Kwaliteit achteruit gegaan door uploaden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kwaliteit achteruit gegaan door uploaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:50

Grrrrr, het moet nu toch even van mijn hart...

Steeds vaker zie je op FK voorafgaande aan de foto's een zinnetje:
"Ohja, de kwaliteit is trouwens ontzettend achteruit gegaan door het uploaden."
"Dat de kwaliteit zo slecht is, komt door het uploaden."
"De kwaliteit is wel achteruit gegaan door het uploaden."
"De foto's lijken niet scherp, maar dat zijn ze wel want dat komt door het uploaden."

Gaat nu werkelijk iedereen bij het plaatsen van foto's eerst duidelijk maken dat eventuele ruis, onscherpte of jpg-kwaliteitsverlies allemaal te wijten is aan het uploaden van de foto's? Zodat men er maar geen commentaar op kan gaan leveren? Soms zien de foto's er zelfs prima uit, maar acht men het desondanks noodzakelijk het erbij te zetten. Want stel je voor dat er geroepen wordt "goh wat zit er een ruis op je foto's"...

Als je het mij vraagt heeft dit nogal een flinke overeenkomst met het "ik heb geen cap op, maar daar wil ik geen commentaar op" op HAW.

Kan hier niet wat tegen worden gedaan?

BartVB
Eigenaar

Re: Kwaliteit achteruit gegaan door uploaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:57

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:01

Sorry, ik snap niet hoe het pluspakket hier iets tegen zou kunnen doen, tenzij je speciaal voor mij censuur invoert op enkel het zinnetje "kwaliteit is achteruit gegaan"? Het lijkt me dat dit meer een eventuele wijziging in het beleid zou zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:07

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:08

Onderdeel van het pluspakket is het fotoalbum. Idee is dat voor de albums er komen iedereen (ook niet pluspakketters) een upload mogelijkheid krijgen op Bokt. En dan 1 waarbij de kwaliteit niet enorm achteruit gaat :)

Maar verder klinkt het vooral als een 'mode' ding. Mensen zien iemand dit roepen en roepen het zelf ook maar omdat 'de rest' het ook doet. Hele tijd terug hadden we b.v. ook ineens een enorme berg met polls op Bokt, dat is na een tijdje (zonder extra regels AFAIK) ook weer over gegaan.

Denk dat we er beleidsmatig iets aan kunnen/hoeven doen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:10

Ik post niet veel op FK, maar kijk er wel veel rond en dit valt mij inderdaad ook op. Wat stel je zelf voor in dit geval Nouks?

Ik zelf vind het namelijk moeilijk wat je hier nu mee aan moet. Het is bekend dat de uploadsites kwaliteit vreten, maar het zinnetje kan ook gebruikt worden als dekmantel voor onscherpte natuurlijk...
Wat het pluspakket hieraan zou kunnen veranderen is mij ook niet geheel duidelijk, maar wellicht is hierin een voorstel gedaan over dit onderwerp? Dan heb ik daar even overheen gelezen ;)

[edit] ik snap um!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:10

Het gaat me er niet om dat bij MIJ de kwaliteit achteruit gaat. Het gaat me er om dat Bokkers te pas en te onpas roepen dat de kwaliteit achteruit is gegaan en dat gebruiken als excuus voor onscherpe foto's of ruis. Het lijkt me niet de bedoeling dat ik op FK op al die Bokkers ga reageren "Dan moet je maar een Pluspakket nemen", het is gewoon schijtirritant dat men het als excuus gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:12

Mas schreef:
Wat stel je zelf voor in dit geval [***]?

Ik zou willen voorstellen dat dat excuus gewoon de kop in wordt gedrukt. Als de kwaliteit écht achteruit is gegaan, dan wordt daar vanzelf wat over gezegd en kunnen mensen ook goede tips geven om dat de volgende keer te voorkomen. Lees: bij mijnalbum-achtige kwaliteit kunnen meer ervaren fotografiemensen dan ook aanraden een andere dienst te gebruiken.

