extra regels voor EA topics?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

extra regels voor EA topics?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 15:24

Het is mij al vaak overkomen, dat als ik dingen te koop aanbied en er uiteindelijk met mensen afspraken gemaakt zijn men toch zegt dat ze uiteindelijk geen belangstelling hebben soms zit hier toch enige tijd tussen.
Nu is het bij mij al vaak voor gekomen en dan niet over l*llige bedragen en zie het ook heel vaak terug in andere topics, "wegens niet nagekomen afspraak weer te koop"
Nu is dit behoorlijk irritant, aangezien men overeengekomen is tot het verkopen van spullen met de tegenpartij aangezien andere geinteresseerden al voorzien zijn of geen belangstelling meer hebben.
nu word ik op zo'n moment heel boos en moet ik me echt inhouden om niet buiten proporties te gaan aangezien je je spullen niet voor niks te koop hebt staan en je uiteindelijk na het maken van afspraken nog met de spullen in je maag zit en je geld niet hebt (waar je naar mijn idee gewoon recht op hebt)
kan hier niet nog een soort regel voor komen? of is er iets wat je er aan kan doen?

wat mij ook opvalt is dat veel mensen niet de openingspost doorlezen, en toch nog dingen gaan vragen die dus al duidelijk staan in de beginpost. ook word je afentoe dood gegooid met vragen zoals vp en dergelijke. terwijl als mensen de beginpost lezen je zo een hoop "zinloze" posts kunt voorkomen.

nu snap ik dat de mods wel meer te doen hebben als elk topic meerdere malen doorlezen en is de tem knop er niks voor niks, maar afentoe loopt het naar mijn idee wel de spui gaten uit.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:28

Dit is een heel vervelend probleem idd, en ik denk dat het heel lastig is hier echt iets aan te doen... Wel wordt er gewerkt aan een nieuw systeem voor EA en er is een topic waarin je je ideeen aan kan geven, zal even zoeken :)

[edit] dit is m:
[FZ] Nieuw systeem voor EA - wat zijn jullie wensen?

Pashon

Re: extra regels voor EA topics?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 15:33

dank je Mas, zal vanavond in alle rust het topic even doorlezen.
vind het zelf ook een heel vervelend en veel voorkomend probleem.
nu is het mij toevallig ook al meerdere keren gebeurd en zo ook vandaag waardoor de frustratie uiteraard hoog is.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:36

Ik snap niet helemaal waar de TS naartoe wil, maar begrijp de irritatie. Zolang er nog geen geld overgemaakt is, heeft de verkoper nog de koper enige plichten of rechten. Het is hoogstens van morele aard, dat je op tijd laat weten of een verkoop wel of niet doorgaat en dat biedingen niet volstrekt ongegrond zijn. Dit is echt normen en waarden en ik denk niet dat Bokt daar regeltjes aan kan hangen. Wat misschien wel handig is, is een soort biedsysteem. Je ziet namelijk ook vaak dat als er geboden wordt, er geboden wordt met stappen van 50 of zelfs 10 cent. Dat gaat natuurlijk nergens over, zeker als het over grotere bedragen gaat. Misschien is het handig om een soort 'machine' te maken, waarbij de TS een 'bieden vanaf' prijs mag invoeren, en ook de 'stapgrootte' van de boden mag bepalen. Zo kun jij dan door te drukken op een 'biedknop' een bod van bijv. 5 euro hoger doen. Een beetje hetzelfde principe als bij veilingen zegmaar. :)

Enkel, het daadwerkelijk nakomen van afspraken zal vrij weinig aan gedaan kunnen worden ben ik bang. Ik moet ook zeggen dat ik dat niet zou willen, zo'n verplichting is voor veel mensen te 'eng' denk ik. Als er bijvoorbeeld een ban zou hangen aan het niet nakomen van afspraken, verpest dat imo de hele sfeer op bokt. Ik vind dat we het positief moeten benaderen, ipv negatief. EA is enorm gegroeid en dat is goed toch? :)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 15:41

waar ik naar toe wil is uiteraard ook een betere werking op EA topics.

het valt mij zeker de laatste tijd op dat mensen gewoon maar bieden terwijl ze eigenlijk niet geinteresseerd zijn maar om zo de prijs op te krikken en zo een TS van een EA topic in de veronderstelling dat het serieus is zo uiteindelijk nog met de spullen blijft zitten.

als er word aangegeven bieden van een X bedrag gaat men er vrijwel altijd onder bieden, of bieden exclusief verzendkosten bied men toch inclusief.

zulk soort dingen gebeuren heel vaak tot vrijwel altijd.

