkaar over de vloer komen. Je krijgt dan meestal twee compleet verschillende boodschappen met verborgen steken onder water, insinuaties, etc, etc.

Communicatie is een moeilijk iets, al helemaal via een puur tekstueel medium als internet. Als je niet ziet hoe de ander reageert en niet onmiddelijk in kan grijpen als je merkt dat de ander jouw verhaal verkeerd oppakt dan zul je echt wat anders na moeten denken dan in een face to face gesprek. Het is zo ontzettend makkelijk om iets verkeerd te interpreteren, als je daar geen rekening mee houdt dan komt iets al heel snel aanvallend over terwijl jij het zo helemaal niet bedoeld hebt.

Maar IMO is dat allemaal geen drama, het is een kwestie van wat ervaring, je een beetje verplaatsen in de ander, niet persoonlijk worden en vooral iets langer nadenken dan je normaal zou doen voor je reageert :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 20:16

Oke, voor dit bericht kreeg ik en waarschuwing! Roept u maar!

Citaat:
Adil18 schreef:
Ik zou me kapot schamen...Als moeder/eigenaar van de pony en als ruiter voor de manier waarop met deze pony om wordt gegaan.

Het liefste zo ik met een zweep achter de vrouw aanrennen en al "JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH"-schreeuwend haar over de sprongen heenslaan...

Sorry, maar ik heb hier geen goed woord voor over...Pony en ruiter zijn er niet klaar voor, basta!

Pittig, maar in mijn ogen geen waarschuwing waard. Misschien kennen sommige mensen het topic waar het op ging na het lezen van dit bericht....

IRL was ik allang de ring in gestapt en had zeker mijn zegje gedaan, dus waarom niet over het internet..Gelukkig waren een hele hoop mensen met dezelfde instelling aanwezig...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 20:19

BartVB schreef:
Adil18 schreef:
... terwijl het bericht gezien de context absoluut niet als fel op te vatten valt?

Context is erg relatief (ik heb overigens geen idee wat de aanleiding tot dit topic is). Pak een willekeurig topic met b.v. rijtechnische tips, pak wat willekeurige reacties uit dat topic en lees ze twee keer door. De eerste keer lees je ze met de aanname dat reageerder en topicstarter aardsvijanden zijn, tweede keer neem je aan dat ze al jaren bij elkaar over de vloer komen. Je krijgt dan meestal twee compleet verschillende boodschappen met verborgen steken onder water, insinuaties, etc, etc.

Communicatie is een moeilijk iets, al helemaal via een puur tekstueel medium als internet. Als je niet ziet hoe de ander reageert en niet onmiddelijk in kan grijpen als je merkt dat de ander jouw verhaal verkeerd oppakt dan zul je echt wat anders na moeten denken dan in een face to face gesprek. Het is zo ontzettend makkelijk om iets verkeerd te interpreteren, als je daar geen rekening mee houdt dan komt iets al heel snel aanvallend over terwijl jij het zo helemaal niet bedoeld hebt.

Maar IMO is dat allemaal geen drama, het is een kwestie van wat ervaring, je een beetje verplaatsen in de ander, niet persoonlijk worden en vooral iets langer nadenken dan je normaal zou doen voor je reageert :)

Oke, begrijpelijk, maar als een mod mij zegt dat ik een waarschuwing krijg op een bericht dat hij/zij uit meerdere berichten van mij in dat topic heeft geselcteerd, en dit terwijl ik toch mar echt een post heb geplaatst...) vraag ik mij af hoe aandachtig er is gelezen en hoe goed of slecht onderbouwd een waarschuwing dan wordt verstuurd?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:20

Mijn ervaring is dat het best te doen is om in reacties na te denken over de manier waarop je iets verwoordt.

Als ik naar dit topic kijk vind ik de manier waarop het gesteld wordt, met name de verwijzing naar mensenrechten, wel wat overdreven. Ik kan me dan ook voorstellen dat als je in andere topics ook kiest om dingen zo groot te stellen, dit als onnodig fel kan worden opgevat. Ook woordkeuze als 'zogenaamd' en 'sorry, maar' maken dat je bericht hier verontwaardigd en ook wat aanvallend overkomen. In reacties naar medegebruikers kan dat er heel makkelijk toe leiden dat discussies een wat ruzieachtige sfeer krijgen, en dat is gewoon erg jammer. Ik kan me dan ook best voorstellen dat zulke reacties een verzoek opleveren om het net wat rustiger te houden.

