Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Banjer schreef:dank je voor je aanpassingen
Ik heb achter de schermen gevraagd of iemand het aan wil passen.. ik heb zelf geen kennis in huis om de aanpassingen door te voeren... ik ben veel te bang dat ik het hele artikel direct verknal...
Heb je ook een bron voor de aanpassingen?
Eline schreef:Paard_foto: dank voor je aanvullingen, ik heb je toegevoegd aan de wikigroep zodat je ze zelf in het artikel kan verwerken.
Nouks: ook jouw punten zijn welkom
Nouks schreef:Prima advies voor voornamelijk compactcamera's, maar zeker in de open lucht lijkt me met een spiegelreflexcamera een langere sluitertijd om winst te maken op beeldkwaliteit nogal onzin. Op het moment dat de beeldkwaliteit écht minder wordt (lees: binnenbakken) zou je kunnen overwegen genoegen te nemen met wat beweging, tot die tijd is zeker met een spiegelreflexcamera een foto met voldoende scherptediepte, een korte sluitertijd én een goede beeldkwaliteit prima haalbaar.
Citaat:"Kleinbeeld reflexcamera": Doel je hier daadwerkelijk op kleinbeeld in de zin van full-frame DSLR's als bijvoorbeeld Canons 1Ds-serie, in vergelijking tot middenformaat-reflexcamera's, of doel je hierbij specifiek op cropbodies met een kleinere sensor?
Citaat:In het geval kleinbeeld vs. middenformaat lijkt me "spiegelreflexcamera" voldoende. Niemand zal met een middenformaat reflexcamera bij een binnenbak gaan staan. Daarnaast heb je hier op Bokt in 99,5% van de gevallen te maken met hobbyisten, waarbij de term "kleinbeeld" veelal alleen onduidelijkheid zal opleveren.
Citaat:Zes keer in vergelijking tot? De 3.5 van een kitlens op z'n wijdste stand, de 4.5 die er ergens tussenin zit, de 5.6 van de lens volledig ingezoomd? Nuttige toevoeging (vergeet niet dat Nikon ook een budget-50mm heeft!), maar ik vind "6 keer" nogal twijfelachtig. F1.8 tot F3.5 is twee stops winst, van F1.8 tot F5.6 is 3 1/3 stop.
Citaat:d. Vuistregels voor brandpuntafstanden in de binnenbak, en buiten.
Handig. Wellicht ook per type camera/sensor (1.0, 1.3, 1.5, 1.6, four thirds...)
Nouks schreef:Beeldformaten maken wel ontzettend veel verschil in bereik, een 70-200 op een full-frame is een 140-400 op een four en scherptediepte prima achterwege gelaten kan worden, maar het verschil in bereik is toch aanzienlijk tussen de verschillende beeldformaten.
Nouks schreef:Hmm, het nadeel van de 1.8-objectieven vind ik wel dat de scherptediepte vol open echt te minimaal wordt. Ik gebruik ze dus ook alléén als F2.8 echt te weinig is (lees: beweging geven op 3200). Maar zeker met springen, waarbij het paard meestal toch behoorlijk veel diepte heeft, vind ik het minder briljant om bijvoorbeeld alleen de borst van het paard scherp te zien, en het hoofd van de ruiter al lang niet meer.
Citaat:Wanneer is een groot diafragma nou handig? Bij portretfotografie van paarden maakt men vaak gebruik van een groot diafragma, omdat je dan een kleinere scherptediepte hebt. Zo kan je het paard als het ware los laten komen van de achtergrond, doordat het paard scherp is maar de achtergrond vager (onscherp). De aandacht van de kijker wordt dan echt naar het paard getrokken. Ook is een kleinerdiafragma handig bij foto’s in slechtere lichtomstandigheden, zoals binnen (bijv. binnenbak). Omdat de lens meer licht doorlaat bij een groot diafragma, krijg je bij een korte sluitertijd toch geen donkere foto!