Kelpie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie

Kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 23:32

Ik kom nog steeds niet helemaal eruit hoe ik nou die dingen moet plaatsen :+
En ik weet ook niet of iemand nog toevoegingen heeft.

Beroemd paard (mythe)

Kelpie
Deze watergeest leeft vanzelfsprekend in meren, moerassen en zeeën.
De geest staat erom bekend dat hij van gedaante kan veranderen.
Kelpie veranderd meestal in een paard. Hiermee hoopt de geest een onschuldige uitstraling te wekken.

De verhalen lopen heel erg uiteen als het gaat om een mens die op Kelpie (in paardengestalte) wil rijden.
Het ene verhaal neemt Kelpie de mens mee op een mooi ritje door het water terwijl het andere verhaal beschrijft
hoe de moordlustige kelpie de mens het water in lokt en vervolgens op eet. Dat deze verhalen uiteenlopen
klopt wel want de Kelpie staat erom bekend dat hij de mens uitdaagt om een ritje te nemen. Als het je lukt
de kelpie de baas te zijn zal je rijkelijk beloond worden en zullen hartenwensen in vervulling gaan.
Lukt het je echter niet zal de kelpie je meenemen de diepte in...

Hoewel Kelpie in meeste gevallen veranderd in een paard zijn er ook andere gedaantes die een voorkeur hebben.
Een bloedmooie jonge vrouw, een jong rund maar ook een mens met paardenhoofd of -staart zijn gedaantes van de Kelpie.
Ten slotte kan de Kelpie ook het gedaante van een paardenzeemeermin aannemen. Dit is paard met het achterlijf van een vis

Er bestaat waarschijnlijk een verband tussen de Kelpie en het Scandinavische mythepaard Bäckahästen (wat beekpaard betekent). Bäckahästen
verscheen namelijk in mistige rivieren. Wanneer mensen besloten haar te bevrijden kwamen ze niet meer van haar rug af. Het
paard sprong uiteindelijk weer in de rivier waar de berijder verdronk.

Er is ook een lied geschreven over een Kelpie
Het lied Kelpie is geschreven door:Jethro Tull voor het album Stormwatch.

There was a warm wind with the high tide
on the south of the hill.
When a young girl went a-walking
and I followed with a will.
``Good day to you, my fine young lady
with your lips so sweetly full.
May I help you comb your long hair ---
sweep it from that brow so cool?''

Up, ride with the kelpie.
I'll steal your soul to the deep.
If you don't ride with me while the devil's free
I'll ride with somebody else.

Well I'm a man when I'm feeling
the urge to step ashore.
So I may charm you --- not alarm you.
Tell you all fine things, and more.

Say goodbye to all your dear kin ---
for they hate to see you go
in your young prime, to this place of mine
in the still loch far below.

http://www.lenntech.com/
http://www.wikipedia.com/
http://www.sing365.com/

Stephanie

Re: Kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 21:50

Is er misschien een wikischrijver die mij zou willen helpen met het toevoegen van deze tekst?
Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed waar ik moet klikken en ben bang om iets fout te doen.

Heb de uitleg al een paar keer gelezen maar kom er gewoon niet helemaal uit. misschien gedeeltelijk schuld dat ik niet zo goed durf te klikken op knopjes :+

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:31

in principe is het vrij makkelijk Stephanie... :)

Je maakt een nieuwe pagina aan door in dit geval in te tikken: http://www.bokt.nl/wiki/Kelpie

Je ziet dan dat de pagina niet bestaat en ziet een tabblaadje "Aanmaken".. en daar klik je op.
Dan kopiëer en plak je de tekst van het artikel in de pagina, drukt op opslaan en klaar is klara :D (of eigenlijk: klaar is Kelpie :D )

Voor beroemde paarden hebben we een sjabloon: http://www.bokt.nl/wiki/Help:Beroemd_paard
ik begrijp dat dit artikel moeilijker in een sjabloon te plakken is, maar dan heb je in ieder geval een beetje een idee over de gewenste opmaak van het artikel :)

Bij vragen kan je overigens altijd bij mij of een van de andere Wiki Moderators terecht :)

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 15:02

Ah ik heb het voor elkaar :D
Bedankt!

