expertgroep, wiki of eigen subforum voor bespreken tack

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zou je graag willen?

1. expertgroep die je per pb kunt benaderen met vragen over artikelen die worden aangeboden
8 (10%)
2. expergroep in combinatie met wiki-artikelen waarnaar per pb verwezen kan worden.
10 (13%)
3. expergroep in combinatie met subforum, waar je zaken kunt bespreken.
45 (60%)
4. niets aan doen, het is goed zoals het is.
12 (16%)

Totaal aantal stemmen: 75

Anya

expertgroep, wiki of eigen subforum voor bespreken tack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 12:31

Op bokt worden veel artikelen te koop aangeboden. Sommigen zijn van goede kwaliteit voor een goede prijs. Andere artikelen zijn veel te duur, of soms ook ronduit gevaarlijk voor ruiter en paard. Nu heeft iedere koper een eigen onderzoeksplicht. Dat houdt in dat je zelf moet onderzoeken of een artikel goed is van kwaliteit en of de vraagprijs ook reëel is. Maar niet iedereen heeft evenveel kennis van zaken. Dan krijg je de situatie dat iemand maar moet afgaan op de omschrijving van de verkoper. Of op basis van een foto moet beoordelen. En dat is niet altijd genoeg.

Er staan met regelmaat artikelen op bokt, waarvan mensen met enig verstand van zaken al snel kunnen aangeven wat er wel/niet goed is aan dat betreffende artikel.

Een mooi voorbeeld hiervan zijn de aangeboden wersternzadels. De meeste mensen weten wel dat sommige goedkope zadels van bepaalde merken niet goed zijn. Maar als een leek op zoek is naar een aardig westernzadel dan zijn er wel een aantal zaken waar je op moet letten. Een zadel dat er op het oog mooi uitziet kan niet passen (opmeten tussen de concho's zegt niets over de pasvorm), of het ziet er mooi uit maar is levensgevaarlijk (de beugelophanging is goedkoop, het zadel is van Mexicaanse of Indische makelij, en/of van slecht leer). Of het zadel ziet er mooi uit maar de boom is scheef. Soms ook ziet een zadel er niet zo mooi uit, maar is het wel een kwaliteitsmerk.

Allemaal zaken die de gemiddelde leek die op zoek is naar een leuk westernzadel niet weet. Datzelfde geldt ongetwijfeld voor dressuur/springzadels, boomloze zadels, dekens, hoofdstellen, trailers, mentuig, noem maar op.

Het is boktbeleid dat op Eenmaal Andermaal niet gedicussieerd of off-topic gepost mag worden. Het is een advertentieforum. Dat betekent ook dat mensen die weten dat een aangeboden artikel slecht is of veel te duur, dit niet mogen schrijven in het topic waarin het artikel te koop wordt gezet. Mét het risico dat het artikel verkocht wordt en niet voldoet of ronduit pijnlijk is, of wel voldoet maar veel te duur was.. Noem maar op. Voor mij geldt dat ik het liefste zou willen kunnen waarschuwen bij een dergelijk aanbod. Dat vindt de gemiddelde verkoper van een minder geschikt artikel logischerwijs niet plezierig, en sommige bokkers vinden het bemoeizuchtig. Anderen zijn juist weer blij met een waarschuwing. En soms weten verkopers ook niet precies wat ze verkopen. Maar zoals gezegd: op die wijze reageren mag niet op een advertentieforum.

Een goede tussenoplossing zou wellicht zijn dat er groepje 'experts' komt, die relatief meer kennis hebben van aangeboden artikelen, pasvormen, prijs en kwaliteitsverhoudingen. Dus bijvoorbeeld een groepje met meer kennis over westernzadels, een groepje met meer dan gemiddelde kennis over dekens, of dressuurzadels, boomloze zadels, mentuig, of trailers, of noem maar op. Mensen met specifieke kennis over een product (bijvoorbeeld zadelmakers) of mensen met ruime ervaring op een bepaald gebied.

