Minimum leeftijd paard voor HAW

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Minimum leeftijd paard voor HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 21:56

In de media wordt nu volop aandacht besteed aan paardvriendelijkheid. Misschien is het een idee dat Bokt hier ook aan meewerkt, door rijfoto's van paarden/pony's onder de drie jaar te weren?

Geryon

Re: Minimum leeftijd paard voor HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:57

Uhhhmm wat is te weren?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:57

klinkt goed helemaal naar het topic wat nu redelijk in opspraak is ;)

maar denk niet dat het haalbaar is..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:58

Niet toe te laten.

Anoniem

Wat heeft dat voor zin? Dan kunnen mensen er niet meer op gewezen worden wat ze fout doen. Juist die mensen die met jonge paarden rijden.

_Question

Geryon: te weren betekent tegen te houden

Alet74

Lijkt me een goed plan. Maar het lost niets op natuurlijk. Dan kunnen we wel doen alsof het niet gebeurt, maar dat is een beetje onzinnig. Dus als men wil (durft ;) is misschien beter geformuleerd) zou ik zeggen: gewoon plaatsen. Dan storten we ons er wel op!

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:59

Ik vind het een goed idee, paarden onder de 3 (en wat mij betreft onder de 4) hoeven geen zadel op hun rug. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:01

Maar Bokt staat in principe neutraal. De een vind 2,5 best al kunnen om wat licht werk te doen, de ander vind 3,5 al te jong om te beleren voor zadelmak te maken.

Ik zou er daarom niet voor zijn om hier een regel op te stellen.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:03

alja schreef:
klinkt goed helemaal naar het topic wat nu redelijk in opspraak is ;)

maar denk niet dat het haalbaar is..

Ik heb weer wat gemist.. :9

Ik denk ook dat het niet haalbaar is, degene die het plaatst op bokt.. weet wat hij/zij kan gaan krijgen..
met foto's van een te jong paard.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 22:17

Tuurlijk los je niets op. Maar nu heb ik het idee dat plaatsers van dergelijke foto's het idee hebben dat de mensen die er commentaar op hebben fout zitten. Ik denk dat Bokt een statement kan maken door dergelijke foto's niet toe te staan. Je kan immers ook geen feedback geven op zulke jongen dieren vind ik.
En je zal altijd wel mensen hebben die hun paard spontaan een jaar ouder maken, maar als Bokt hier duidelijk nee tegen zegt gaat er misschien wel een lampje branden...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:20

Daar heb je wel een punt. Blijft wel het risico dat mensen dan gewoon typen dat het paard 3,5 is terwijl het niet zo is. Papier is gewillig tenslotte.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 22:35

Dat is zeker waar helaas. Maar ik zit echt met mijn in mijn hart foto's te bekijken van een 2jarige aan het werk. Ik vind dierenmishandeling. En omdat discriminatie enzo ook opgenomen is in de forum policy, dacht ik, misschien is dit ook wel een idee :)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:38

Ik weet inmiddels om welk topic het gaat.. maar net wat Alet zegt,ze typen dan gewoon dat het paard 3.5 is. Wie zegt dat het niet zo is.. dan is het hele gedoe afgelopen..

Waarom mensen een zadel op een twee jarige gooien weet ik ook niet, ik vind dat topic in en in triest.. het erge is dat mensen zich dan ook nog gaan afvragen waarom de gewrichten op jonge leeftijd al zo afgesleten zijn..

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 01:43

In principe stelt Bokt zich, als het om de inhoudelijke kant van de paardenwereld gaat, zo neutraal mogelijk op. De taak van het team is om het forum netjes, prettig, leefbaar en gebruiksvriendelijk te houden voor alle gebruikers, niet om dierenmishandeling tegen te gaan, hoe moeilijk dat soms ook is. Natuurlijk kunnen moderators zich soms ook inhoudelijk mengen in discussies waarin dierenleed naar voren komt, maar dat doen ze dan als gebruiker en niet als mod :)

Wanneer je dierenleed signaleert is dat heel vervelend, en je mag het uiteraard ook bij ons melden. Of we iets met het topic doen is een tweede, maar we zullen het dan zeker in het vizier houden. Het enige dat je kunt doen, net zoals je dat irl ook zou doen in de meeste gevallen, is op een respectvolle manier de discussie aan te gaan en door middel van argumenten proberen duidelijk te maken dat dit wat jou betreft niet kan. Lukt dat niet, dan kun je anoniem een melding doen bij de AID of de DB, of daar advies inwinnen.

