Ethiek Bokt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

YildizArabs

Ethiek Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 22:57

Ben sinds een tijdje Bokker en alhoewel ik een redelijke addict ben en met veel plezier hier zit, vraag ik me toch wel iets af.
Het valt mij namelijk op dat met enige regelmaat gevraagd wordt naar, of meningen gegeven worden over personen, stallen of bedrijven. Ik begrijp heel goed dat Bokkers benieuwd zijn naar meningen van anderen en hierop bijvoorbeeld een juiste keuze willen baseren.
Maar wat als de kritiek die gegeven wordt, terecht of onterecht, dat doet er even niet toe, negatief is? Schendt je daarmee niet iemand zijn privacy of bedrijf?
Ook komt het regelmatig voor dat een zaak of situatie eenzijdig belicht wordt, simpelweg omdat diegene waar het over gaat niet op Bokt zit. Die persoon of bedrijf kan zich dan dus niet verweren. Maar er wordt wellicht wel schade door ondervonden!

Maar goed, mijn vraag aan jullie is; hoe zit met de ethische kant van dit verhaal? Zijn hier regels voor of is de vrijheid van meningsuiting het voornaamste?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:00

Nee in alles in het leven draait het toch om hoor en wederhoor. Elk verhaal heeft twee kanten en als je pas alles weet omtrent een verhaal, mag je van mij eigenlijk pas je mening geven.

Helaas gebeurt dit zelden.

Bramasole

Re: Ethiek Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:07

Goed topic, je kan een bedrijf maken of breken met verhalen/ervaringen.

Enerzijds vind ik het niet kunnen, start een topic maar houd de naam er buiten. Aan de andere kant kun je ook een hoop paarden en mensen leed voorkomen door negatieve praktijken aan het licht te brengen.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:10

Less schreef:

Enerzijds vind ik het niet kunnen, start een topic maar houd de naam er buiten. Aan de andere kant kun je ook een hoop paarden en mensen leed voorkomen door negatieve praktijken aan het licht te brengen.

Ben ik het met je eens, maar mocht iemand dan graag willen weten over welk bedrijf/persoon het gaat kun je uiteraard ook een pb sturen, zodat het niet letterlijk openbaar word gemaakt. Het is toch wel erg als mensen dingen over jou zouden lopen te verkondigen, die totaal niet waar zijn. Vind ik niet kunnen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:10

Less schreef:

Dat is helemaal waar. Maar die verhalen hebben dan weer twee kanten. Het is dan soms moeilijk te bepalen bij wie de schuld ligt.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:11

Ik vind het geen probleem.
Als ik een klacht of frustratie over m'n stroomleverancier, telefoonprovider, autogarage of melkboer heb, vind ik het ook helemaal niet raar om dat (desgevraagd) hier te melden. En da's dan ook éénzijdig.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:14

Dat klopt dan ook weer. Op hoeveel sites kom je wel geen klachten tegen over bijvoorbeeld KPN of Nuon, dan vind ik eigenlijk ook dat het in de paardenwereld ook niet zo gek is dat bedrijven besproken worden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:14

Omdat dit geen rijtechnisch probleem is verplaatst naar FZ.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:15

Ja, dat zou zeker kunnen via pb Joline_ maar dan heb je kans dat die gene aan wie het wordt gemaild, dit een keer tussen neus en lippen typt in een ander topic. "Ik heb gehoord dat,...." en het staat al op een forum waar veel mensen info. op zoeken. Mensen gaan het toch op zoeken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:19

ik vind dat meningen,verhalen,irritaties best gezegd mogen worden.. zo heb ik laatst ook een topic geopend en een jaar terug op bokt gezet dat ik probleme had met mijn rij-instructeur .
hierbij heb ik nooit namen o.i.d genoemd... Imo mag je dan zeggen wat je wilt hoor...
bedrijf of persoon meot dan zelf maar verzinnen of dit over hem of haar gaat... dat heeft die rijschool dankzij iemand van bokt toen ook gedaan..en ik ben gebelt dat ik het weg moest halen e.d... terwijl ik geen namen had genoemd,geen bedrijf had genoemd... nix...

