Verouderd artikel Parelli

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Verouderd artikel Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 11:31

In dit artikel wordt Parelli behandeld: http://www.bokt.nl/wiki/Parelli .
De titel is Parelli Natural Horsemanship, terwijl PNH tegenwoordig alleen nog maar Parelli genoemd wil worden. De tekst (inhoud) is ook verouderd, aangezien parelli tegenwoordig niet meer met de levels werkt. Misschien dat iemand dit aan zou kunnen passen? (Ik niet, want zelfs ik zie tegenwoordig door de bomen het bos niet meer. :o )

Als we het daar toch over hebben; ik zou het in ieder geval erg fijn vinden als iemand een overzichtje zou kunnen maken over wat je aan moet schaffen en in welke volgorde.

Aurora3

Re: Verouderd artikel Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:05

Ik zou wel willen, maar ik heb niet de kennis om het artikel inhoudelijk aan te passen. Dus wie weet er veel van Parelli en wil het artikel herschrijven/aanvullen.
Als je zelf geen Wiki-schrijver bent mag je het hier in het topic plaatsen, dan zorgen de Wiki-mods wel dat het artikel op de juiste plaats terecht komt.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:31

Dorientjuh: Banjer en ik werken wel veelal via de methode van Parelli, maar ik bezit helaas niet voldoende kennis om het artikel te herschijven... zie jij hier een mogelijkheid voor? :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 12:33

Ach ik kan toch in ieder geval een poging wagen. ;) Ik zal er meteen even mee beginnen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:37

dank je :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:39

Ik volg dit ook even. Het is er idd niet simpeler op geworden.

Volgens mij is het tegenwoordig de bedoeling dat je begint met de succes series en dan oefenen dmv de patterns...
En lid wordt van de savvy club.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 14:08

Parelli

Wat is Parelli
Parelli is een vorm van Natural Horsemanship, ontwikkeld door de Amerikaan Pat Parelli, die steeds vaker gebruikt wordt. Voorheen heette Parelli: Parelli Natural Horsemanship. Sinds enkele jaren heeft Parelli deze benaming echter liever niet meer.

In 1981 startte Parelli met zijn programma in Amerika; inmiddels is Parelli het al wereldwijd bekend. In Nederland is het sinds ongeveer drie jaar populairder geworden.

Waarom zo populair
Parelli biedt als enige in de wereld een thuisstudieprogramma om de mens (het paard kent de paardentaal natuurlijk al) Natural Horsemanship te leren. Het is dus letterlijk het leren communiceren met paarden in paardentaal. Het programma leidt de mens stap voor stap door de oefeningen, geeft de mens informatie over wat wanneer op welk moment gedaan of juist niet gedaan moet worden en waarom. Dit laatste wordt door Parelli ‘’savvy’’ (letterlijke vertaling: snappen of begrijpen) genoemd.

Voor wie is Parelli bedoeld
Parelli kan gebruikt worden door iedereen die wel eens iets met paarden te maken heeft. Van professioneel dressuurruiter tot boscrosser, van kind tot bejaarde. Het is een omgangsmethode waarmee gewerkt kan worden in elke denkbare discipline en voor elk paard.

Hoe werkt Parelli
De basis van Parelli is een aantal dominantiespellen: de Seven Games. Door deze games op de juiste manier met het paard te spelen krijg de mens steeds meer respect van het paard; de mens neemt hierdoor uiteindelijk de leiderspositie (ook wel Alpha merrie in de paardenkudde genoemd) in. Deze Seven Games worden vanaf de grond met het paard gespeeld, pas daarna kan volgens Parelli pas veilig op het paard gezeten worden. De dominantiespellen bestaan voornamelijk uit het wijken voor druk op alle mogelijke manieren, desensibiliseren (het paard laten wennen aan alle mogelijke objecten zodat deze hier geen angst meer voor heeft) en who moves who; degene die het minste zijn voeten beweegt, mens of paard, is de leider.
In het Kopje ‘Seven Games’ worden de Seven Games kort uitgelegd.