Het is overigens niet de bedoeling (zoals dat eigenlijk voor alle topics geldt) om je dolle massa op de TS te storten. Probeer altijd in je achterhoofd te houden dat wanneer je harde reacties plaatst, dat des te meer weerstand zal opwekken bij de TS en daar is het dier in kwestie niet mee geholpen.

Overigens ben ik het met Maya eens dat niet iedereen het erover eens is dat rijden op een 2,5 jaar oud paard dierenmishandeling is. Die term blijkt dus ook maar relatief ;)

Dan wil ik tot slot nog even opmerken dat het niet de bedoeling is hier een discussie van elders nog eens dunnetjes over te doen, gelieve dat dus achterwege te laten :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 12:08

Ik begrijp je helemaal Zwartwitje! Maar omdat het bij veel mensen weerstand oproept en ik zelf niet weet of er iets mee te doen was, dacht ik, ik open dit topic. Niet om een discussie te herhalen oid, maar om mensen mee te laten denken. En ik snap jullie beslissing ook :)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:28

Mooizo :)
Ik vind het niet slecht dat het in het algemeen even ter discussie stelt, dat mag hier immers ook. Ik moet er ook eerlijk bij zeggen dat moderators ook maar gewone mensen zijn, met meningen en visies, die soms ook even op hun handen moeten gaan zitten bij het zien van sommige minder fijne foto's. Wanneer we echter foto's van bijvoorbeeld tweejarigen @ work gaan weren verliezen we onze neutraliteit, en belangrijker nog, het dier in kwestie is er niet bij gebaat.

Bokt is en blijft een discussieforum, en wat mij betreft is ons doel al bereikt wanneer één iemand door één goed gebracht argument van iemand anders zijn of haar manier van denken en/of doen ten goede verandert :j

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:59

ach en hoe bewijs je dat het paard ouder dan 3 is?
de papieren mee inscannen??

wat een onzin.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 16:09

Jolliegirl schreef:
ach en hoe bewijs je dat het paard ouder dan 3 is?
de papieren mee inscannen??

wat een onzin.

Het ging me niet om de feitelijke leeftijd, die kan je idd nooit controleren. Maar Bokt is voor velen toch wel een forum met aanzien volgens mij, en als je dan heel stellig zegt dat je geen rijfoto's van jonge dieren op je site wil snappen sommige mensen misschien sneller dat het niet goed is :)

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:12

Wat heeft dat nou voor zin? Het is echt niet zo dat als er geen fototopics meer verschijnen op bokt met (te) jonge paarden dat ze niet meer beleerd worden. Alleen worden er dan geen foto's meer van gemaakt. Lijkt me echt compleet onzinnig, nu mensen nog een topic openen op bokt kunnen andere gebruikers hun aanspreken op het feit dat het paard te jong is, als je dat gaat verbieden gebeurd dat ook niet meer.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:30

Ik weet niet welke aanleiding dit heeft gehad, maar een paard inrijden op 2.5 jarige leeftijd is naar mijn inziens een hele gangbare leeftijd hoor. En ik moet zeggen dat omtrent het hele woord 'diervriendelijkheid' elke scheet al verkeerd wordt opgevat.
En een hoofdstelletje op 2jarige leeftijd inhangen wordt ook al gezien als mishandeling.

Wat dat betreft vind ik het veel te ver gaan al dat gedoe. Mensen moeten lekker zelf bepalen hoe ze met hun paard omgaan. Dat is toch niet te checken of te veranderen.

Geen haalbaar voorstel naar mijn mening.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:05

topics verbieden zou helemaal niks oplossen, een TS die domme acties doet, die krijgt de kous wel op de kop.

Dus nee, heeft Bokt niks mee te maken.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:34

Op zich kan ik de ts wel volgen, vind het ook absoluut geen slecht idee en echt iets om over na te denken. Aan de andere kant begrijp ik ook de beslissing van het mod-team dat bokt neutraal moet blijven.
Ook het feit dat de leeftijd van een paard lastig na te gaan is van een foto is een moeilijk punt. Daar bij denk ik niet dat deze regel mensen er van weerhoud om hun 2 jarige onder het zadel te beleren.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 23:08

Je kan een subforum doen voor mensen die hun paard aan het inrijden zijn, maar afschaffen lijkt me raar. Zo ben je misschien helemaal verkeerd bezig en kom je daar pas op zn 3e achter?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:34

Dan kunnen we erg veel topics gaan verbieden.. jaarlingen die voor de lol een keertje aan de longe gaan, 2 jarige die vrijspringen, de meeste centrale keuringen ect.

Ik denk dat we vooral niet teveel moeten hameren als iemand een topic van een 2,5 jaar oud paard onder het zadel laten zien. 1 keer zeggen is voldoende en verder gewoon weer rijtechnisch commentaar.