Hoe kun je zo discussies voeren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blondie_

Hoe kun je zo discussies voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 18:27

Bijvoorbeeld.
Iemand typt "In Mexico is veel geweld" dan reageert de ander: "je bent zelf dus daar geweest? anders weet je het niet".
Of "Het is niet goed om je paard onder de 3 jaar in te rijden" reactie: "dus jij hebt vast je paard met 2 ingereden en verkloot, want anders kun je het niet weten"

Je kan toch ook informatie hebben anders dan van eigen ervaring? Bijvoorbeeld je ziet het dikwijls in de krant, televisie, of mensen waar je mee gepraat hebt.

Ook mag je niet zeggen: "Jonge paarden zijn meestal speels" reactie: "Je kan niet alle paarden over een kam scheren!" ....'Meestal' wordt dan over het hoofd gelezen.
Net als "Jongeren rijden vaak roekeloos", zelfde reactie...
Beter kun je typen: "veel van de jongeren, maar ook veel niet, want ze zijn niet allemaal hetzelfde, rijden roekeloos".

Nog een voorbeeld:
"Amerikaanse gevangenissen zijn vaak gevaarlijk, het personeel word vaak aangevallen"
Reactie "Nederlandse gevangenissen zijn ook gevaarlijk want daar KAN het personeel ook worden aangevallen".
Kan, kan, kan, alles kan. Je lieve buurvrouw KAN ook iemand vermoorden bij wijze van, je altijd brave hon KAN ook iemand aanvallen...

Dus ik stel voor, om het woordje "vaak" en "meestal" dikgedrukt te typen en vooral niet te vergeten!
En bij alles wat je typt, een grondige uitleg geven waarvan je die informatie hebt. :Z

Zo kun je toch geen fatsoendelijke discussies voeren...

Paardenmeis1

Re: Hoe kun je zo discussies voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:27

Je hebt helemaal gelijk, jammer genoeg is het voor sommigen (niet allemaal dus ;) ) makkelijker om maar de helft te lezen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:31

Je beschrijft hier exact mijn allergrootste ergenis! Niet alleen op bokt maar het is overal zo. Mensen lezen erg selectief en verdraaien je woorden. Erg irritant want ik probeer zelf altijd om me goed te verwoorden, en juist woorden als "meestal" brengen een duidelijke nuance aan. Alleen erg jammer dat veel mensen dit over het hoofd zien....
Het maakt discussies erg vervelend!!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:35

Ik snap ook wat je bedoeld TS, in discussies op bokt en in het dagelijks leven zie je dit regelmatig voorbij komen. Mensen lezen alleen wat ze willen lezen en reageren alleen op één stukje zin uit je tekst waar ze iets mee kunnen. De rest bekijken ze gewoon niet en rukken een uitspraak volledig uit zijn verband.
Ik denk alleen niet dat er veel aan te doen is, mensen reageren nu eenmaal hoe ze reageren dat zal je altijd wel houden. Als ik me er echt te erg aan ga ergeren dan lees ik er gewoon maar overheen. Is niet prettig discussieren met zulke 'argumenten'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:04

Hier noem je wel een heel groot punt idd!
Mensen leggen je op die manier woorden in de mond, of willen gewoon niet toegeven dat ze
de ervaring niet hebben of de kennis kunnen delen.
Hoe je op zo'n manier het beste een discussie kan voeren? Niet.

Zeg altidj maar waar de kennis stopt begint het moddergooien, tijd om weer te vertrekken
of alleen in discussie te gaan met mensen die wel naar zichzelf willen en kunnen kijken :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 00:04

ZO kan je MEESTAL geen discussie voeren...
maar VAAK ook wel ;)

nee ik vind het een goed punt, ik blijf deze even volgen!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 00:13

Ik denk dat het vooral het probleem is dat MEESTAL (dus niet altijd :P) mensen lezen wat ze willen lezen en daardoor je woorden zo verdraaien of zulke, MEESTAL aparte, conclusies trekken zodat het precies in hun straatje past.

