En hoe nu verder? (PB drama's)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ayo

En hoe nu verder? (PB drama's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 15:12

Ik vraag me af, in het algemeen, maar naar aanleiding van een bepaald topic, wat er gebeurt met mensen die via PB anderen bedreigen. Mogen en kunnen zij ongehinderd, lekker anoniem hun gang gaan? Of is er de mogelijkheid om dergelijke PB's door te sturen waarop die personen dan aangesproken en eventueel geband kunnen worden.

Is er overleg over dit soort zaken of kan er bij voorbaat al niets aan gedaan worden?

En misschien nog een paar suggesties voor de toekomst: Kunnen PB boxen mogelijk aan en uit gezet worden? Verder zouden misschien bepaalde mensen (al dan niet tijdenlijk) geen toegang meer tot PB-en moeten kunnen krijgen naar aanleiding van hun gedrag. Of een negeeroptie in de PB.

Ik wil hiermee geen hetze opstoken over het betreffende topic, ik hoop alleen mede bij te dragen aan een prettiger forum. Omdat ik en volgens mij vele met mij, vinden dat de sfeer er op deze manier door bepaalde mensen op bokt niet beter van wordt.

Gelieve hier geen discussietopic van maken, maar gewoon antwoorden of misschien andere suggesties in deze zaak.

Alvast bedankt.

Jolliegirl

Re: En hoe nu verder? (PB drama's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:14

Ik heb ooit een pb doorgestuurd naar een mod die heeft ernaar gekeken en die persoon op bokt in de gaten gehouden.
ik weet niet meer om wie het ging en hoe het precies ging

maar je kan het altijd doorsturen naar een mod, die kunnen er dan naar kijken.

negeeroptie is er al

als jij iemand in je foei heb staan, kan je die berichten uitzetten
dan krijg je : u heeft een nieuw bericht
maar als je gaat kijken is deze gelijk verdwenen en niet terug te halen

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:15

Kan je het niet gewoon via je foei knop doen dat jij geen pb's meer ontvangt van diegene of bedoel je dat niet.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 15:17

Ok, ik PB zelf nooit, dus ik wist niet of dat kon, maar het kan dus wel.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:32

Toen ik nog beheerder was van het haflingerforum, hebben ik eens van iemand het ww gevraagd. Ook deze persoon werd bedreigd, maar met doorgestuurde pb's kun je in principe weinig omdat die veranderd kunnen worden. Als je het ww van iemand krijgt, kun je als beheer zelf inloggen om te kijken wat er in de betreffende pb's staat. En uiteraard moet "het slachtoffer" daar toestemming voor geven en moet je zo ethisch zijn om andere pb's niet te bekijken. Vaak is de reden dat er aan pb's niets gedaan kan worden, namelijk dat er mee gesjoemeld kan worden wanneer ze doorgestuurd worden, op deze manier kan dat echter niet.
Alleen was er op dat forum veel minder haat en nijd dan op bokt, dus ik kan me zomaar voorstellen dat zoiets hier onbegonnen werk is :=

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:36

Mystica schreef:
Toen ik nog beheerder was van het haflingerforum, hebben ik eens van iemand het ww gevraagd. Ook deze persoon werd bedreigd, maar met doorgestuurde pb's kun je in principe weinig omdat die veranderd kunnen worden. Als je het ww van iemand krijgt, kun je als beheer zelf inloggen om te kijken wat er in de betreffende pb's staat. En uiteraard moet "het slachtoffer" daar toestemming voor geven en moet je zo ethisch zijn om andere pb's niet te bekijken. Vaak is de reden dat er aan pb's niets gedaan kan worden, namelijk dat er mee gesjoemeld kan worden wanneer ze doorgestuurd worden, op deze manier kan dat echter niet.
Alleen was er op dat forum veel minder haat en nijd dan op bokt, dus ik kan me zomaar voorstellen dat zoiets hier onbegonnen werk is :=

Maar als mods hier je ww gaan vragen is dat toch ook weer inbraak op je privacy, zoals men dat met een mooi woord zegt?
Das dan toch niet toegestaan? :+

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:40

Daarom ook als je echt bedreigd wordt en wilt dat er iets gedaan wordt. :) Het gaat ook alleen om je eigen ww en alleen als je dat zelf wilt he? Voor die tijd kun je evt ook echt nog wel privedingen wissen of eerst je ww veranderen, dan nieuwe ww naar mod sturen en als mod gekeken heeft weer terugveranderen :) Als je toestemming geeft is het toch geen schending van privacy? :+

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:42

Cyntje schreef:
Mystica schreef:

Maar als mods hier je ww gaan vragen is dat toch ook weer inbraak op je privacy, zoals men dat met een mooi woord zegt?