EA topics zijn er om dingen te verkopen en als mensen op dingen gaan bieden terwijl ze niet de intentie hebben om tot kopen over te gaan, het dus ook geen nut heeft om te bieden.

ook mondelinge afpsraken zijn bindend net zoals schriftelijke. vind dat men zich hier maar aan heeft te houden.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:49

Tja dat zou natuurlijk de ideale wereld zijn, iedereen die zich aan de mondelinge en schriftelijke regels zou houden. Ik snap je irritatie deels, maar denk ook dat veel mensen (waaronder ik, moet ik toegeven) soms bieden onder het motto 'niet geschoten is altijd mis'. Als een 'bieden vanaf' prijs in mijn ogen te hoog is, stuur ik de TS een pb'tje in de trant van; 'Ik vind je vraagprijs te hoog en daarom bied ik ... Mocht je geen andere kopers kunnen vinden'. Dan houd je je inderdaad niet aan de mondelinge afspraken, maar ik vind dat ook geen must. Het wordt hier soms wat te serieus, dit is een hobbyforum en uiteindelijk kiezen de verkopers er zélf voor om hun spullen aan te bieden op bokt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:50

Overigens zou het ook niet aan bokt moeten zijn regels op te stellen zodat het product daadwerkelijk afgenomen wordt nadat dit met de verkoper is overeengekomen.Deze regels zijn er namelijk al, dit is bij wet geregeld. Als je nagaat dat een mondelinge overeenkomst al rechtsgeldig is in Nederland, dan is een pb-wisseling (zwart op wit dus) dat natuurlijk helemaal.
Vaak gaat het echter om relatief kleine bedragen en is het niet de moeite hier juridische stappen op te ondernemen.
Vervelend blijft het natuurlijk wel.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:35

vind het idd ook erg vervelend dat mensen zoch terug trekken uit de verkoop maar volgens mij hou je altijd wel van die rotte appels ertussen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:49

Pashon schreef:
1.Het is mij al vaak overkomen, dat als ik dingen te koop aanbied en er uiteindelijk met mensen afspraken gemaakt zijn men toch zegt dat ze uiteindelijk geen belangstelling hebben soms zit hier toch enige tijd tussen.

2.het valt mij zeker de laatste tijd op dat mensen gewoon maar bieden terwijl ze eigenlijk niet geinteresseerd zijn maar om zo de prijs op te krikken en zo een TS van een EA topic in de veronderstelling dat het serieus is zo uiteindelijk nog met de spullen blijft zitten.

Ad 1. Daar erger ik me ook bijzonder aan. Je denkt iets verkocht te hebben en vervolgens hoor je óf helemaal niets meer óf men blijkt ineens geen geld meer te hebben.
Nu kan er natuurlijk altijd iets gebeuren, maar op Bokt schijnt het 'normaal' te zijn ;( En ging het nu over honderden euro's, maar een tientje... !!!!

Het jammere vind ik dus dat een niet-opsturende verkoper meteen een ban krijgt, maar een niet-betalende koper kan rustig zijn gang gaan. }>

Ad 2. Zo'n gevalletje had ik laatst dus ook. Meisje was er nog trots op ook >;)

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:44

DubbelDun schreef:
Ad 1. Daar erger ik me ook bijzonder aan. Je denkt iets verkocht te hebben en vervolgens hoor je óf helemaal niets meer óf men blijkt ineens geen geld meer te hebben.
Nu kan er natuurlijk altijd iets gebeuren, maar op Bokt schijnt het 'normaal' te zijn ;( En ging het nu over honderden euro's, maar een tientje... !!!!

Praat me er niet over :O
Ik zit nu ook met zo'n gevalletje...
En dan nog beweren dat ze het geld hebben overgemaakt. En ik trouw iedere dag checken, maar geen bijschrijving... Vervolgens even een pb'tje gestuurd met de vraag of ze wel de juiste gegevens heeft; geen antwoord. Dan weer een pb'tje, weer geen antwoord. Tja, dan is het duidelijk, die loopt gewoon glashard te liegen. Ondertussen kost het je wel gigantisch veel tijd en heb je nog niks verkocht!
Wat mij betreft mag hier ook een zwarte lijst van worden aangelegd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:38

Nou een zwarte lijst vind ik dan weet té 'zwart', maar een feedbacksysteem in de vorm van percentages positief en negatief afgesloten kopen moet toch te realiseren zijn. Net als je bij de naam van een Bokker kunt zien hoe er percentueel gepost is over de div. forums.
Het dan alleen als de biedingen en kopen ook terug te vinden zijn op EA, dus geen aankopen per PB-biedingen.

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:36

DubbelDun schreef:
Nou een zwarte lijst vind ik dan weet té 'zwart', maar een feedbacksysteem in de vorm van percentages positief en negatief afgesloten kopen moet toch te realiseren zijn.

Je hebt gelijk, was nog even geirriteerd :D
Maar inderdaad, zo'n systeem als jij beschrijft zou mooi zijn.