Ik denk niet dat de woordjes over het hoofd worden gezien, maar dat ze met een reden worden weggelaten, doelbewust dus :)

[edit] dat is hetzelfde met quotes. Sommige mensen quoten slechts een zin uit een hele tekst en vallen daar overheen, terwijl voor het gemak de essentie van het verhaal gewoon vergeten wordt. Dat is imo ook een geval van lezen wat je wilt lezen en niet nadenken bij het verdere verhaal :)
Laatst bijgewerkt door zap op 15-02-09 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 00:14

foutje :D

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:19

Dat is het punt van de drogredenen, helaas.
Erg jammer inderdaad dat mensen zo selectief lezen of luisteren, maar ook dat ze niet even nadenken over wat er wordt gezegd.
Het is de simpelste manier om proberen je gelijk te krijgen of een discussie uit de weg te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:38

Heb er geen last van...... :) als iemand wil weten waar ik het vandaan heb dan geef ik die info gewoon :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:40

Ik vind het eerder jammer als mensen selectief lezen.. in de zin van:
'ik vind als je met je paard naar les gaat en jij+paard zien er netjes uit, lijk je gemotiveerder'

reactie van anderen:

'ik vind het onzin dat je niet gemotiveerd zou zijn als je paard geen anky setje aan heeft'

dan denk ik echt van...........zucht :)

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:37

Ik stoor me het meest bij het discussiëren dat mensen ineens een heel ander onderwerp aansnijden.

bijv.
Door het rood licht rijden is niet erg, want er worden ook mensen vermoord.

eh, ja, maar daar hadden we het niet over. Als je met iets anders aankomt is dat bij mij altijd een teken dat die ander geen enkel punt meer heeft en het dus over een hele andere boeg gooit om alsnog gelijk te krijgen.

Bij dit voorbeeld is het heel duidelijk. Maar weet ze even niets. Maar het gebeurt heel vaak.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 02:01

Wat niet kan is nog nooit gebeurt.

Ben het wel eens met de openingspost. Bij sommige onderwerpen schijn je alleen maar op basis van eigen ervaringen mee te mogen discussiëren want anders word je niet serieus genomen en krijg je een sneer. Best jammer want je kan ook veel informatie hebben verkregen uit fouten van anderen en daar je wijsheid opgedaan hebben. Als er iemand in de sloot springt en tot de conclusie komt dat het water nat is hoef ik niet ook nog eens in die sloot te springen om tot dezelfde conclusie te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 08:05

Waar ik mij aan irriteer is als mensen zeggen "ja ik heb ook heel wat vrienden en kenissen waar dit gebeud"....bv Deoderant is slecht voor je, * nee hoor want mn oom, tante buurman en neefje zijn er dik honderd mee geworden *

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:55

Heike schreef:
Ik stoor me het meest bij het discussiëren dat mensen ineens een heel ander onderwerp aansnijden.

bijv.
Door het rood licht rijden is niet erg, want er worden ook mensen vermoord.

eh, ja, maar daar hadden we het niet over. Als je met iets anders aankomt is dat bij mij altijd een teken dat die ander geen enkel punt meer heeft en het dus over een hele andere boeg gooit om alsnog gelijk te krijgen.

Bij dit voorbeeld is het heel duidelijk. Maar weet ze even niets. Maar het gebeurt heel vaak.

Dat is ook mijn ergenis nr 1 :j
Men gaat er allerlei andere maatschappelijke problemen bijhalen als men geen weerwoord heeft in een discussie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:02

Deze blijf ik ook volgen want zeker in discussies over geloof, racisme enz zijn dit hele belangrijke woorden die áltijd over het hoofd gezien worden :')

Merk ook dat ik soms reacties krijg zoals in bovenstaande berichten en dan denk ik "jij wel dan?" want zo niet, heeft die persoon toch evenmin "recht van spreken"?

Tja, vind het altijd moeilijk te volgen en meestal trek ik me heel snel terug uit dergelijke kinderlijke discussies :+

Zap: Dat vind ik ook hoogst irritant! Een zin uit een quote halen en me zo woorden in de mond leggen... Daar kan ik echt moe van worden :=

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:05

heb ondertussen geleerd om in Jip en Janneke taal in drievoud dingen uit te leggen die door het gros niet begrepen worden.....

lukt me redelijk eindelijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:58

Ik kan me eraan ergeren (en niet zo'n beetje ook) als uitzonderingen worden gesteld als regel......

BV een paard van 4 dat al een pirouette kan maken...... dat is leuk, de meeste 4-jarigen kunnen het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:48

Waar ik me ook ernstig aan stoor zijn mensen die
Afbeelding

met

Afbeelding

Gaan vergelijken, zie jij een oevreenkomst?
Of mensen die in gaan vullen en dan niet even hun excuses aan kunnen bieden,'
imo wíl je dan geen discussie voeren alleen maar een eind heen zeuren.