Ik weet nog dat er nog niet zo lang geleden een grote rel was omdat iemand de account van een ander zou hebben gebruikt of bekeken en daarvoor een permanente ban kreeg. Speelt het misschien mee dat het 'slachtoffer' toen een mod was?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:06

oomens schreef:
Cyntje schreef:

Ik weet nog dat er nog niet zo lang geleden een grote rel was omdat iemand de account van een ander zou hebben gebruikt of bekeken en daarvoor een permanente ban kreeg. Speelt het misschien mee dat het 'slachtoffer' toen een mod was?

Ik denk eerder dat dat was omdat de betreffende mod geen toestemming had gegeven. Dán is het wel schending van de privacy.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:10

In een verkoop-kwestie was ik slachtoffer. Omdat ik al mijn PB's van de dader moest versturen naar een Mod maar ik dit niet kon..bood ik aan mijn ww te geven maar de Mod weigerde dit want dit mocht ze niet doen..heel goed vind ik! Dus heb ik het uiteindelijk op een andere manier voor elkaar gekregen en ze hebben de zaak heel goed aangepakt voor mij.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:27

Ik denk dat ik weet op welk topic de TS doelt en ik vind het eeuwig zonde dat een dergelijk interessant topic op slot moet door een aantal figuren die zich via pb niet kunnen gedragen. Lijkt mij meer dan wenselijk om wat controle op de pbs te zetten, het is nu al zovaak voorgekomen op bokt dat mensen leuk en aardig doen op bokt, maar ondertussen een ander via pb verrot schelden.

Een hele tijd terug is er een topic geweest met de vraag of er een temsysteem voor pbs zou kunnen komen. Dat zou mij een ideale oplossing lijken moet ik zeggen. Daarmee verhelp je een heel groot deel van de ellende...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 17:21

Ik begrijp ook welk topic TS bedoelt. Maar inderdaad kan ik me in het waarom een slotje, volledig eens zijn. Dergelijke pb's kunnen beangstigend zijn.

Je kunt van dergelijke pb's aangifte doen (hangt ervan af hoe zwaar je bedreigd wordt) en de politie of justitie kan dan bij het beheer van bokt de bijbehorende ip adressen krijgen waardoor je aanklacht rond is.

In uitzonderlijke gevallen (maar dat bepalen ze zelf) bant het beheer dergelijke bokkers. Heb dat al een keer meegemaakt :j

Als je echt bedreigd wordt, maak dan een screenshot en stuur het door naar de beheerders. Die ondernemen dan stappen.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:42

Ik ben het er helemaal mee eens dat er iets gevonden moet worden voor dit soort pb's en dat er dan echt actie moet worden ondernomen. Zelf heb ik er de ballen verstand van dus heb geen oplossing. Maar dit soort uitingen moet hard aangepakt worden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 23:58

De discussie of er wel of niet op PB's gemodereerd moet worden is al vaker gevoerd. We hebben een duidelijke keuze gemaakt om PB's net als msn, mail e.d. als privé communicatie te zien en er dus niet op te modereren:

Onderwerp: tem systeem op pb's, lijkt je dat wat of niet?

Karl66 schreef:
Er zal zeker geen tem-systeem voor PB's komen.

Er wordt niet gemodereerd op privé-communicatie, niet op PB's, niet op msn-communicatie, niet op mails, niet op telefoongesprekken, niet op brieven en zeker niet op gesprekken die tussen twee bokkers bij de koffie gevoerd worden. Dit is allemaal privé-communicatie, die wel over het openbare gedeelte van Bokt kan gaan, maar verder niks met het openbare gedeelte van Bokt te maken heeft.