Wat heb je nodig om te beginnen met Parelli
Het Parelliprogramma blijft zich continu ontwikkelen en verbeteren; vandaar dat Parelli continu aan verandering onderhevig is. Tot voor kort bestond Parelli uit drie level pakketten die men thuis kon doorlopen. De level pakketten bestonden uit een theorieboek, pocket guides waarin alle oefeningen precies stonden uitgelegd en een aantal DVD’s. Level 3 was voor de thuisstudent het hoogste niveau wat men kon behalen. Wilde men een nog hoger niveau behalen dan moest men naar Parelli zelf toe in Amerika. In totaal zijn er tien levels te behalen, maar zelfs Pat Parelli zelf zit nog niet op level 10.
Tegenwoordig is men echter afgestapt van de Parelli level pakketten. De eerste twee oude level pakketten zoals hierboven beschreven staan nu op internet en kunnen alleen bekeken worden wanneer men tegen betaling lid wordt van de Parelli Savvy Club. Wanneer je lid wordt van deze Savvy Club heb je meer voordelen zoals korting op Parelli spullen, toegang tot een Parelli forum waarop men alle vragen kan stellen en antwoorden krijgt en nog veel meer interessante informatie over Parelli.
Daarnaast zijn er de Success Series DVD’s; dit zijn tien DVD’s die gekocht kunnen worden om de paardentaal te leren. De DVD’s zijn op onderwerp gemaakt en hiermee kan men niet tot level drie komen, zoals voorheen, maar tot level vier. De DVD’s worden per level aanbevolen.
Naast de Success Series DVD’s zijn er ook de Parelli Patterns: dit kan vergeleken worden met de oude level pakketten; ook in de Parelli Patterns zijn boeken, pocket guides en DVD’s te vinden. De Parelli Patterns bestaan uit vier levels in vier Savvy’s (on-line, Liberty, Freestyle, Finesse).
Kortom: de combinatie van het lid worden van de Parelli Savvy Club, het kopen van de Success Series DVD’s voor jouw level en het kopen van de Parelli Patterns geven de beste basis tot het zo goed en zo snel mogelijk vooruitgang boeken met je paard.

Naast alle theorie gebruikt Parelli vier materialen om het gevraagde zo goed mogelijk uit te kunnen voeren:
1) De Carrot Stick. Dit is een onbuigzame stok met een handvat van ongeveer een meter lang. Deze stok wordt gebruikt als een verlenging van je arm en moet dus ook niet verward worden met een zweep. De Carrot Stick heet niet zo omdat hij bij Parelli oranje is, maar om de mens eraan te helpen herinneren dat de Carrot Stick zowel kan worden gebruikt als strafmiddel (discomfort veroorzaken) als beloningsmiddel (het aaien van het paard met de stick). De slogan van Parelli is dan ook: ‘’zo zacht als kan, zo hard als nodig is.’’
2) De String. Dit is een touwtje met een leertje aan het einde die aan de Carrot Stick bevestigd wordt. Met dit touwtje kun je als het ware je arm nog meer verlengen.
3) Het touwhalster. Dit is zoals het als zegt een halster van een dun koord. Het dunne koord heeft als voordeel dat het indien nodig vrij stevig kan inwerken op het paard.
4) De Lead Rope: dit is een lang rond touw van minimaal ongeveer 4,5 meter. In feite wordt de Lead Rope gebruikt als lang halstertouw. Met de Lead Rope begin je de basis van Parelli.

Wat kan er bereikt worden met Parelli
Wat er bereikt kan worden met Parelli ligt eraan hoe ver je wilt gaan met Parelli. Ten alle tijden wordt de band met je paard door het doen van Parelli versterkt. Doorloop je alleen het oude level 1 dan geeft Parelli je meer veiligheid in de omgang met je paard. Wanneer men verder gaat met Parelli kunnen veelvoorkomende problemen goed worden opgelost; denk aan een paard dat zich zelfstandig laadt op de trailer, geen sloom en ongeïnteresseerd paard meer, een paard dat je niet meer hoeft te vangen maar juist naar je toe komt, veel meer ontspanning in plaats van stress, het goed onder controle kunnen houden van je paard in alle denkbare situaties, geen paarden meer die je bijten, schoppen of op je tenen gaan staan... Kortom: een paard dat met je meewerkt en meedenkt met je, in plaats van tegen je.

Hoe lang duurt Parelli
Parelli is wanneer je het beste resultaat wilt krijgen niet iets wat je soms wel en soms niet doet. Parelli wordt verweven in alles wat je doet met je paard. Eigenlijk gebruik je het dus voor de rest van je leven. Hoe lang Parelli duurt ligt vooral aan jou als mens (hoe snel leer jij de paardentaal) en wat je ermee wilt bereiken. Het level 1 kan door beginnende Parelliers in enkele weken worden doorlopen, soms zelfs in enkele dagen. Hoe hoger je komt in levels, hoe uitdagender het wordt en dus ook hoe langer het duurt voordat je door een level heen bent. Parelli kan dus zolang duren als je zelf wilt.

