Wanneer is de advertentie wel of niet EA commercieel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Wanneer is de advertentie wel of niet EA commercieel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 09:51

Hoe zit het nu precies op EA commercieel?

Ik heb altijd gedacht dat als je zakelijk bezig bent, dat je dan een topic op EA commercieel kunt plaatsen.
Als je gewoon over vrije tijd spreekt, dat het topic dan geplaatst hoort te worden in bijvoorbeeld overige of alles voor paarden.

Toch ben ik blijkbaar erg blond, want het lijkt dat wanneer je meer aanbied dan 1 stuks, dat het ineens al commercieel is ofzo :?
Het nadeel vind ik dat wanneer je nu iets van iemand koopt op EA commercieel, dat je nu niet meer weet of die iemand zakelijk of prive iets aan je heeft verkocht.

Hoe zit het nu precies, of hoe hoort het te zitten, met de regels van EA commercieel?

Anoniem

Re: Wanneer is de advertentie wel of niet EA commercieel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:56

Citaat:
Motivatie en toelichting op het forum

Dit forum is bedoeld voor de commerciële advertenties. Hieronder vallen alle advertenties waarin goederen en/of diensten worden aangeboden met als doel het maken van winst. Bijvoorbeeld: advertenties voor dekhengsten, aanbieden van stalling, ruitersportzaken, webshops, partijen goederen en dergelijke. Daarnaast horen hier ook grotere partijen nieuwe spullen en restpartijen thuis. Tot slot dienen hier advertenties van particulieren bij 2 of meer fokproducten / paarden per jaar geplaatst te worden.

Waar zit de onduidelijkheid in het niet precies snappen hoe het hoort te zitten op EA commercieel? :)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 10:07

Stel, Japie Snavel is klompenboer van beroep, maakt in zijn werkplaats een stel nieuwe klompen en adverteerd ermee op EA commercieel.
Tante Katrien van op de hoek, bedenkt goh dat ga ik ook doen. Koopt een aantal klompen bij de schoenenwinkel, schildert er een leuk motiefje op en plaatst ook een advertentie op EA commercieel.
Japie Snavel adverteerd dus zakelijk en Tante Katrien vanuit haar vrije tijd.
Is dat nu allebei geschikt voor EA commercieel, of alleen de advertentie van Japie Snavel?

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:10

Beiden commercieel, omdat ze beiden winst (willen) maken met de verkoop van klompen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:14

Zoals Sisco4life al zegt, dit is beiden commercieel. Beiden is het gericht op het winst maken met het verkoop van klompen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 10:35

Maar das toch apart :?
Als ik morgen bij de breiclub ga, een grappig truitje brei, dan kan ik dus eigenlijk 2 kanten uit?
Overige of commercieel.
Ik zou zeggen dat ik mijn truitje netjes bij overige zou moeten plaatsen, omdat ik in de hobby uurtjes een truitje brei.
Al brei ik er 20, het is nog steeds hobby.

Daarbij zit er verschil tussen het kopen van een bedrijf of van een particulier.
Doordat alles zo door elkaar staat, mag joost weten van wie je nu hebt gekocht.

Ikzelf vind het een beetje verwarrend en zie dus eigenlijk liever dat duidelijke hobbyers gescheiden gehouden worden.
Maar goed, misschien zeg ik nu iets raars hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:42

Ik vind het niet raar wat je zegt eigenlijk, kan me wel vinden in jouw 'indeling' :j

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:48

Fotografie is een hobby voor mij, maar toch hoor ik op EA Commercieel te adverteren, ik bied immers mijn dienst aan.

Iemand die als hobby kettingen maakt, hoort ook op EA CO te adverteren omdat het als commercieel wordt gezien.

Heeft iemand ooit 1 ketting gemaakt maar doet er voor de rest niets mee dan hoort het op EA OV.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:09

Als ik het dus goed begrijp is het criterium niet of je zakelijk of hobbymatig producten/diensten aanbied, maar wordt gekeken naar de hoeveelheid van producten?
Telt de mate waarin je vervolgens winst maakt dan ook nog mee, zoals hier wordt gezegd? Het lijkt me namelijk lastig te controleren of er daadwerkelijk winst gemaakt wordt met een bepaald product. Neem als voorbeeld even de wrap-on armbandjes die in verschillende topics worden aangeboden: het is lastig na te gaan (denk ik) voor de mods of de kostprijs van de materialen lager of hoger is geweest dan de prijs waar voor het eindresultaat te koop wordt gezet. :)

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:11

Nee winst telt niet mee. We laten er geen berekeningen op los in ieder geval ;).