Ik hoop dat ik het zo goed heb gedaan als ik nog iets vergeten ben dan hoor ik het graag. Dan weet ik dat voor de volgende keer :j

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:09

ik ga er dalijk even naar kijken... mijn baas wil nu dat ik de fakturen eruit gooi :+

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 21:08

haha moet ook gebeuren.

http://www.bokt.nl/wiki/Jolly_Jumper
heb ik hetzelfde gedaan, dus mocht ik iets gemist hebben zal dat ook hier missen :+

En ik heb nog een vraag:
Bäckahästen is een mythische paard uit de Scandinavische mythologie. De verhalen van Bäckahästen en Kelpie lijken echter sprekend op elkaar.
Kan je hier iets mee doen? Of gewoon als een leuk feitje in de tekst laten staan?

Ik zag namelijk dat voor Black en Appelon ook meerdere namen waren aangemaakt dus vandaar deze vraag.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:21

helemaal niet slecht gedaan hoor, voor een eerste keer :D Ik heb wel een paar kleine wijzigingen aangebracht.. als je op het artikel klikt, tabbladje geschiedenis en dan van de bovenste regel "vorige" zie je wat ik precies veranderd heb... zijn echt maar kleine dingetjes hoor, maar misschien iets om voor een volgend artikel te onthouden :)

Bäckahästen kan wat mij betreft een eigen artikel krijgen, als ze echt anders zijn... dan kan je de artikelen naar elkaar laten verwijzen. Als ze echter hetzelfde wezen zijn, maar alleen een andere naam hebben, dan is het prima zoals het nu is geschreven :)

De meerdere pagina's die voor de andere artikelen zijn aangemaakt, zijn "redirects".. dan is er 1 pagina met het hoofdartikel (bv. Black)... als nu iemand niet de naam weet, maar wel dat Black "De zwarte hengst" wordt genoemd, dan kan je een pagina aanmaken en die automatisch door laten linken naar "Black"... :)

Volg je het nog? :D

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 22:37

Ik zie dat je een aantal woorden gewijzigd hebt zodat ze gelinkt kunnen worden. Het is dus de bedoeling de juiste woorden op te zoeken om zo door te kunnen linken?

Ook zie ik dat je bij galopperen de tags midden in het woord hebt gedaan. het is dus de bedoeling dat als ergens de stam in zit je die gewoon linkt en dan woord het hele woord klikbaar?

[schimmel (kleur)|witte]]
ik heb het idee dat hier een [ mist? ik neem aan dat dan wit door linkt naar de kleur schimmel met deze tag?

Aah oke dat verhaal van redirects volg ik. :))
Ik zou alleen niet mijn vinger op het verschil tussen deze 2 kunnen leggen. Enkel dat ze andere namen hebben bij een andere cultuur. Moet dit dan ook een redirect worden?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:46

klopt... dat van schimmel is een tikfout van mij... ik ga het direct aanpassen :) (maar jij mag het volgende keer ook doen hoor.. de Wiki is voor en door iedereen, dus iedereen met schrijftoegang mag artikelen aanmaken, wijzigen, taalfouten verbeteren, etc. :)

En doorlinken... ik weet van heel veel woorden wel of er een artikel is waar naartoe doorgelinkt kan worden... :) Bij galop bijvoorbeeld... er is een artikel galop, je kan doorlinken op 2 manieren: [[galop|galopperen]] en [[galop]]eren... dit laatste scheelt gewoon heel veel tikwerk... :D

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 22:51

Ja dat weet ik, ik snapte alleen niet hoe die tag inelkaar zat en wat je dus moet zien en wat niet... Maar ik zie het nu en zal 'm onthouden :D

Bedankt voor de uitleg hier kom ik wel wat verder mee de volgende keer :D

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:04

graag gedaan :) En je mag altijd mij of een van de andere Wiki Moderators een pb sturen bij vragen en/of opmerkingen :)