2e en 3e hands verhalen hou ik neit van... deze volg ik ook haast niet... aangezien je nooit weet of dit klopt...

tuurlijk heeft een verhaal 2 kanten.. maar als mijn kant mij dwars zit... uit ik mij :) het moet wel netjes blijven vind ik...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:22

Maar ja aan de andere kant denk ik ook wel stel je hebt hele slechte ervaringen met een bedrijf. Gewoon omdat ze echt niet kundig waren hou je dan je mond als iemand anders in een topic dat bedrijf aanraad. Je kan wel alleen de TS die in zo'n geval om ervaringen vraagt een pb sturen. Maar als iemand anders dat bedrijf dan een wil opzoeken en alleen maar topics tegen komt waarin de bedrijven de hemel in geprezen worden, terwijl er ondertussen 2 keer zoveel negatieve reacties overhet bedrijf via de PB alleen naar de TS zijn gestuurd. Ik denk dat een bedrijf dat goede service levert ook echt meer positieve dan negatieve reactes in zo'n topic krijgt. Er zijn namelijk maar weinig mensen die voor de lol kletsverhalen verzinnen en bedrijven de grond in boren iig dat hoop ik.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 00:59

yildiz, een heel interessant stuk over smaad en laster (want daar heb je het over) kun je hier in onze Wiki lezen: http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Negatieve_ervaringen :)

Negatieve ervaringen mogen tot op zekere hoogte verteld worden op Bokt. Het laatste dat we willen is dat een bedrijf schade lijdt door onterechte kritiek die op een forum te lezen is, maar aan de andere kant mag je, als je zelf negatieve ervaringen hebt, die uiteraard ook kwijt. Daar zijn we dan ook wel weer realistisch in. Je moet je verhaal dan wel onderbouwen, zonder reden zeggen dat bedrijf A naadje is is dus in principe niet de bedoeling. Ook moet je ervaring uit de eerste hand zijn. 'Ik heb weleens gehoord dat de paarden daar geschopt worden' mag niet, dat heb je niet met je eigen ogen gezien en kun je dus ook nooit zeker weten, zoals Jolliegirl al zegt.

We proberen hier vrij goed op te blijven letten, je mag altijd een TeM plaatsen als je iets ziet dat volgens jou niet door de beugel kan. Wat per PB wordt rondverteld kunnen we helaas niet controleren, maar dat is natuurlijk ook gewoon te vergelijken met mond-tot-mondreclame, of in negatief geval dus -roddelarij.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 01:34

Bokt is niet alleen gezellig en leuk, maar heeft ook een informatieve functie. Dat betekent dat mensen hier ook op zoek gaan naar ervaringen van anderen. Die ervaringen kunnen positief of negatief zijn en dat is denk ik een goede zaak. Het geeft de mensen de wetenschap waar ze op moeten letten, rekening mee houden enz.

Tegelijkertijd is het natuurlijk niet de bedoeling om mensen of bedrijven zonder reden volledig af te branden. Vandaar dat ook niet alles is toegestaan. Zoals Zwartwitje al zei zijn alleen verhalen uit de eerste hand toegestaan, van horen zeggen verhalen zijn niet hard te maken en werken daarom alleen maar roddels en speculatie in de hand en mogen dus niet. Op het moment dat het om bedrijven of personen gaat die professioneel in de paardenwereld actief zijn, mogen er namen genoemd worden. Als je alleen iets op te merken hebt over hoe iemand z'n eigen paard verzorgt of rijdt, dan voegt een naam niks toe en wordt dat ook niet toegestaan.
Onze ervaring is ook dat Bokt zo groot is, dat een onterecht of éénmalig verhaal negatief verhaal al snel weersproken wordt door mensen die wel positieve ervaringen hebben. Ook als het bedrijf of de persoon waar het om gaat zelf niet actief is op Bokt. Even onterecht een bedrijf neersabelen zal dus ook niet zo snel lukken.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:41

Ik denk wel dat je onterecht een bedrijf schade aan kan doen. Er zijn vele mogelijkheden (zoals: noem het maar gewoon niet de waarheid spreken) om iemand een slechte naam te geven.

Iedereen weet hoe het gaat. Ed heeft iets gehoord, Edd doet er nog een schepje bovenop en Eddy verteld (uit eerste hand ? ) zijn ervaringen.