Iemand die op zoek is naar een fotomodel voor een portfolio hoort ook op EA CO.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:19

Ah oké, dan is het duidelijk, dankjewel :)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 12:44

Ik zie dat toch anders Siempie.
Hypofocus valt in mijn ogen onder commercieel en bied een dienst aan.
Jij daarin tegen bied een hobby aan, een zakcentje, dat is in mijn ogen iets anders.
Niet alleen verschil tussen zakelijk en hobby, boterham of spaarpot, maar ook niet goed geld terug of garantie etc etc.

Wat is dan nog het verschil met overige?
Als ik morgen mijn kledingkast uitruim en een berg spul wat nog nieuw is en ik nooit draag hier aanbied, dan kan ik het net zo goed bij commercieel zetten dan, ik wil er immers geld voor vangen en het is meer dan 1 stuks.

Ik ben dus ook van mening dat als iemand op zoek is naar een fotomodel voor een portfolio, voor school, voor een website, voor een mooiere map, enz enz, dat dat niets zakelijks is en dus niet op commercieel thuis zou moeten horen.

Maar goed dat is mijn mening, ik hou nu eenmaal van wat meer duidelijke scheidingslijnen her en der.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:33

Met de kleding ben ik het niet met je eens, als jij veel nieuwe kleding in je kast hebt zitten en je dit weer verkoopt omdat je het nooit aandoet, dan is dat altijd onder de "inkoopprijs". Dus maak je geen winst en levert het je niet meer voordeel op dan meer ruimte in de kast. Wel zou je kunnen zeggen dat product x je niet meer past/staat en de inkoopprijs verhogen om vervolgens jouw verkoopprijs boven de echte inkoopprijs te zetten en het product met winst te verkopen, dát is commercieel maar gepresenteerd als EA TK. Mits men dit niet doorheeft kan het dus wel op ea tk, en hoeft het niet op commercieel. Dit is dan wel een vorm van fraude, vind ik.

Dan wat betreft de duidelijke scheidingslijnen, ik vind het bijvoorbeeld niet duidelijk om te beoordelen of iemand hobbymatig met iets bezig is en daar winst op maakt of dat iemand zakelijk bezig is en dus winst maakt. Dat vind ik pas een vage lijn :) Daarom is het fijn dat alles over de streep gewoon commercieel is, geen uitzonderingen van hobbyisten :)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:06

Er is een verschil tussen handelen en je eigen overbodige spulletjes verkopen. Afhankelijk van wat de artikelen zijn is wel zo´n beetje in te schatten wie wat doet. En verder heb je hoe je de lijn ook legt, altijd wel uitzonderingen of dingen die er tussen in liggen. Niet zo´n probleem van maken. :D

Zoals jij het voorstelt krijg je straks weer een grijs gebied: wat is zakelijk en wat privé? Evt. kun je nog richting het wel of geen kvk-nummer hebben, maar er zullen best uitzonderingen zijn die naast hun gewone job hobby-matig met een kvk-nummer bezig zijn met fotograferen. Waar mogen die, onder de uitzonderingen? :)

Er is nu ook niets wat je tegenhoudt om iemand die wat aanbiedt even na te vragen hoe het zit en te vragen of ze een kvk-nummer hebben bijvoorbeeld..

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:37

vind het paarden aanbieden heel vaag want poosje geleden verkocht ik een paard maar dat moest bij commercieel terwijl ik geen cent verdien aan een paard maar alleen omdat ik een manege heb moet het daar geplaatst worden.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 09:22

Ik vind het ook lastig hoor.
Ik heb hier laatst ook een pb-wisseling over gehad met een mod. Ze zou het nog in de groep gooien.

Ik heb een aantal zadels van een manege meegenomen in ruil tegen een paar andere zadels. Zadels liggen dus bij mij en ik heb geen bedrijf.
Toen ik echter een advertentie plaatste op EA alles voor paarden werd mijn advertentie geplaatst naar commercieel.
Terwijl ik dat in mijn ogen niet ben. Winst maken doe ik ook niet op deze oudere zadels.
Mijn vraag was ook wat de scheidingslijn dan was? Gaat het om de hoeveelheid producten? Ik zie vaak zat bokkers die heel veel aanbieden maar dan niet perse allemaal tegelijk. Ik had nu zes oudere zadeltjes opgespaard en dan zou het ineens toch commercieel zijn.