Of het in die gevallen ook terecht is kan ik uiteraard niet beoordelen, want ik weet uiteraard niet precies om welke situaties het gaat, maar in het algemeen kan ik het me wel voorstellen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 20:23

Shadow0 schreef:
Mijn ervaring is dat het best te doen is om in reacties na te denken over de manier waarop je iets verwoordt.

Als ik naar dit topic kijk vind ik de manier waarop het gesteld wordt, met name de verwijzing naar mensenrechten, wel wat overdreven. Ik kan me dan ook voorstellen dat als je in andere topics ook kiest om dingen zo groot te stellen, dit als onnodig fel kan worden opgevat. Ook woordkeuze als 'zogenaamd' en 'sorry, maar' maken dat je bericht hier verontwaardigd en ook wat aanvallend overkomen. In reacties naar medegebruikers kan dat er heel makkelijk toe leiden dat discussies een wat ruzieachtige sfeer krijgen, en dat is gewoon erg jammer. Ik kan me dan ook best voorstellen dat zulke reacties een verzoek opleveren om het net wat rustiger te houden.

Of het in die gevallen ook terecht is kan ik uiteraard niet beoordelen, want ik weet uiteraard niet precies om welke situaties het gaat, maar in het algemeen kan ik het me wel voorstellen.

Hm, toch vreemd dat in de meeste gevallen heel normaal op mijn berichten reageren, op de berichten waar vijandig gereageerd wordt wist ik dit van te voren en doe ik het soms zelfs bewust, en daar krijg ik dan geen waarschuwing voor :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:25

geerke schreef:

Foei Geerke! }>

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:28

Overigens is het niet de bedoeling op FZ specifieke acties van moderators te bespreken. Algemene opbouwende kritiek op het beleid is prima maar een PB naar de moderator in kwestie is de aanwezen weg om in te gaan op een actie van een moderator waar je het niet mee eens bent. Het gaat hier trouwens niet om een waarschuwing maar slechts om een goed bedoelde PB van een moderator om je te vragen de volgende keer wat constructiever op te stellen, dit om te voorkomen dat je een volgende keer wel een OW krijgt.

Het is prima om het niet eens te zijn met de actie van een andere gebruiker maar die andere gebruiker heeft die dingen (in 999 van de 1000 gevallen) niet gedaan uit kwade wil maar vrijwel altijd door een gebrek aan kennis, het aanhangen van een andere methode, het advies van een ander, etc. In dat soort gevallen is het eigenlijk nooit productief om alleen te melden dat je het belachelijk vindt wat er gebeurd is. Je mag natuurlijk melden dat je het er niet mee eens bent, maar als je ook daadwerkelijk iets wilt veranderen aan de situatie zul je ook uit moeten leggen waarom en hoe het beter zou kunnen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:31

Persoonlijk zouden de mods best vaker zulke pb'tjes mogen versturen, dus misschien heb je gewoon een aantal keren geluk gehad. Als het inderdaad gaat om de reactie die je hierboven hebt geplaatst kan ik alleen maar zeggen dat ik heel blij ben dat de mods er op hebben gereageerd: met name dat je aangeeft het liefst iemand 'over de hindernis heen te willen slaan' vind ik een agressieve woordkeuze die m.i. niet nodig is.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 20:36

Shadow0 schreef:
Persoonlijk zouden de mods best vaker zulke pb'tjes mogen versturen, dus misschien heb je gewoon een aantal keren geluk gehad. Als het inderdaad gaat om de reactie die je hierboven hebt geplaatst kan ik alleen maar zeggen dat ik heel blij ben dat de mods er op hebben gereageerd: met name dat je aangeeft het liefst iemand 'over de hindernis heen te willen slaan' vind ik een agressieve woordkeuze die m.i. niet nodig is.

Maar wel dat met de pony werd gedaan! Dus slechts een weerspiegeling! :)*

Ik had ook kunnen zeggen: Ik zou ook wel eens met hen willen doen wat zij met de pony doen', mar in feite komt het er dan op neer dat ik ze over de hindernis zou willen slaan. Dus of ik het nou verpak of gewoon zeg wat ik voel, wat maakt dat dan nog uit?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 20:37

BartVB schreef:
Overigens is het niet de bedoeling op FZ specifieke acties van moderators te bespreken. Algemene opbouwende kritiek op het beleid is prima maar een PB naar de moderator in kwestie is de aanwezen weg om in te gaan op een actie van een moderator waar je het niet mee eens bent. Het gaat hier trouwens niet om een waarschuwing maar slechts om een goed bedoelde PB van een moderator om je te vragen de volgende keer wat constructiever op te stellen, dit om te voorkomen dat je een volgende keer wel een OW krijgt.