Nu komt het ontzettend over als "de kwaliteit was in het echt beter hoor, echt waar hoor, en nee ik ga er niks aan doen om m'n foto's wél goed op Bokt te krijgen".

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:40

Nouks schreef:
Het gaat me er niet om dat bij MIJ de kwaliteit achteruit gaat.

Snap ik, maar als Bokt een fatsoenlijke upload heeft hoeven mensen niet uit te wijken naar vage upload sites waar de kwaliteit wel gehalveerd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:41

BartVB schreef:
Snap ik, maar als Bokt een fatsoenlijke upload heeft hoeven mensen niet uit te wijken naar vage upload sites waar de kwaliteit wel gehalveerd wordt.

Maar dat is langetermijnplanning en voor die dienst zul je moeten betalen, ik zie de gemiddelde vijftienjarige met een camera'tje dat eigenlijk nog niet doen... Als je nu ook ziet: "De kwaliteit is achteruit gegaan door Mijnalbum", "De kwaliteit is achteruit gegaan door Hyves", gebruik dan een andere dienst, maar dat doen ze dan (uit luiheid?) ook niet.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:44

Voor het album moet je (misschien) betalen. Idee is dat het uploaden an sich gratis wordt. Maar dat is idd niet iets dat volgende week (of maand :+) al draait..

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:14

En dan vind ik het toch frappant dat de 'echte' fotografen op bokt,nooit last schijnen te hebben van ruis door uploaden.

Ik heb ook het idee dat het een dekmantel is.
Als ik zelf iets upload vind ik de kwaliteit niet eens zoveel achteruit gaan. (m.u.v hyves en mijn album)
Ik gebruik gewoon photobucket en heb nooit ruis door uploaden,maar te meer omdat ik nog niet weet hoe ik met mijn nieuwe camera om moet gaan :+

Maarja,er echt iets aan kunnen doen? Geen idee.

Mode-ding Bart?
Volgens mij zie ik het al maaaanden voorbijkomen,dus van mij mag de mode weer veranderen dan :Y)
Laatst bijgewerkt door Tivoli op 24-03-09 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:14

maarja, mss een domme opmerking..
Maar waarom zou je je er aan ergeren? Het is een beetje stom als mensen het als dekmantel gaan gebruiken,

Maar die mensen willen kennelijk geen kritiek, dus daar zou ik persoonlijk uberhaupt niet op reageren.. Is ook niet mijn probleem :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:18

Menino schreef:
Maar waarom zou je je er aan ergeren? Het is een beetje stom als mensen het als dekmantel gaan gebruiken,

Maar die mensen willen kennelijk geen kritiek, dus daar zou ik persoonlijk uberhaupt niet op reageren.. Is ook niet mijn probleem :)

Maar dat is wel erg jammer, aangezien FZ juist het forum is waar je opbouwende kritiek op je werk kunt krijgen om je zo te verbeteren. Met een opmerking als 'kwaliteit is door uploaden achteruit gegaan' diskwalificeer je al een groot deel van de kritiek, want die kun je allemaal op dat excuus gooien en dat is natuurlijk jammer.
Niet in de laatste plaats voor de TS in kwestie, want die mist een kans om een heleboel bij te leren.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:19

Ben het met je eens.
Het is gewoon een slecht excuus. Een foto mislukt echt niet door het uploaden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:23

Mas schreef:
Menino schreef:

Maar dat is wel erg jammer, aangezien FZ juist het forum is waar je opbouwende kritiek op je werk kunt krijgen om je zo te verbeteren. Met een opmerking als 'kwaliteit is door uploaden achteruit gegaan' diskwalificeer je al een groot deel van de kritiek, want die kun je allemaal op dat excuus gooien en dat is natuurlijk jammer.
Niet in de laatste plaats voor de TS in kwestie, want die mist een kans om een heleboel bij te leren.