Parelli instructeurs
De Parelli instructeurs zijn er voornamelijk voor bedoeld om Parelli meer bekendheid te geven en om Parelliers te helpen met dingen waar ze niet uitkomen met alleen het Parelli pakket. Het is dus over het algemeen niet zo dat je bijvoorbeeld wekelijks les kunt krijgen van een Parelli instructeur. Wel kun je op cursus gaan en bijvoorbeeld je paard laten inrijden door een Parelli instructeur. Om officieel Parelli instructeur te kunnen worden moet je eerst zelf het thuisstudieprogramma hebben doorlopen en daarna de opleiding te volgen in Amerika bij Pat Parelli zelf. Hoe meer je kunt als officieel instructeur, hoe meer sterren je kunt verdienen. Tot nu toe is de enige Parelli instructeur in Nederland en België Eddy Modde. Hij heeft op dit moment drie sterren.

Seven games
Het belangrijkste in de games is het stapsgewijs opvoeren van druk, om het paard te laten doen wat je wilt. Eerst een lichte aanraking of beweging, dan een iets duidelijkere, nóg iets duidelijker, en uiteindelijk een aanraking of beweging waarbij je zeker weet dat het paard gaat doen wat je wilt.

Game 1: Friendly game
De allereerste game is tevens de allerbelangrijkste. Er zijn veel paarden die angstig zijn voor aanrakingen en daar wordt in deze game aan gewerkt. Sommige paarden zullen snel door deze game heen kunnen, bij andere paarden is er meer tijd nodig. Soms is het nodig om een tijdje alleen deze game te herhalen.
Deze game is dus om een paard vertrouwd te maken met elke aanraking die een mens, of een gereedschap dat door een mens wordt gebruikt. Lastige plekken voor veel paarden zijn het hoofd, de flanken en de binnenkant van de achterbenen. Dit komt doordat dit kwetsbare plekken zijn en het gevaarlijk voor een paard in het wild kan zijn om deze plaatsen onbewaakt te laten voor roofdieren. Niet alleen aanrakingen met de hand moeten vertrouwd worden, uiteindelijk ook aanrakingen met de Carrot stick, string, en andere vreemde voorwerpen.

Game 2: Porcupine game
De tweede game bestaat uit wijken voor druk. Het paard moet, als je het vraagt, wijken met elk lichaamsdeel wat je wilt. Achterwaarts, zijwaarts, het hoofd omhoog of omlaag brengen, een voet optillen, alles moet met een lichte aanraking mogelijk zijn. Omdat het niet de bedoeling is dat het paard voor alles wegvlucht, wordt er tussendoor vaak gebruik gemaakt van de Friendly game, om het verschil duidelijk te maken.

Game 3: Driving game
Afbeelding
De derde game lijkt qua bedoelingen wat op de porcupine game. Bij deze game moet het paard echter niet wijken voor druk, maar wijken voor een vraag, een suggestie. Door middel van lichaamstaal moet duidelijk zijn dat het paard achterwaarts moet lopen, de voorhand weg moet draaien, enz.

Game 4: YoYo game
Afbeelding
De vierde game maakt gebruik van de technieken uit de driving game. Het paard moet op een lichte vingeraanwijzing achterwaarts gaan, terwijl je zelf stil blijft staan. De winnaar is degene die het minste zijn voeten beweegt, zoals in elke game. "Yoyo" komt van de beweging die het paard maakt, eerst achterwaarts, dan in een rechte lijn weer naar de baas toe.

Game 5: Circling game
Afbeelding
De vijfde game lijkt wat op longeren, maar heeft een heel ander doel en uitgangspunt. Het paard moet zelf de verantwoordelijkheid nemen om in een cirkel om ‘zijn’ mens heen te blijven lopen, terwijl die rustig in het midden blijft staan. Het is de bedoeling dat het paard in dezelfde gang, zonder te stoppen in een kleine of grote cirkel om je heen blijft lopen. Wat niet de bedoeling is, is het paard steeds maar weer hetzelfde saaie rondje te laten lopen om hem zo beweging te geven, wat wel bij het longeren gebruikt wordt. De circling game bestaat uit drie fases, de send (het wegsturen op de cirkel), het circlen (de rondjes om de mens heen blijven lopen) en het disengagen (ontkoppelen van de achterhand, zodat het paard weer terug komt)

Game 6: Sideways game
Bij deze game worden de technieken uit de porcupine en driving game gebruikt, om het paard geheel zijwaarts te laten lopen voor lichte druk of een suggestie. Pat Parelli: “The better they go sideways en backwards, the better they do everything”. Dus hoe beter het paard zijwaarts en achterwaarts gaat, hoe beter àlles gaat. Deze game is niet voor niets de basis voor alle zijgangen en zelfs de galopwissels.