Aan die mensen kan dan voor aanschaf van een artikel gevraagd worden hun mening te geven over prijs/kwaliteit van het artikel. Zo voldoe je wél aan de eigen onderzoeksplicht van de koper, maar voorkom je dat je af moet gaan op de mooie blauwe ogen van de verkoper.

Een alternatief is een combinatie van een expertgroep en een serie van op elkaar aansluitende artikelen over deze soorten tuigage e.d in de Wiki, geschreven door mensen die thuis zijn op dat vakgebied. Met een link naar de auteur met de opmerking dat men altijd vragen kan stellen. Dat veronderstelt wel dat dat stuk van de wiki gesloten is voor aanvullingen/wijzigingen door derden.

Een derde optie zou een nieuw subfora zijn voor het bespreken van tack en het beantwoorden van vragen over geadverteerde goederen, ook eventueel in combinatie met een expertgroep. Daarvoor moet een flink aantal bokkers aangeven dat graag te willen. Als het na een proef periode succesvol blijkt, wordt het een vaste aanvulling op Bokt. Op een forum heb je meer ruimte om te discussieren in topics, kunnen foto's geplaatst. Er is kortom meer werkruimte dan in de WIKI. Mensen die bereid zijn andere mensen te helpen, kunnen dan in een sticky op dat forum opgenomen worden.

Graag jullie mening over de verschillende opties.
Je kunt je stem na het lezen van dit stuk nog veranderen (om te voorkomen dat mensen gelijk een keuze maken, waar ze later nog op terug willen komen.

DubbelFun

Re: expertgroep, wiki of eigen subforum voor bespreken tack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:34

Persoonlijk zou ik graag zien dat je mening geven in een EA-topic gewoon wordt toegestaan Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 12:34

Ik ga de poll niet aanpassen, straks is ie weer weggevallen..

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:35

Ik ben het wel met Dubbeldun eens.
Maar aangezien dat niet zo is, vind ik optie 3 een goed alternatief.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:37

Ik heb dus ook voor 3 gekozen.

Ik vind dat als iemand op een forum er vrijwillig voor kiest iets te koop te zetten dat ie ook tegen gefundeerde kritiek moet kunnen.
Kan men dat niet dan hebben we altijd nog Marktplaats !!
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 09-01-09 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:37

Hier is al een keer een topic over geweest. Ik zal eens zoeken, want weet het exacte mod antwoord niet meer.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:39

Eline schreef:
Na overleg met het team is besloten dat Bokt niet de kwaliteit van de aangeboden producten zal gaan controleren. Dit is vooral omdat het voor ons onmogelijk is om van alle producten op de hoogte te zijn en alles te controleren. Op het moment dat we ervoor kiezen om in sommige gevallen in te grijpen, kan dat een schijnzekerheid bieden voor alle producten op EA, en dat willen we vermijden. De koper heeft een onderzoeksplicht en zal zelf moeten bepalen wat de kwaliteit is van de aangeboden producten. Foutieve advertenties (bijvoorbeeld een foto van een zadel waarbij niet is aangegeven dat het om voorbeeldfoto gaat) kunnen altijd gemeld worden via de TeM mogelijkheid. Off topic reacties zijn echter nog steeds niet toegestaan.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:42

Volgens mij is het concept hier juist: " Voor gebruikers, door gebruikers.." en staat het modteam buiten het aanbod van eventuele expertise. Klopt dat Anya?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:45

Ik ben helemaal voor optie 3 Haha!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:55

Ik ben ook wel voor optie 3, lijkt me erg handig als je je vragen op een subforum kunt stellen aan mensen die hier verstand van hebben. Al lijkt het me wel weer een lastige zaak te bepalen wie die experts dan moeten worden, wie zou dat moeten bepalen volgens jou Anya?
Het lastige van internet is dat iedereen wel op bokt kan schrijven dat ie zadelmaker, hoefsmid, ostheopaat of weet ik wat is.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:02

Goed opnieuw aangezien het topic net compleet verdween toen ik een reactie wilde plaatsen Boos!