Laatst wilde ik wat meer weten over een opfok bij mij in de buurt. Toevallig was er net in een topic iemand geweest dat had geschreven dat paard X er veel beter uit ziet sinds die niet meer in desbetreffende opfok adres staat. Eigenaar van paard X gaat daarop in en eerste ervaring staat al vermeld. Er is geen topic over dus anderen delen hun ervaringen niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:41

Karl66 schreef:
van horen zeggen verhalen zijn niet hard te maken en werken daarom alleen maar roddels en speculatie in de hand en mogen dus niet.

Dat lijkt me niet de reden, of tenminste, niet op de manier waarop je het hier stelt :) Ook ervaringen uit de tweede hand kunnen goed hard te maken zijn, maar mogen dan desondanks toch niet op Bokt. En ook ervaringen uit de eerste hand kunnen roddel en speculatie in de hand werken.
Maar Bokt wil ergens een grens trekken en heeft dat op deze manier gedaan. (Een beslissing waar ik me verder helemaal in kan vinden hoor, maar ik reageer hierop omdat ik het wel belangrijk vind dat het hier gaat om een beslissing die genomen is door het Bokt-team, een keuze dus, en niet om een automatisch gevolg van bv de wettelijke regels. Er wordt soms gedaan alsof de regels van Bokt absoluut zijn, en dat zijn ze niet.)

Less: toch denk ik dat het wel goed is dat je die berichten over de opfok bent tegengekomen, want het kan nuttige informatie zijn, ik zou ze zeker wel willen lezen. Niet om dan meteen het slechtste te geloven. Maar zelf zie je in een paar bezoeken bv niet hoe het er over langere tijd aan toe gaat - en dan kunnen ervaringen van anderen wel nuttig zijn. Dan zou ik bv best eens even nadenken: is de persoon die zo'n slechte ervaring heeft een beetje betrouwbaar, geeft ze de zaken waarschijnlijk redelijk eerlijk weer? Dan kun je bv ook wat concretere vragen stellen aan mensen die er ook ervaring mee hebben. Ook de reactie van de eigenaar van het bedrijf in zo'n topic kan heel leerzaam zijn. Soms wordt er heel aanvallend gereageerd, dat zegt voor mij bv al heel veel. En soms merk je gewoon uit de reactie dat er iets fout is gelopen maar dat er alles aan wordt gedaan om het weer op te lossen. Vind ik prima, fouten worden gemaakt, als daar goed mee omgegaan wordt vind ik dat alleen maar iets wat voor een bedrijf spreekt.

(Moraal: als je niet blind op andermans ervaringen afgaat maar ze gebruikt om zelf een beter oordeel te kunnen vormen, zijn ze vooral erg waardevol, en hoeven ze bij een goed bedrijf niet te leiden tot problemen.)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:40

Het is misschien ook wel goed geweest dat ik het heb gelezen (bevestigde mijn eigen twijfels ook al een beetje). Maar ik bedoel er mee te zeggen dat het positief kan uitwerken voor de persoon die wordt "gewaarschuwd" maar ook heel negatief kan uitwerken wanneer een verhaal wordt opgeblazen en op een forum wordt geplaatst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:20

MIjn ex werkgever heeft bokt hier om willen aanklagen. uiteindelijk heeft de betreffende, zwartmakende bokker, een rectificatie moeten plaatsen. (niet van bokt maar van de rechter) vond ik erg terecht. Aangezien niet iedereen erop zit te wahcten om zich te moeten verdedigen op een paardenforum... en wel zwrat gemaakt word!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:32

Ik ben van mening dat je in principe je ervaringen met bedrijven op bokt zou mogen zetten, mits dit ook echt jou eigen ervaringen zijn en je er niet het e.e.a. bij verzint.