Het is prima om het niet eens te zijn met de actie van een andere gebruiker maar die andere gebruiker heeft die dingen (in 999 van de 1000 gevallen) niet gedaan uit kwade wil maar vrijwel altijd door een gebrek aan kennis, het aanhangen van een andere methode, het advies van een ander, etc. In dat soort gevallen is het eigenlijk nooit productief om alleen te melden dat je het belachelijk vindt wat er gebeurd is. Je mag natuurlijk melden dat je het er niet mee eens bent, maar als je ook daadwerkelijk iets wilt veranderen aan de situatie zul je ook uit moeten leggen waarom en hoe het beter zou kunnen.

Ok, prima..!

Maar aangezien ik nu toch al heb verteld wat er ik gebeurd: Hoe kan het dan dat er op een dergelijke manier een waarschuwing wordt verstuurd?

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:42

Adil18 schreef:
Maar aangezien ik nu toch al heb verteld wat er ik gebeurd: Hoe kan het dan dat er op een dergelijke manier een waarschuwing wordt verstuurd?

Hoe bedoel je precies?

Als de moderators merken dat in een topic de sfeer nogal naar beneden gaat worden op een gegeven moment waarschuwingen (OWs) en PBs de deur uit gedaan. Dit om te zorgen dat het topic weer normaal gaat verlopen en met de hoop dat de betreffende users er iets van opsteken en de volgende keer wat minder fel en wat meer constructief reageren :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:44

Adil18 schreef:
Maar wel dat met de pony werd gedaan! Dus slechts een weerspiegeling! :)*

Allereerst vind ik het niet zo heel netjes dat je in dit topic nu niet alleen je eigen reactie aanhaalt, maar ook de acties van een ander bespreekt. Dat lijkt me hier niet te horen.

Daarnaast vind ik die context niet echt een goede reden voor een dergelijke agressieve woordkeuze, ook niet als 'zij het zelf ook doen'. Je kunt op heel veel manieren aangeven dat je het niet eens bent met iets, maar zeggen dat je het liefst iemand over de hindernis heen zou willen slaan is agressief en blijft agressief en is dus m.i. niet gewenst. Je overtuigt niemand, maar het lokt wel meer agressie uit. Ik vind het dan ook volkomen terecht dat mods een verzoek doen om dat een volgende keer anders op te schrijven, dat komt de sfeer van Bokt alleen maar ten goede.

(En hier wilde ik het maar bij laten. Je vroeg om meningen, mijn mening is dat zulke opmerkingen terecht en begrijpelijk zijn en dat ik het niet eens ben met jouw verwijzing naar context, of naar mensenrechten.)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:46

Verplaats je in een ander, bezint eer ge begint (voordat je op plaatsen drukt).
Op een forum kun je niet inschatten hoe iemand het bedoelt, zoals in een echte conversatie. Ik zie hier alleen de zinnen staan, het hele nonverbale mis ik ;) Ik vind het terecht dat de mods erop inspringen op het moment dat iemand een zeer negatief geladen bericht neerzet, zonder dat het ook maar enigzinds opbouwend is. Dat is immers de enige informatie die ze hebben!
Als de sfeer de andere kant op gaat, dan lijkt mij dat zeker een goede reden om er wat van te zeggen.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:49

shadow0 _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:56

Adil ben graag in gesprek met mensen die duidelijk zijn, en daar val jij ook onder :)
Vroeger werd er hier op bokt nooit zo op gelet, als ik mijn berichten wel eens teruglees dan
begrijp ik niet dat ik daar toen geen UN oid voor heb gekregen en nu wel als het moet.

Ik weet ook niet wie dat allemaal bepaald, maar ga dr maar van uti dat dit niet door een moderator wordt beslist en ze het niet persoonlijk bedoelen.
Persoonlijk zie ik ook liever een tjakkaa reactie dan een reactie die helemaal in wollen watjes want denk niet dat de laatste echt aankomt.

Ik begrijp jou dus wel Adil, mss heb je hier wat aan?

Afbeelding