Ik ga voor 2. Crossmonster had al in het vorige topic gereageerd en ik vond dat wel een goed punt.
In een subforum zouden mensen hier van Bokt die problemen met elkaar hebben, elkaars product zwart kunnen maken.
Daarnaast, wat moet de verkoper ervan vinden dat ineens zijn advertentie besproken word. Nog even los van het feit dat er op foto's copyright zit Knipoog En dan kan je wel zeggen, wie hier wil adverteren moet dat maar op de koop toenemen, maar ik geloof niet dat Bokt daarvoor moet zijn. Dit is een forum geen adviescentrum.

Ik ga ervanuit dat het de bedoeling is om de Bokkers de kans te geven info te vergaren over wat ze mss willen kopen. En niet om alles wat in iemand anders zijn opinie niet goed is af te kraken. (en ja dan doel ik met name op die goedkope westernzadels van een bepaald merk Knipoog Die zijn ook niet goed) Voorlichting is goed, maar het moet er niet op uitdraaien dat Bokt gaat vertellen wat goed is en wat niet.

Men moet voor zichzelf een mening kunnen vormen en info krijgen/vinden. En aan de hand daarvan beslissen wat men koopt.

Mss wel een idee om op de verschillende EA fora een sticky te maken met korte info over bepaalde hoofdgroepen.
BV: een hoofdgroep zadels. Met in de sticky een sumiere info en verwijzing naar het Wiki artikel, of de Wiki artikelen (als het opgesplitst word in de verschillende soorten zadels) waarin dan uitgebreide info staat. Met evt daarin ook de experts die je zou kunnen PB-en mocht je een prijsindicatie willen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:03

ik ben voor 3
vind het bizar dat er niet gesproken mag worden over een artikel

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:04

Ik denk dat een expert ook niet alles kan zeggen. Een expert moet net zo goed van een foto beoordelen. Wie weet is van een zadel de vulling wel super slecht, koopt iemand het, en doet vervolgens bokt een proces aan omdat het expertteam hem/haar niet gewaarschuwd heeft.

Met dekens net zo, wat waardeloos ligt op een fjord, kan geweldig liggen op een kwpnner. Wat waardeloos ligt op de ene kwpnner kan geweldig liggen op de andere. En wat is te duur? Als jij precies krijgt wat je hebben wilt, voor een prijs die jij ervoor over hebt, wat boeit het dan als een ander vindt dat je er teveel voor betaald hebt?

Daarbij denk ik dat je moet zorgen dat je ergens verstand van hebt voordat je het koopt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:19

Vjestagirl schreef:
Daarbij denk ik dat je moet zorgen dat je ergens verstand van hebt voordat je het koopt.
En dat is dus een ondoenlijke zaak.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:20

Ook hier optie 3 gekozen.
Er wordt zoveel bagger te koop gezet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:21

DubbelDun schreef:
Vjestagirl schreef:
En dat is dus een ondoenlijke zaak.

Hoezo? Je kunt toch zorgen dat je alles gelezen heb wat er te lezen valt over western zadels, dat je zelf iemand opzoekt die je vertrouwd (desnoods via bokt, PM) die je kan helpen.

Ik denk niet dat bokt als site hiertussen moet gaan zitten.

Ik vind het iemands eigen verantwoordelijkheid als ze bagger kopen. Als jij geen verstand hebt van bijzetteugels wordt er door heel bokt afgeraden om een bijzetteugel erop te zetten. Als jij geen verstand hebt van jonge paarden inrijden, raad iedereen het je af. Waarom mag je dan wel allemaal spullen kopen waar je geen verstand van hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 14:41

Ik heb gestemd op optie 3. Wel met daarop een aanvulling. Ik denk namelijk dat een extra subforum overbodig is. In plaats daarvan kan ook worden gekozen op ieder EA-subforum een sticky, [INFO] of [CENTRAAL] te openen waar advertenties eventueel besproken mogen worden, één topic voor ieder EA-subforum. Een compleet afzonderlijk subforum lijkt me overkill.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 16:00