Maar volgens mij staat die TS sowieso niet zo open om te leren als die het niet wil horen dat een foto mss teveel ruis heeft of onscherp is...
Een gemiste kans, maar niet voor mij, dus ook niet mijn probleem ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:35

Ben blij dat er mensen zijn die het met me eens zijn! :)

gabyfedde schreef:
Ben het met je eens.
Het is gewoon een slecht excuus. Een foto mislukt echt niet door het uploaden.

Kwaliteit kan absoluut achteruit gaan door uploaden, maar dat is eenvoudig te voorkomen door gewoon je foto's op een fatsoenlijke plaats te uploaden en vooral zelf je foto's te verkleinen en verscherpen. Maar vaak is wel duidelijk zichtbaar of de kwaliteit van de foto gewoon al minder was, of dat het door het uploaden kwam. Beetje jammer alleen als je vervolgens zegt "die foto is niet scherp" en de TS voet bij stuk houdt dat dat door het uploaden komt. Ik weet wel beter, en met mij een groot gedeelte van Bokt, maar als de TS voet bij stuk houdt ben je snel uitgediscussieerd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:41

Maar waarom zou je die discussie uberhaupt nog voeren :o

TS weet wsl dondersgoed dat het niet door het uploaden komt, dus het is niet dat diegene er iets aan heeft als jij zegt 'de foto is niet scherp'

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook een beetje stom als mensen het doen hoor... Maarja, ze verpesten het ook wel een beetje voor zich zelf, dus ik ga me daar niet nog een keer druk over maken..

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 03:07

Ik ben het in alle posts met Nouks eens eigenlijk. Ook ik kan me zó ergeren aan dat stomme zinnetje wat overal voorbijkomt.

Maar ik ben sowieso niet te spreken over het nieuwe FK, dus mijn mening is misschien ietwat gekleurd. :=

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 03:52

Waar je je al druk over kunt maken........
ergeren is geloof ik iets waar mensen heel goed in kunnen worden.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:16

StableEnable, FZ is er niet voor niets toch? Dit soort zaken mogen gewoon aangekaart worden en als je het onzin vind, reageer dan niet. ;)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:37

Voorstel; stel de regel in dat het niet gezegd mag worden - dat ze dan maar op een geode site moeten uploaden die overigens ook in de "regels" op FK staan - en gooi anders t topic op slot ofzo (of wat was er ingesteld voor de "geen commentaar op cap" op HAW?)? Of dat je op een of andere manier erop kunt temmen en dat er dan wat mee gedaan wordt?

Ik ben het geheel met Nouks eens zoals je wel merkt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:00

Nouks schreef:
"De kwaliteit is achteruit gegaan door Mijnalbum", "De kwaliteit is achteruit gegaan door Hyves", gebruik dan een andere dienst, maar dat doen ze dan (uit luiheid?) ook niet.

Ja of zeg dan gewoon dat je foto mislukt is. Deze opmerking komt idd opvallend veel voorbij en lijkt wel op een modeverschijnsel idd.

StableEnable schreef:
Waar je je al druk over kunt maken........
ergeren is geloof ik iets waar mensen heel goed in kunnen worden.

De pot verwijt de ketel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:40

Menino schreef:
Maar waarom zou je die discussie uberhaupt nog voeren :o

Dat doe ik dus ook niet (meer). Maar als ik denk weer eens leuk te reageren op een topic op FK, word ik daarin vaak al tegengehouden door dat zinnetje. Gister dus ook weer, drie nieuwe topics, alle drie genoeg op aan te merken, maar dat zinnetje geeft voor mij al aan dat de TS stiekem helemaal niet zit te wachten op commentaar. Laat maar dan, inderdaad, maar het is wel jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:30

Niet alleen jij hebt daar last van hoor Nouks, dat zinnetje wordt echt een standaard, ik heb ook wel eens foto's geplaatst, maar zal mezelf echt niet verhullen achter een excuus zinnetje als er wat ruis op zit. Zowiezo fotografeer ik ook wel om het ruis effect :j

Ik uploadde altijd bij Imageshack, Photobucket en echt nooit kwaliteitverlies gehad, tegenwoordig op Flickr en daar helemaal geen problemen..