Op het moment dat je je serieus bedreigd voelt, dan is er maar één oplossing en dat is contact opnemen met de politie. Wat dat betreft werkt het hetzelfde op Bokt als bij andere vormen van privé-communicatie. Als je een dreigbrief krijgt, ga je niet naar TNT, maar naar de politie, als je dreigtelefoontjes krijgt, ga je niet naar KPN, maar naar de politie, als je via MSN bedreigd wordt, ga je niet naar microsoft, maar naar de politie. Bij privé-correspondentie via Bokt werkt het op dezelfde manier.

PB's zijn niks meer dan een extra dienst van Bokt (en veel andere fora), waardoor je de mogelijkheid krijgt om met een andere bokker privé te communiceren, niks meer en niks minder. En daarom wordt het ook op dezelfde manier behandeld als andere vormen van privé-communicatie, door er niet op te modden.

Er is maar eigenlijk maar één uitzondering op deze regel en dat is als iemand "spamt", of het nu reclame is, sexuele toespelingen, mensen afzeiken vanwege hun mening of wat dan ook. Als wij van allerlei verschillende kanten signalen krijgen dat iemand zoiets doet, dan spreken we die persoon daar zeker op aan, inclusief een ban voor onbepaalde tijd als het nodig is.

Maar een ruzie tussen twee personen die via de PB uitgevochten wordt, dat is echt privé tussen die twee mensen en daar gaan wij niet tussen zitten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 00:03

ohja dat probleem wat ik had was idd spam, en dat liep uit to dreigen. deze prsoon is toen idd gebant!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 00:46

Als je in 'dat bepaalde topic ;) ' zo expliciet de aandacht naar je toe aan het trekken bent, en dingen meld waarvan je weet dat dat veel bokkers tegen de borst stuit moet je niet raar op kijken dat je ineens rare pb's krijgt. Ik heb zelf overigens ook eens (nav een ander topic) een raar en aanvallend pb van de starter van 'dat bepaalde topic' gekregen, dus zelf is ze ook niet brandschoon. Ik heb toen de foei optie gebruikt en dat werkt als een zonnetje!

Ik vind het zelf ook best vervelend als ik ineens aanvallende pb's krijg, en ik vind zelf altijd dat als je het niet zo open en bloot op bokt durft te zetten je niet zo laf moet zijn om dat via pb te doen. Maar in zulke gevallen werkt de foei optie voor mij nog altijd heel goed ;) . Ik vind het een beetje kinderachtig om pb's te moeten doorsturen naar moderators...

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 00:54

Als het goed is, (op de fora waar ik zit)

Kan een admin de pb's van alle leden lezen, en zo dus kijken wat er echt staat. Weet niet of het op bokt ook zo werkt, maar op andere fora wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 01:11

malih schreef:

Kan een admin de pb's van alle leden lezen, en zo dus kijken wat er echt staat. Weet niet of het op bokt ook zo werkt, maar op andere fora wel.

Ja natuurlijk kan dat maar lekker forum zit je dan op zeg ;) Triest!

Hoop dat Bokt bij zijn standpunt blijft en er niets aan doet, wat een flauwekul zeg,
PB's doorsturen we zijn immers allemaal volwassen.
Gewoon de foeiknop gebruiken, klaar probleem opgelost.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 09:21

Hinke schreef:
Als je in 'dat bepaalde topic ;) ' zo expliciet de aandacht naar je toe aan het trekken bent, en dingen meld waarvan je weet dat dat veel bokkers tegen de borst stuit moet je niet raar op kijken dat je ineens rare pb's krijgt.

Ben ik het dus niet mee eens, ookal gebruik je een methode die misschien wat reacties oproept bij mensen dan is dat nog absoluut geen excuus om dan maar de TS te gaan bedreigen :n Vind het te belachelijk voor woorden dat dit gebeurd op bokt en dat daardoor een interessant en leerzaam topic is gesloten.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 09:36

Het bericht van Karl66 ziet er zeer logisch uit, maar voor beledigen, afbranden en uitschelden zie ik mij niet naar de politie gaan.

Die mensen hoeven niet IRL aangepakt te worden, maar alleen op het forum waar ze zich misdragen!

