Preuts/taboe?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Preuts/taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 20:13

willekeurige post schreef:
Keek hij dus naar m'n b*rst*n

Dit soort dingen vallen mij steeds vaker op op bokt. Normale woorden als borsten worden al half gecensureerd. Net als seks, piemel, en andere (vaak seks-gerelateerde) woorden.
Vooral topics waarbij er bijvoorbeeld wordt gesproken over afknappers van mannen zie ik posts als "Nou en net toen ik hem ******* (wat dan een standaardnederlands woord voor een vorm van seksuele bevrediging moet voorstellen), liet hij een scheet" of weet ik veel. Wat maakt het uit of je seksen of s*ks*n typt? Als je dan toch al je privéleven op bokt gooit, waarom zou je dan nog een soort van bijna-middeleeuwse censuur toepassen?
Schamen we ons tegenwoordig zo voor onze b*rst*n en de p**m*l van ons manlief, of ben ik nou zo vrij opgevoed dat, als ik het er een keer over heb, ik het wel normaal durf uit te spreken/typen?

Ik zie het al langer, ik ben nu toch wel benieuwd hoe de rest van b*kt erover denkt (:

Pl**n91

Emori

Re: Preuts/taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:14

omdat als je bokcensuur aanstaat seksen als fietsen wordt vertaald? of iets in die richting? :')

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:22

Van mij mag je alles gewoon neerschrijven hoor :D

Maar ik denk dat het inderdaad met de boktcensuur te maken heeft, dat die woorden dan vertaald worden. Niet iedereen weet dat je dat uit kunt zetten.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:24

Bij mijn weten worden gewone woorden als seks, piemel en borsten niet gecensureerd hoor. K.ut en f.uck wel.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 20:24

Tuurlijk, poedersuiker en banketstaaf lijkt me niet meer dan logisch dat het automatisch gecensureerd wordt. Maar dat zijn scheldwoorden en geen lichaamsdelen IMO ;)
Maar woorden als seks en borsten zijn niet gecensureerd maar de mensen gooien er zelf een soort van censuur op. IK vroeg me de reden van het laatste af, pure nieuwsgierigheid :P
Laatst bijgewerkt door Noeps op 13-02-09 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:24

Hmmm kwist ook niks van boktcensuur. :D
Maar op zich vindt ik wel dat je echt seksuele dingen wat netjes moet houden, aangezien er ook jonge oogjes meelezen :O

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:29

Je kunt de censuur ook gewoon uitzetten als je dat wilt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:02

Ik vind het vooral heel dubbel: hele normale woorden worden vervangen of met sterretjes geschreven, maar soms is het juist ook weer heel grof ('vagina' wordt niet geschreven en dan verwijzen mensen ernaar met 'mijn k*t'. Tsja, of dat het nou zoveel beter maakt?) Je kunt volgens mij heel prima netjes over seks en lichaamsdelen schrijven, het censureren van normale woorden maakt het juist veel meer beladen (een beetje zoals stringbikini's niets bedekken maar juist de aandacht vestigen op billen en borsten. Maar ook daar zie je het: diepe decolleté's, naveltruitjes en heupbroeken waarbij je de bilspleet kunt zien zijn in de zomer best veel voorkomend, maar als het gaat over naaktlopen in de sauna dan is de weerstand heel hoog.)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 00:36

Ik snap het nut van die extra censuur ook niet helemaal. Dat je het doet om de bokt censuur te ontwijken begrijp ik dan nog, maar de rest van de woorden...? Vind die nou niet zo schokkend dat daar sterretjes tussen geplaatst moeten worden. Argument van jonge kinderen vind ik niet opgaan iig... zo jong zijn de allerjongsten hier niet en die krijgen toch wel genoeg mee op school etc.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:21

Nou ja, op zich vind ik het een prima idee om een beetje op het taalgebruik te letten - of er nou jonge kinderen meelezen of niet. Een beetje vriendelijke, niet al te grove woorden maakt de sfeer toch gelijk een stuk prettiger, vind ik tenminste.
Maar dan is er meestal wel een alternatief voorhanden.
(Een voorbeeld daarvan was de topictitel: "Is een schimmel in een kudde vaak het p.paaltje"
Ik kan me best voorstellen dat je 'pispaaltje' geen geweldig vriendelijk woord vindt, maar dan maak je er toch bv 'de klos' van? Neutraal en in geen enkel opzicht aanstootgevend, en je hebt er geen censuur voor nodig (die niet werkt, want iedereen vult de ontbrekende letters alsnog in.) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:28

Innepin schreef:
Van mij mag je alles gewoon neerschrijven hoor :D

Maar ik denk dat het inderdaad met de boktcensuur te maken heeft, dat die woorden dan vertaald worden. Niet iedereen weet dat je dat uit kunt zetten.

