Waarom laat bokt dit toe?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AlicavR

Waarom laat bokt dit toe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 14:41

Misschien wel iets heel stoms hoor.

Maar ik zie heel vaak foto's op HAW of ITP foto's met een copyright van een site zoals bijv Jacob Melissen.
Die foto's worden gewoon hier op bokt gezet terwijl het copyright duidelijk zichtbaar is.
Waarom doet bokt daar niks aan?
Het lijkt me dat dat toch ook niet toegestaan is? ( weet ik immers niet zeker. )

ukje

Re: Waarom laat bokt dit toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:43

Als het hun eigen foto's is dan zijn die foto's als het goed is ook eigendom van de gene waar de foto's van gemaakt zijn (snap je het nog) of bedoel je echt andere foto's van andere mensen.

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 14:44

Nee ik bedoel wel foto's waar ze zelf op staan.
Maar als je dus zelf op een foto staat waar wel een copyright op staat mag je die foto wel gewoon gebruiken?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:44

Als je zelf het copyright er op zet dan is dag meer dat anderen die foto's niet kunnen gebruiken.

Als je foto's gebruikt van stallen neem ik aan dat je toetstemming hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:44

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 14:46

Dan zou het dus handig zijn dat die gene er bij vermeld dat ze toestemming heeft om die foto's te plaatsen.
Anders zouden de mods toch een slotje moeten plaatsen?
Of is dat de zorg van bokt niet?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:50

ach ja, waar kun je over zeuren he, regels zijn regels oke...maar ik heb begrip voor bokkers die geen leuke fotos kunnen vinden en dan zo'n foto gebruiken...laat ze toch

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 14:52

criollolover schreef:
ach ja, waar kun je over zeuren he, regels zijn regels oke...maar ik heb begrip voor bokkers die geen leuke fotos kunnen vinden en dan zo'n foto gebruiken...laat ze toch

Ik bedoel het niet als zeuren, maar gewoon als vraag.

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:58

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 14:59

Ja dat bedoel ik inderdaad, daar was ik toch ook duidelijk in? :oo

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:01

ja mijns inziens wel, maar aan de reacties te zien is de rest niet zo snel van begrip :+ ;) (geintje)

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 15:02

Ik dacht al ben ik zo onduidelijk. :+

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:04

Hier ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:04

Toch is dit je antwoord al :
Maya schreef:
Het hangt er dus vanaf wat diegene op zijn website heeft geschreven mbt de rechten, en of je toestemming hebt gevraagd.

Mods bekijken niet élk topic en vragen élke bokker of ze wel toestemming hebben gevraagd. Die verantwoording ligt bij de plaatser zelf. Mocht een mod er achter komen, en weten dat een bepaalde fotograaf doorlinken niet toestaat. Of als bijvoorbeeld de rechtmatige eigenaar klaagt erover, dan wordt de foto wel verwijderd.

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:05

officieel het overigens niet, maar ik heb het idee dat het oogluikend wordt toegestaan:

Citaat:
Het overgrote merendeel van de foto's en teksten die je om je heen vindt, zijn auteursrechtelijk beschermd. Een foto op Bokt, de teksten uit je favoriete maandblad, films op tv en internet et cetera et cetera. Zonder toestemming van de oorspronkelijke maker van het werk mag je dit dus niet gebruiken. Een aantal voorbeelden van veel voorkomende overtredingen van het auteursrecht

Een foto van een fotograaf zonder toestemming op je website zetten

Een tekst van internet gebruiken in een werkstuk

Dit is dus allemaal niet toegestaan. Als je gebruik wilt maken van iets wat je niet zelf gemaakt heb: neem dan altijd contact op met de oorspronkelijke maker!

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:07

zie antwoord maya dus

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 15:09

Dankjewel.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:12

Of het mag of niet, das denk ik wel duidelijk, maar toch lijkt het me ook een compliment aan de eigenaar foto/fotograaf als dit met opschrift gebruikt wordt....iedereen ziet meteen door wie de foto gemaakt is en wie weet wil iemand dan wel gebruik maken van zijn/haar services...

Nu ja, hoe dan ook.... :P

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:14

Lijkt mij ook niet dat de mods ij elk topic wat geopend wordt navragen of er wel toestemming is voor de foto's/ Dat is gewoon ontzettend veel werk en er worden elke dag zoveel topics geopend... Lijkt me gewoon haast onmogelijk om echt alles te controleren, er zal daarom zeker een deel van de verantwoordelijkheid bij de gebruikers zelf worden gelegd :)

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 09:24

euhm... de Mods doen het zelf ook zag ik net :oo
blijkbaar mag het dus gewoon!

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:14

Oorspronkelijk is het niet toegestaan, maar je kunt het als fotograaf toch 'vrijwel' niet voorkomen dat met name evenementenfoto's verspreid worden over o.a. het internet.

Zelf kom ik ook wel eens door mij gemaakte evenementenfoto's tegen op plekken waar ze eigenlijk niet thuis horen, maar aangezien ik toch weet dat het eigenlijk niet mogelijk is het tegen te houden, heb ik er maar een soort van 'vrede' mee gesloten en zie ik het tegenwoordig als reclame..

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:59

Ielsje schreef:
euhm... de Mods doen het zelf ook zag ik net :oo
blijkbaar mag het dus gewoon!

Dat ligt er maar aan ;)
Als je toestemming vraagt (en krijgt) en/of voor de foto's betaalt, dan is het geen probleem om ze op internet te plaatsen. Zonder toestemming (en soms zonder betaling) mag het niet.
Het is de verantwoording van elke Bokker om zelf na te gaan of het toegestaan is om foto's te plaatsen. De mods hebben daar geen controlerende functie in, het is voor mods immers ook niet na te gaan of iemand wel/geen toestemming heeft om foto's te plaatsen, dat is ieders eigen verantwoording :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 07:12

Het is voor de mods inderdaad niet om te doen om dit allemaal te controleren wie wel of niet toestemming heeft om foto's te plaatsen. Deze regel is er overigens bij gekomen omdat het in het verleden is voorgekomen dat mensen rekeningen thuis gestuurd kregen naar aanleiding van het plaatsen van foto's op bokt. En geloof me, een foto die gebruikt is voor publicatie op internet, die prijzen zijn behoorlijk pittig per foto. Dit resulteerde ook in rekeningen van enkele honderden euro's. Om bokkers te beschermen hebben we die regel erin gezet, om nogmaals te benadrukken dat copyright er niet voor niets is. Meer kunnen we niet doen, het is aan de bokkers zelf de verantwoordelijkheid verder.