In dit geval dus op Bokt.nl. Pb of Pm is een Boktfunctie en ik denk dat de Moddies daar wel degelijk verantwoordelijk voor zijn. We zijn niet allemaal volwassen mensen die de Pm op Foei zetten en het eerste scheldberichtje van zich af kunnen laten glijden!

Ik denk juist dat veel jonge kinderen het slachtoffer zijn van Cyberpesten! Die zetten eea niet op Foei maar die worden wel in een hoek gedrukt door hun aanvaller( die er veelal voor zorgt omringt te zijn door medestanders uit een huiskamertopic en die dan "lekker" mee PBén!

Alleen om die laatste reden zou ik er zeker voor zijn dat er 1 Moddie zou zijn voor PM's. Om cyberpesten de kop in te drukken!

edit: is het niet veel beter om alleen PB's te kunnen versturen aan mensen die jou uitnodigen? Dus eerst iemand op vriend zetten, die moet accepteren, en dan pas kan je PB'd uitwisselen. Dan is dit probleem denk ik uit de wereld!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:54

Mas schreef:
Hinke schreef:
Als je in 'dat bepaalde topic ;) ' zo expliciet de aandacht naar je toe aan het trekken bent, en dingen meld waarvan je weet dat dat veel bokkers tegen de borst stuit moet je niet raar op kijken dat je ineens rare pb's krijgt.

Ben ik het dus niet mee eens, ookal gebruik je een methode die misschien wat reacties oproept bij mensen dan is dat nog absoluut geen excuus om dan maar de TS te gaan bedreigen :n Vind het te belachelijk voor woorden dat dit gebeurd op bokt en dat daardoor een interessant en leerzaam topic is gesloten.

Ik zeg ook niet dat ik het goed vind dat er mensen zijn die gaan dreigen, ik zeg alleen dat je dat dan wel kunt verwachten. Je hebt nou eenmaal hele volksstammen mensen die als ze het ergens niet mee eens zijn, meteen elkaar de hersens in slaan of in dit geval dus beginnen te dreigen. Dat weet die topicstarter ook, dus ik zeg alleen dat ze het wel had kunnen zien aankomen in dit geval.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:59

amondi schreef:
edit: is het niet veel beter om alleen PB's te kunnen versturen aan mensen die jou uitnodigen? Dus eerst iemand op vriend zetten, die moet accepteren, en dan pas kan je PB'd uitwisselen. Dan is dit probleem denk ik uit de wereld!

Nee :n Ik krijg soms hele nuttige pb's van mensen over stalling, of van mensen die ik ken waarvan ik niet wist dat ze op bokt zaten. Ook kun je een willekeurig iemand nav een topic iets vragen, ook erg handig. Dan heeft pb helemaal geen toegevoegde waarde meer! Je kunt alles dan ook via mail doen, als je die mensen toch al kent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:59

amondi schreef:

Dat is een hoop gedoe als je bijvoorbeeld een verkooptopic hebt, en 'spontane' PB's kunnen dan ook niet meer. Ik neem eigenlijk ook aan dat het merendeel van alle PB's die op Bokt verstuurd worden geen dreig-PB's zijn, maar daar kan ik me natuurlijk in vergissen. ;)

Verder vind ik wel dat er wat met PB's gedaan moet kunnen worden door moderators. Voor stoken of een bepaalde woordkeuze in een topic kan je een ban krijgen, maar via PB moet alles maar kunnen?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:16

Chiqa schreef:
malih schreef:

Ja natuurlijk kan dat maar lekker forum zit je dan op zeg ;) Triest!

Wat is daar nu weer triest aan ? T feit dat ze het kunnen betekend toch niet dat ze het doen. Dat is alleen voor als je bedreigd word enz enz, Ze kijken er heus niet zomaar.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:27

Mas schreef:
Hinke schreef:

In deze ben ik het helemaal eens met Mas.
Mensen kunnen verschillen van mening ,daarom is het ook discussie. Dat wil niet zeggen dat je dan maar met modder moet gaan gooien of via pb bedreigingen gaan sturen omdat je het er niet mee eens bent.

De quote van Hinke is in mijn ogen een aanname, je kunt niet voor een hele groep spreken.