Game 7: Squeeze game
Bij deze game worden alle technieken van de voorgaande games gebruikt om het paard ergens langs, in, door of over te krijgen. Met alleen lichaamstaal moet het paard over een hindernis gaan, de trailer in, of onder een zijl door lopen. Bij deze game is het ook weer erg belangrijk om de druk te laten vervallen bij het gewenste gedrag, net als bij alle andere games.

Rijden
AfbeeldingRijden op de manier van Parelli
Als de Seven games beheerst zijn, kan begonnen worden met rijden. Volgens Pat Parelli kun je pas met bit rijden, als het paard helemaal zonder bit gereden kan worden. Het bit wordt gebruikt ter verfijning, niet om de controle te behouden. Daarom worden de eerste levels geen bitten gebruikt, maar een touwhalster. Met rijden wordt gebruik gemaakt van de One Rein Stop. Sturen en tempo wisselen gaat door middel van focussen, en fases opvoeren. De carrot stick wordt tijdens het rijden niet als zweep gebruikt, maar als middel om bij te sturen, of aanwijzingen te verduidelijken. In level 1 worden vooral de basispunten uit het rijden behandeld, zoals sturen, stoppen, een goede houding, en de fases. In level 2 en verder wordt het rijden zonder zadel en hoofdstel, het rijden met bit, het rijden van moeilijkere oefeningen en rijden met impuls verder uitgebreid.

Bronnen, referenties en/of voetnoten
 Officiele site van Pat Parelli
 Nederlandse Parelli instructeur Eddy Modde
 Officiele webwinkel PNH
Teruggeplaatst van "http://www.bokt.nl/wiki/Parelli_Natural_Horsemanship"
Categorie: Natural horsemanship

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 14:13

Als iemand zou kunnen helpen met de inhoudsopgave, de plaatjes, verwijzingen en dergelijke want ik weet niet hoe ik dat moet doen. :) Het is wel een beetje lang geworden, maar ik denk toch wel duidelijk(er).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:15

Het is idd al beter zo :j

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:35

ik ga hier vanavond even naar kijken en het artikel op de Wiki aanpassen... :)

Bedankt alvast +:)+

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 14:55

Is goed, graag gedaan hoor. :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:10

ik had nog 1 vraagje Dorientjuh... heb je deze tekst zelf geschreven of (deels?) letterlijk overgenomen? :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:17

Zijl is met ei! Staat in het stukje van squeeze game. Interessant is het trouwens!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 23:20

Stuk is zelf geschreven, met uitzondering van het originele wiki artikel natuurlijk. ;) Het originele wiki artikel heb ik verder niet meer gescand op spelfouten, vandaar de spelfout. Sorry! :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:23

maakt niet uit :) Voordat het definitief geplaatst wordt, scan ik het ook nog op taalfouten hoor... al zie ik dus ook wel eens wat over het hoofd (blijkt dus wel uit het feit dat ik zijl over het hoofd had gezien :o )

Ik heb het wat druk met andere (privé-)dingen, maar ik beloof je dat ik dit artikel niet zal vergeten hoor :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:12

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 20:13

Ziet er goed uit!
Twee foutjes nog gevonden:
Onder ''wat heb je nodig om met Parelli te beginnen'':
Eerste alinea, tweede regel staat ''DVD's'' fout gespeld en in de tweede alinea, derde en vierde regel staat ''DVD's'' met kleine letters geschreven.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:56

klopt.. ik heb dvd met kleine letter gespeld... zover ik weet is dvd nl. geen eigen naam, maar gewoon een voorwerp dus moet het niet met hoofdletters :)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:11

ja volgens mij heb je gelijk Banjer. Ik heb net ff in het woordenboek gekeken en cd-rom staat gewoon met kleine letters. DVD staat er niet in, maar dat zal dan wel hetzelfde zijn.