Alleen woorden als bv n.euken of f.uck worden gecensureerd, maar seks oid niet hoor.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:32

Charica schreef:
Maar op zich vindt ik wel dat je echt seksuele dingen wat netjes moet houden, aangezien er ook jonge oogjes meelezen :O

Alsof die jonge oogjes niet doorhebben dat b*rst*en borsten zijn en P**m*ls piemels. ;)

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:33

Faux schreef:
Alsof die jonge oogjes niet doorhebben dat b*rst*en borsten zijn en P**m*ls piemels. ;)

Nee die denken waarschijnlijk dat het iets te maken heeft met die reclame van maaslander en gaan overal k's tussen zetten :j ( :n )

Ik denk dat het net is als in IRL. Tenminste, dat heb ik. Met sommige mensen kan je op een hele normale manier over lichamelijke dingen praten (bv medische dingen) en er zijn mensen die zelfs al beginnen te giechelen als je borst zegt icm borstkanker.
Tja, die werkelijkheid zien we weer terug op Bokt.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 00:48

Ik denk dat het komt doordat mensen niet precies weten welke woorden door bokt gecensureerd worden, dus gebruiken ze bij twijfel de ***.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:15

Faux schreef:
Charica schreef:

Ik denk dat de jonge bokkers ons oudjes nog heel veel tips kunnen geven op dit gebied :+
Wat ik af en toe op stal aan verhalen hoor..... dan denk ik echt moet je niet nog met my little pony spelen ipv met een piemel :? 8)7. Ik heb donderdag in de juniorenles een hele verhandeling over de morning after pil en aanverwante situaties mogen beluisteren...

Ik denk dat het een deel preutsheid is, een deel stoer doen, een deel (zogenaamd) grappig enniet zo zeer met de ethiek. Ik vraag mij echter af of sommige dingen echt op een forum als Bokt moeten worden besproken, meestal heb ik er lol om als iemand haar uitbundige sexleven op Bokt wil bespreken en in de meer serieuze topics kom je het bijna niet tegen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:23

Charica schreef:

alsof die niet snappen wat s*ks*n is, en wel wat seksen is... ;)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:23

Sinds wanneer is borsten een vies woord? Volgens mij zeggen posts met *** erin meer over de vunzigheid van de gedachten van degene die de post typte, dan over de echte inhoud...

Als iemand typt 'ik liep op straat en er keek een kerel maar m'n borsten' of er staan 'ik liep over straat en er keek een kerel naar m'n b*rst*n.'
Dat laatste lijkt een heel andere intentie te hebben!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:25

Ben ik ook wel met je eens Yessy, op die manier geeft iemand idd al een bepaalde lading aan zijn post :j Vind borsten trouwens ook een heel normaal woord hoor, ik zou ook niet weten waarom je daar ** tussen moet zetten.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:43

Ik kwam net weer een mooie tegen: homo met *** erin. Homo's zijn niet vies en de context was niet seksgerelateerd,waarom dan ***?

Wat is jouw geaardheid? Ben je b*, h*mo of h*t*ro? :n

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 22:49

[flauwe bui]Misschien bedoelde de schrijver van h*m* wel een himi. Of een humu? Geen idee wat het is maar het is dan ongetwijfeld seksgerelateerd. :j [/flauwe bui]
Je kunt er wel een klinkerlingo van maken, "r**d d* kl*nk*r"
W*rdt l**k l*z*n (Wordt leuk lezen)
:)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:06

Misschien is het nog wel het handigst om gewoon te TeMmen als het erg overdreven is, want het is net zo irritant als andere 'versieringen' zoals msn-taal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:12

Vind dat idd ook vreselijk irritant, tegenwoordig is alles 'grof' enzo. Zelfs de meest normale woorden mag je niet meer uitspreken. Wordt er een beetje moe van, met al die * en . etc. weet je ook wel wat er staat.. Waarom niet gewoon zonder? Afgezien van echte scheldwoorden..