Zo heb ik een probleem hier in de buurt gehad omdat ik mijn mening over een bepaalde instantie gaf, terwijl mijn mening gedeeld werd door anderen en die ook op bokt en andere websites geplaatst worden. Dan vindt ik ook weer dat die instantie niet alleen mij had moeten aankijken, maar ook gelijk alle meningen die de instantie niet goed aankwamen had moeten aanpakken, en dat wordt niet gedaan, omdat ik toevallig bekend was bij de instantie. Uiteindelijk was de instantie dat met me eens en zeiden ze dat het eigenlijk wel meeviel en hebben ze er verder niks mee gedaan.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:35

Ik vind het niet kunnen op deze manier kun je een bedrijf of een persoon echt erntige schade berokkenen.
Vaak lees ik hier toch ook wel verhalen waarbij ik mijn vraagtekens zet, soms word er dan ook geen naam genoemd maar vaak zijn er dan andere bokkers die weten waar het over gaat en dat is al erg genoeg.

Het is natuurlijk heel makkelijk om hier onder een pseudoniem je beklag te doen maar hoe weten we of je de waarheid verteld meschien ben je wel gefrustreerd en maakt iemand onterecht zwart.
Nee ik vind dat Bokt dat niet goed doet.
Natuurlijk is het fijn als je hier oplichters enz aan de schandpaal kunt nagelen maar de kans dat iemand onterecht word beschuldigt en dat heb ik hier al vaak zien gebeuren is gewoon te groot, een topic dan maar op slot gooien heeft geen zin meer want het leed is al berokkend.

Ik ben wel eens opgelicht door iemand en heb daar een artikel overgeplaats op een site voor mensen die opgelicht zijn, ik moest echt bewijs overleggen en heb dat ook gedaan zoals het verslag van de rechtbank enzo toen mocht ik het plaatsen, meschien kan Bokt ook zon stelregel aannemen voordat er nog meer mensen onterecht kapot worden gemaakt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:11

Eerste hand verhalen zijn eigenlijk ook horen/zeggen verhalen. Er is geen hond die het controleert en ondertussen wordt een bedrijf letterlijk afgebrand.

Als je het over een andere bokker hebt moet je het in watten verpakken en mogen er absoluut geen namen genoemd worden... maar een bedrijf die van mond op mond reclame afhankelijk is... mag hier met naam en toenaam de grond ingeboord worden.

Ik heb het altijd een vreemde gang van zaken gevonden.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 18:37

Dus als ik slechte ervaringen met Essent heb of met m'n opeltje, mag ik dat hier niet melden? Althans mag ik de merken niet noemen? Pfff...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:39

Nou zal Essent of Opel er niet echt onder lijden hier. Maar een manege, paardenspullen(web)winkel, handelsstal of handelaar kan behoorlijke schade oplopen op een forum met ruim honderdduizend paardenmensen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:44

Ik heb ook een topic geopend over de firma HAK, wat ik heb gedaan vind echt geen laster.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:05

slimmerik schreef:
Nou zal Essent of Opel er niet echt onder lijden hier. Maar een manege, paardenspullen(web)winkel, handelsstal of handelaar kan behoorlijke schade oplopen op een forum met ruim honderdduizend paardenmensen....

Dus gaat het om 'er onder lijden' ??
Zolang er TV-programma's zijn als Radar etc waar behóórlijk veel schijnt te mogen zou Bokt zich niet zo druk moeten maken over die enkeling die eens negatief in beeld komt.
Het bereik van TV is nog vele malen groter tenslotte.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:13

ik vind het een erg goede vraag. lees zelf ook altijd zulk soort topics maar hou altijd in mijn achterhoofd dat een verhaal 2 kanten heeft.

laatst ook nog vrouw verkoopt een paard en zou met de kopende partij een hoop problemen hebben, de kopende partij word door haar en een groot deel van bokt de grond in getrapt terwijl de verkopende partij geen enkele blaam schijnt te hebben (naar hun eigen zeggen) vind het nogal dubbelzinnig altijd.

Maar zou toch wel erg blij zijn als ik b.v. een pension stal of dergelijke zoek dat "duistere" zaken aan het licht gebracht worden. kan altijd mijn eigen oordeel trekken of ik dingen wel of niet geloof.

uiteraard heb je ook op bokt van die mensen die graag een ander de grond in trappen en er nog een schepje bij bovenop doen terwijl dit misschien niet waar is of van horen en zeggen en het verhaal wat aan dikken. maar dit heb je ook in de "echte" buiten bokt om.
de paardenwereld is een "klein" wereldje en verhalen gaan dan al gauw te ronde, denk niet dat bokt daar een aandeel in heeft.