Jacimatho schreef:
Volgens mij is het concept hier juist: " Voor gebruikers, door gebruikers.." en staat het modteam buiten het aanbod van eventuele expertise. Klopt dat Anya?

ja volgens mij wel.. Je krijgt dan een mening van mensen met iets meer verstand van zaken dan de gemiddelde leek. Dat is niet persé het enige antwoord, maar wel een goed gemotiveerd antwoord met redenen waarom iets volgens die persoon wel of niet goed is in welke omstandigheden. En daar kun je dan zelf mee doen wat je wil. Of je krijgt als antwoord dat iets misschien wel goed is, maar te duur in vergelijk tot andere gelijksoortige artikelen. Of als antwoord dat iets in de ogen van die specifieke gebruiker prima is. En alles wat daartussen zit. En dat is een mening. Niet meer dan dat.. Je vraagt als je een auto koopt ook verschillende mensen wat ze van verschillende merken vinden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 16:03

Mas schreef:
Ik ben ook wel voor optie 3, lijkt me erg handig als je je vragen op een subforum kunt stellen aan mensen die hier verstand van hebben. Al lijkt het me wel weer een lastige zaak te bepalen wie die experts dan moeten worden, wie zou dat moeten bepalen volgens jou Anya?
Het lastige van internet is dat iedereen wel op bokt kan schrijven dat ie zadelmaker, hoefsmid, ostheopaat of weet ik wat is.

heb ik nog niet goed over nagedacht.. Suggesties?

wat kan is dat mensen zichzelf opgeven in een topic en aangeven waarom ze waarvan wel wat kunnen zeggen. Dan kun je zelf kiezen of je die persoon wat wilt vragen of niet. Op misschien wel 3 personen hetzelfde vragen, zodat je de antwoorden kunt afwegen tegen elkaar.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:07

Jacimatho schreef:

Mijn excuses, dan heb ik het verkeerd begrepen Lachen

Anya, zie je het dan voor je om echt een forum o.i.d. los van Bokt te starten en daar de vragen beantwoorden met bv links naar de topics?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:08

Okee, het idee is dus om dat per tpic aan te laten geven?
Ik ging ervan uit dat je mensen als het ware 'vast' aan wilde stellen en die dan telkens in een topic over bijv. zadels advies geven.
Maar zoals jij zegt is denk ik nog wel beter per topic... kun je zelf ook nog een beetje kiezen uit het aanbod.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:08

Anya schreef:
heb ik nog niet goed over nagedacht.. Suggesties?

Denk dat die personen vanzelf wel "ontstaan" naarmate ze zich vaker bemoeien met bepaalde types advertenties.

Om mezelf even als voorbeeldje te noemen: ik ben veel actief in de centrale camera-topics. Gevolg van mijn mate van activiteit, de manier waarop ik dingen uitleg, het type vragen dat ik beantwoord en de mate waarin mensen mijn antwoorden als "betrouwbaar" bestempelen, worden vragen in het topic vaak specifiek aan mij gesteld en word ik regelmatig gePM'd door mensen met specifieke vragen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 16:09

Nee een sub op bokt. Eventueel met links. Dat mag. Ook van bokt volgens mij, zolang je je maar aan de regels houdt. Je mag alleen niet in de EA-topics zelf reageren omdat daar de regels van een advertentieforum gelden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 16:10

@Nouks: dat zou zeker wel eens zo kunnen zijn Ja

Ja inderdaad: Nouks weet iets van camera's. dus dan zal zij zich vanzelf melden. Zo zijn er ook mensen met een gefundeerde mening over boomloze zadels of over mentuig (kan ik me zo voorstellen).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:11

Elaine: Als Bokt dit niet wil faciliteren zou dat idd ook nog een optie zijn. Maar het lijkt me niet echt logisch.
Wél handig zou het zijn om een Mod-uitspraak te krijgen dat EA-topics dus wél besproken mogen worden itt bijv. MP-verkopen.