Dus het lijkt er inderdaad op dat de hoeveelheid bepalend is. En ik vind het naar andere bokkers toe juist een beetje verwarrend want men denkt inderdaad bij een "bedrijf" te kopen terwijl ik gewoon particulier ben.

Als de hoeveelheid bepalend is dan kies ik er voortaan gewoon voor om te splitsen. Niet alles tegelijk dan maar :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:17

De lijn is in mijn ogen ook wat wazig. Ik zie topics wisselen van commercieel naar te koop en soms vat ik hem even niet.

Kijk, ik dacht altijd als iemand vanuit een bedrijf adverterteerd dat dat op commercieel thuis hoorde. En dat de rest bij Te Koop voor paarden, ruiters en overige thuis hoorde.

Maar dat zie ik dus verkeerd begrijp ik zo.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:03

De regels zijn op zich best duidelijk, maar in de praktijk is het soms nog best lastig om onderscheid te maken. Voor ons als EA-mods geldt dan ook: bij twijfel wordt gekozen voor commercieel.

Er staat hierboven een voorbeeld over kleding. Als je voor jezelf kleding koopt en besluit om het door te verkopen (ook al zijn het nog nieuwe spullen) dan is dat niet commercieel. Het wordt anders als je een partij kleding opkoopt met het doel om het door te verkopen, dan is het wel commercieel. Bij dit soort dingen kun je eigenlijk als stelregel aanhouden dat iets dat van eigen gebruik afkomstig is onder het niet-commerciele deel valt.

Een voorbeeld: je hebt een nieuwe Eurostar rijbroek in je kast liggen en besluit hem door te verkopen omdat hij je niet lekker past of omdat de kleur je niet bevalt (ik noem maar wat ;)). Die broek heb je niet gekocht met de intentie om hem door te verkopen en er winst op te maken, dus je mag de broek adverteren op het niet commerciele gedeelte van EA.
Stel nu dat je een partij van deze zelfde Eurostar rijbroeken op de kop kunt tikken. Je hebt zelf geen 10 rijbroeken nodig in verschillende kleuren / maten, maar je koopt ze met het idee om ze door te verkopen. Dan is het wel commercieel. Of je er uiteindelijk winst op maakt of niet, is eigenlijk niet zo van belang. De partij is gekocht om door te verkopen (niet van eigen gebruik afkomstig).

In de meeste gevallen denken we redelijk goed te kunnen beoordelen of iets wel of niet commercieel is. Je kunt het zien aan de aantallen die aangeboden worden, maar soms ook aan de frequentie waarmee bepaalde producten of productgroepen geadverteerd worden. Als iemand per jaar bijv. 30 rijbroeken adverteert, dan kiezen wij voor de meest voor de hand liggende gedachtengang, nl. dat ze niet van eigen gebruik afkomstig zijn en dat het om een 'handeltje' gaat.

Ik weet ook dat we hiermee de plank ook weleens mis kunnen slaan. Er zijn altijd bijzondere situaties te bedenken waardoor iets wat op het eerste gezicht een handeltje lijkt te zijn, het uiteindelijk toch niet is. In zo'n geval kunnen we eigenlijk weinig anders dan om begrip vragen dat we toch voor de meest voor de hand liggende gedachtengang kiezen. Wij kennen nl. niet van elke bokker de hele historie en wij kunnen van achter onze pc ook niet beoordelen of een speciaal achtergrondverhaal klopt of niet.

Overigens vind ik wel dat er een goed punt aangehaald wordt over garantie ed.
Als bokker is het nu lastig te zien of je met iemand van doen hebt die bijv. een winkel heeft of iemand die volgens de Boktregels op EA-CO hoort te adverteren, maar die verder niet bedrijfsmatig bezig is.
Goed punt, ik wil hier zeker nog eens over nadenken en ik ga het ook zeker op de lijst zetten voor het nieuwe EA-systeem, want ik ben het zeker met jullie eens dat er soms lastig onderscheid te maken is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:27

Ik heb zelf gister voor het eerst een topic geopend op EA. Ik heb serieus langer getwijfeld over het juiste subforum dan ik heb gedaan over het schrijven van de advertentie. Want moest het nu bij Commercieel omdat ik uiteindelijk op zoek ben naar mensen om samen geld mee te verdienen, of op GZ-Diensten omdat ik geen dienst aanbied maar op zoek ben naar diensten? Als iemand op zoek is naar een fotograaf voor zondagochtend op concours staat 't bij GZ-diensten, dus is dat uiteindelijk de plek geworden waar ik mijn advertentie heb geplaatst. Uit de regels werd ik niet wijs, in ieder geval...